Lapsettomuushoidoissa olevat

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mimerkki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkio on elossa mutta kasvaa hitaasti eli ei ole vielä siirtynyt blastokystiksi morulasta. Lääkäri sanoi että se on suht yleistä eikä tarvitse huolestua. Seuraavat ja jatkavat viljelyä huomiseen ja lääkäri soittaa huomenna. Voi se vieläkin pysähtyä mutta kuulemma on hyvä merkki että on voimissaan tässä vaiheessa. Jos vain toivottavasti kehittyy blastoksi niin pakastavat huomenna ja siirretään myöhemmin. Itseä vain mietityttää laatu, kun kehittyy hitaasti, mutta lääkäri ei ollut siitä huolissaan.

Onpa ihanaa että alkio on jatkanut kehitystään! Kyllähän kuusipäiväisiä paljon siirrellään ja käsittääkseni niitä pidetään ihan yhtä hyvinä kuin 5-päiväisiä blastoja, joillakin ei viisipäiväisiä koskaan tulekaan, esim tuttavallani tulee hyvin soluja ja blastot aina vain kuusipäiväisiä ja kaksi lasta on niillä tullut. Jos alkion solumäärä ei ole norminmukainen 2-3 päiväisenä niin niistä vain muistaakseni 20 % kehittyy blastoiksi (mun molemmat lapset on tuollaisia, tulivat sitten kuitenkin viisipäiväisiksi blastoiksi) mutta kun sulla tosiaan on jo morula siellä niin hyvin todennäköisesti jatkaa edelleen blastoksi ja alkioiden tilannehan tarkastetaan vain kerran päivässä joten ei voi tietää jos se olisi vaikka 3 h päästä tarkistuksesta blastoutunut🙂👍 On kyllä rautahermoja vaativaa hommaa, toivotaan että lääkäri soittaa huomenna iloiset uutiset!
 
Hienoa @tasaraha että asiat etenee ja pistely sujuu!

Mulla oli äsken viimeinen folliultra, ja punktiopäiväksi varmistui ylihuominen. Se sopii mulle hieman paremmin kuin muut loppuviikon päivät, joten olen tyytyväinen. Follitkin oli lisääntyneet. Oikealle oli materialisoitunut lähes tyhjästä 17mm follikkeli. Siellä on aiemmin ollut siis vain yksi follikkeli, joka on ollut koko porukan isoin, nyt 19mm, ja kaikki muut follit oikealla on olleet pieniä. Kysyin lääkäriltä onko mitään mahkuja että tuo myöhäisherännäinen oikeasti sisältäisi munasolun ja hän sanoi että eipä tuota voi tietää. Lisäksi oikealta katsottiin nyt kirjaamisen arvoisiksi 12 ja 11mm follikkelit. Vasemmalla oli samat kolme kuin aiemminkin, 18 ja 2x15mm. 15mm:t oli tosi lähekkäin ja litisti toisensa oudon muotoisiksi, joten niiden virallisesta mitatusta koosta huolimatta hieman toivon että niissäkin voisi olla kypsät munikset.

Olen siis tutkinut viime stimulaation follikkelitietoja ja päätynyt siihen, että ne 3 (joista yksi raaka) munasolua jotka silloin saatiin tuli todennäköisesti isoimmista follikkeleista, jotka olivat olleet nähtävissä ensimmäisestä folliultrasta asti. Jos tämä pitää paikkansa ja kaikki menisi samoin kuin viimeksikin, saldo voisi varmaan hyvin olla samat 2 kypsää munasolua kuin viimeksikin. No, keskiviikkonahan sen näkee.

No voi että, kurja juttu tuo tyhjä follihomma, ne on siis tosiaan ollut ihan tyhjiä eikä vaan raakoja? Mulla ittelläni on aina follimäärä vastannut munisten määrää mutta pienissä on joskus ollut raakoja muniksia, lääkäri on lähinnä varmuuden vuoksi halunnut myös pieniä ottaa, en ole edes ajatellut että folli voisi olla ihan tyhjä🤯 Kuulosti niin kivalta toi tyhjästä ilmestynyt folli, toivotaan nyt että muutama tulis kun kuitenkin aika hyvän kokoisia useampi🙂👍
 
