Lapsettomuushoidoissa olevat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mimerkki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä olen rehellisesti puulla päähän lyöty.
Tein äsken testin (herkkä) kun en vaan kestänyt ahdistavaa tunnetta ja halusin sen alta pois.
Ihan rehellisesti odotin negatiivista testiä, koska en edelleenkään tunne mitään ja normi-/letrokierroissa tunnen koko ajan jotain. Plus tuntuu, että hirveän monella on aina niin paljon erilaisia oireita ennen plussaa ja mulla siis täysin normaali olo. Muutenkin alkoi epäilyttää, onko tällainen täyslääkkeellinen PAS hyvä vai huono, että olisiko oma ovulaatio parempi (vaikka mullahan se tulee harvoin). Netistä tuntuu löytyvän enemmän tietoa omaan ovulaatioon tehdyistä alkionsiirroista.
Lisäksi, en edes kehdannut täällä asiasta mainita kun tunsin itseni niin höpsöksi: tein ma (dpo9) ja ti (dpo10) testit, jotka olivat niin negatiivisia kun olla voi, vaikka tiirailin niitä kymmeniä minuutteja taskulampulla. Ne eivät olleet elämäni ylpeimpiä hetkiä..

Äsken tehty testi näyttää kuitenkin positiivista. Kolmen keskenmenon kokeneena olen hyvin realistinen siitä, että tässä on vielä paljon epävarmuutta edessä, mutta on kyllä outoa nähdä tuo testi. Nyt kuitenkin kylmetän itseni siltä osin, että en anna ajatusten lähteä laukalle. Mua ei edes varhaisultraus kiinnosta. Viime vuonna sellaisella kävin, kaikki oli siellä hyvin ja sitten 4 viikon päästä kuitenkin meni kesken. Se ei siis itselleni mielenrauhaa tuo enkä halua haaskata siihen rahaa, kun on kuulunut siihen huonompaan tilastoon sen suhteen.

Laitan nyt mun perustiedot tähän, koska itse olen kolunnut koko Internetin tällä viikolla ja yrittänyt etsiä positiivisia kokemuksia ihmisiltä, joilla olisi ollut täyslääkkeellinen kierto. Öisinkin olen tätä tehnyt. Jos joku joskus etsii tietoa niin voi sitten tästä sen lukea. (Ja siis edelleen painotan, että en todellakaan omalla kokemuksellani ala nyt uskomaan, että tämä menisi varmasti maaliin asti. Itselleni nämä kaksikin viivaa tikussa on työn, tuskan ja rahanmenon tulos, mutta enemmän mulla on keskenmenoja kun onnistuneita raskauksia).

Eli:
-Alkukierron käytin 3tbl Progynovaa/päivä
-Ultrauksen mukaan limakalvo kasvoi hyvin, joten aloitin myös Lugesteronin (2x400mg/päivä)
-Siirtopäivän jälkeen Gonypeptyl-pistos

-nyt menossa Dpo 15 ja positiivisesta testistä huolimatta en ole kokenut mitään oireita, jotka olisi ennakoineet raskautta. Koko kierto on ollut mulla oireeton, jopa normikiertoa parempi fyysinen vointi. Ei ole ollut mielialan heittoja, muuta kun perusahdistus mikä aina on piinaviikoilla. Flunssa oli tällä viikolla, mutta se oli ihan aito flunssa vihreine räkineen eli ei liittynyt asiaan.

Mää niiiin tiesin että plussaat, Onnea Miljoonasti! Mulla kanssa esikoisen raskaudessa näytti testi negaa dpo 10, tosin testaan aina Pregchekillä joka on 25 vahvuus eli ei herkkä mutta siis muut plussat mulla tullu Pregchekillä dpo 8 - 9 ja 10, dpo 8 useammankin kerran ja esikoisesta ei myöskään ollut _yhtään mitään_ oiretta tai tuntemusta sillon ja olin myöskin ihan puulla päähän lyöty, aiemmissa kolmessa kemiallisessa luomussa oli ollut tuntemuksia kyllä. Mähän oon sellanen joka testaa monta kertaa joka päivä dpo 7-8 alkaen mutta pidin tuolloin sitä dpo 10 tulosta niin ”varmana” etten edes halunnut testata dpo 11, kun mulla alkaa menkatkin aina dpo 12, niin testasin sitten vasta dpo 12 ja plussahan se🙂👍

Ja siis kyllähän noita täyslääkkeellisiä kiertoja tehdään valtavasti, ulkomailla niitä yleensä suositaan ja TAYSissakin on vuosikausia tehty 50/50 täyslääke-PAS/luonnonkierron PAS🙂👍

