Lapsettomuushoidoissa olevat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mimerkki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
@tasaraha Ei ole totta😫 Oon niin pahoillani sun puolesta 💔 Miten voikin olla tällainen epäonni että osuu lapsettomuus kohdalle ja sitten kun sitä onnea vähän väläytetään, niin pian otetaankin pois 😢😭

Me kaikki tällä palstalla olevat ymmärretään se tuska mikä siellä takana on sen itse keskenmenon lisäksi. Että vaikka km on kelle tahansa hirveän surullinen ja epäreilu asia, niin meille siinä menetyksessä on kyllä erityisen paljon pelissä, kun uusia mahkuja on niin vähän edessä 😞

Voimia ja tsemppiä sairaalareissuun, toivottavasti siellä sujuu asiat "hyvin". Oot mielessä 🫂💜

Viimeksi muokattu:
Kyllä nyt harmittaa @tasaraha sun puolesta. 💔 Kyllä sitä toivoisi kaikille meille lapsettomuudesta kärsiville edes sen verran, että alkanut raskaus menisi hyvin päätyyn asti. Hirveää epävarmuutta koko polku alusta loppuun. Uskaltaako sitä oikeasti missään kohti edes huokaista ja uskoa siihen, että kaikki menee hyvin? Alkaa olla melkoinen arsenaali turpaan ottamista tällä palstalla ja todellakin nyt alkaisi nämä vastoinkäymiset riittämään! 😣

ON: Tänään alkoi menkat ja dpo9 vaihtui kp1. Selvästi siis luteaalivaihe tuntuu olevan sen 8 vrk (max 9 vrk) joka kierrossa. Nyt aikainen ovulaatio (kp12) aikaisti myös menkkojen alkua ja kierto jäi vaan 21 vrk pituiseksi. Toivottavasti nyt ovulaatio tässä kierrossa osuisi kp13 tai sen yli (normaalimpi tilanne), niin päästäisiin siirtoon. Maanantaina siis soittoa polille.

@tasaraha ei ole totta 😭Käsittämätöntä miten säkin pääsit jo noin hyville viikoille ja sit se viedään 💔 Kovasti voimia ja toivottavasti mies tajuaa tukea sua syyttelyn sijaan.

Tässä ryhmässä on kyllä ollut nyt niin paljon epäonnea. Ei kaiken tän jälkeen itsekään osaa kovin luottavaisin mielin olla, vaikka joskus vielä plussan testiin saisi.

ON: mulla käynti Naistenklinikalla 10.9. Odottelu on mennyt aika nopeaan, kun aloitin uudessa työpaikassa ja keskittyminen on mennyt aika lailla työjuttuihin. Tuli sopivaan väliin. Pelottaa kyllä mikä jonotus tuon ensikäynnin jälkeen on vielä tiedossa itse operaatioon. Jos siihen siis päädytään. Hoidot jatkuu varmasti vasta joskus ensi vuonna 😣

Oon laittanut tänään tuulemaan: peruin ensi viikon ultran, ensi kuun neuvolan ja laitoin tilkkaan viestiä että takasin ollaan! Nyt sitten saa ihan sen konkretian kokemuksen, mikä onkaan sitten se jonossa osoitettu paikka ku palaa maitojunalla takaisin heidän pakeille.

• Surullinen
Reactions: Mariamimi ja MyMa
Oon laittanut tänään tuulemaan: peruin ensi viikon ultran, ensi kuun neuvolan ja laitoin tilkkaan viestiä että takasin ollaan! Nyt sitten saa ihan sen konkretian kokemuksen, mikä onkaan sitten se jonossa osoitettu paikka ku palaa maitojunalla takaisin heidän pakeille.
Mikä sun vointi on nyt @tasaraha ? 💜 Tehdäänkö tyhjennys osastolla kuitenkin?

@MyMa

Kotiin pääsin yöllä ja sain lääkkeet mukaan. Aamulla otin pahoinvointilääkkeet, särkylääkkeet ja tyhjennyslääkkeet. Tyhjennyslääkkeet lähti toimimaan 1,5h otosta ja vuodan edelleen kuin seula. Kipuja ei ole oikein ollut. Hirveitä kananmunan kokoisia hyytymiä putoaa pönttöön, olen vaihtanut jo kahdet housut ja neljät pikkarit, kun vuoto on niin reilua. En uskalla olla sohvalla tai sängyllä, etten sotke niitä, joten lähinnä makoilen lattialla telkkaa kattellen tai ristikkoa tehden. Olo siis hyvä, mutta ihmettelen kuin mussa enää veri kiertää kun verenvuoto ollut niin massiivista.

