Lapsettomien käsitys lapsiperheiden elämästä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sipi&Tylvesteri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
te jotka olette vakaasti päättäneet olla ilman lapsia ja joiden mielestä lapset pilaa elämän niin miksi olette sitten vauvapalstalla? :laugh:

Aika typerä toi nauru hymiö ellet sit naura itsellesi.

Vaikka ihminen ei itselleen lapsia halua, voi hän olla hyvinkin tiiviisti mukana useankin lapsen elämässä tai olla kiinnostunut asioista tai sit vaikka ihan muuten vaan hengailla mukavassa sakissa. Eikä täällä käsittääkseni ole sääntöä joka kieltäisi lapsettomien (lapsia haluamattomien) palstailun.

te jotka olette vakaasti päättäneet olla ilman lapsia ja joiden mielestä lapset pilaa elämän niin miksi olette sitten vauvapalstalla? :laugh:

harmittaa todella kun tänne eksyin erään kohun jälkeen ja mielestäni mitäs nyt palsta on kaikenlaiselle jutustelulle ja vauvaosio erikseen. Eikä kyllä paljon kiinnostakaan nuo vauvoihin/lapsiin liittyvät avaukset...

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Mä en allekirjoita sita, etteikö lasten kanssa vois matkustella!!
Toki voi, kanarialle! Mutta lähdetkö kersojen kanssa parin kuukauden reppureissulle ausseihin tai romanttiseksi viikonlopuksi pariisiin, ryyppyreissulle viikoksi lappiin?

En minäkään, mutta kyllä meillä ainakin matkustelu on ollut erilaista lasten kanssa mitä ilman. =) Ja ymmärrän hyvin että joku lapsettomasta matkustelusta nauttiva näkee lapsiperheen matkustelun... vähemmän houkuttelevana ajatuksena.

Alkuperäinen kirjoittaja ----:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Mutta, mutta... Eiköhän nuo ole aika yksilöllisiä juttuja miten asiatn kokee?

Mahtaakohan monikaan lapsiperheellinen oikeasti ymmärtää (vapaaehtoisesti) lapsettomien pariskuntien elämää? Monilla kun on ajatuksena että lapset olisivat joku perheen edellytys ja jokaisen pariskunnan toive nr.1. Eli ilman lapsia elämästä puuttuisi jotain oleellista eikä ihminen voi olla onnellinen.

Erittäin hyvin sanottu!
Mä olin 10v vapaaehtoisesti lapseton ja avoliitossa. Sit vaan kävi niin että 2 lasta saatiin (syistä ei sen enmpää ). Ja jos ihan rehellinen olen ja jopa julma, niin sanoisin, et olisin miettiny uudestaan, jos olisin tienny lapsiperheen "iloista".

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kaikki eivät vain yksinkertaisesti halua elää niin kuin yleisesti odotetaan: avioliitto, lapset, omakoti jne. En ole koskaan ymmärtänyt, mikä niissä lapsissa nyt niin ihanaa on. Jos ei halua ottaa vastuuta ja haluaa elää itselleen, teilataa heti.

Eihän siinä ole mitään pahaa. Ei vaan pidä mesota kovin asiasta, josta ei tiedä. Miten voit sanoa perhe-elämän olevan perseestä, kun se tilastojen mukaankin suojaa ihmisen terveyttää ja mielenterveyttä? Miksi parisuhteen odotetaan olevan pelkkää juhlaa ja romantiikkaa, kun se kautta aikojen on ollut myös käytännön järjestely jotta lapset saadaan kasvatettua? Romantiikkaa ja romanttista parisuhdetta ikuisesti tavoittelevat joutuvat pettymään kerta toisensa jälkeen, koska arki tulee vastaan lasten kanssa ja ilman heitä.

Parasta pitkässä parisuhteessa etenkin lasten kera on huomata, miten kumppani jaksaa jatkaa kun sinä et, ja miten kumppanista tulee esiin aina uusia puolia. Miten voi luottaa ja tukeutua toiseen, ja että kun itse huutaa tiskivuoren yltä "mä en vittu jaksa enää päivääkään" ostaa kumppani sulle suklaakarkkipussin ja sanoo, että mee sohvalle. Lapsettomien ei tarvi tuntea sitä väsymystä, mikä seuraa työn ja perheen yhtälöstä, lapseton oikaisee rankan päivän päätteeksi sohvalle tai lähtee salille, lapsellinen polkee hakemaan lapset, alkaa vääntää kotitöitä ja valvoo läksyjä, vie harrastuksiin, istuu vanhempainilloissa, selvittelee riitoja ja vaatekasoja kaatuakseen puolikuoliaana sänkyyn kl20.45. Ei, ne ei tiiä mistä ne puhuu. Silti ei antais lapsia pois edes hoitoon yli 2 päivän ajaksi!

