Lapset päiväkotiin myös lomilla??!!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hanukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tuntiperusteiset maksut kehiin. Eli maksetaan vaan niistä tunneista kun lapsi on hoidossa. Näinhän on jo monessa kunnassa, toivottavasti tapa leviää. Uskon että se osin motivoi pitämään lapset kotona. Ja niiltä joilla lapset on virikehoidossa peritään vaikka 1,5 kertainen tuntitaksa (jollei ole esim lääkärin tai muun virallisen tahon lausuntoa siitä että lapsen on syytä olla hoidossa vanhemman oleillessa kotona).
 
No jos vanhemmat kerran pitävät lapset hoidossa koska ovat siitä maksaneet, niin ongelmaan on yksinkertainen korjaus: maksetaan päivähoitomaksut todellisten hoitotuntien mukaan.

Kyllä minuakin otti päähän viime kesänä maksaa päivähoitomaksuja kesäkuulta ja elokuulta, vaikka lapseni oli silloin lomalla. Ainoastaan heinäkuu oli maksuvapaa kuukausi, vaikka lapsi oli kolme kuukautta pois hoidosta.
 
Just joo, asian todellakin pitäis ainaki kuulua myös lastenhoitajille, jos vanhempien laiskuus ja oma etu menee lasten edun edelle. Sitäpaitsi mä en kyllä ylipäätään ymmärrä, miten joku voi lähtee vapaaehtosesti reissuun lomailemaan viikoks tai kaheks ja jättää lapset isovanhemmille jotka sitte raahaa lapset täydeks päiväks päiväkotiin. Monesti noin aggressiivisesti vanhempien hölmöilyjä puolustaa lähinnä just semmoset ihmiset, jotka ei vaan kertakaikkisesti halua tai kykene ajattelemaan edes omaa lastaan vaan omat halut ja tarpeet menee lasten edelle. Ja sitte perustellaan sillä, että "helvettiäkö se muille kuuluu" ja "näin minä jaksan olla parempi vanhempi lapsilleni". Paskanmarjat! Sairaan, uupuneen tai yh:n kohdalla varmaan joo, ja kotona päätoimisesti töitä tekevän tai opiskelevan ymmärrän vievän lapsen hoitoon, mutta muuten en vaan voi käsittää ihmisten itsekkyyttä.
 
[QUOTE="Hömelö";29608642]Just joo, asian todellakin pitäis ainaki kuulua myös lastenhoitajille, jos vanhempien laiskuus ja oma etu menee lasten edun edelle. Sitäpaitsi mä en kyllä ylipäätään ymmärrä, miten joku voi lähtee vapaaehtosesti reissuun lomailemaan viikoks tai kaheks ja jättää lapset isovanhemmille jotka sitte raahaa lapset täydeks päiväks päiväkotiin. Monesti noin aggressiivisesti vanhempien hölmöilyjä puolustaa lähinnä just semmoset ihmiset, jotka ei vaan kertakaikkisesti halua tai kykene ajattelemaan edes omaa lastaan vaan omat halut ja tarpeet menee lasten edelle. Ja sitte perustellaan sillä, että "helvettiäkö se muille kuuluu" ja "näin minä jaksan olla parempi vanhempi lapsilleni". Paskanmarjat! Sairaan, uupuneen tai yh:n kohdalla varmaan joo, ja kotona päätoimisesti töitä tekevän tai opiskelevan ymmärrän vievän lapsen hoitoon, mutta muuten en vaan voi käsittää ihmisten itsekkyyttä.[/QUOTE]

Ai luitko sinäkin sen höpöhöpökolumnin, jonka mukaan on "tosi yleistä", että vanhemmat lähtevät bilettämään Kanarialle ja lapset asuvat sen aikaa päiväkodissa?
 