Mietin myös tulevaa yötä, että miten/missä ihmeessä nukun tän verenvuodon kanssa, kun tunnin välein on side vaihdettava. Teenkö kylppärin lattialle pyyhkeistä itelleni pedin... Tuolla olisi myös esikoiselta jääneitä vaippoja, että saisko niistä viritettyä jonkun asetelman. Hoh hoh.

Mä käytin kyllä lasten vaippoja, revin vaan 7 koon housuvaipan sivut auki. Ne on siitä hyviä, että niissä on sivulla ne kourut. Laitoin vaipan, alushousut, sitten toisen vaipan ja tiukat jumppatrikoot päälle.
Harmi kun eivät sairaalasta tainneet antaa niitä verkkopikkareita mukaan? Ne oli kans aika toimivat. Mutta joo pyyhettä ja onko teillä sellaista kosteussuojalakanaa, ettei patjat menisi pilalle 😑

Niin ja ainakin meidän prismassa näky olevan Dry-nites merkkisiä kertakäyttö sängynsuojia vaippahyllyllä, just niitä mitä synnärillä, vanhusten sängyisså jne käytetään. Ja itse asiassa isommissa apteekeissakin niitä oon nähnyt. En tiedä auttaako tää nyt vielä tälle illalle, että onko lähistöllä ja pääsiskö mies vaikka hakemaan?

• Tykkää
Reactions: tasaraha
*Nimi/ikä/monesko/missä hoito/mikä hoito/jotain vielä?*

(satunnaisessa järjestyksessä)

🫐Mariamimi/ 40/ toinen (1. yhteinen)/ Ovumia/ lahjasolut
🫐Haaveillen/ 33/ ensimmäinen/ tays/ ivf
🫐pienitoiveemme / 35/ ensimmäinen toiveissa / selittämätön lapsettomuus/ OI Letrozol + Inseminaatio, tehty 2/3.
🫐Karhurouvanen / 38 v/ esikoinen parisuhteesta ivf:llä, toinen itsellisenä ivf:llä, kolmas yrityksessä itsellisenä lahjamuniksilla/ Viro/ ongelmana alhainen AMH
🫐näännä / 38 / ensimmäinen toiveissa /Felicitas/itsellisenä lahjasiittiöillä inssit
🫐Zelina / 38 v. / ensimmäinen toiveissa / K-S KS / 1. IVF, male factor
🫐Lilja93/31/1./KYS/IVF/hoidot lahjasiittiöillä miehen geenivirheen vuoksi
🫐Toivoton vierailija/ 38v./ toinen/ felicitas/ eka ivf ja passit menossa
🫐Sara3/34v/3.lapsi/Ovumia/
letrozol +inseminaatio (+metformiini)/"naisesta johtuva hedelmättömyys" (yritystä vain vuoden 2025 loppuun)*
🫐MyMa/ 37 /kolmas/ Ovumia/ IVF x2 tehty. 2 alkiota pakkasessa
🫐Tasaraha / 36v. / esikoinen luomuna, toista yritetty 2v. / selittämätön lapsettomuus / HUS / 3x OI Letrozol, 1x inseminaatio/ IVF alkamassa 8/25

*Haikara matkalla*

🫐Ovum93
...ensimmäinen..LA
🫐Keltainenkukka92/ 33v/ esikoinen luomuna, toista yritetään, ongelmana erittäin matala AMH, mahdollisesti viimeinen yritys omilla soluilla (HUS), lahjasolujonossa yksityisellä. Luomuplussa

Kerätään listalle keskustelijoita, niin on helpompi pysyä kärryillä mitä kullakin taustalla. Jos haluat listalle, lisää boldilla viestiisi yllä olevat tiedot. MyMa poimii tiedot keskustelusta ja päivittelee tällä erää listaa aina tarvittaessa

Listalle päivitetty kaikki tietonsa antaneet

Muidenkin asioihin kommentteja:

@haaveillen , lokakuuhan on maanantaista alkaen jo ensi kuussa! 😆 näin mä itseäni aina lohduttelen... Me ollaan oltu yksityisellä alusta (2016>) lähtien. Kokemusta julkisesta puolesta ei tässä asiassa ole. Hoitoon pääsee toki heti ja ajat järjestyy joustavammin kuin julkisella, mutta ainakin itsestä tuntuu että tsiisus sitä odotusta on aina vaan... Mutta ymmärrän varsin hyvin sun ja @pienitoiveemme pointin tässä. Rahaa palaa kuin tuhkaa tuuleen. Sit mä koitan itse miettiä, että mitä sitä kiikkustuolissa katuisi; sitä että on 15 vuotta vanha auto pihassa vai että laitettiin rahat lapsen yritykseen. Enää se ei ole sit harmittanut. Toki se raha pitää jostain pieraista, siitä ei pääse mihinkään.

