Lapsettomuushoidoissa olevat

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mimerkki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joo toivotaan @Karhurouvanen ettei oo allergiaa!
Ja kiitos vielä kerran ihanista tsemppaavista kommenteista kaikille! Kai tuo nukuttu yö vähän auttoi, mutta eihän tää murehtiminen lopu ennen kuin se alkio menee joko roskikseen tai siirretään. Eilinen meni tosiaan itkuisesti ja tänäänkin ajattelin itkeä jos itkettää. Mutta kai tuo yksi yö tuossa välissä auttoi selvittämään ajatuksia. Tuli jo eilen mieleen että tämähän on vähän kuin mun kevään inssit nopeutettuna, kun niitä inssejä oli kolme kuten nyt muniksiakin, ja yhdessä ilmeisesti tapahtui hedelmöitys kun raskaustestissä oli vahvistuva haamu pari päivää. Tosin saattoihan jossain inssissäkin olla tyhjäkin follikkeli, mistäs sen tietää. Kiva ajatus tietenkin periaatteessa, ettei mene 1kk per folli turhaan jännittämiseen vaan nyt saa kerralla yrittää hedelmöittää ne, mutta toisaalta tähän ivf:n käyntiinsaamiseen meni juurikin se n. 3kk jossa olisi tehty kolme inssiäkin. No mutta jos tästä nyt jää nollatulos niin sitten seuraavaan yritykseen ei toivottavasti mene kolmea kuukautta.

Mikä @sara3 vointi? Oletko jo kotona? Sori jos olen missannut.
 
Onko muuten kukaan KVTESin alainen, (kun hedelmöityshoidosta johtuva työkyvyttömyys on peruste palkalliseen sairauspoissaoloon?)

minä olen mutta oma esihenkilö suositteli pyytämään lääkäriltä muun syyn (lääkärini käyttää näissä vatsakipua syynä poissaoloon), koska vaikkaesihenkilöni on salliva, niinlöytyy hr:n puolelta ihmisiä jotka syynäävät poissaoloja ja voivat katsoa pahalla. Turvataan siis omaa selustaa tällä.
 
Siis niin ärsyttävää. Ottaa niin paljon päähän että miksei vaan voi olla luomusti raskautuvaa sorttia jolloin voisi elää normaalisti ja kaikki olisi niin paljon helpompaa. Nyt alko taas tää että haluaisin vain pysyä siellä hoitokuplassa ja kotiympyröissä, siis aivan mahtava fiilis fiilistellä kotona ja ittekseen lasten kanssa mutta kiinnostus 0 mihinkään muuhun. Siis nyt vaikka on luonnonkierron siirto ja voin olla Cyclogestin kanssa ehkä hiukan rennommin niin nyt meillä on tänään huvipuistoreissu mummon kanssa ja oon ihan hermona ja ärsyyntyny jo muutenkin että en saa rauhassa ”keskittyä hoitoihin” mutta siis kaikki se että pitää piilotella noita lääkkeitä jne ja siis se että otin Cyclogestin nyt liikkeelle lähtiessä (kun yleensä makaan sen 30-60 min) ja ajattelin että kyllä se kävellessä aika hyvin pysyy mutta jouduin siinä sitten vielä hääräilemään, vaippaa vaihtamaan ja kyykistelemään ym ja sinnehän se valahti heti 10-15 min päästä ottamisesta eli heti sulettuaan🤯🤯🤯
 
Muutenkin kun oon tällanen mielipuolinen lääke-hermoilija niin mietin ylipäätään että onkohan nää ”vanhat” Cyclogestit edes toimivia, vaikka siis päiväys on 2028 mutta silti ja sitten kun mulla on vastaavaa Itä-Euroopan valmistetta Amelgenia ja otin ensin Cyclogestia ja nyt Amelgenia ja kohta kaiketi taas Cyclogestia ja ovat kyllä Suomen apteekinkin mukaan samaa tavaraa samalta valmistajalta eri paketissa niin sitäkin mietin🤯🤯🤯
 
Mä en oo koskaan makoillut Cyclogestien laiton jälkeen, se lääke imeytyy niistä tosi nopeasti, vaikka tuntuu, että alkaa melkein heti valumaan. 😊 Mun proge oli vielä sen verran korkea, että varmasti on lääkeaine kerennyt imeytymään limakalvolta ja vahvistaa sen, ettei makoilu ole tarpeen. Toinen vaihtoehto on sitten laittaa peräsuoleen, toimii sieltä yhtälailla ja ei sotke tai valu. 😊
 
  • Tykkää
Reactions: MyMa
Noi alapäälääkkeet on kyllä niin rasittavia, @Karhurouvanen ! Tsemppiä tähän päivään!