Lukematta koko ketjua: meillä oli mies selän takia viikon sairaslomalla. 6-vuotias olisi voinut olla isän kanssa kotona, mutta ei halunnut, koska kaipasi leikkikavereita. Hän halusi päiväkotiin, kun kaikki kaveritkin olivat siellä. Isästä ei ollut paljon leikkikaveriksi kun lepuutti selkäänsä. Joten lapsi oli hoidossa, mutta hoitopäivät olivat lyhyempiä. Eivät ne lapset aina kärsi siellä päiväkodissa, jos saavat kuitenkin välillä kunnolla lomaakin (meilläkin on lapsella pitkä kesäloma ja joululoma, sekä viikko syys- ja kevätlomaa). Vanhempia ei pidä syyllistää siitä että käyttävät saikkunsa siihen mihin se on tarkoitettu eli sairaudesta toipumiseen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29608673:
Ai luitko sinäkin sen höpöhöpökolumnin, jonka mukaan on "tosi yleistä", että vanhemmat lähtevät bilettämään Kanarialle ja lapset asuvat sen aikaa päiväkodissa?

Niin, ja sitten kävi ilmi että koko sen kunnan alueella yksikään lapsi ei ollut ympäri vuoden hoidossa, vaikka alunperin väitettiin että joku rapiat 20% lapsista oli :D Hohhoijaa, lehdistön vastuu vähän hukassa taas.

Näitä välillä kuulee näitä juttuja, mutta esim. meidän päikky on kesällä kiinni 5 vk, jouluna lähes kolme, ja nyt koko hiihtolomaviikon kiinni - kun ei ole hoidontarvetta. Eli vanhemmat keksii vaikka mitä kikkoja pitääkseen lapset mahd. paljon lomalla, kellään työläisellä kun ei vuodessa ole 9-10 viikkoa lomaa mitä pidellä.
 
Mä en ikinä vie lasta hoitoon kun olen lomalla. Sairauslomalla yleensä vien, paitsi jos olen vatsataudissa (tarttuu niin herkästi). Tuo meidän 6 v hyppii seinille yksin ollessaan jos äiti vaan makaa sängyssä eikä jaksa/pysty ulkoilemaankaan.
 
[QUOTE="jeeli";29608477]Tuntiperusteiset maksut kehiin. Eli maksetaan vaan niistä tunneista kun lapsi on hoidossa. Näinhän on jo monessa kunnassa, toivottavasti tapa leviää. Uskon että se osin motivoi pitämään lapset kotona. Ja niiltä joilla lapset on virikehoidossa peritään vaikka 1,5 kertainen tuntitaksa (jollei ole esim lääkärin tai muun virallisen tahon lausuntoa siitä että lapsen on syytä olla hoidossa vanhemman oleillessa kotona).[/QUOTE]

Tuo systeemihän on jo ryssitty niin, että ei se lainkaan kannusta pitämään lapsia kotona. Täysi maksu menee jo niin pienistä viikkotunneista, että käytännössä jos vanhemmat käy kokopäivätöissä niin täysi maksu menee, on lapsi hoidossa 7 h päivässä tai 10 h päivässä.
 
Kyllä meillä lapset lomailee minun kanssa, vaikka noita kouluhommiakin olisi tälle viikolle. On vaan niin kiva kun on kerrankin aikaa touhuta sellaisia juttuja, joihin ei viikolla kerkeä/jaksa. Ollaan käyty retkillä ja uimahallissa jne.

Juuri mietiskelin tätä kevättä kun tulee olemaan melko vähän koulua (3 päivää viikossa). Tekisi mieli pitää lapset kotona vapaapäivinä, mutta en tiedä miten tuo käytännössä menisi kun ovat perhepäivähoitajalla hoidossa. Siirtävätkö meidät muualle hoitoon? SItä riskiä en halua ottaa, joten todennäköisest i vien lapset normaaliin tapaan hoitoon. Kesäksi olen kuitenkin menossa töihin, jolloin tarvitaan kokopäiväistä hoitoa.
 
Mörköäiti, ei vaan vastasin nimimerkille "no joo" vai mikä se nyt oli. Joku tässä ketjussa aikasemmin kerto ihan omakohtasen tarinan ajalta kun ite oli päiväkodissa töissä, ja toi "no joo" aika aggressiiviseen sävyyn melskas että mitäs helvettiä se koko asia päiväkodin henkilökunnalle kuuluu jos vanhemmat lomailee ulkomailla ja senkin aikaa lapset on päivisin päiväkodissa kun isovanhemmat ei jaksa niitä hoitaa. Ei se isovanhempien tehtävä minusta olekaan hoitaa lapsenlapsia viikkotolkulla, mutta jos hoitavat ja lapset mummolassa viihtyy niin mikäs siinä. Kyseenalaistan homman siinä vaiheessa kun lapset on senkin aikaa päiväkodissa että vanhemmat saa lomailla ulkomailla rauhassa.
 