Itselleni on tehty molempia ja itsellä lääke-neurootikkona lähinnä stressaa lääkkeellisessä PASissa se lääkehomma, siis että kun niitä ei tosiaankaan saa ”unohtaa” niin siitä kauhee stressi että jos jotenkin epähuomiossa jäisi ottamatta/valahtaisi pois jne jne.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: sara3
Mä olen rehellisesti puulla päähän lyöty.
Tein äsken testin (herkkä) kun en vaan kestänyt ahdistavaa tunnetta ja halusin sen alta pois.
Ihan rehellisesti odotin negatiivista testiä, koska en edelleenkään tunne mitään ja normi-/letrokierroissa tunnen koko ajan jotain. Plus tuntuu, että hirveän monella on aina niin paljon erilaisia oireita ennen plussaa ja mulla siis täysin normaali olo. Muutenkin alkoi epäilyttää, onko tällainen täyslääkkeellinen PAS hyvä vai huono, että olisiko oma ovulaatio parempi (vaikka mullahan se tulee harvoin). Netistä tuntuu löytyvän enemmän tietoa omaan ovulaatioon tehdyistä alkionsiirroista.
Lisäksi, en edes kehdannut täällä asiasta mainita kun tunsin itseni niin höpsöksi: tein ma (dpo9) ja ti (dpo10) testit, jotka olivat niin negatiivisia kun olla voi, vaikka tiirailin niitä kymmeniä minuutteja taskulampulla. Ne eivät olleet elämäni ylpeimpiä hetkiä..

Äsken tehty testi näyttää kuitenkin positiivista. Kolmen keskenmenon kokeneena olen hyvin realistinen siitä, että tässä on vielä paljon epävarmuutta edessä, mutta on kyllä outoa nähdä tuo testi. Nyt kuitenkin kylmetän itseni siltä osin, että en anna ajatusten lähteä laukalle. Mua ei edes varhaisultraus kiinnosta. Viime vuonna sellaisella kävin, kaikki oli siellä hyvin ja sitten 4 viikon päästä kuitenkin meni kesken. Se ei siis itselleni mielenrauhaa tuo enkä halua haaskata siihen rahaa, kun on kuulunut siihen huonompaan tilastoon sen suhteen.

Laitan nyt mun perustiedot tähän, koska itse olen kolunnut koko Internetin tällä viikolla ja yrittänyt etsiä positiivisia kokemuksia ihmisiltä, joilla olisi ollut täyslääkkeellinen kierto. Öisinkin olen tätä tehnyt. Jos joku joskus etsii tietoa niin voi sitten tästä sen lukea. (Ja siis edelleen painotan, että en todellakaan omalla kokemuksellani ala nyt uskomaan, että tämä menisi varmasti maaliin asti. Itselleni nämä kaksikin viivaa tikussa on työn, tuskan ja rahanmenon tulos, mutta enemmän mulla on keskenmenoja kun onnistuneita raskauksia).

Eli:
-Alkukierron käytin 3tbl Progynovaa/päivä
-Ultrauksen mukaan limakalvo kasvoi hyvin, joten aloitin myös Lugesteronin (2x400mg/päivä)
-Siirtopäivän jälkeen Gonypeptyl-pistos

-nyt menossa Dpo 15 ja positiivisesta testistä huolimatta en ole kokenut mitään oireita, jotka olisi ennakoineet raskautta. Koko kierto on ollut mulla oireeton, jopa normikiertoa parempi fyysinen vointi. Ei ole ollut mielialan heittoja, muuta kun perusahdistus mikä aina on piinaviikoilla. Flunssa oli tällä viikolla, mutta se oli ihan aito flunssa vihreine räkineen eli ei liittynyt asiaan.

Oon edelleen palstatauolla oman henkisen jaksamisen takia, mutta kommentoin nyt @sara3 tuosta täyslääkkeellisestä kierrosta. Mulle on tehty 8 täyslääkkeellistä kiertoa ja siirtoa, koska omaa kiertoa ei mulla PCOS takia ole lainkaan. Samankuuloinen lääkeprotokolla kuin sulla pääosin. Kaksi elävää lasta syntynyt tällä tavoin ♥️ ja hieman kummastelen, ettet ole meinannut tietoa löytyä, itse en ole tässä 9 vuoden aikana kokenut ettei netistä löytyisi 🤔 jos enkku taipuu, niin FET-HRT (frozen embryo transfer-hormone replacement therapy) löytyy paljon esim. Reddit-ketjuja. Ne saa käännettyäkin selaimen google translatella tarvittaessa. Myös tekoälylle juttelemalla voi löytää tietosivuille ja keskustelupalstoille. Ja sanoilla lääkkeellinen siirto/PAS, hormonituettu kierto, näillä kenties löytyy.