@pienitoiveemme mikä kp sulla ovis yleensä osuu? Toivotaan että nyt pääsette kuitenkin inssiin, ettei sen kanssa tulisi enää mitään päivämäärä ym. säätöä 🥴

@Zelina ja samaten toivon kovasti että pääsette siirtoon 🤩 ai että olis virkistävää odotella täällä palstalla välillä taas plussaa jollekulle ja jotenkin positiivista odotusta välillä. En vaan voi uskoa miten me kaikki "rumennetaan" näitä palstan tilastoja tänä kesänä, miten meille voi sattua näin paljon kaikkea huonoa 🫣🙄😵

@Mariamimi kiva että uusi työ on saanut hyvällä tavalla ajatuksia muualle. Se tekee oikeasti tosi hyvää, vaikka odottaminen onkin vaikeaa. Kuinka pitkä toipumisaika siitä sun operaatiosta on, tai tiedätkö kauanko pitää odottaa että voi palata lapsettomuushoitoihin?

Omanapa että päänsärky alkaa vihdoin helpottaa. Pistin sen estrogeenin vähyyden piikkiin, tätä on ollut ennenkin eri hoitojen ja elämän vaiheissa. Oli sitä kyllä selkä ja niskakin ihan jumissa tän viikon, että varmaan syynä sekä että.

Nyt mulla on siis se yksi 100 estradot laastari tässä välikierrossa, jonka pitäisi 2 vkoa kasvattaa limakalvoa, että sitten saadaan alkaa provera (progesteroni) jolla tehdään vuoto jolla se limis sit vuotaisi pois. MUTTA viimeksi ihan hoitokierrossa mulla ei 200 laastari saanut limista kuin 4,2 mm paksuuteen, jotenkin nyt vähän sellainen fiilis, että ymmärsiköhän mun lääkäri että mulla ei tunnu toi laastari toimivan , pitää olla estrogeeni suun kautta. Lääkäri siis vaihtui tässä välissä. No toivon että väkikierron menkkoja varten ei oo niin justiinsa se limiksen paksuus, siirtokierrossa tietty tavoite ihan eri.

Niin ja oon alkanut lenkkeilemään taas juoksuohjelman mukaan, kesällä jäi pahoinvoinnin takia kesken. Liikunta on tuntunut ihan mahtavalta, on sellainen olo että on "oma itsensä" taas vaihteeksi.

@MyMa

Kotiin pääsin yöllä ja sain lääkkeet mukaan. Aamulla otin pahoinvointilääkkeet, särkylääkkeet ja tyhjennyslääkkeet. Tyhjennyslääkkeet lähti toimimaan 1,5h otosta ja vuodan edelleen kuin seula. Kipuja ei ole oikein ollut. Hirveitä kananmunan kokoisia hyytymiä putoaa pönttöön, olen vaihtanut jo kahdet housut ja neljät pikkarit, kun vuoto on niin reilua. En uskalla olla sohvalla tai sängyllä, etten sotke niitä, joten lähinnä makoilen lattialla telkkaa kattellen tai ristikkoa tehden. Olo siis hyvä, mutta ihmettelen kuin mussa enää veri kiertää kun verenvuoto ollut niin massiivista.

Voi ei, toi kuulostaa kauheelta, toi on niin kauheeta😭 Oon niin pahoillani sun puolesta😭 Toi on niin karua kuin vaan nää lapsettomuushommat voi olla 😭

Mulla tuli kanssa tuolla lailla ihan valtavasti vuotoa siis että hiiren kokoisia hyytymiä kymmenittäin ja kerta holauksella läpi siteen, housujen ja lattialle saakka, siinä tuulimunassa kun kolme kertaa yritettiin lääkkeillä tyhjentää. Vuotoa tuli valtavasti mutta sitten kuitenkin aina ultrassa todettiin että raskausontelo on edelleen ihan samankokoinen kun ennen lääkkeitä eli ihmettelen kyllä mistä se kaikki veri tuli kun ei kerta se raskaus sieltä lähtenyt. Mutta siis yleensähän kuitenkin nuo tyhjennykset toimii hyvin, oliko jotain 98 % tms, toivottavasti sulla tyhjenee hyvin, onhan se runsas vuoto tyhjenemisen kannalta kuitenkin yleensä ihan hyvä merkki ja kun ultrassakin näyttänyt lyyhistyvältä. Toivottavasti vuoto vähän laantuis kohta.

