Lapsettomuushoitoihin pääsystä kysymys!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sabrina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sabrina

Vieras
Eli olen siis täysin tietämätön ja ajattelin, että joku viisaampi varmaan osaisi kertoa mun tyhmiin kysymyksiin vastauksia:

Ollaan vuosi yritetty lasta, olen saanut vuodessa 3 varhaista keskenmenoa. Tutkittu on kromosomit molemmilta, hyytymistekijät, rokot ja kaikki, mutta syytä ei löydy. Kierto on normaali, ovulaatio tulee, mutta puoleen vuoteen ei ole tapahtunut mitään. Sain terolutit, olen syönyt niitä nyt 3 kiertoa kp 15-24, ovulaation olen testannut tulevaksi kp15-16. Terveyskeskuslääkäri ei osaa auttaa enempää. Mihin otan yhteyttä nyt? Kuka osaisi auttaa? Mitä keinoa seuraavaksi voisin pyytää avuksi? Onko mentävä yksityiselle?

Kiitokset jo etukäteen!

Eikö teillä tk-lääkäri lähetä eteenpäin sairaalaan lääkärille, jolla enemmän kokemusta ja tietämystä lapsettomuushoidoista? :o
Meillä neuvolalääkäri ei tehnyt juuri mitään, otatti vaan muutamia verikokeita ja laittoi heti lähetteen sairaalaan polille jossa varsinaiset tutkimukset tehtiin.

Painelet yksityiselle gynelle tai lapsettomuuteen erikoistuneelle klinikalle.
Sulla on kuitenkin kolme km:a takana, ni luultavasti et julkisen jonoon vielä pääse.

Alkuperäinen kirjoittaja Siksakkia:
Eikö teillä tk-lääkäri lähetä eteenpäin sairaalaan lääkärille, jolla enemmän kokemusta ja tietämystä lapsettomuushoidoista? :o
Meillä neuvolalääkäri ei tehnyt juuri mitään, otatti vaan muutamia verikokeita ja laittoi heti lähetteen sairaalaan polille jossa varsinaiset tutkimukset tehtiin.

Tätä mäkin jäin ihmettelemään. Ei tk:ssa musta mitään tutkimuksia otettu.

Eli siis otan edelleen yhteyttä terveyskeskukseen ja pyydään saada ajan lääkärille lapsettomuusasiassa?!

Harmittaa vaan, jos saan ajan taas samalle ja jatkaa terolutkuuria, joka ei taida olla apu meidän pulmiin, kun kierto ja ovis kunnossa ilmeisesti... Tosin eikö ovistestiin voi tulla plussa, vaikkei itse ovista tapahdukaan?

Kyllä julkiseeen pääsee jos alle 40 vuotias ja/ tai maksimissaan yksi lapsi ennestään. Pyydä tk- lääkäriä tekemään lähete oman sairaalasi naistentautien klinikalle (tai lähimmälle julkiselle klinikalle, jossa tehdään lapsettomuushoitoja).

Mä sain neuvolaterkan kautta eka noita Teroluteja. Kun ne ei auttaneet, se varas ajan neuvolalääkärille, joka teki heti lähetteen sairaalaan. Sairaalassa tehtiin sitten asiaan kuuluvat testit ja sain Clomit Terolutien lisäksi. Näin täällä.

Alkuperäinen kirjoittaja Rinsessa-Ryysynen:
Kyllä julkiseeen pääsee jos alle 40 vuotias ja/ tai maksimissaan yksi lapsi ennestään. Pyydä tk- lääkäriä tekemään lähete oman sairaalasi naistentautien klinikalle (tai lähimmälle julkiselle klinikalle, jossa tehdään lapsettomuushoitoja).

Kyllä julkiseen pääseekin, mutta pitää olla se vuosi vähintään tuloksetonta aktiivista yritystä takana. Ikävä kyllä, noi km:t lasketaan tulokseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Rompales:
Mä sain neuvolaterkan kautta eka noita Teroluteja. Kun ne ei auttaneet, se varas ajan neuvolalääkärille, joka teki heti lähetteen sairaalaan. Sairaalassa tehtiin sitten asiaan kuuluvat testit ja sain Clomit Terolutien lisäksi. Näin täällä.

Kauanko söit pelkkiä teroja?

Alkuperäinen kirjoittaja Sabrina:
Mitenköhän pitkät jonot on? Onko kyse siis kuukauden vai puolen vuoden jonotuksesta?

No usein siinä menee vuoden verran, että päästään itse asiaan. Riippuu tietty hiukan paikkakunnasta. Ja julkisella on aina ne kesätauot, yksityiset tekee hoitoja läpi vuoden.

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Sulla on kuitenkin kolme km:a takana, ni luultavasti et julkisen jonoon vielä pääse.