No voi että, kurja juttu tuo tyhjä follihomma, ne on siis tosiaan ollut ihan tyhjiä eikä vaan raakoja? Mulla ittelläni on aina follimäärä vastannut munisten määrää mutta pienissä on joskus ollut raakoja muniksia, lääkäri on lähinnä varmuuden vuoksi halunnut myös pieniä ottaa, en ole edes ajatellut että folli voisi olla ihan tyhjä Kuulosti niin kivalta toi tyhjästä ilmestynyt folli, toivotaan nyt että muutama tulis kun kuitenkin aika hyvän kokoisia useampi
Joo, mulla oli viimeksi kuudesta follikkelista kolme tyhjiä. Olin silloin tosi pettynyt mutta nyt jälkikäteen olen tosiaan tajunnut että sellaisia kunnollisen kokoisia folleja kyllä oli juuri tuo kolme. Siksi olen ollut toiveikas, että kun tässä kierroksessa follit on ollut melko tasakokoisia niin jospa eivät olisikaan tyhjiä. Mutta tulihan tässä loppumetreillä nyt kuitenkin aikamoista variaatiota tuohon kokoon. Seitsemää munasolua siellä tuskin on vaikka folleja on sen verran.
 
  • Tykkää
Reactions: Karhurouvanen
En muista ihmettelinkö asiaa vielä tänne, mutta odotin, että ramppaan ultrissa enemmänkin, mutta ei sitä sitten tullutkaan kuin yksi ultra-aika.
Joo tässä tuntuu kyllä olevan runsaasti eroja. Mun tämä stimulaatio oli nyt pituudeltaan 9 päivää ja sen aikana oli 3 folliultraa plus se aloitusultra! Stimulaatio aloitettiin lauantaina ja seuraavana perjantaina folliultrassa lääkäri ei vielä uskaltanut päättää punktiopäivää. Mutta ehkä se yksi lisäpäivä olisi jo mahdollistanut päätöksen. Siis vertaan tässä tuohon sun suunnitelmaan että viikon päästä aloituksesta päätetään punktion ajankohta.

Kauhea kun mulla venähti töissä ja jouduin juoksemaan bussipysäkiltä kotiin että ehtisin ottaa viimeisen Synarelan ohjeistetut 2 tuntia ennen Ovitrellea. No mutta nyt on tämän stimulaation kaikki lääkitykset nautittu jee.
 
  • Tykkää
Reactions: Karhurouvanen
Jatkan vielä että lääkäri perjantaina jotenkin ilmaisi että punktio ei voi olla vielä tiistaina varsinkaan nyt kun tähdätään ICSI:in, koska siinä munasolujen pitää olla erityisen hyvin kypsyneitä. En tiedä tarkoittiko että pitää olla jotain erityisen hyvää kypsyysastetta(?) vai vaan että toivotaan mahd. hyvää saalista että saadaan kompensoitua siittiöiden puutteita. Tuo ICSI nyt muutenkin muuttaa yllättävän paljon juttuja munkin kannalta, siis verrattuna siihen että olin luullut ettei mikään muuttuisi. Lääkäri nyt myös visioi että jos tilanne alkaa siltä näyttää, niin siirto voi olla jo 2 tai 3 päivää punktiosta tai sitten normaalit 5 päivää. En tiedä olisiko tuollainen varhaissiirto siinä tapauksessa jos saataisiin aikaiseksi vain joku aivan rupunen alkio joka uhkaisi kuukahtaa alkumetreille?
 
Alkio on elossa mutta kasvaa hitaasti eli ei ole vielä siirtynyt blastokystiksi morulasta. Lääkäri sanoi että se on suht yleistä eikä tarvitse huolestua. Seuraavat ja jatkavat viljelyä huomiseen ja lääkäri soittaa huomenna. Voi se vieläkin pysähtyä mutta kuulemma on hyvä merkki että on voimissaan tässä vaiheessa. Jos vain toivottavasti kehittyy blastoksi niin pakastavat huomenna ja siirretään myöhemmin. Itseä vain mietityttää laatu, kun kehittyy hitaasti, mutta lääkäri ei ollut siitä huolissaan.
Mäkään en olisi huolissani, 6 päiväiset blastot on yleisiä ja eroa 5 päiväisiin ei laadussa käsittääkseni ole. Joskus viljellään jopa 7. päivään. Täällä on sormet ristissä teidän alkion puolesta 🤞
 
  • Rakkaus
Reactions: Annika88
Oli tullut kirjaus, että kehittyy hieman hitaasti, ei vielä pakastettava blastokysti, seurataan vielä huomiseen 😞 Odotan lääkärin soittoa. En tiedä miten huonoa tuo tarkoittaa. Tosin jos olisi vieläkin morula, niin kai se olisi kirjattu.
 