Mä käytin myöskin nuoremman lapsen teippivaippoja, välillä kyllä tuli niistäkin läpi/yli mutta aika hyvin niillä pärjäsi, länttäsin vaan alushousuihin ja maatessa sitä verta ei NIIN paljon tullut kuin pystyasennossa ja välillä sitten lähinnä asentoa vaihtaessa tunsi sellasen holahduksen tai pulpahduksen kun iso hyytymä tuli ja eikun vaippa vaihtoon saman tien.

Mulla ne Cyclogestit alko toimia vasta 8-10 h niiden otosta eli se vuoto tuli just aina yötä vasten ja sillon tokalla kerralla mulla oli hirvee yskä ja sängyssä aina kun yskin niin niitä isoja hyytymiä pulpahteli, eli ehkä niitä voi vähän yskiskellen ja ponnistellen auttaa tulemaan ulos, niin karulta kun se taas kuulostaakin🥺

On tää kyllä aikamoinen epäonnen keskus tää palsta😢😢😢

Mulla huomenna taas 6 viikkoa täynnä tätä km-vuotoa, tää taas parin päivän ”loppumisen” jälkeen runsastu ja on sellasta on/offia nyt taas ollu, soitin Naistenklinikalle ja mulla ultra siellä ens pe. Raskaustestin kyllä siis tosiaan on haalennu ihan hyvään vauhtiin jo sillon alusta asti, oon testannu vaan Pregcheckeillä, kerran kun herkkää olisin ostanu niin oli tietty loppu, tänään taas testasin ja kyllä se aika negaa näyttää, saattaa olla että joku tumma alue siinä näkyy tai sit vaan kuvittelen kun aina olen jotain noissa testeissä ylipäätään näkevinäni.

Muidenkin asioihin kommentteja:

@haaveillen , lokakuuhan on maanantaista alkaen jo ensi kuussa! 😆 näin mä itseäni aina lohduttelen... Me ollaan oltu yksityisellä alusta (2016>) lähtien. Kokemusta julkisesta puolesta ei tässä asiassa ole. Hoitoon pääsee toki heti ja ajat järjestyy joustavammin kuin julkisella, mutta ainakin itsestä tuntuu että tsiisus sitä odotusta on aina vaan... Mutta ymmärrän varsin hyvin sun ja @pienitoiveemme pointin tässä. Rahaa palaa kuin tuhkaa tuuleen. Sit mä koitan itse miettiä, että mitä sitä kiikkustuolissa katuisi; sitä että on 15 vuotta vanha auto pihassa vai että laitettiin rahat lapsen yritykseen. Enää se ei ole sit harmittanut. Toki se raha pitää jostain pieraista, siitä ei pääse mihinkään.

@pienitoiveemme mikä kp sulla ovis yleensä osuu? Toivotaan että nyt pääsette kuitenkin inssiin, ettei sen kanssa tulisi enää mitään päivämäärä ym. säätöä 🥴

@Zelina ja samaten toivon kovasti että pääsette siirtoon 🤩 ai että olis virkistävää odotella täällä palstalla välillä taas plussaa jollekulle ja jotenkin positiivista odotusta välillä. En vaan voi uskoa miten me kaikki "rumennetaan" näitä palstan tilastoja tänä kesänä, miten meille voi sattua näin paljon kaikkea huonoa 🫣🙄😵

@Mariamimi kiva että uusi työ on saanut hyvällä tavalla ajatuksia muualle. Se tekee oikeasti tosi hyvää, vaikka odottaminen onkin vaikeaa. Kuinka pitkä toipumisaika siitä sun operaatiosta on, tai tiedätkö kauanko pitää odottaa että voi palata lapsettomuushoitoihin?

Omanapa että päänsärky alkaa vihdoin helpottaa. Pistin sen estrogeenin vähyyden piikkiin, tätä on ollut ennenkin eri hoitojen ja elämän vaiheissa. Oli sitä kyllä selkä ja niskakin ihan jumissa tän viikon, että varmaan syynä sekä että.

Nyt mulla on siis se yksi 100 estradot laastari tässä välikierrossa, jonka pitäisi 2 vkoa kasvattaa limakalvoa, että sitten saadaan alkaa provera (progesteroni) jolla tehdään vuoto jolla se limis sit vuotaisi pois. MUTTA viimeksi ihan hoitokierrossa mulla ei 200 laastari saanut limista kuin 4,2 mm paksuuteen, jotenkin nyt vähän sellainen fiilis, että ymmärsiköhän mun lääkäri että mulla ei tunnu toi laastari toimivan , pitää olla estrogeeni suun kautta. Lääkäri siis vaihtui tässä välissä. No toivon että väkikierron menkkoja varten ei oo niin justiinsa se limiksen paksuus, siirtokierrossa tietty tavoite ihan eri.

