Lapset tunnin yksin yöaikaan,mitä mieltä olette?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mielipiteitä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No johan on tulista keskustelua.

Ihan hyvin voisin omani jättää, olen jopa jättänyt kun olen miehen hakenut asemalta yöllä.

Päivisin kuusivuotias on ollut yksinkin jo n. tunnin. Pitempiä aikoja sitten sisarustenkin kanssa.

Eli ei meillä ainakaan mitään ongelmia olisi asian kanssa. Tosin ei meillä säännöllisesti yöpoissaoloja olekaan.

[QUOTE="V ieras";29735498]Sinäkö et koskaan halua olla yksin?
Mä uskoisin, että jokaiselle tulee välillä hetkiä, jolloin on ihan kiva olla hetki yksikseen. Jopa sille 6-vuotiaalle.

Ja neuvolassa olen muuten tästä maininnut, ihan ok juttu.

Ja sille joka sanoi, että sellaista työtä ei saa ottaa vastaan missä lapset joutuisivat olemaan hetken keskenään kotona.. Millaista vaihtoehtoa ehdotat, karenssia, työttömyyttä? Nehän hyviä vaihtoehtoja perheen kannalta onkin.[/QUOTE]

No jos otat sellaisen työn vastaan, niin vastaat myös siitä että lapsillasi on hoitaja? Eikö niin? Tai sitten jäät työttömäksi. Lapsen turvallisuus on kuitenkin ykkösasia, josta ei tingitä. Tajuatko oikeesti millaista perusturvaa lapsi tarvitsee? 6-vuotias ei ole kypsä ymmärtämään että joutuu kantamaan vastuun itsestään, ja joutuu miettimään mitä tekisi jos herää yksin. Pelkkä ajatuskin on karmea, kertoa 6-vuotiaalle että sä olet joka yö yksin yhden tunnin. Ties mitä painajaisia aiheutat lapsilles. Onpa karmeaa.

[QUOTE="V ieras";29735506]Kyllä meillä on käyty läpi, mitä missäkin hätätilanteessa tehdään. Eikö teillä ole?[/QUOTE]

Ja taas tätä typerää vänkäämistä, mitä meillä ei muka olis. Etkö todella tajunnut kirjoitukseni pointtia? Etkö muka?

Voitaishan me vääntää tästä vaikka maailman loppuun asti, mutta totuushan on se, että kyllä sä itsekin sen oikeasti tiedät. Sen, että kumpi lapsille on parempi: se että ne jätetään yöaikaan tunniksi keskenään vaiko se, että ei jätetä. Todellakin tiedät.

Ei mulla muuta.

No johan on tulista keskustelua.

Ihan hyvin voisin omani jättää, olen jopa jättänyt kun olen miehen hakenut asemalta yöllä.

Päivisin kuusivuotias on ollut yksinkin jo n. tunnin. Pitempiä aikoja sitten sisarustenkin kanssa.

Eli ei meillä ainakaan mitään ongelmia olisi asian kanssa. Tosin ei meillä säännöllisesti yöpoissaoloja olekaan.

Yksi kerta on eri kuin se, että tilanne toistuu joka yö. Tajuat varmaan sen?

Riippuu paljon syystä minkä vuoksi olisivat keskenään, jos syy on työ eikä ihan joka yö, niin minusta se on ihan ok. Tietty riippuu paljon lapsistakin, toisethan ei osaa toimia edes 18 -vuotiaana, kun toiset taas jo ihan pieninä, eiköhän jokainen tunne omat lapsensa sen verran hyvin, että tietää voisiko heitä jättää vai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja jaahas taas tällainen äiti;29735524:
No jos otat sellaisen työn vastaan, niin vastaat myös siitä että lapsillasi on hoitaja? Eikö niin? Tai sitten jäät työttömäksi. Lapsen turvallisuus on kuitenkin ykkösasia, josta ei tingitä. Tajuatko oikeesti millaista perusturvaa lapsi tarvitsee? 6-vuotias ei ole kypsä ymmärtämään että joutuu kantamaan vastuun itsestään, ja joutuu miettimään mitä tekisi jos herää yksin. Pelkkä ajatuskin on karmea, kertoa 6-vuotiaalle että sä olet joka yö yksin yhden tunnin. Ties mitä painajaisia aiheutat lapsilles. Onpa karmeaa.