Selvennetään nyt vielä sen verran, että lapset oli täyden päivän päiväkodissa, ei 24/7. Kohta joku alkaa kuitenki siitä urputtaa että mä väitän lasten asuneen päiväkodissa kaks viikkoo...
 
Silloin kun mun lapset oli päiväkoti-ikäisiä, olin usein viikonloppuisin töissä. Se luonnollisesti tarkoittaa, että oli arkivapaita. Lapset oli mun kanssa silloin kotona, paitsi jos tarhassa oli joku kiva tapahtuma, retkipäivä tms. Silloin kävivät siellä tapahtumassa ja hain aikasin kotiin.

Ei käynyt mielessäkään, että tarvitsen tai ansaitsen omia vapaapäiviä tai omaa aikaa, vaan jotenkin oli itsestään selvää, että lapset on kotona jos minäkin olen. Sama lomilla.

Jos niistä lapsista on niin paljon vaivaa, ettei voi edes lomilla pitää kotona niin kannattaisiko harkita koko lasten tekemistä hyvissä ajoin etukäteen?
 
Silloin kun mun lapset oli päiväkoti-ikäisiä, olin usein viikonloppuisin töissä. Se luonnollisesti tarkoittaa, että oli arkivapaita. Lapset oli mun kanssa silloin kotona, paitsi jos tarhassa oli joku kiva tapahtuma, retkipäivä tms. Silloin kävivät siellä tapahtumassa ja hain aikasin kotiin.

Ei käynyt mielessäkään, että tarvitsen tai ansaitsen omia vapaapäiviä tai omaa aikaa, vaan jotenkin oli itsestään selvää, että lapset on kotona jos minäkin olen. Sama lomilla.

Jos niistä lapsista on niin paljon vaivaa, ettei voi edes lomilla pitää kotona niin kannattaisiko harkita koko lasten tekemistä hyvissä ajoin etukäteen?

Meillä ei ollut hiihtolomaa. Mieheni oli kuusi viikkoa jouluna lomalla ja minä neljä. Joten siihen on laskettu hiihtoloma. Sinä aikana ei lapsi ollut hoidossa.
 
[QUOTE="Mielipide";29609450]Jos on sairaslomalla niin terve että kykenee hoitamaan päiväkoti-ikäisiä lapsia, niin silloin pitäisi kyetä töihinkin.[/QUOTE]

Aamen! Se saikku ei ole mitään perheloman jatketta!
 
Jos on sen verran flunssanen että on jo reilua työkavereita kohtaan ettei tule tartuttamaan muita, niin sitä saattaa silti olla sen verran hyvässä kunnossa että lasta pystyy sillon kotona hoitamaan. Samoin jos on vaikka ranne paketissa ja pitäis pystyy tekemään ruumiillista työtä tai jotain muuta missä tarvitaan molemmat kädet. Toki minusta siihen, onko lapset hyvä viedä hoitoon sairaslomalla, vaikuttaa sairaslomalla olevan kunnon lisäksi myös esimerkiks se, minkä ikäsistä lapsista on kyse, kuinka pitkäks päiväks ne sinne veis ja miten hyvin lapset siellä oikeesti viihtyy. Mun pointtini on, että minusta ei ole mikään itsestäänselvyys, että vanhemman sairaslomalla lapset viedään hoitoon.
 
NOOH!

Vaikka lapsesi ovat pph luona hoidossa voit silti pitää vapaapäiviä juuri niin usein kun haluat.
Muista ilmoittaa ne hyvissä ajoin aina.
Palkkaan ei vaikuta. Kulukorvaus jää pois vain.

Tai viet vain ulkoilemaan ja haet ruuan jälkeen kotiin.
 

Yhteistyössä