Niin ja oon alkanut lenkkeilemään taas juoksuohjelman mukaan, kesällä jäi pahoinvoinnin takia kesken. Liikunta on tuntunut ihan mahtavalta, on sellainen olo että on "oma itsensä" taas vaihteeksi.

Noista limisasioista tuli vaan sellanen mieleen, varmaan sulle on kyllä jo kaikki kokeiltu, mutta mun yks tuttava jolle on tehty paljon lääkkeellisen kierron siirtoja ja limis ollu aina nihkee, niin sai elämänsä parhaan limiksen kun käytössä oli (ulkomaan lääkärin määräämä) estrogeenigeeli (jota Suomen lääkäri piti vanhanaikaisena) tablettiestrogeenin lisäksi, tosin söi myös e-vitamiinia kyseisessä kierrossa. Mutta tolla tuli siis ihan huippulimis, siis jotain 10 mm kun aina ollu kiikun kaakun että pääseekö siirtoon limiksen takia.

• Rakkaus
Reactions: MyMa
Noista limisasioista tuli vaan sellanen mieleen, varmaan sulle on kyllä jo kaikki kokeiltu, mutta mun yks tuttava jolle on tehty paljon lääkkeellisen kierron siirtoja ja limis ollu aina nihkee, niin sai elämänsä parhaan limiksen kun käytössä oli (ulkomaan lääkärin määräämä) estrogeenigeeli (jota Suomen lääkäri piti vanhanaikaisena) tablettiestrogeenin lisäksi, tosin söi myös e-vitamiinia kyseisessä kierrossa. Mutta tolla tuli siis ihan huippulimis, siis jotain 10 mm kun aina ollu kiikun kaakun että pääseekö siirtoon limiksen takia.
Siis ei oo todellakaan kokeiltu kaikkea, tää ongelma tuli ekan kerran eteen vasta nyt tässä kolmosen yrityksessä. Mentiin ihan perus meiningillä, se mun alkup lääkärihän ei uskaltanu alottaa mulle edes tablettiestrogeenia migreenin takia, puoliväkisin vaan mentiin pelkillä laastareilla 🫠 (laastarit ei nosta aivotapahtuman riskiä ennenku isoilla annoksilla, vs. suun kautta nostaa, ja migreeni on jo itsessään riskitekijä, lisäksi mulla oli neurologiseksi tulkittavia pieniä oireita siinä lähellä siirtoa). Sit tää toinen lääkäri vasta laitto tablettimuodossa, ja limis alko kasvamaan ihan ok. Otan ehdottomasti puheeksi tän geelin ens käynnilläni, kiitos tuhannesti vinkistä!!

Lopultahan mulla oli tän kesken menneen raskauden siirrossa siirtopäivänä 9,4mm, eli ihan hyvä sit kuitenkin. Syntymään johtaneissa siirroissa oli 10 ja vähän päälle molemmilla kerroilla.

ON: täällä menossa kpl 16 ja ovulaatiotestit edelleen negatiivisia. Tuntuu kuin ovulaatio-oireet olisivat kadonneet/vähentyneet. Huomenna ajattelin olla taas yhteydessä hoitotahoon ja ehkä pyytää taas ultrausta. Jos tässä kierrossa ei saada ovista tulemaan ja letroja menee kuitenkin jo se 3kpl/päivä, niin enpä tiedä mitä sitten enää tehdään. Pistoshoitoja?
Pessimistinen luonteeni on jo nyt heittämässä kirvestä kaivoon, mutta voihan kroppani joskus yllättää myös positiivisesti, eli jospa parin päivän sisällä tapahtuisi jotain.

Tänään sain kuulla, että aika lailla viimeinen lapseton läheiseni on raskaana. Pystyn olemaan hänen puolestaan iloinen, mutta itsekkäästi myös pohdin, että nyt olen tilanteessa, jossa kenelläkään läheiselläni ei ole kokemusta vaikeuksista raskautua. Kokemuspintaa ei ole tähän asiaan. Itse en osaa asettua iloisen ja rennon odottajan tunnelmiin, koska en ole sellainen koskaan ollut vaan ahdistunut ja peloissaan oleva (jolle sitten vielä on kolme kertaa osunut ne paskat kortit käteen keskenmenon muodossa, joka on vienyt viimeisetkin optimismin rippeet mennessään). Koen syyllisyyttä, että en osaa olla sellainen kepeä ihminen, joka pystyisi puhumaan raskauksista helposti ja luontevasti. Onneksi kavereillani on aina ollut muita läheisiä, jotka ovat pystyneet paremmin jakamaan sen innostuksen ja kepeyden, mitä monella raskauteen kuuluu. Itselleni se ei vaan tunnu luontevalta.
En haluaisi olla tällainen ja osaan kysyä sivistyneet "minkälainen vointi sinulla on ollut"-tason kysymyksiä. En myöskään koskaan ole sanonut muille ilkeästi tai katkerasti. Mutta sellainen syvällinen keskustelu raskauksista, raskautumisesta tai tunteista ei luonnistu. Itse olen ollut vaan peloissani, enkä ole halunnut koskaan puhua raskauksistani. Se on ollut kavereistani varmasti outoa, eivätkä he ole kyenneet ymmärtämään miksi olen sellainen.