Joka yö yksin? Ei kai kukaan aina yövuoroa tee? Yleensä vuorotyössä ne työajat vaihtelee.

Ja tiedän kyllä mitä lapseni tarvitsee, kiitos vain huolenpidosta =)

• Tykkää
Reactions: Plum
Alkuperäinen kirjoittaja jaahas taas tällainen äiti;29735508:
Nyt luin ketjun kokonaan. Hulluja äiti-ihmisiä tässä ketjussa. Selittävät itselleen ja muille, että olilsi hyväksyttävää jättää lapset yksin. Törkeetä. Mutta pakkohan se on itselle selitellä ettei vaan tuu syyllinen olo. Vähätellään asiaa, joka on todella vakava. Lapsen heitteillejättö. Soittaisin poliisit jos tietäisit ketä nään kaikki on joiden mielestä on ok jättää 6-vuotias yöllä kotiin ilman vanhempia. HUH HUH!
:D Jooh.. no eipä ole tarvinnut jättää lapsia keskenään, kun ollaan päivätyössä. Asia olisi vakavempi jos:
-olisi kyseessä koko yö, eikä tunti
-6-v. olisi yksin
-lapset olisivat nuorempia

Kun olin lapsi, kaveri (ainut lapsi) oli joskus koko yön yksin 7-vuotiaana. Menin usein heille yöksi silloin. Ihan kivaa meillä oli :)

[QUOTE="V ieras";29735547]Joka yö yksin? Ei kai kukaan aina yövuoroa tee? Yleensä vuorotyössä ne työajat vaihtelee.

Ja tiedän kyllä mitä lapseni tarvitsee, kiitos vain huolenpidosta =)[/QUOTE]

Eiköhän jokainen tavallinen äiti tiedä. Turha siis toisten tulla jeesustelemaan ja sättimään kunhan lapset on hoidettu hyvin.

jos kyseessä on kiltit ja rauhalliset lapset, ja kyse töihin menosta, niin voisipa hyvinkin jättää. kyllä tuo kuusi vuotiaskin tajuaa, kun hänelle selitetään vaikka, että äiti menee kuudeksi töihin ja isä tulee sitten seitsemältä kotiin, että oot iso siskon/veljen kanssa kotona sen aikaa.

[QUOTE="Noh";29735568]MTV - Kotimaa
muistatteko tämän? Kyllä kunnon perhe saa jättää.[/QUOTE]

Ajatella, lapsia kuolee tulipalossa vaikka aikuisia olisi kotona. Ja selviää tulipalosta vaikka olisivatkin yksin kotona. Siitä selviäminen on vähän muistakin kiinni kuin siitä kenen kanssa on kotona.

• Tykkää
Kyllä on vastuuttomia ihmisiä tässä ketjussa. Ette tosiaan näytä tajuavan mitä lapsi tarvitsee.
Ja vihaviesteistänne paistaa läpi syyllisyys. Miksi asia hermostuttaa näin paljon?
Siksi että tiedätte tekevänne väärin.

Alkuperäinen kirjoittaja jaahas taas tällainen äiti;29735583:
Kyllä on vastuuttomia ihmisiä tässä ketjussa. Ette tosiaan näytä tajuavan mitä lapsi tarvitsee.
Ja vihaviesteistänne paistaa läpi syyllisyys. Miksi asia hermostuttaa näin paljon?

Kukahan tässä vihaviestejä laittaa ja hermostuu ;)

Alkuperäinen kirjoittaja jaahas taas tällainen äiti;29735583:

Vihaviestejä... :D Joopa joo.