Huh, tulipa sepustus!

Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Toki voi, kanarialle! Mutta lähdetkö kersojen kanssa parin kuukauden reppureissulle ausseihin tai romanttiseksi viikonlopuksi pariisiin, ryyppyreissulle viikoksi lappiin?

Ja pentujen kanssa lentokoneessa.... Sitä pitäisi monen vanhemman miettiä etukäteen. Koneeseen vasta kun lapsi osaa olla kiljumatta 10 tunnin lennolla Phukettiin!! Ne omat prinsessat kun eivät ole koneen ainoita matkustajia.

Alkuperäinen kirjoittaja eiiii:

Ja pentujen kanssa lentokoneessa.... Sitä pitäisi monen vanhemman miettiä etukäteen. Koneeseen vasta kun lapsi osaa olla kiljumatta 10 tunnin lennolla Phukettiin!! Ne omat prinsessat kun eivät ole koneen ainoita matkustajia.

ei se ole lapsillekaan mikään nautinto matkustaa lentokoneessa noin pitkiä matkoja. Aikuisellekin ihan tuskaa istua lentokoneessa, mitettikää sitten lapsille.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:

ei se ole lapsillekaan mikään nautinto matkustaa lentokoneessa noin pitkiä matkoja. Aikuisellekin ihan tuskaa istua lentokoneessa, mitettikää sitten lapsille.

Joku lapsi sopeutuu siihen silti paremmin kuin toinen. Ja perilläolo voi hyvin maksaa matkaan nähdyn vaivan. =)

*haaveilisi lämpimästä reissusta ensi talveksi...*

Miksi kaikkien pitäisi hankkia lapsia? Eikös se ole parempi, että itse tietää jo ETUKÄTEEN ettei niitä halua, kun vasta sitten kun niitä jo on....?

Kai täällä maapallolla väkeä riittää näinkin, ettei ihan jokainen lisäänny.

Edit: Ei kukaan sanonut että kaikkien pitäisi. Se vaan tuntuu olevan aika yleinen käsitys asioiden kulusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Sipi&Tylvesteri:
Kaikki eivät vain yksinkertaisesti halua elää niin kuin yleisesti odotetaan: avioliitto, lapset, omakoti jne. En ole koskaan ymmärtänyt, mikä niissä lapsissa nyt niin ihanaa on. Jos ei halua ottaa vastuuta ja haluaa elää itselleen, teilataa heti.

Eihän siinä ole mitään pahaa. Ei vaan pidä mesota kovin asiasta, josta ei tiedä. Miten voit sanoa perhe-elämän olevan perseestä, kun se tilastojen mukaankin suojaa ihmisen terveyttää ja mielenterveyttä? Miksi parisuhteen odotetaan olevan pelkkää juhlaa ja romantiikkaa, kun se kautta aikojen on ollut myös käytännön järjestely jotta lapset saadaan kasvatettua? Romantiikkaa ja romanttista parisuhdetta ikuisesti tavoittelevat joutuvat pettymään kerta toisensa jälkeen, koska arki tulee vastaan lasten kanssa ja ilman heitä.

Parasta pitkässä parisuhteessa etenkin lasten kera on huomata, miten kumppani jaksaa jatkaa kun sinä et, ja miten kumppanista tulee esiin aina uusia puolia. Miten voi luottaa ja tukeutua toiseen, ja että kun itse huutaa tiskivuoren yltä "mä en vittu jaksa enää päivääkään" ostaa kumppani sulle suklaakarkkipussin ja sanoo, että mee sohvalle. Lapsettomien ei tarvi tuntea sitä väsymystä, mikä seuraa työn ja perheen yhtälöstä, lapseton oikaisee rankan päivän päätteeksi sohvalle tai lähtee salille, lapsellinen polkee hakemaan lapset, alkaa vääntää kotitöitä ja valvoo läksyjä, vie harrastuksiin, istuu vanhempainilloissa, selvittelee riitoja ja vaatekasoja kaatuakseen puolikuoliaana sänkyyn kl20.45. Ei, ne ei tiiä mistä ne puhuu. Silti ei antais lapsia pois edes hoitoon yli 2 päivän ajaksi!