Ennen näitä hoitojuttuja olin ihminen, jolle puhuminen auttoi vaikeisiin tunteisiin. Tämä asia on muuttunut itselläni täysin tässä vuosien aikana. Olen huomannut, että puhuminen ei autakaan vaan usein se on altistanut minut ymmärtättömille kommenteille. Ne sitten ovat saaneet minut sulkeutumaan. Läheiseni eivät ole ymmärtäneet, miten paha olla minulla on ollut. Nyt kun kaikki heistä on onnistunut helposti saamaan raskauksia alulle ja lapsia ulkomaailmaan, tunnen erikoista haikeutta siitä, että emme tule koskaan tässä asiassa ehkä ymmärtämään täysin toisiamme. Kokemukset muokkaavat meitä tässä ko. asiassa eri suuntiin ja vaikka ystävyytemme ei ole vaarassa, niin joskus sitä taidan vaan kaivata että joku läheiseni ymmärtäisi juuri tässä asiassa minua. Vaikka toisaalta en tätä polkua muille haluaisi. En taida nyt osata selittää itseäni, mutta ehkä tänään vaan tunsin sellaista outoa yksinäisyyttä taas kerran. Että minä tulen aina olemaan se ainut kaveriporukoideni tyyppi, jolla on ollut tässä asiassa vaikeaa.

Tänään(kin) olen ollut todella kiitollinen tästä keskusteluryhmästä. Te tiedätte jo nyt enemmän edellisten 7 vuoden tunteistani ja kokemuksistani kuin parhaat ystävänikään. Vaikka olen täälläkin ollut mukana vasta muutamia viikkoja. Onneksi liityin mukaan ja toivottavasti he, jotka myös pohtivat kehtaavatko osallistua tänne ja lukevat tällä hetkellä vain viestejä, rohkaistuisivat tänne liittymään! Vertaistuki tekee niin hyvää. ❤

@MyMa ja muut;

KP 10, ovis on osunut yleensä 12-14 päiville eli pitäisi osua aika kivasti keskelle viikkoa. Nyt flunssa iskenyt ja viikonloppu levossa. Toivottavasti pahin ohi plussaan mennessä.

Mä jotenkin ajattelin @pienitoiveemme että tarkoitit, että olispa flunssa ohi (raskaustestin) plussaan mennessä. Mietinpä vaan että wau sä ajattelet pitkälle! Mutta vissiin ovisplussaa tarkoitit 😆

@sara3 hyvin kirjoitit taas kerran☝🏽. Mä kyllä sain kiinni mitä tarkoitit. Tää on oikeesti tosi surullista, että ne "tavalliset" kaverit herkästi alkaa tuntua etäiseltä, erityisesti kun on aktiiviset hoidot meneillään. Mulla on samaa kokemusta noista ajattelemattomista kommenteista, niistä täälläkin tossa joku hetki sitten keskusteltiin. Ja siis ylipäätään se, että ne ei-lapsettomuudesta kärsineet ei oikeasti vaan ymmärrä, miten paljon ja mille kaikille elämän osa-alueille tää lapsettomuus vaikuttaa, siis se että lapsettomuuden tuska on hyvin kokonaisvaltaista, ei liity vain suoraan siihen lapsentekoon. En ala edes luetella niitä osa-alueita tässä, koska niitä on tuhat ja te tiedätte ne itsekin.

Mulla on muutama liveystävä joilla sama tausta, mutta kummankin kanssa oon vain minä tuttuja ja muut ystäväni ei heitä tunne. Mä olen siis myös omassa lähipiirissäni just se, joka on se "viimeinen rannalla ruikuttaja" , nyt itse asiassa kahdella mun hyvällä ystävällä on kolme lasta (ei hirmu yleistä omassa piirissäni), ja mä oon nyt se, jolta uhkaa se kolmas jäädä saamatta. Toisella tuli ekasta kierrosta kierukan poistamisen jälkeen ja toisella on nyt vauva, helposti saatu. Tää jotenkin vaan niin alleviivaa sitä omaa tilannetta, nuo sai (helposti!!) jotain sellaista, mitä mä niin suuresti haluan, mutta yrityksistä huolimatta en saa.