Mutta ihanintahan on tuo, että sait plussan, onnen halaus siitä ♥️😍 ymmärrän tosi hyvin tuon itsensä kylmettämisen. Ehtiihän sitä iloita myöhemminkin, tärkeintä että nyt tuli plussa ja sun mieliala ei sitä pois vie (tämä siis rohkaisevalla sävyllä sanottuna 😀) ja ps. noi blanko testien tiirailu-we have all been there 😉

Luulen muuten, että "joudut" varhaisultraan, uskoakseni kaikissa hoitopaikoissa se tarvitaan siksi että varmistetaan että raskaus on kohdussa, ja erityisesti koska lääkkeellinen, niin tietää että jatketaanko tukilääkkeitä ja kuinka kauan.

Oon edelleen palstatauolla oman henkisen jaksamisen takia, mutta kommentoin nyt @sara3 tuosta täyslääkkeellisestä kierrosta. Mulle on tehty 8 täyslääkkeellistä kiertoa ja siirtoa, koska omaa kiertoa ei mulla PCOS takia ole lainkaan. Samankuuloinen lääkeprotokolla kuin sulla pääosin. Kaksi elävää lasta syntynyt tällä tavoin ja hieman kummastelen, ettet ole meinannut tietoa löytyä, itse en ole tässä 9 vuoden aikana kokenut ettei netistä löytyisi jos enkku taipuu, niin FET-HRT (frozen embryo transfer-hormone replacement therapy) löytyy paljon esim. Reddit-ketjuja. Ne saa käännettyäkin selaimen google translatella tarvittaessa. Myös tekoälylle juttelemalla voi löytää tietosivuille ja keskustelupalstoille. Ja sanoilla lääkkeellinen siirto/PAS, hormonituettu kierto, näillä kenties löytyy.

Mutta ihanintahan on tuo, että sait plussan, onnen halaus siitä ymmärrän tosi hyvin tuon itsensä kylmettämisen. Ehtiihän sitä iloita myöhemminkin, tärkeintä että nyt tuli plussa ja sun mieliala ei sitä pois vie (tämä siis rohkaisevalla sävyllä sanottuna ) ja ps. noi blanko testien tiirailu-we have all been there

Luulen muuten, että "joudut" varhaisultraan, uskoakseni kaikissa hoitopaikoissa se tarvitaan siksi että varmistetaan että raskaus on kohdussa, ja erityisesti koska lääkkeellinen, niin tietää että jatketaanko tukilääkkeitä ja kuinka kauan.

Mä löysin pääasiassa sellaisia "lääkkeellisissä kierroissa on enemmän keskenmenoja"-tutkimuksia ja tuo Reddit myös tuli tutuksi ja siellä moni tuntui suosivan enemmän luomujuttuja. Toki on mahdollista, että peloissani mun silmät osuivat vaan niihin ja sitten ne kaikki positiiviset tarinat eivät jääneet samalla tavalla mieleen. Ja ehkä jos olisin tajunnut etenkin pcos-taustaisten lääkkeellisiä kiertoja etsiä, niin sieltä olisi voinut tulla tarkempaa tietoa. Öisin harrastan aina tällaista googlettelua, mikä ei taida olla ihan fiksuinta hommaa.
Saanko kysyä, miten sun alkuraskaudet ovat menneet lääkkeellisissä kierroissa? Oletko milloin päässyt lopettamaan lääkkeet ja onko se tapahtunut hitaasti vai kerrasta leikaten?

Mulla siis aiemmat raskaudet lähteneet letrot+inssi-yhdistelmällä, siksi tämä on itselle aivan uusi maailma.
Ja siis edelleen painotan, että en pysty ajatusten tasolla ajattelemaan tämän olevan pysyvä plussa. Pohdin, että pitääköhän nämä tukilääkkeet vuodon keinotekoisesti poissa, jos alkio lopettaisi kasvun kesken. Mulla siis keskenmenot olleet 5+4, 4+4 ja 11+4. Tuo viimeisin oli varmaan lopettanut kehityksen jo viikkoja aiemmin, mutta vuoti pois vasta tuolloin.