Mullakinhan on nyt Luget käytössä ja ärsyttävää kyllä mahdollisesti turhaan kun ei tiedä pääseekö siirtoon. Vaikka hassu ajatus sinänsä toi että ne on turhaan. Kyllähän suurin osa mun tähän asti hoidossa käyttämistä lääkkeistä on ollut turhia kun eivät ole vauvaa tuoneet syliin.
 
Itse km johtuvasta sairauslomasta pyysin lääkäriä ottamaan kirjoitetun tekstin pois ja siihen jäi vain koodi. Tietysti koodinhan saa helposti selvitettyä vaikka esihenkilö ihan googlettamalla, jos on asiat niin paljon kiinnostaa. Mutta kuvittelisin, ettei hrllä ole siihen mitään sanomista.
 
@Karhurouvanen Ouh, kuulostaa allergiseltareaktiolta tosiaan. Toivottavasti ei pahene. Mä kysyisin klinikalta, voisko napata varmuudeksi allergialääkkeen 30min ennen kortisonia, ettei mene reaktio pahemmaksi? Medrolissa vaikuttava aine on solumedrol, kun toisessa se on prednisoloni. Ei iso ero loppupeleissä, mutta esim apuaineissa voi olla eroja.

Osaako joku kertoa mulle, mitä varten osalle määrätään noita alakautta laitettavia progesteronia ja osalle suun kautta otettavia? Onko niissä isoa vaikutuseroa tms? Mä olen syönyt noita teroluteja ja jotenkin sitä mielummin haluis alakautta laitettavan. Olis jotenkin paikallisempi vaikutus.
 
@Karhurouvanen Ouh, kuulostaa allergiseltareaktiolta tosiaan. Toivottavasti ei pahene. Mä kysyisin klinikalta, voisko napata varmuudeksi allergialääkkeen 30min ennen kortisonia, ettei mene reaktio pahemmaksi? Medrolissa vaikuttava aine on solumedrol, kun toisessa se on prednisoloni. Ei iso ero loppupeleissä, mutta esim apuaineissa voi olla eroja.

Osaako joku kertoa mulle, mitä varten osalle määrätään noita alakautta laitettavia progesteronia ja osalle suun kautta otettavia? Onko niissä isoa vaikutuseroa tms? Mä olen syönyt noita teroluteja ja jotenkin sitä mielummin haluis alakautta laitettavan. Olis jotenkin paikallisempi vaikutus.

En kyllä osaa kertoa! En oikeastaan ole näissä viimeaikaisissa ketjuissa ollenkaan törmännyt siihen, että hedelmöityshoidoissa käytettäisiin suun kautta niitä, tai en ainakaan muista. Jos tulet kysyneeksi asiaa lääkäriltä niin valista meitä muitakin.
 
  • Tykkää
Reactions: Mollama
Ainakin paikallisesti laitettavista luteaalituista yleisesti tulee vähemmän sivuoireita. Ymmärtääkseni ovat myös hitusen tehokkaampia. Joku viisaampi voi korjata, jos olen väärässä.
Joo mulla on sama käsitys. Mutta koska suun kauttakin noita ilmeisimmin joillekin käytetään niin asialla lienee myös jokin toinen puoli.
 
  • Tykkää
Reactions: Zelina
Aika moni myös mieluusti haluaa suun kautta otettavan valmisteen sen helppouden vuoksi. Multakin kysyttiin, että oonko ok Cyclojen kanssa ja sanoin olevani. Eli olisin varmasti itse myös saanut suun kautta otettavan valmisteen, mutta niiden eroa en tajunnut kysyä sen enempää. Varmasti joillakin voi olla myös haasteita imeytymisen kanssa tablettimuodossa otettuna, jolloin tehokkuus kärsii.
 
