Lapsi ei suostu syömään, mitä tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyyh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nyyh

Vieras
Lapseni on sairaana, eikä suostu syömään! Kurkku on kipeä kun on angiina. Menee alas vain vettä (ehkä 2dl päivässä), heikosti maitoa ja mehua (ehkä max. 1dl päivässä). Tänään olen pakottamalla saanut syömään 1 lusikallisen jäätelöä. Eikä ole tällä viikolla syönyt mitään muuta kuin 3 lusikallista ruokaa (viiliä ja jäätelöä). Ei siis kelpaa MIKÄÄN, ei varsinkaan lämpimät ruuat! :( Olen sanonut, että joutuu sairaalaan, jossa laitetaan tippa ja sitten on siellä yksin kun äiti ja isä lähtee kotiin. Ehkä tyhmää pelotella, mutta ei auta sekään. Suu pysyy kiinni. Ei tuollaisilla "eväillä" voi selvitä viikkoa, jos kurkkukipu niin kauan kestää... :o

:( :( Voi . Mutta ei sitä itsekään pysty angiinassa syömään. Se juominen on jo hyvä . Maidosta esim saa kivasti energiaa. Jädee ja juomista .. jogurtteja ym :)
haitteko lääkekuurin, se alkaa kyllä pian tehoamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja marabou:
:( :( Voi . Mutta ei sitä itsekään pysty angiinassa syömään. Se juominen on jo hyvä . Maidosta esim saa kivasti energiaa. Jädee ja juomista .. jogurtteja ym :)

Ymmärrän kyllä että maito ja jäätelö olis riittävät, jos niitä menis tarpeeksi, mutta ei kai kukaan voi selvitä 1 lusikallisella jäätelöä ja vajaalla desillä maitoa päivässä? :o

No selviää, selviää!

Eri asia jos jatkuu viikon, mutta kyllä se muutama päivä menee vähemmälläkin. Mehukeittoa, juotavaa jugurttia, jätskiä.

Tärkeintä että juo!

Ei lapsi siihen kuole... Tiedän ja ymmärrän huolesi mutta RELAA!!!!!!!!!!!!
muutaman päivän lapsi selviää hyvin kunhan juo. Ja kun kipu vähän helpottaa niin ruokakin alkaa varmasti maistumaan

Tuntuu, että pelkkä ruuan ajattelu saa jo lapsen kieltäytymään ruuasta. Siis kun sanon, että nyt olis ruoka-aika, tuon sitten mitä tahansa ruokaa, alkaa itku ja juostaan piiloon, pelkää syömistä!! Vaikka ei varmasti jäätelö/maitokaan nieluun satu kovin paljon!! :(

Alkuperäinen kirjoittaja oo:
No selviää, selviää!

Eri asia jos jatkuu viikon, mutta kyllä se muutama päivä menee vähemmälläkin. Mehukeittoa, juotavaa jugurttia, jätskiä.

Tärkeintä että juo!

Ei mene mehukeitto, ei juotava jogu, tavallinen jogu, viili... eikä oikein se jäätelökään.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
ootko antanut kipulääkettä? sen jälkeen odotat n. 15min ja sit sitkeesti tarjoat jotain hyvää. tykkäisikö sun lapsi suklaasta? siinä olis energiaa.

Oon antanut lääkettä, on koko ajan lääkityksellä. Ja vaikka kuinka sitkeästi tarjoisi niin ei aukaise suutaan. :( Ei syö suklaatakaan, kokeiltu on sekin.

Angiina on inhottava tauti. Sillon ei todellakaan tee mieli niellä yhtään mitään.

Kannattaa tarjota lapselle ihan mitä vaan, vaikka sitten jotain vanukkaita tms jos ne uppoaisi viileänä. Ja juomista kannattaa olla tuputtamassa, pillimehuja, pillimaitoa (meillä tuolla 3 vuotiaalla nuo pilli-juomat on oikea hitti ollut jo kauan), mitä lapsen nyt tekisi mieli.