Ja hitsi tuo on muuten varmasti totta, että joudun siihen varhaisultraan. Suhtaudun siihen viime vuoden takia negatiivisesti. Mä elin siinä oletuksessa, että jos varhaisultrassa kaikki on hyvin, niin on enää hyvin pieni keskenmenoriski. Jotenkin naiivisti myös ajattelin, että ei voi olla niin huono tuuri, että menisi ultrauksen jälkeen kesken. Sitten se raskaus meni kirjaimellisesti reisille ja tuntui, että lähti täysi luotto kaikkiin ultrauksiin.

@sara3 Mun mielestä tää lääkekierrossa enemmän keskenmenoja taitaa olla vanhaa tietoa, nykyään mun ymmärtääkseni tsäänssit on luomu/lääkekierto lähes samat 🤔 ja itse en ole myöskään pitkin palstoja tässä huomannut oikein mitään trendiä kumpaankaan suuntaan.

Saa kysyä, mulla on mennyt alkuraskaudet ja muutenkin ne lasten syntymään jatkuneet raskaudet hyvin. Ei mitään ihmeellistä. Tosin eipä muusta kuin lääkkeellisestä oo kokemustakaan 😀 lääkkeitä käytin molemmilla rv10+0 asti ja lopetin kaiken kuin seinään. Siinä rv10 maissa istukka alkaa tuottaa progesteronia ja "ottaa vallan" tukilääkkeistä, eikä niitä enää tarvita.

Jos sulla on edes jotain omaa kiertoa alla, niin voi olla että sulla lopetetaan lääkkeet jo aiemmin. Tiedän että jossain niillä potilailla, joilla oma kierto mutta jostain syystä tehdään lääkkeelliseen siirto, voidaan tukilääkkeet lopettaa jo plussaan tai jossain kuullut että varhaisultran jälkeen. Osaisko joku muu kommentoida tähän?

Ja joo, samaistun tohon fiilikseen varhaisultrasta. Sitä ajattelis että sen jälkeen voi huokaista, jostain katoin että olis noin 4% km-riski siinä kohtaa, kun syke on nähty rv7 maissa.

Mulla kyllä kesän keskeytyneessä keskenmenossa valitettavasti ne tukilääkkeet piti vuodon poissa. Alkio oli kuollut 8+4 ja vasta 11+1 alkoi vuoto (varhaisultrassa kaikki hyvin 7+2), olin lopettanut kaikki tukilääkkeet juuri viikkoa ennen tota 11+1 päivää kun alkoi vuoto. Tämä noudattelee samaa mitä mulla esim nega siirron jälkeen, vuoto alkaa aina n. 4-7 pvä progesteronilisän lopetuksen jälkeen. Mutta tämähän on myös aika yksilöllistä.

Toivotan kaikesta huolimatta sulle mielenrauhaa ♥

Viimeksi muokattu:
@sara3 Mun mielestä tää lääkekierrossa enemmän keskenmenoja taitaa olla vanhaa tietoa, nykyään mun ymmärtääkseni tsäänssit on luomu/lääkekierto lähes samat ja itse en ole myöskään pitkin palstoja tässä huomannut oikein mitään trendiä kumpaankaan suuntaan.

Saa kysyä, mulla on mennyt alkuraskaudet ja muutenkin ne lasten syntymään jatkuneet raskaudet hyvin. Ei mitään ihmeellistä. Tosin eipä muusta kuin lääkkeellisestä oo kokemustakaan lääkkeitä käytin molemmilla rv10+0 asti ja lopetin kaiken kuin seinään. Siinä rv10 maissa istukka alkaa tuottaa progesteronia ja "ottaa vallan" tukilääkkeistä, eikä niitä enää tarvita.

Jos sulla on edes jotain omaa kiertoa alla, niin voi olla että sulla lopetetaan lääkkeet jo aiemmin. Tiedän että jossain niillä potilailla, joilla oma kierto mutta jostain syystä tehdään lääkkeelliseen siirto, voidaan tukilääkkeet lopettaa jo plussaan tai jossain kuullut että varhaisultran jälkeen. Osaisko joku muu kommentoida tähän?

Ja joo, samaistun tohon fiilikseen varhaisultrasta. Sitä ajattelis että sen jälkeen voi huokaista, jostain katoin että olis noin 4% km-riski siinä kohtaa, kun syke on nähty rv7 maissa.