Toivottavasti te jotka tästä porukasta yritätte ensimmäistä, ette näe tätä kolmannesta valittamista taasen jotenkin etuoikeutettuna rutinana 😅 Kyllä mullakin on se riipivä tuska ja pelko kokonaan lapsettomaksi jäämisestä ihan kirkkaasti muistissa. Ja @tasaraha kirjoitit hyvin, että ikää tulee, vuodet vierii, muut menee ohi ja omat munasolut vaan huononee. Niin samat ajatukset 😔

Mulla on oman ja miehen nykyisen iän lisäksi pyörinyt mielessä tosi paljon se tulevaisuus; oltais 60v kun tää mahdollinen kuopus olis 20v, isovanhemmat luultavasti ei kovin pitkälle elämässä ole mukana, kaverien lapsilla on yo-juhlat kun oma täyttäisi 5v.. tätä tällaista ympäristöön suhteutusta oon kamalasti ajatellut. Ja että olis pitänyt alottaa aiemmin. Olis pitäny sitä ja tätä. Kyllä välillä tuntuu kaikki tää vaan niin hiton tankealta.

@MyMa Juu, ovisplussaa meinasin 🤞 raskaustestiplussaan taitaa olla vielä matkaa, sitä en tässä elämässä ole vielä(?) koskaan kokenut.. Toivottavasti kuitenkin flunssa helpottaa ensin.

Tällä hetkellä ahdistaa paljon kun ystävä laittelee kaveriporukan ryhmään kuvia "masuasukista", valittelee kun on niin väsynyt, kuinka vie voimat kasvattaa elämää tyhjästä jne. Kuinka alkaa tuntea liikkeitä jne. Siis huoh. Suolaa haavoihin x1000. Tuntuu ettei ole mitään kommentoitavaa ja sitten taas mitä mä kommentoisin? Että voi voi, koitapa nyt jaksaa? HUOH.

@MyMa Juu, ovisplussaa meinasin 🤞 raskaustestiplussaan taitaa olla vielä matkaa, sitä en tässä elämässä ole vielä(?) koskaan kokenut.. Toivottavasti kuitenkin flunssa helpottaa ensin.

Tällä hetkellä ahdistaa paljon kun ystävä laittelee kaveriporukan ryhmään kuvia "masuasukista", valittelee kun on niin väsynyt, kuinka vie voimat kasvattaa elämää tyhjästä jne. Kuinka alkaa tuntea liikkeitä jne. Siis huoh. Suolaa haavoihin x1000. Tuntuu ettei ole mitään kommentoitavaa ja sitten taas mitä mä kommentoisin? Että voi voi, koitapa nyt jaksaa? HUOH.

Tämä ei ehkä tunnu omalta jutulta mutta ratkaisin asian kertomalla hyvin avoimesti tilanteestamme. Onneksi perhe ja ystäväpiiri koostuu ihanista, fiksuista ihmistä ja muutamaa mokaa lukuun ottamatta kukaan ei ole pommittanut kuvilla, valittanut x, y ja z jne. Itse olen kokenut aivan ihanana, ei tarvitse esittää mitään, kaikki ymmärtävät. Tai jotenkin vie itseltäni vähemmän voimavaroja kun ei tarvitse jännittää omia reaktioita ja sitä raskaus/vauvahehkua tulee todella paljon vähemmän päin naamaa. Ja jos nyt saadaan hyviä uutisia niin tiedän että kaikki ovat aivan sairaan iloisia puolestamme. 🥹❤️ Viimeksi eilen feikkasin juovani alkoholia mutta varhaisultraan 9 päivää ja sen jälkeen aion kertoa jos tulee tilanteita että joku kysyy jotain asiaan liittyvää ("milloin teidän hoidot olivatkaan alkamassa") tai just muuten tulee ilmi.

• Tykkää
Reactions: näännä
@Keltainenkukka92 tää on ihan totta, tavallaan oma moka etten tilannetta oo avannut tähän mennessä. Jotenkin vaan tuntuu vaikealta sanoa tuohon väliinkään enää että itseasiassa, meillä on vaikea tilanne ollut näissä asioissa ja en haluaisi lukea tämmöstä hehkutusta joka päivä. Tahtoisin olla onnellinen kaverin puolesta ❤️ tämä ryhmä on siis pieni porukka läheisempiä työkavereita, joista osa ei enää ole edes samassa paikkaa työssä. Siksi ei ole ehkä tuntunut niin luontevalta. Tosi vähän oon tästä pystynyt puhumaan muutoinkaan. Lähimmät ystävät tietää. Pakko varmaan alkaa puhumaan avoimemmin, koska selkeästi alkaa vaikuttaa aika kokonaisvaltaisesti elämään.

