Lapset pienellä ikäerolla & imetys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja puolivuotiaan äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

puolivuotiaan äiti

Vieras
Kyselisin teiltä, joilla lapset on pienellä ikäerolla, imetysasioista.

Meidän esikoinen on 6kk ja haaveilen/haaveilemme toisesta lapsesta pienellä ikäerolla. Pidän kuitenkin esikoisen imettämistä tärkeänä ja toivon sen jatkuvan 1v ikään asti.

Loppuuko imetys kun tulee raskaaksi? Olen kuullut että maidon maku muuttuu raskauden myötä eikä se enää kelpaa vauvalle. Ja sitten ne imetyksen aiheuttamat supistukset ja keskenmenoriski...

Jos taas imetys jatkuu uudesta raskaudesta huolimatta, niin kuinka pitkä väli näiden vauvojen imetyksellä pitäisi olla, jotta esikoinen olisi hyvin vieroittunut ennen kuin uusi vauva pääsee tissille (ja aiheuttaa mustasukkaisuutta)?

Itse tulin uudelleen raskaaksi kun synnytyksestä n. vuosi. Imetin edelleen 5 krt päivässä. Rv 10 tissit yhtäkkiä "tyhjenivät", siis pienentyivät entiselleen, maitoa herui kuitenkin normaalisti. Meni pari viikkoa, niin herumisrefleksi loppui kokonaan. Pari viikkoa jatkoin 2 tissitystä päivässä (päikkäreille ja yöunille), kunnes oli pakko lopettaa, kun alkoi olla kivuliasta kun mitään ei irronnut.

Eli meillä maidon maku ei muuttunut ja lapsi olisi halunnut jatkaa imetystä, mutta maitoa ei kerta kaikkiaan enää tullut. Lopetin siis rv 14, kun lapsi oli 1v4kk. Siinä tuli puolisen vuotta elämää ilman tissiä, eikä lapsi ollut mustasukkainen vauvalle tissistä.

Meillä ikäero on 1 v 10 kk. Esikoinen siis oli n. 1 v 2 kk ikäinen, kun tulin uudelleen raskaaksi.

Tuo keskenmenoriski ei pidä normaalisti etenevässä raskaudessa paikkaansa, imetyksen jatkaminen on siis turvallista. Mutta tietenkään etukäteen ei voi kukaan sanoa, eteneekö raskaus normaalisti, eli voisin kuvitella, että jos supistelee varhain kovin paljon, suositeltaisiin imetyksen lopettamista. Olen sellaisenkin nyrkkisäännön kuullut, että jos seksiä ei ole kielletty, voi myös imettää. Mutta kyllähän joskus se seksikieltokin napsahtaa päälle.

Tosiaan osa lapsista vieroittuu itsekseen maidon maun muutoksen tms. vuoksi, ja joskus imetys voi sattua äitiin niin paljon, että sen jatkaminen tuntuu liian tuskalliselta. Itselleni kävi niin, etten enää jaksanut lapsentahtista taaperoimetystä, joten vähensin imetyskertoja. Raskauden lopussa niitä oli enää yksi. Tuohon vieroitusasiaan en osaa ottaa kantaa, koska itse en vieroittanut ollenkaan, vaan esikoinen saa edelleen aamumaitonsa. Ainakin toistaiseksi on suhtautunut ihan hyvin siihen, että vauva on rinnalla enemmän, ja tyytynyt tuttuun yhteen imetyskertaan. Toki asiaa oli pohjustettu puhumalla lapsen kanssa siitä, että vauva ei voi syödä muuta kuin tissimaitoa, ja hän on jo isompi ja voi syödä kaikenlaista (ja lueteltu lapsen lempiruokia).

Imetyksen kannalta ongelmallista voi olla myös se, että raskaus on niitä harvoja tilanteita, joissa "maito loppuu" imetyksen jatkumisesta huolimatta. Luulen, että loppuraskaudesta itse sain aikaiseksi vain säälipisaroita, ja imetyksen merkitys oli enemmänkin psyykkinen. Nyt esikoinen on sitten ihan täpinöissään, kun maitoa taas tulee aamuisin vaikkajakuinka :D.

Jokainen raskaus ei ole riskiraskaus,eli ei oo syytä lopettaa imetystä.Paitsi tietty jos se maito alkaa maistuu niin pahalle et vauav alkaa sen takii tosiaan sitä rintaa hylkimään.
Omani ei alkanut,mut imetys alkoi musta tuntua ikävälle.Supistuksiakin tuli,mut ei avaavia.
Keskenmenon riskiä tuon imettämisen ei normaaliraskauteen sanottu lisäävän.