Mulla kyllä kesän keskeytyneessä keskenmenossa valitettavasti ne tukilääkkeet piti vuodon poissa. Alkio oli kuollut 8+4 ja vasta 11+1 alkoi vuoto (varhaisultrassa kaikki hyvin 7+2), olin lopettanut kaikki tukilääkkeet juuri viikkoa ennen tota 11+1 päivää kun alkoi vuoto. Tämä noudattelee samaa mitä mulla esim nega siirron jälkeen, vuoto alkaa aina n. 4-7 pvä progesteronilisän lopetuksen jälkeen. Mutta tämähän on myös aika yksilöllistä.

Toivotan kaikesta huolimatta sulle mielenrauhaa

Kiitos kattavasta vastauksestasi! Noilla tiedoilla on helpompi asennoitua nyt tähän tilanteeseen ja pitää jalat maassa. Viime vuosi pudotti minut aika korkealta ja on parempi nyt olla hyvin realistinen ja tiedostaa, mitä voi tapahtua. Vaikka toki toivoo parasta, mutta en vaan halua samalla tavalla tulla "yllätetyksi" kun viimeksi.

Mulla taitaa tukilääkkeet jatkua pitkälle, koska ihan kierron alussa tarkastettiin ettei munasarjat ole aktiiviset. Eipä ne kyllä sitä tunnu olevan muutenkaan. Mutta hyvä tiedostaa tuo, että ne tukilääkkeet pitää vuotoa poissa, vaikka raskaus olisi mennyt kesken. Se kuulostaa varmasti joillekin aika oudolta, mutta mieluummin menen faktatiedoilla nyt tällä kertaa.

Kiitos @MyMa ja te kaikki muut palstalaiset. Vaikka raskaus jatkuisikin, niin luen taustalla ehdottomasti teidän kaikkien polkujen etenemistä. Tämä palsta on ollut minulle niin tärkeä tiedon lähteenä sekä myös henkisenä tukena.
Ja saattaa olla, että putoan pilvistä alas ja palaan tänne ryhmään, mutta yritän nyt ehkä kerätä ajatuksia pari päivää ja voisin pian liittyä tuonne @Karhurouvanen aloittamaan ketjuun.

Kiitos vielä teille kaikille upeille ihmisille! <3

Oi, onnea @sara3 plussasta ❤ Ilahduttava kuulla onnistumisia erikoisemmilla protokollilla tehdyistä hoidoista ❤ vaikka ei kai se mikään erikoinen lääketieteelle ole, mutta ainakin ihmismielelle 🤭 täällä sormet ristissä että pieni jatkaa kehittymistään ja että saat luottamusta raskauteen🤞🏼

Onnea @sara3 😍

Itseäni ahdistaa ja pelottaa torstain ultra niin että oksettaa 😞 Kunpa vain olisi kasvua. Vaikkei tärppäisi näillä folleilla, niin aina voisi yrittää pitkää kaavaa uudelleen, jos vain saa lääkkeelle vasteen. Jos ei, niin edessä on pitkä ja kallis tie kerätä yksi per kuukausi 😞

Onnea @sara3 😍

Itseäni ahdistaa ja pelottaa torstain ultra niin että oksettaa 😞 Kunpa vain olisi kasvua. Vaikkei tärppäisi näillä folleilla, niin aina voisi yrittää pitkää kaavaa uudelleen, jos vain saa lääkkeelle vasteen. Jos ei, niin edessä on pitkä ja kallis tie kerätä yksi per kuukausi 😞

Ymmärrän tunteet kun on joutunut pettymään aiemmin follien määrän suhteen. Toisaalta protokolla on muuttunut todella paljon, eli toivoa on!

Mulla stimulaatiovaiheeassa ei missään vaiheessa turvonnut vatsa tai tuntunut mitenkään erityisen "munakkaalta", mutta niin sieltä vaan löytyi hyvän kokoisia folleja. Toivon, että sulla on tämä pitkä kaava saanut kasvua aikaan. Ja vielä lisäksi, että siirtoon pääset mahdollisimman pian !

Saatko arkisin ajatuksia jonnekin muualle vai tuppaako pelko puskemaan esim. työpäivien läpi?