Täällä taas sellainen käytäntö, että jos on yrittänyt raskautta vuoden tuloksetta tai takana on kolme peräkkäistä keskenmenoa niin silloin pääsee tutkimuksiin julkiselle puolelle.

Jos taas on saanut yhden tai useamman lapsen ilman hoitoja, niin silloin on tosi hankala päästä tutkimuksiin. Koska resursseja on liian vähän, periaate on kuulema se, että ensin hoidetaan ne joilla ei ole vielä yhtään lasta.

Mitenköhän pitkät jonot on? Onko kyse siis kuukauden vai puolen vuoden jonotuksesta?

No usein siinä menee vuoden verran, että päästään itse asiaan. Riippuu tietty hiukan paikkakunnasta. Ja julkisella on aina ne kesätauot, yksityiset tekee hoitoja läpi vuoden.

Yksityisillä on myös joulu ja kesätauot, odottelua tulee sielläkin.

Ei taida olla sitten meidän juttu tuo julkinen puoli! Ohoh!

Meillä jonotus kesti muutaman kuukauden, ja siinä oli jo välissä kesätaukokin. Se oli kai valtakunnallisessa vertailussa aika lyhyt aika.

Alkuperäinen kirjoittaja Lacrimosa:

Yksityisillä on myös joulu ja kesätauot, odottelua tulee sielläkin.

No tää on klinikkakohtaista. Juu, on kai joulutauot joka paikassa, mut julkisen kesätauot kestää yleensä sen noin kolme kuukautta.

Meillä oli niin nihkee gyne paikallisessa sairaalassa, ettei suostunut antamaan lähetettä TYKSiin. Jossa oli meitä lähin julkinen lapsettomuuteen erikoistunut osasto.
Käytiin tekemässä tutkimukset yksityisellä ja sieltä kautta saatiin lähetä julkiselle. Kysyivät vielä itse, että haluammeko jatkaa hoitoja heillä vai julkisella.
Olis silloin aikoinaan pitänyt valittaa tuosta ekasta gynestä, koska meillä olisi olluit oikeus jo alunalkaen saada se lähete tutkimuksiin julkiselle.

Julkisten jonot vaihtelee paikkakunnittain. TYKSissä oli joku aika sitten ensikäynnille n. 2-3 kuukauden jono.

Meillä jonotus kesti muutaman kuukauden, ja siinä oli jo välissä kesätaukokin. Se oli kai valtakunnallisessa vertailussa aika lyhyt aika.

Siis julkisella? Onpas teillä sikiävä paikkakunta jos ootte noin nopeesti päässy itse asiaan.

Täällä taas sellainen käytäntö, että jos on yrittänyt raskautta vuoden tuloksetta tai takana on kolme peräkkäistä keskenmenoa niin silloin pääsee tutkimuksiin julkiselle puolelle.

Jos taas on saanut yhden tai useamman lapsen ilman hoitoja, niin silloin on tosi hankala päästä tutkimuksiin. Koska resursseja on liian vähän, periaate on kuulema se, että ensin hoidetaan ne joilla ei ole vielä yhtään lasta.

Ei ole yhtään lasta vielä ennestään. Täytynee kuitenkin pitkien jonotusten vuoksi ottaa yhteys yksityiselle...

Siis julkisella? Onpas teillä sikiävä paikkakunta jos ootte noin nopeesti päässy itse asiaan.

Niin joo... Mitäköhän tutkimuksia meistä otetaan?

Meillä yritettiin vajaa vuosi. Aiemmasta liitosta kaksi "täysin normaalia lasta". Kerran neuvolan terkalla joka teki suoraan lähetteen julkiselle. Siellä kaikenkaikkiaan kaikkien testauksien jälkeen mun mielestä päästiin aika nopeesti eteenpäin, ottaen kuitenkin huomioon että siis isäntä kävi kirran ja urologian puolella konsultaatioissa, aivokuvassa ja monissa verikokeissa. Varsinaisiin hoitohin laitettiin jonoon varhaisessa vaiheessa, siis sitten kun mitään käypää syytä ei löytynyt.

Olisko ideasta tähän tulevaan mennyt nyt reilu 2,5 vuotta julkisella puolella. Lisäksi meille osui oli kyllä tosi ihana "vastaava" lääkäri :)

[

Ei ole yhtään lasta vielä ennestään. Täytynee kuitenkin pitkien jonotusten vuoksi ottaa yhteys yksityiselle...

Ota ensin selvää paikkakuntasi julkisen puolen tilanteesta. Kuten jo huomasit on eroja eri paikkakuntien välillä.
Sillä aikaa voi vaikka käydä viemässä spermanäytteen yksityiselle kaiken varalta, se kun ei montaa kymppiä maksa. Ja usein ne kuitenkin aliottaa tuosta julkisellakin puolella.
Tosin kyllä teillä se varmaan on kunnossa jos sulla on tosiaan ollut vuoden sisällä 3km:a.

Yhteistyössä