Meidän neuvolassa suositellaan lopettamaan imetys raskaana, aiheuttaa kuulemma hetkellistä happivajetta sikiölle kun supistelee (vaikkei sitä ite vielä siinä vaiheessa yleensä huomaa). Eli mua käskettiin lopettamaan, mutta esikoinen olikin jo 1v, ja kakkonen 10kk, kun aloin odottaa seuraavaa.

Mulla melkein samanlainen kokemus kuin ekalla vastaajalla. Muksuilla 1v 9kk ikäeroa ja esikoista imetin suunnilleen 1v3kk. Lapsi vieroitti itse itsensä samalla kun maidon tulo alkoi selvästi vähentyä ja n. puoli vuotta oli imetystaukoa ennen vauvan syntymää. Mitään supisteluja tai muuta vaivaa ei imetyksestä raskausaikana ollut.
Imetys käynnistyi kyllä tosi helposti mulla uudestaan kun uusi vauva oli syntynyt. Esikoinen ei noteerannut vauvan imetystä mitenkään, joskus vaan tökkii tissiä ja toteaa, että siellä on vauvan maitoa. :)

[QUOTE="vieras";23187923]Meidän neuvolassa suositellaan lopettamaan imetys raskaana, aiheuttaa kuulemma hetkellistä happivajetta sikiölle kun supistelee (vaikkei sitä ite vielä siinä vaiheessa yleensä huomaa). Eli mua käskettiin lopettamaan, mutta esikoinen olikin jo 1v, ja kakkonen 10kk, kun aloin odottaa seuraavaa.[/QUOTE]

tuo on kyllä täyttä höpönpöppöötä harmi että olet saanut väärää tietoa
Imetystukilista.net - Imetys raskauden aikana

[QUOTE="an-nikki";23187958]Mulla melkein samanlainen kokemus kuin ekalla vastaajalla. Muksuilla 1v 9kk ikäeroa ja esikoista imetin suunnilleen 1v3kk. Lapsi vieroitti itse itsensä samalla kun maidon tulo alkoi selvästi vähentyä ja n. puoli vuotta oli imetystaukoa ennen vauvan syntymää. Mitään supisteluja tai muuta vaivaa ei imetyksestä raskausaikana ollut.
Imetys käynnistyi kyllä tosi helposti mulla uudestaan kun uusi vauva oli syntynyt. Esikoinen ei noteerannut vauvan imetystä mitenkään, joskus vaan tökkii tissiä ja toteaa, että siellä on vauvan maitoa. :)[/QUOTE]

Meinasin kirjoittaa omasta kokemuksesta, mutta kaikki tässä tekstissä ikäeroja ja imetysaikoja myöten pätee myös muhun.

Nyt oon taas raskaana ja imetän edelleen, tosin imetys on välillä hyvinkin kivuliasta, mutta meidän "kuopus" täyttää vasta vuoden, niin aion nyt vielä jonkin aikaa imettää. Neuvolassa sanottiin, että mikäli ei supistele, niin asia on ok ja sanoi, että myös tuollainen "tandem"imetys, josta joku jo mainitsikin, eli kahden eri ikäisen lapsen imetys, on myös hyvinkin mahdollista.

Ihania imetyshetkiä!

Kiitos kaikille vastanneille.

On tässä miettimistä. En haluaisi riskeerata imetystä, mutta toisaalta olisi kiva jo aloittaa toisen vauvan yrittäminen, kun ei edes tiedä milloin se lopulta tärppää...

Tää ei ole nyt ollenkaan oleellinen kysymys, mut kiinnostais tietää että millä tavalla se imetys on kivuliasta raskaana? Osaatteko kuvailla kipua? On niin vaikea kuvitella.

Kiitos kaikille vastanneille.

On tässä miettimistä. En haluaisi riskeerata imetystä, mutta toisaalta olisi kiva jo aloittaa toisen vauvan yrittäminen, kun ei edes tiedä milloin se lopulta tärppää...

Tää ei ole nyt ollenkaan oleellinen kysymys, mut kiinnostais tietää että millä tavalla se imetys on kivuliasta raskaana? Osaatteko kuvailla kipua? On niin vaikea kuvitella.

kai se liittyy siihen että rinnat ovat normaalistikin alkuraskaudessa arat. minulla oli esikoista odottaessa jossain vaiheessa rinnat niin arat ettei juuri pystynyt nukkumaan mahallaan. toista odottaessa oli myös jnkv arkuutta mutta onneksi ei niin paljon, jotta pystyin hyvin imettämään

Yhteistyössä