  • Surullinen
Reactions: Karhurouvanen
Oli tullut kirjaus, että kehittyy hieman hitaasti, ei vielä pakastettava blastokysti, seurataan vielä huomiseen 😞 Odotan lääkärin soittoa. En tiedä miten huonoa tuo tarkoittaa. Tosin jos olisi vieläkin morula, niin kai se olisi kirjattu.

No voihan surku, tosin onhan tuossa vielä onneksi mahdollisuutta ja eihän 7-päiväisiksi viljeltäisi ellei niistä kuitenkin tulis raskauksia että blasto on kuitenkin aina blasto, voikun se nyt olisi huomenna blasto, onhan siinä varmasti nyt kuitenkin tapahtunut kehitystä kun muuten olisivat kirjanneet että ”vaikuttaa pysähtyneeltä” tms, voin vain kuvitella kuinka tiukkaa tekee tuo odottelu, jaksamista😬
 
Jatkan vielä että lääkäri perjantaina jotenkin ilmaisi että punktio ei voi olla vielä tiistaina varsinkaan nyt kun tähdätään ICSI:in, koska siinä munasolujen pitää olla erityisen hyvin kypsyneitä. En tiedä tarkoittiko että pitää olla jotain erityisen hyvää kypsyysastetta(?) vai vaan että toivotaan mahd. hyvää saalista että saadaan kompensoitua siittiöiden puutteita. Tuo ICSI nyt muutenkin muuttaa yllättävän paljon juttuja munkin kannalta, siis verrattuna siihen että olin luullut ettei mikään muuttuisi. Lääkäri nyt myös visioi että jos tilanne alkaa siltä näyttää, niin siirto voi olla jo 2 tai 3 päivää punktiosta tai sitten normaalit 5 päivää. En tiedä olisiko tuollainen varhaissiirto siinä tapauksessa jos saataisiin aikaiseksi vain joku aivan rupunen alkio joka uhkaisi kuukahtaa alkumetreille?

Mä siirtäisin kyllä 2- tai 3-päiväisen ja niitä mulle on aina siirretykin (2 omasolublastoa on siirretty mutta ne tuli ”vahingossa” kun tarkoitus oli siirtää ne 2/3-päiväisinä mutta eivät olleet silloin siirtokelpoisia/vaikuttivat pysähtyneiltä mutta jatkoivat blastoiksi sitten - niistä tuli vauvat mutta kyllä luulen että olis vauvat tullu vaikka oltais aiemminkin siirretty :-)) kun soluja tullut aina vähän, haluaisin saada sen ”mahdollisuuden raskauteen” että pääsisin siirtoon. Toiset paikathan siirtelee vaan blastoja mutta kyllä siitä on eriävää mielipidettä että kun soluja on vähän että kannattaako kuitenkin siirtää jo aiemmin kun ”kohtu on kuitenkin aina kohtu” ja ennenhän, vielä alle 10 v sitten, siirrettiin aina vain 2/3-päiväisiä ja hyvin niistä raskauksia tuli, mutta tietysti sillon kun soluja on paljon niin on varmasti ihan järkevää katsoa mitkä kehittyy blastoiksi. Mutta ei 2/3-päiväisenä siirtely tarkoita rupualkiota, vaan ihan vaan sitä että jos soluja eli mahdollisuuksia on vähän niin halutaan päästä siirtoon, sitähän ei tiedä jos joku alkio joka ei viljelykaapissa selviä niin selviäisikin kohdussa.

Itse siis omalla kohdallani kun tiedän että munasoluja ja alkioita tulisi 1-4 niin haluaisin ehdottomasti suorilta 2/3-päiväisen-siirron (jos alkioita olisi vain 1 niin haluaisin 2-päiväisenä siirron, jos enemmän niin 3-päiväisenä) ja myös mahdolliset pakastettavat laittaisin pakkaseen kolmipäiväisenä, en missään tapauksessa tekisi blastoviljelyä.
 