Huh, tulipa sepustus!

Jos tietää ettei pidä perhe-elämästä, niin miksi ei voisi sanoa että se on perseestä? Vai pitääkö se lapsi tehdä kokeeksi jotta voisi sitten vasta sanoa että perhe-elämä on perseestä? Aika käsittämätön ajattelutapa. Kyllä mäkin voin sanoa että en pidä banaanilimpsasta vaikka en ole maistanutkaan sitä. Tiedän vain etten pitäisi siitä kumminkaan

Sen taki olisi hyvä jos kakarat osaisivat käyttäytyä lentokoneessa. Vanhemmat voisivat ennen matkaa demonstroida, ettei koneessa huudeta, juosta, potkia edessä istuvan selkänojaa, revitä edessä istuvaa hiuksista jne. Lennän paljon ja minä, yksin matkustava olen usein joutunut ottamaan "ohjat" kun vanhemmat ovat "lomalla" eikä heitä kiinnosta mitä heidä lapsensa koneessa tekee. Yhtä tuskaa matkustaa lapsilennoilla!

Minä en pidä vapauteni rajoittamisesta ja toisten passaamisesta. Eikö se riitä siihen, etten pidä myöskään perhe-elämästä. Nautin mieluummin iltaisin sohvalla nouto-aterian kanssa lasin viiniä ja katson elokuvaa kuin kokkaan kersoille, pesen likapyykkiä ja luen iltasatua.

Musta on ihan hyvä, että jos on etovaa vasta ajatuksen tasolla idea perheestä, lapsista, niin ei sitten sellaiseen pyri. Vaikka voisikin siitä nauttia jos sellainen sitten tapahtuisi. Ja naisethan saavat tunnetusti muuttaa mieltään. :whistle: (monesti vieläpä... :laugh: )

Alkuperäinen kirjoittaja lapseton:
Minä en pidä vapauteni rajoittamisesta ja toisten passaamisesta. Eikö se riitä siihen, etten pidä myöskään perhe-elämästä. Nautin mieluummin iltaisin sohvalla nouto-aterian kanssa lasin viiniä ja katson elokuvaa kuin kokkaan kersoille, pesen likapyykkiä ja luen iltasatua.

Mitä luulet, pitäisitkö siitä rakkaudesta, minkä kokisit vain omien lapsien kanssa?

Erittäin hyvin sanottu. Niin mäkin tekisin jos voisin vielä valita. Terv. 2 lapsen äiti joka odottaa eläkepäiviä.....

Sen taki olisi hyvä jos kakarat osaisivat käyttäytyä lentokoneessa. Vanhemmat voisivat ennen matkaa demonstroida, ettei koneessa huudeta, juosta, potkia edessä istuvan selkänojaa, revitä edessä istuvaa hiuksista jne. Lennän paljon ja minä, yksin matkustava olen usein joutunut ottamaan "ohjat" kun vanhemmat ovat "lomalla" eikä heitä kiinnosta mitä heidä lapsensa koneessa tekee. Yhtä tuskaa matkustaa lapsilennoilla!

ja tämän takia me ei lähdetä sitä eurooppaa pidemmälle ennen kuin lapset on niin isoja, että tajuavat nämä asiat. Kahden uhmaikäisen kanssa voin kuvitella mitä se lentomatka jonnekin Thaimaaseen olisi :headwall: :headwall: Vaikka sanoisin asiat tuhat kertaa etukäteen, niin ei se aina perille mene. Tosin kun tiedän sen, niin osaa myös ennekoida asiat eli jätetään ne pitkät matkat väliin tai matkustetaan mukavasti autolla (silläkin pääsee yllättävän pitkälle ja lapset nauttivat enemmän )

Alkuperäinen kirjoittaja JUU:
Työkaverisi tuntuu olevan harvinaisen fiksu ihminen. Miksi sitä pitäisi pilata toimiva parisuhde kolmannella pyörällä. Ei enää extempore-seksiä, matkustelua, romanttisia illallisia, äkkilähtöjä, pitkiä aamuja jne. Kaksin aina kauniimpi. Ja mieluummin minä salilla ja shoppaamassa käyn, kun kakkavaippoja kotona vaihtelen.