• Rakkaus
Reactions: näännä
@MyMa kiitos kysymästä 💙

Ratkaisin yön siten että laitoin sänkyyn kaksi vanhaa pyyhettä kaksin kerroin ja sitten siitä annetusta vinkistä muistin että mullahan on esikoiselta jääneitä kerttis suojia, jonka laitoin pyyhkeiden päälle. Pikkareihin ujutin limittäinlomittain kolme yösidettä....ja heräilin 1-2h välein vessaan. Sänky säilyi puhtaana. Yöllä jo huomasi, että vuoto alkanut heiketä, kun ei enää pudonnut hyytymiä. Eilen niitä putoili joka vessakäynnillä.

Tänään heikotti aika kovastikin, olihan se verenvuoto eilen todella massiivista. Taistelin itteni hammaspesuun ja vaatteet päälle ja menin makaamaan olkkarin lattialle. Pyysin puolisoa tekee mullekin aamupalan, nousin pöytään vain syömään ja takasin makaa. Kipuja ollut jonkin verran, mutta ihan perussärkylääkkeillä pärjätty. Sain Tramaliakin sairaalasta mukaan, mutta niihin kipusfääreihin en koskaan joutunut.

Kympin aikaan putosi aikamoinen möhkäle, tiiä sitten oliko jotain kudosta vai pelkkä hyytymä, mutta siitä lähtien vuoto rauhoittui merkittävästi. Tästä möhkäleestä muuten olisi kuvakin 😆

Edelleen on alavatsa kipeä ja vähän vuotaa, mutta nyt pystyy olee pystyssäkin ilman että silmissä sumenee. Esikoinen kun tuli mummolasta, niin tsemppasin itteni pystyyn ja selkä oli hiessä tästä suorituksesta.

Puoliso mietti että aikamoinen toimenpide ja ihmetteli miten tätä ei sitten kuitenkaan tehty sairaalassa, sano että olen ihan kuihtuneen näkönen.

@tasaraha, kuulostaa fyysisestikin kyllä aivan tosi raskaalta kokemukselta! Sulla varmaan putosi hb tuosta vuodon määrästä, meinataankohan sitä jotenkin kontrolloida jossain vaiheessa? Hienoa jos vuoto on helpottamaan päin ja voimia edelleen! <3

Joo ei-lapsettomuustaustaisista ystävistä puheenollen niin mähän sitten kuitenkin lupasin mennä sinne ystävän vauvajuhliin ja leipoakin sinne. Leipominen tuntui pienimmältä pahalta kun vaihtoehto olisi ollut keksiä jotain ihanaa vauva-aiheista ohjelmaa. Kyllä se ajatus sinne menemisestä vähän ikävältä nyt tuntuu. Toisaalta siitä kahden päivän päästä on viimein lääkärin kanssa follitsekkaus ja suunnittelua. Ja rehellisesti sanottuna ei tuo ystävä nyt millään ihan karseimmalla tavalla ole raskauttaan hieronut mun naamaan vaan halunnut pitää mut elämässään mukana vaikka meillä onkin erilaiset elämäntilanteet. Edelleenkään ei ole tehnyt mitään pahempaa kuin kertonut raskaudesta mun mielestä ajattelemattomalla tavalla kasvokkain julkisella paikalla ja valitellut samassa yhteydessä että about 5 kiertoa piti yrittää ja että se alkoi jo harmittaa. Kivempihan tuokin tietenkin on kuulla kuin että ekalla tärppäsi.

Kehuttuani e-pillereiden migreeninestotehoa sainkin nyt sitten kunnon aurallisen migreenikohtauksen perjantaina tosi stressaavan viikon lähestyessä jo loppuaan. Se on tosi harvinaista mulle ja tuntuu että ei voi olla sattumaa että oli ne e-pillerit päällä. Ne ilmeisesti sittenkin toimii migreenin suhteen jotenkin kaksijakoisesti että vähentää lievempiä migreenejä mutta altistaa kunnollisille kohtauksille. Toivottavasti ei nyt enempää moisia ongelmia ilmene, kun taas se aivoinfarktiriskikin jännittää. Pelkään muutenkin ajoittain että ilmenee joku terveysongelma, joka taas lykkää hoitoja tai estää tehokkaimpien konstien käytön.

• Surullinen
Reactions: Keltainenkukka92

Yhteistyössä