Mä siirtäisin kyllä 2- tai 3-päiväisen ja niitä mulle on aina siirretykin (2 omasolublastoa on siirretty mutta ne tuli ”vahingossa” kun tarkoitus oli siirtää ne 2/3-päiväisinä mutta eivät olleet silloin siirtokelpoisia/vaikuttivat pysähtyneiltä mutta jatkoivat blastoiksi sitten - niistä tuli vauvat mutta kyllä luulen että olis vauvat tullu vaikka oltais aiemminkin siirretty :)) kun soluja tullut aina vähän, haluaisin saada sen ”mahdollisuuden raskauteen” että pääsisin siirtoon. Toiset paikathan siirtelee vaan blastoja mutta kyllä siitä on eriävää mielipidettä että kun soluja on vähän että kannattaako kuitenkin siirtää jo aiemmin kun ”kohtu on kuitenkin aina kohtu” ja ennenhän, vielä alle 10 v sitten, siirrettiin aina vain 2/3-päiväisiä ja hyvin niistä raskauksia tuli, mutta tietysti sillon kun soluja on paljon niin on varmasti ihan järkevää katsoa mitkä kehittyy blastoiksi. Mutta ei 2/3-päiväisenä siirtely tarkoita rupualkiota, vaan ihan vaan sitä että jos soluja eli mahdollisuuksia on vähän niin halutaan päästä siirtoon, sitähän ei tiedä jos joku alkio joka ei viljelykaapissa selviä niin selviäisikin kohdussa.
Aivan, no tämä selvensi! Voihan se sitten olla ettei liitykään niin paljon siihen ICSI:inkään vaan myös siihen että viime kierroksellakin uhkasin jäädä kokonaan ilman siirtoa kun alkioita oli vain yksi. Ja joo, samaa mieltä, ehdottomasti mieluummin paripäiväisen alkion siirto kuin siirron peruuntuminen kokonaan!
 
Oli tullut kirjaus, että kehittyy hieman hitaasti, ei vielä pakastettava blastokysti, seurataan vielä huomiseen Odotan lääkärin soittoa. En tiedä miten huonoa tuo tarkoittaa. Tosin jos olisi vieläkin morula, niin kai se olisi kirjattu.
Kyllä sua nyt pidetään jännityksessä, toivottavasti lääkäri soittaa ja selventää tilannetta. Mäkin sanoisin, että toivoa vielä on - ei biologi viljelyä jatkaisi, jos ei näkisi alkiolla raskauden mahdollisuutta ❤️ Mulla oli viimeisimmässä omasoluhoidossa hitaasti kehittyviä alkioita. Ne kuitenkin heitettiin kuudentena päivänä roskiin (osa blastoina ja osa moruloina), koska laatukin oli heikkoa ja niiden siirtäminen olisi vain herättänyt turhia toiveita. Sulla siis laatu todennäköisesti kunnossa, kun viljelyä on päätetty jatkaa.
 
Siis periaatteessa se alkiohan joko kehittyy blastoksi tai ei, itse ajattelen että kyllä kohdussa on parempi paikka kehittyä blastoksi kuin alkiokaapissa, mutta tästähän esim Eero Varila/Dextra jotka on sitä blastojen siirtoa liputtaneet mainitsee aina sen että ei alkio luonnontilassakaan kohdussa kehity blastoksi, vaan munanjohtimessa, mutta no joo, tästä nyt on vähän eri mielipiteitä. Mutta toisaalta, edelleenkin Suomen parhaat hoitotulokset on ainakin muutama vuosi sitten olleet TAYSissa, jossa siirreltiin ainakin silloin edelleen paljon 3-päiväisiä, ei suinkaan Dextrassa, jossa on jo monta vuotta siirretty vain blastoja🤷‍♀️ Siis Dextraa ja Varilaa arvostan kyllä kovasti, ei siinä mitään mutta itse vaan haluan mun vähäiset alkioiset kohtuun asap ja siis Felicitaksessa (eikä TAYSissa) ei koskaan mitään muuta ehdottetukaan, hedelmöittyneitä munasoluja oli niiden hoidoissa eka kerralla 3 ja toka kerralla 4 ja oli selvää alusta asti että 3-päiväisenä siirretään👍
 
Joo tässä tuntuu kyllä olevan runsaasti eroja. Mun tämä stimulaatio oli nyt pituudeltaan 9 päivää ja sen aikana oli 3 folliultraa plus se aloitusultra! Stimulaatio aloitettiin lauantaina ja seuraavana perjantaina folliultrassa lääkäri ei vielä uskaltanut päättää punktiopäivää. Mutta ehkä se yksi lisäpäivä olisi jo mahdollistanut päätöksen. Siis vertaan tässä tuohon sun suunnitelmaan että viikon päästä aloituksesta päätetään punktion ajankohta.