PEESI

mä en allekirjoita tätä.
meil on kaksi lasta ja aina on päästy lähteen 10 minutin sisällä jos yllättäen ollaan haluttu johonkin lähteen.
extempore seksiä voi harrastaa lasten päiväunien aikana tai vaik yöllä herättäen toisen kesken unien. ja me ollaan ainakin vietetty ns. seksiviikonloppuja jolloin lapset olleet hoidossa, ne on ollu aika mahtavia.
matkustelua ei olla koskaan harastettu ja aamulla nukutaan joskus jopa 10 koska lapsetkin nukkuuu niin kauan.
romanttiset illalliset onnistuu lasten jo nukuttua tai ottamalla vapaaillaan lapsista.
ja shoppailu onnistuu edelleenkin yhtä hyvin...

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:

Joku lapsi sopeutuu siihen silti paremmin kuin toinen. Ja perilläolo voi hyvin maksaa matkaan nähdyn vaivan. =)

*haaveilisi lämpimästä reissusta ensi talveksi...*

Onneks niillä lennoilla joilla oon menny Thaimaaseen ei oo ku yhdellä ollu melkeen koko lennon ajan kiukuteleva ja huutava laps ja voin sanoa et se oli enemmän ku raskasta ja sit paria päivää ennen takasin lähtöä jo oli mun ajatuksissa et taas saa kuunnella sitä samaa huutoa sen 10h. näin myös oli et takasin tulo oli samaa mesoa.
Kyllä siitä kärsi huomattava määrä ihmisiä.

Erittäin hyvin sanottu. Niin mäkin tekisin jos voisin vielä valita. Terv. 2 lapsen äiti joka odottaa eläkepäiviä.....

ihana ajatus, varsinkin nyt kun mies on 2 viikkoa Itävallassa ja minä kahden uhmaikäisen kanssa yksin!

Alkuperäinen kirjoittaja Beep:

Mitä luulet, pitäisitkö siitä rakkaudesta, minkä kokisit vain omien lapsien kanssa?

En tiedä. Minulle riittää, että minua rakastaa mieheni romanttisessa merkityksessä. Eläminen on niin vaikeaa, ku pitää suunnitella menojen tullessa aina amman hankkimista, mihinkään ei voi lähteä hetijust.

Koska täällä huomaa kuinka fiksu sitä itse on.

ai sitä pitää ihan todistella itselleen kuitenkin koko ajan pyörimällä vauvapalstalla :laugh:

ei täysin vakaalla pohjalla tuo ajatus kuitenkaan näköjään..

Sori, änkeän väliin,mut kertokaa viisaat miten tuo niin mainostettu ja ylistetty rakkaus ilmenee? Mä olen ilmeisesti huono, tunteeton ja kylmä äiti? Onko uhma, kiukuttelu, jatkuva narina ja nurina, kikkailu, rajojen venyttely, vastaansanominen, vääntö ja kääntö sitä rakkautta? Oudosti minusta suurta kiintymystään osoittavat äidille joka (resurssiensa mukaan) parhaansa yrittää ja passaa ruuat eteen ja siivoaa sotkut ja yrittää tapoja opettaa. Lukee sadut ja puhaltaa pipit. Huoh.

En tiedä. Minulle riittää, että minua rakastaa mieheni romanttisessa merkityksessä. Eläminen on niin vaikeaa, ku pitää suunnitella menojen tullessa aina amman hankkimista, mihinkään ei voi lähteä hetijust.

tämä muuten aivan totta. Varsinkin kun ei ole lähellä tukiverkkoa. Jokainen meno pitää suunnitella hirveän tarkkaan tai mennä sitten yksin tai koko perheenä. Ikinä ei pääse miehen kanssa kahdestaan mihinkään.

Jos ei halua lapsia, niin miksi pitää aina vastailla tuttujen kysymykseen mikset halua? Kyselläänkö kaikilta lapsia haluvilta aina että miksi sinä nyt lapsia päätit tehdä? Eikö lapsia saa olla haluamatta? Itsehän jokainen itsensä kanssa elää (tai sen mahdollisen lapsen)

Yhteistyössä