Mulle sanottiin aikuinaan esikoisen 5-vuotis neuvolassa että ois hyvä alkaa opettelemaan yksin oloa ja pieniä hetkiä lapsi olikin tuolloin yksin, esim. kun nukuttelin nuorempaa lasta ulkona. Nykyään kouluikäinen on usein tunnin-pari yksin kotona ja 6-vuotiaskin haluaa olla yksin kun ei joka kauppareissulle tahdo mukaan. Mun mielestä ok jos lapsi ei pelkää yksin oloa ja jos siihen voi luottaa ettei keksi mitään tyhmää sillä aikaa. Kerran oli tilanne kun jouduin hakemaan miehen autolla klo 10 jälkeen illalla, vaihtoehtona oli raahata väsyneitä lapsia mukana jolloin yöunet olis jääny liian lyhyeksi, tai laittaa heidät nukkumaan illalla ja hakea mies kotiin. Kerroin nukkumaan laittaessa, että olen poissa max. tunnin ja koululaisella oli puhelin jolla olisi voinut soittaa jos olis ollut hätä. Lapsille tämä oli ok ja nukkuivat sen aikaa kun olin poissa. Joskus elämä on sellaista että pitää keksiä joku ratkaisu eikä voi lapsia aina pumpulissa pitää ja mukana kuljettaa. Omassa lapsuudessa tuo oli aivan tavallista mut nykyään hysteeriset äidit ovat heti soittamassa lastensuojeluun. Hohhoijjaa.

• Tykkää
Voikos ap valaista vähän että mikä olikaan syy tuolle tunnin yksin jättämiselle?

Meillä ei ole noin pieniä jätetty yksin isommankaan kanssa yöllä. Mutta kun olivat n. 9 ja 13v niin jäivät kaksin kotiin kun olimme miehen kanssa häissä ja palasimme n.klo 1 tai 2 yöllä (en muista tarkkaan). Onkohan tuokin ollut heitteillejättöä?

Voikos ap valaista vähän että mikä olikaan syy tuolle tunnin yksin jättämiselle?

Meillä ei ole noin pieniä jätetty yksin isommankaan kanssa yöllä. Mutta kun olivat n. 9 ja 13v niin jäivät kaksin kotiin kun olimme miehen kanssa häissä ja palasimme n.klo 1 tai 2 yöllä (en muista tarkkaan). Onkohan tuokin ollut heitteillejättöä?

9v ja 6v on melko eri asia mielestäni. 6v on vielä pieni.

Nooh, minä vietin useinkin siskoni kanssa öitä kaksin kotona aina silloin kun äidillä oli yövuoro töissä ja isä lähti ryyppäämään. Ollaan oltu 3v ja 6 v, kun tämä alkoi ja jatkui siitä eteenpäin. Siellä sitä sitten kotona yöllä kökötettiin ja odotettiin, että muistaako se isi tuoda jäätelöä kun tulee kotiin. Joskus muisti, yleensä ei. Tällainen on todellista heitteillejättöä, joten minä en kovin pahaksi näe sitä, jos vanhempien työaikataulujen takia joku yksittäinen tunti yksinoloa joskus tulee.

Hyvin voisin jättää. Kertoisin vain lapsille, että yöllä on tunnin aika, jolloin en ole kotona. Mun mielestä on ihan sama, onko tuo yksittäinen tapaus vai toistuuko joka yö. Lapsethan nukkuvat silloin eivätkä tarvitse seuraa. Eri asia on, jos lapsilla on jotain ongelmia: painajaisia tai unissäkävelyä, jolloin tilanne on toinen.

Mää oon niin saakelin torvelo, että tekee tiukkaa jättää 5v lapsi kotiin yksin siksi aikaa, että käyn rivarin päässä olevan saunan laittamassa päälle. (Johon menee MAX 2minuuttia... :D :D ) Muksu on ihan rauhallisena täällä leikkimässä, itse suunnilleen juoksen saunalle, näppään sen päälle ja säntään takaisin. Pitäisi kyllä varmaan oppia että olisi vaikkapa aluksi sen 5min pois (siis sillä saunanlaitto reissulla), kun ei tuo mukula kuitenkaan hoksaa että kauan mulle menee. Ilmoitan totta kai aina kun käyn varastolla/yms, aina vastaa vaan että JOOJOO mää leikin sillä aikaa tässä.

Yhteistyössä