Onnea @sara3

Itseäni ahdistaa ja pelottaa torstain ultra niin että oksettaa Kunpa vain olisi kasvua. Vaikkei tärppäisi näillä folleilla, niin aina voisi yrittää pitkää kaavaa uudelleen, jos vain saa lääkkeelle vasteen. Jos ei, niin edessä on pitkä ja kallis tie kerätä yksi per kuukausi
Tsemppiä jännäilyyn ja ahdisteluun! Uskon että on hyvät mahdollisuudet hyville uutisille torstaina! Se eka ivf nyt on aina sellainen harjoituskierros eikä määritä sitä, miten jatkossa menee. <3

@MyMa ja @sara3 kommentoisin tuohon tukilääkeasiaan. Mun ymmärtääkseni lääkkeellisessä kierrossa (ilman omaa ovulaatiota) lääkkeitä, tai siis progesteronia, jatketaan aina pitkälle, 10-12-14, jotkut lääkärit jopa 16 viikolle asti. Aiemmin myös estrogeeniä jatkettiin samoille viikoille mutta uudehkojen tutkimusten mukaan estrogeenin voi ja on hyväkin lopettaa jo rv 8, käyttö pidemmälle lisää ilmeisesti km-riskiä hiukan. Näitä olen tutkimuksia ja kokemuksia siis netistä löytänyt ja näin minulle myös lääkäri kertoi.

Mutta siis progesteronia ei koskaan voi lopettaa aiemmin koska jos ei ole omaa keltarauhasta niin kehoon ei tuotu mistään keltarauhashormonia ja sen puuttuminen (ennen kuin istukka ottaa homman haltuun siellä noin rv 12) johtaa vääjäämättä raskauden keskeytymiseen.

Sehän näissä lääkkeellisissä on kenkku että vuoto ei tosiaan useinkaan ala ennen kuin lääkkeet lopettaa, luomuraskaudessahan keskeytyminen johtaa hormonaalisiin muutoksiin jolloin vuoto alkaa mutta kun hormonit otetaan lääkkeenä niin kehohan tavallaan luulee että ”kaikki on vielä hyvin”. Itsellä siis nyt tänä vuonna nämä kaksi km (tai toinen ehkä tuulimuna tai varhainen kkm), ja näissä siis lääkkeellinen kierto ja ensimmäisessä siis varhaisultrassa 6+0 nähtiin tyhjä raskausontelo ja vuoto alkoi sitten 3 päivän päästä kun lopetin lääkkeet (joskaan kohtu ei kyllä sitten tyhjentynyt ja oli pitkällinen prosessi ja kesti 3 kk) ja tässä toisessa nähtiin syke 6+0 mutta se oli alusta asti silminnähden poikkeuksellisen hidas ja oli alusta asti melko varmaa että tulee keskeytymään ja sitä sitten ultrattiin viikoittain ja 9+ viikolla näkyi että on keskeytynyt jokunen päivä aiemmin, lopetin sitten lääkkeet ja vuoto alkoi taas 4 päivän kuluttua, tällä kertaa tyhjeni itsestään, tosin vuoto kesti reilu 6 viikkoa.

Mutta siis kyllä se lääkkeellinen kierto ihan hyvä on ja ne km-erot on hyvin vähäisiä ja liekö selittyy osin sillä että vaikka lääkkeellistä tehdään kaikenikäisille niin kyllä siellä kuitenkin vanhemmat painottuu, siis esim +40 v tehdään varmaan pääsääntöisesti lääkkeellisiä en tiedä🤷‍♀️ Mutta siis kyllä lääkärit niitä tosi ”tasavertaisina” on pitänyt ja osa lääkäreistä niitä suosikin, varsinkin ulkomailla, että ei se mikään huono vaihtoehto ole, nyt ihan vasta äskettäinhän on tullut tutkimuksia siitä että liittyy mm korkeampi raskausmyrkytysriski mutta kyllähän ne riskit melko vähäisiä on joka tapauksessa👍

• Tykkää
Reactions: Mariamimi

Paljonhan näitä tutkimuksia on mutta tuossa esim yksi missä on vertailtu lääkkeellistä ja luonnonkierron-PASia hyvin samankaltaisia ”hyvän ennusteen” potilailla ja vauvoja ja kliinisiä raskauksia on vähän enemmän siinä lk-ryhmässä mutta kuitenkin erot on aika pieniä ja tää nyt on kuitenkin vain ylsi tutkimus. Mutta siis eihän sitä lääkkeellistä varmasti käytettäisi ollenkaan ainakaan ovuloivilla potilailla jollei tulokset olisi ihan hyvät, johan se lääkäreillekin varmasti näkyisi jos olisi suuria eroja👍

Viimeksi muokattu:
Onnea @sara3 ! 🥰

Mä uskallan väittää, että raskausoireet ennen plussaa on isolta osalta psyykkeen vaikutusta. Ne kerrat, kun on kytännyt oireita ja ollut että "oliskohan" -fiilis on ollut kaikenlaista tunnetta sinne ja tänne. Ja nyt kun itekään en sekuntiakaan uskonut plussaan (noh koska just kerrottu että on lähes mahdotonta onnistua) niin ei ollut ainuttakaan oireita. Ainut oikea oire oli, että pms psyykkiset oireet oli helpommat, mutta söin pms oireisiin vahvaa B6-vitamiinia, jonka luulin auttavan, mutta se olikin sit raskaus (ot, mutta kärsin vaikeista pms oireista, epäilen itselläni jopa pmdd -oireyhtymää, koska ennen menkkoja usein todella vaikeita psyyks oireita, kuten itsetuhoisia ajatuksia 🥺. Tarkoitus tätä lähteä tutkimaan enemmän, kunhan tämä lapsi homma saadan päätökseen tavalla tai toisella).