Mulla juu tulee 10 päivää stimulaatiota (kp2-11) ja 5 päivää jarrua (kp7-11) ja kp12 sitten se eka ultra.
 
Itse käyn Felicitaksessa, en tiedä onko lääkäreissä eroja, kun oma klinikka tosiaan tahtoo viljellä blastoiksi asti.
Ai niin säkin oot Felicitaksella (kuten minäkin)! Vaikuttaa kyllä olevan lääkärikohtaisia eroja monessakin jutussa, kun sullahan tehtiin se aikataulusuunnitelmakin jo heti siinä alussa toisin kuin mulla. Mullakin kyllä lääkäri halusi viimeksi sen mun ainokaisen alkion viljelyttää blastoksi ja nyt sama lääkäri on varovaisen innostunut 2- tai 3-päiväisistäkin.
 
Ai niin säkin oot Felicitaksella (kuten minäkin)! Vaikuttaa kyllä olevan lääkärikohtaisia eroja monessakin jutussa, kun sullahan tehtiin se aikataulusuunnitelmakin jo heti siinä alussa toisin kuin mulla. Mullakin kyllä lääkäri halusi viimeksi sen mun ainokaisen alkion viljelyttää blastoksi ja nyt sama lääkäri on varovaisen innostunut 2- tai 3-päiväisistäkin.

En tiedä vaikuttaako miten paljon se että lääkärini on klinikan ainoa lääkäri, eli on pakko aikatauluttaa mahdollisuuksien mukaan mahdollimman tarkasti.
 
  • Tykkää
Reactions: näännä
En tiedä vaikuttaako miten paljon se että lääkärini on klinikan ainoa lääkäri, eli on pakko aikatauluttaa mahdollisuuksien mukaan mahdollimman tarkasti.
No saattaisihan tuo kyllä hyvinkin vaikuttaa! Ehkä mullakin vaikuttaa nyt se että se mun lääkäri on just ens lauantaina (D3) muutenkin töissä joten sanoi että voi ihan hyvin tehdä mun siirronkin siinä samalla. Luulen että klinikan lääkärit siis vuorottelevat viikonloppuja eivätkä mieluusti vyörytä omia potilailtaan vapaaviikonlopuilleen kollegan hoidettaviksi. No toivottavasti tuollainen ei oikeasti hirveästi vaikuta vaan priorisoitaisiin se alkion ja raskautumismahdollisuuksien kannalta paras vaihtoehto.
 
  • Tykkää
Reactions: Karhurouvanen
Siis eikö sulla ole ultraa ollenkaan noin kp 6? Ja lyhyt kaava vai? Julkisella vissiin tuo? Vai siis kp 12 on eka ultra vai keräys?

Lyhyt kaava julkisella, ultra viimeksi suunnittelukäynnillä lokakuussa, seuraava ensi maanantaina, jolloin tehdään päätös myös keräyksen päivästä. Silloin maanantaina on se kp12, jolloin oon piikittänyt jo 10 päivää gonalia ja viisi päivää jarrua.
 
Lyhyt kaava julkisella, ultra viimeksi suunnittelukäynnillä lokakuussa, seuraava ensi maanantaina, jolloin tehdään päätös myös keräyksen päivästä. Silloin maanantaina on se kp12, jolloin oon piikittänyt jo 10 päivää gonalia ja viisi päivää jarrua.

Onpa erikoista ettei ole ultraa, onko säästölinja noin tiukaksi mennyt🤷‍♀️ Ei kai se nyt mikään virhekään luulis olevan, kattelin että ootte HUSilla hoidossa, onko muillakin HUSilsisilla ollut näin? mutta hyvä että ma sitten pääset ja punktiokin on varmaan sitten nopsaan👍
 

Yhteistyössä