Ja tarkoitin siis että hoidoissa toki saa käydä työajalla ja sairausloma palkallista mutta meillä suositellaan että pimitetään silti hoidot hr:ltä, ettei seuraavissa yt:ssä tule kenkää, jos en raskaudu, mutta tietävät että yritän saada lapsen. Väsyneenäkin työputken jälkeen oikein ajatus näköjään kulje 😬
 
Mä en oo koskaan makoillut Cyclogestien laiton jälkeen, se lääke imeytyy niistä tosi nopeasti, vaikka tuntuu, että alkaa melkein heti valumaan. 😊 Mun proge oli vielä sen verran korkea, että varmasti on lääkeaine kerennyt imeytymään limakalvolta ja vahvistaa sen, ettei makoilu ole tarpeen. Toinen vaihtoehto on sitten laittaa peräsuoleen, toimii sieltä yhtälailla ja ei sotke tai valu. 😊

Kiitos vastauksesta! Noissa lääkkeellisissä kierroissa olin tosiaan ihan hulluna noista Cyclogest-asioista ja etsin niistä aika paljon tietoa ja tiedän että sitä rektaalisestikin käytetään mutta mulla jäi mieleen että siinä kuitenkin oli hiukan eroa, että vaginaalisesti käytettynä se kuitenkin jotenkin tuli paremmin käyttöön, liittyi muistaakseni siihen että tulee jo valmiiksi sinne ”tarvealueelle”. Ja siis käsittääkseni Cyclogestin pakkausselosteessa mainitaan vain vaginaalinen käyttötapa, eli sillä on laajasti tutkittu. Sitten toisaalta Cyclogestin rektaali-annosteluun näyttää liittyvän usein ohje että wc-käyntiä tulisi välttää 30(-60) minuutin ajan, joka viittaa siihen että lääkkeen olisi hyvä kuitenkin pysyä sisällä jonkin aikaa.

Itse en ole lugejen kanssa kokenut sisälläpysymisongelmia vaan nimenomaan Cyclogestin. Ehkäpä voi olla myös rakenteellisia eroja ja ”kokoeroja”😅 että valuu/tulee ulos toisilla helpommin ja itse olen huomannut että myös kosteusasiat vaikuttaa että esim kun on raskaana ja kosteutta riittää niin ei nuo meinaa pysyä sisällä millään vaan helposti saattavat jopa kokonaisina/puolikkaina tulla ulos jos ei ole makuulla ja varsinkin jos istuu tai yhtään mitään kyykistymistä tekee.

Mutta en sitten tiedä että jos sulavat 10-15 minuutissa ja sitten heti valahtaa tavara ulos niin ovatko sitten kuitenkin kerenneet ne vaikuttavat aineet imeytyä ja ukos tulee vaan sitten se kaikki muu🤷‍♀️ Mutta kyllä sitä tuntuu että haluais ne edes tovin pitää sisällään🥴 Ulkomaisilla klinikoilla tuntuu olevan hyvin yleistä ohjeistus 30-60 min makailuun, ihan klinikoiden julksisilla sivuillakin FAQ-osioissa saatetaan ohjeistaa asian suhteen.

Mulla lääkkeellisessä kierrossa tuolla pääsääntöisesti tunnin makailulla proge oli ”vaan” 45, joka oli sinänsä ihan kelvollinen arvo, mutta alle 40 arvolla olisi tullut lisäksi progepistokset niin tuntuu tuon perusteella että jos ei makaile ja edes pieni osa menisi hukkaan niin ei hyvä🥴
 
  • Tykkää
Reactions: Mariamimi ja Zelina
Joo toivotaan @Karhurouvanen ettei oo allergiaa!
Ja kiitos vielä kerran ihanista tsemppaavista kommenteista kaikille! Kai tuo nukuttu yö vähän auttoi, mutta eihän tää murehtiminen lopu ennen kuin se alkio menee joko roskikseen tai siirretään. Eilinen meni tosiaan itkuisesti ja tänäänkin ajattelin itkeä jos itkettää. Mutta kai tuo yksi yö tuossa välissä auttoi selvittämään ajatuksia. Tuli jo eilen mieleen että tämähän on vähän kuin mun kevään inssit nopeutettuna, kun niitä inssejä oli kolme kuten nyt muniksiakin, ja yhdessä ilmeisesti tapahtui hedelmöitys kun raskaustestissä oli vahvistuva haamu pari päivää. Tosin saattoihan jossain inssissäkin olla tyhjäkin follikkeli, mistäs sen tietää. Kiva ajatus tietenkin periaatteessa, ettei mene 1kk per folli turhaan jännittämiseen vaan nyt saa kerralla yrittää hedelmöittää ne, mutta toisaalta tähän ivf:n käyntiinsaamiseen meni juurikin se n. 3kk jossa olisi tehty kolme inssiäkin. No mutta jos tästä nyt jää nollatulos niin sitten seuraavaan yritykseen ei toivottavasti mene kolmea kuukautta.