Mut tsemppiä sinne! ❤️ Ite myös matalalla odotuksin päivä kerrallaan, koska yks kkm rv11 ja se oli niin peetä kun kerran syke jo näkynyt.

Mä taas uskon että vaihtelua kertakaikkiaan on niin paljon ettei voi päätellä mitään. Esikoisen plussatesti jäi melkein tekemättä koska olin niin varma ettei ole tärpännyt kun en tuntenut yhtään mitään vaikka todella yritin seurata kehoa. Nyt taas oli 3+0 alkaen paljon eri oireita että vaikka vihaiseksi pisti ("miksi mä nyt alan toivoa, miksi ihmeessä olisi tullut luomutärppi nyt, sitten vain putoan jälleen kerran korkealta") niin olin melko luottavainen kun testasin 3+6.

Hyvää uutta viikkoa ja sormet ristissä kaikkien puolesta jolla jonkinlainen h-hetki tulossa tai jännittää varhaisten rv takia! 🤞♥️

• Tykkää
Reactions: Mollama
Tänään on maha niin turvoksissa että juuri sain housut kiinni. Toivottavasti tämä olisi hyvä merkki. Onneksi töissä on kiirettä niin ei ehdi koko aikaa panikoida torstaita.
No luulisi kyllä olevan hyvä merkki! Omakohtaista kokemusta stimulaatioturvotuksesta ei ole koska stimuloituminen jäi viimeksi niin vaimeaksi että en vaan turvonnut missään kohtaa. Ehkä ensi kerralla minäkin.

No luulisi kyllä olevan hyvä merkki! Omakohtaista kokemusta stimulaatioturvotuksesta ei ole koska stimuloituminen jäi viimeksi niin vaimeaksi että en vaan turvonnut missään kohtaa. Ehkä ensi kerralla minäkin.

Joo viimeksi ei ollut mitään oireita ja ei tosiaan mitään kasvanutkaan. Voihan tämä olla muutakin turvotusta, maha on stressistä sekaisin. Mutta käyn jatkuvasti pissalla, vasenta munasarjaa nippailee välillä ja tosiaan tänään on turvottanut koko päivän.

• Rakkaus
Reactions: näännä
Onnea @sara3 ! ❤️ Mullakin lääkkeellisessä siirrossa suunniteltiin estrogeenin ja progesteronin jatko alustavasti rv 10 asti (meillä nää kaikki merkataan hoitokaavioon siirtopäivänä varmuuden vuoksi). Oma kierto mullakin on olemassa, mutta lääkkeellisissä siirroissa ne omat hormonit ei toimi ja tukea tarvitaan pidempään.

@MyMa ja @sara3 kommentoisin tuohon tukilääkeasiaan. Mun ymmärtääkseni lääkkeellisessä kierrossa (ilman omaa ovulaatiota) lääkkeitä, tai siis progesteronia, jatketaan aina pitkälle, 10-12-14, jotkut lääkärit jopa 16 viikolle asti. Aiemmin myös estrogeeniä jatkettiin samoille viikoille mutta uudehkojen tutkimusten mukaan estrogeenin voi ja on hyväkin lopettaa jo rv 8, käyttö pidemmälle lisää ilmeisesti km-riskiä hiukan. Näitä olen tutkimuksia ja kokemuksia siis netistä löytänyt ja näin minulle myös lääkäri kertoi.

Mutta siis progesteronia ei koskaan voi lopettaa aiemmin koska jos ei ole omaa keltarauhasta niin kehoon ei tuotu mistään keltarauhashormonia ja sen puuttuminen (ennen kuin istukka ottaa homman haltuun siellä noin rv 12) johtaa vääjäämättä raskauden keskeytymiseen.