Kun mulla oli pienenä angiinaa lääkäri oli ohjeistanut äitiä että anna lapsen syödä mitä tahansa, vaikka sitten pelkkää jäätelöä jos ei muu uppoa.

Ei meillä ole ollut kipeänä mitään ruoka-aikoja. On syönyt vähän kun on maistunut. Samaa mieltä, relaa. Lapsi on pieni ihminen, ihan sama toiminta riittää kun aikuisenkin kohdalla.

seuraa tarkasti lapsen yleistä vointia. lähde herkästi sinne "tipalle". kyllä siellä on isommatkin käyneet vatsataudin seurauksena. ei se nyt niin kamalaa ole, ehkä äidille ajatuksena sairaala kauhistuttaa.

minusta oli helpottavaa, että ottivat lapsen sisälle ja sain siirtää "vastuun" hoitohenkilökunnalle. (ja äiti tai isä siellä on koko ajan pienen potilaan kanssa, myös yöt).

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Angiina on inhottava tauti. Sillon ei todellakaan tee mieli niellä yhtään mitään.

Kannattaa tarjota lapselle ihan mitä vaan, vaikka sitten jotain vanukkaita tms jos ne uppoaisi viileänä. Ja juomista kannattaa olla tuputtamassa, pillimehuja, pillimaitoa (meillä tuolla 3 vuotiaalla nuo pilli-juomat on oikea hitti ollut jo kauan), mitä lapsen nyt tekisi mieli.

Kun mulla oli pienenä angiinaa lääkäri oli ohjeistanut äitiä että anna lapsen syödä mitä tahansa, vaikka sitten pelkkää jäätelöä jos ei muu uppoa.

Normaalisti lapsi olisi syönyt innolla jäätelöä, suklaata, pillimehuja, mitä vaan (ei ole sellaista mistä ei tykkäisi!) mutta ei nyt. Ei mitään! Olisin tyytyväinen, jos söisi vaikka karkkia tai jäätelöä mutta ei.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei meillä ole ollut kipeänä mitään ruoka-aikoja. On syönyt vähän kun on maistunut. Samaa mieltä, relaa. Lapsi on pieni ihminen, ihan sama toiminta riittää kun aikuisenkin kohdalla.

No ei meilläkään ole varsinaisesti ruoka-aikoja mutta kyllä välillä on pakko tuputtaa ruokaa kun ei sitä muuten koskaan söisi. Eikä kyllä syö vaikka tuputetaankin.

Unohda ne"nyt on ruoka-aika - pöytään istumaan jutut - nyt on pakko syödä"

Menet itse joku kerta sohvalle, nostat jalat pöydälle. Syöt herkuvanukasta (tai vastaavaa) etkä tarjoa muksulle. Et kiinnitä siihen mitään huomiota, mutta pidä huoli että se näkee sut. Kohta se on puntissa kiinni vonkumassa.

Silloin se ei ole pelottava ruokailutapahtuma.

Menet itse joku kerta sohvalle, nostat jalat pöydälle. Syöt herkuvanukasta (tai vastaavaa) etkä tarjoa muksulle. Et kiinnitä siihen mitään huomiota, mutta pidä huoli että se näkee sut. Kohta se on puntissa kiinni vonkumassa.

tää on aika hyvä kikka!

Kokeiltu tuokin! Eikä auta. :headwall: :( Otin suklaata, jäätelöä, leipää, Paula-vanukasta (HERKKU lapsen mielestä!) ja viiliä. Söin itse vähän kaikesta, mutta ei, lapsi lähti karkuun kun näki ruuat. Istui verhon takana ja kurkki sieltä mua mutta ei tullut koko puolen tunnin aikana hakemaan mitään (vaikka normaalisti olis tullut minuutin kuluessa).

tuntuu niin toivottomalta tuo ruokkiminen. Lapsi näyttää ihan suhteellisen hyvävointiselta mutta kun normaalisti syö vaikka mitä ja paljon niin en ymmärrä miten vois pärjätä ilman ruokaa jo maanantaista asti! Ei mitenkään.

Yhteistyössä