Mikä @sara3 vointi? Oletko jo kotona? Sori jos olen missannut.



Hyvä kun ajatukset hieman helpottaa, mutta anna tosiaan itkun tulla aina kun itkettää. Tässä asiassa tosin olen itse huomannut, että itkun jälkeen sitä on yhtä hajalla kun aiemminkin. Se on inhottava ilmiö, kun itselläni ainakin monessa muussa asiassa itku ja keskustelu auttavat. Tässä lapsettomuus-teemassa jää ne pelot ja pettymykset päälle, niin ei en ainakaan itse ole meinannut päästä millään eroon. Välillä on pitänyt ihan tietoisesti siirtää ne paniikki-ajatukset syvälle sisimpään,kun ahdistaa muuten liikaa.
Mua ihan pännii sun puolesta, vaikka edelleen on täysin mahdollista, että tuo yksi alkio olisi sinnikäs ja hänet siirretään tiistaina.
Seuraava IFV osataan kuitenkin varmasti hoitaa lääkitysten kannalta paremmin ja tähdätä jo heti 1. pistospäivästä isompaan follimäärään.
Mullakin oli 3 ensimmäistä pistospäivää isommalla annoksella ja lääkäri selitti sen johtuvan siitä, että silloin just boostataan se ryhmä lähtemään kasvamaan ja sitten sen jälkeen annosta laskettiin. Itselläni oli myös selkeä vuodon alku, jonka takia pistosten ajoittaminen oli helppoa.

Sun tapauksessa ensi IVF on varmasti ihan erilainen, koska tämä eka kierros (joka voi edelleen johtaa tiistain siirtoon ja raskauteen) antoi nyt vaan tietoa, mitä sun kroppa tarvitsee.

Mutta siis, paska tilanne ja ymmärrän surun tunteen. Noita hopeareunuksia on kuitenkin löydettävissä etenkin ulkopuolisen silmillä. <3
 
Mä voisin nyt kertoa tästä ihanaisesta hyperstimulaatiosta enemmän, jospa joku löytäisi tästä itselleen jotain tietoa. Itse olen ainakin yrittänyt kaivaa netistä nyt kokemuksia tästä.


Eli: stimulaatio-vaihe meni hyvin. Olin tosi oireeton ja minkäänlaista turvotusta ei ollut missään vaiheessa. Letrozol-kierroissakin olen tuntenut enemmän nippailuja, kun nyt IVF-stimulaatiossa

Tiistaina oli se punktio, joka oli helppo ja kivuton. Sieltä pyöräilin kotia ja puuhailin sen päivän normaalisti. Toki tunsin silloin, että jotain on ronklittu munasarjojen kohdalla.

Keskiviikkona farkut mahtuivat aamulla normaalisti jalkaan. Join kun hevonen ja juoksin vessassa, jotta voisin ennaltaehkäistä hyperstimulaatiota.
Illalla alkoi kuitenkin alavatsaa turvottaa.

Torstaina farkut eivät enää millään olisi menneet jalkaa ja turvotus oli epämiellyttävää. Ke-to-yöllä olikin ollut vaikea käydä pissalla kun turvotus tuntui painavan virtsarakkoa. Iltaa kohti turvotus paheni ja munasarjojen kohdalla tuntui sellainen kivistävä kipu. Ei mikään niin paha, että ei olisi sen kanssa selvinnyt ja se tuntui eniten silloin, kun oli epämukavassa asennossa Ei voinut ajatellakaan esim. vatsallaan tai kyljellä maksamista.
-->Päivystyksessä huomattiin, että munasarjani ovat n. 6x9cm isot. Onneksi veriarvot olivat normaalit ja nestettä ei ollut vatsaontelossa. Jouduin siellä viettämään yön, mutta pe-aamulla kotiuduin.