Sehän näissä lääkkeellisissä on kenkku että vuoto ei tosiaan useinkaan ala ennen kuin lääkkeet lopettaa, luomuraskaudessahan keskeytyminen johtaa hormonaalisiin muutoksiin jolloin vuoto alkaa mutta kun hormonit otetaan lääkkeenä niin kehohan tavallaan luulee että ”kaikki on vielä hyvin”. Itsellä siis nyt tänä vuonna nämä kaksi km (tai toinen ehkä tuulimuna tai varhainen kkm), ja näissä siis lääkkeellinen kierto ja ensimmäisessä siis varhaisultrassa 6+0 nähtiin tyhjä raskausontelo ja vuoto alkoi sitten 3 päivän päästä kun lopetin lääkkeet (joskaan kohtu ei kyllä sitten tyhjentynyt ja oli pitkällinen prosessi ja kesti 3 kk) ja tässä toisessa nähtiin syke 6+0 mutta se oli alusta asti silminnähden poikkeuksellisen hidas ja oli alusta asti melko varmaa että tulee keskeytymään ja sitä sitten ultrattiin viikoittain ja 9+ viikolla näkyi että on keskeytynyt jokunen päivä aiemmin, lopetin sitten lääkkeet ja vuoto alkoi taas 4 päivän kuluttua, tällä kertaa tyhjeni itsestään, tosin vuoto kesti reilu 6 viikkoa.

Mutta siis kyllä se lääkkeellinen kierto ihan hyvä on ja ne km-erot on hyvin vähäisiä ja liekö selittyy osin sillä että vaikka lääkkeellistä tehdään kaikenikäisille niin kyllä siellä kuitenkin vanhemmat painottuu, siis esim +40 v tehdään varmaan pääsääntöisesti lääkkeellisiä en tiedä🤷‍♀️ Mutta siis kyllä lääkärit niitä tosi ”tasavertaisina” on pitänyt ja osa lääkäreistä niitä suosikin, varsinkin ulkomailla, että ei se mikään huono vaihtoehto ole, nyt ihan vasta äskettäinhän on tullut tutkimuksia siitä että liittyy mm korkeampi raskausmyrkytysriski mutta kyllähän ne riskit melko vähäisiä on joka tapauksessa👍

Kiitos @Karhurouvanen tästä infosta! Mä en ole asiaan perehtynyt viime viikon panikointigooglailuja enemmän. Hyvä tietää, että nuo keskenmenoluvut on aika samat ja toisaalta hyvä tiedostaa, että lääkkeet pitää mahdollista vuotoa poissa. Osaa asennoitua paremmin tähän.
Tiede on niin jännää, kun tosiaan aina ennen yrittäminen on keskittynyt ovulaatioon ja sen hyödyntämiseen tavalla tai toisella, mutta sitten tällaisessa lääkkeellisessä kierrossa mennäänkin ihan eri tavalla.

• Tykkää
Reactions: Karhurouvanen

Kiitos @Karhurouvanen tästä infosta! Mä en ole asiaan perehtynyt viime viikon panikointigooglailuja enemmän. Hyvä tietää, että nuo keskenmenoluvut on aika samat ja toisaalta hyvä tiedostaa, että lääkkeet pitää mahdollista vuotoa poissa. Osaa asennoitua paremmin tähän.
Tiede on niin jännää, kun tosiaan aina ennen yrittäminen on keskittynyt ovulaatioon ja sen hyödyntämiseen tavalla tai toisella, mutta sitten tällaisessa lääkkeellisessä kierrossa mennäänkin ihan eri tavalla.

[/QUOTE

Nyt mun mielestä ois menkkakivut päällä mutta vaikka miten paperilla kaivan XD niin ei tuu vielä vuotoa. Lääkärille (jonne tulee mennä kun vuoto alkaa) ois vapaa aika tunnin päästä ja ehtisin sinne jos kohta lähtisin, huomisesta lähtee se osa viikkoa kun työn ja tuskan takana järjestää vapaata lääkärikäyntejä varten. Pitää kai vaan viiden minuutin välein nyt käydä etsimässä sitä vuotoa. Meneehän tää päivä näinkin. :D

Monesko kp ja milloin siis odotat vuotoa? Synarela saattaa hyvin siirtää vuotoa eli älä nyt liikaa kaivaa 😃 en nyt tarkalleen muista mutta mulle annettiin ohjeistus että lääkärille nollakäynnille kp 2-5(?) joten jos kestää vielä parisen päivää voit mennä ensi alkuviikosta (jos se siis järjestyy helpommin)? 🤞

Mitä @sara3 kuuluu, onko oireita/oletko jatkanut testaamista/ilmoittanut klinikalle plussasta?

Yhteistyössä