Perjantaina vaan lepäilin ja join. Turvotus ja kiputuntemukset olivat samanlaiset kun torstai-iltana. Liikkuminen tuntui ärsyttävän munasarjoja

Lauantain aikana alkoi tuntua, että turvotus hieman laskee. Pystyin liikkumaan (kodin sisällä) paremmin. Kuitenkin vielä kipulääkettä otin säännöllisesti.

Nyt sunnuntaiaamuna olo alkaa olla helpompi. Edelleen on hieman turvotusta, mutta viime yönä pystyi nukkumaan jopa kyljellään ja se oli jo riemuvoitto.
Jospa tästä vielä selvitään. Oireet vaan poistuu, eli itselläni ei mennyt vakavaksi muodoksi. Lääkärin mukaan minulla on lievä hyperstimulaatio, koska turvotus ja siitä aiheutunut kipu ovat olleet ainoat oireeni, muut tutkimukset normaalit.
 
Olipa sulla kurja kokemus, @sara3 Pysyikö se nyt voimassa että kaksi välikiertoa pitää olla ennen siirtoa, vaikka hyperstimulaatio lopulta luokiteltiinkin lieväksi? Joka tapauksessa vielä kerran pahoittelut myös tuoresiirron peruuntumisesta. <3 Toivotaan että oireet poistuu nopeasti kokonaan.
 
Lääkäri sanoi perjantaina puhelimessa, että biologit tarkistaa munasolun voinnin sunnuntaina ja tiistaina, joten eilen en tainnut edes käydä Omamehiläisessä. Tänään toki kävin mutta ei sinne mitään päivitystä ole tullut. Mutta onkohan se muutenkin niin että siihen ei tule muuta tietoa kuin kerättyjen, hedelmöittyneiden ja siirrettyjen määrät? Että oikeasti pitää nyt vaan odottaa sinne tiistai-aamuun ennen kuin saa tietää onko siirto peruttu? No, onhan tää sunnuntaikin vielä aika nuori että ehkä käyn vielä ainakin pari kertaa siellä sovelluksessa.

Jos se siirto nyt sitten peruttaisiin niin mulla pitäisi varmaan olla esittää jokin oma toive siitä, milloin yritetään uudestaan. Haluaisin kovasti päästä yrittämään vielä ennen joulutaukoa ja laskin että ainakin jos se Microgynon on taas menossa mukana niin se on vähän siinä ja siinä ehtisikö tässä pitää mitään välikiertoa lisäksi. En kyllä tiedä suostuttaisiinko mulle tekemäänkään uuttaa ivf:ää ilman välikiertoa. Toki onhan se Microgynonkin tietynlainen välikierto. Lähinnä työpoissaolojen vuoksi olisi ihanaa, jos ihan lähiviikkoina ei taas tarvitsisi olla punktiossa. Mutta ehkä tuo nyt kuitenkin painaa vaakakupissa aika vähän. Voin sitten tarvittaessa vaikka kertoa esimiehelle koko jutun.
 
Mitenköhän tässä saisi itselleen positiivisen asenteen 😐 Pitkä kaava tulossa ja etukäteen jo ajattelen ettei varmaan taaskaan kasva mitään ja jos kasvaa, niin miten voisi olla mahdollista että päästäisiin siirtoon asti saati että se onnistuisi 😞 Inssien aikaan jaksoin vielä olla toiveikas, samoin odotin innolla ekaa ivf:ää, ja oli ihan shokki ettei mitään kasvanut 😞
 
Voimia sinne, @Annika88 ! Uskon että ei se lääkäri tuollaista suosittelisi jos ei uskoisi onnistumiseen! Ja lapsen saamisen kannalta se asenne ei onneksi ratkaise, mikäli kuitenkin hoidoissa käyt. Millainen aikataulu sulla olikaan hoidolle, joko se ihan kohta alkaa?

Kiitos! Lääkäri oli toiveikas jo inssien suhteen, ei ole sanonut mitään, mutta pelottaa milloin lääkärikin luovuttaa 😐 13. päivä menen ultraan jossa varmistetaan että kierto on normaali (oli ihan oudot tosi niukat ja kivuttomat kahden päivän menkat toissa viikolla). 17. päivä aloitan Synarelan, jos kaikki on ok.
 

Yhteistyössä