Lapsi ei syö itse!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua kaipaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua kaipaan

Vieras
Auttakaa nyt hyvät ihmiset!!! Mulla meni taas ton 3,5 vuotiaan kanssa hermot aamupuurolla. Ei syö itse, hokee vaan että "suttaan paidan, en osaa, en voi". Oon koittanu selittää, että ei haittaa vaikka suttaat, pestään paita. Kyllä osaat ja voit kun olet jo iso ja reipas poika. MUTTA EI!!!! Joskus se on istunu 2 tuntia ja lopuksi on itkun kanssa syöny puuron kun oon uhannu jättää sisälle syömään puuron ja meinannu lähteä pienemmän 1,5v kanssa ulos (pienempi muuten jo melkeen syökin itse ruokansa). Tai sitten oon revenny täysin tolle isommalle ja sitten kauhealla huudolla on puuro menny alas. Eikä auta sekään, että otetaan sitten ruoka pois ja seuraavalla ruualla sitten. Tällä periaatteella meillä esikoinen oli kaksi päivää syömättä ja sen jälkeen sitten oli jo pakko syöttää kun alkoi olla jo kohtuutonta.
Mä en enää tiedä mitä ton kanssa tekis, auttakaa!?!?!?!?! Ja se ei todellakaan ole kiinni siitä etteikö osaisi, ei vaan viitsi syödä itse.

Vedättää 6-0. Mutta ota vaikka lahjonta käyttöön: ostatte yhdessä jonkun kivan lelun ja laitatte sen pakettiin kaupassa. lelupaketti roikkumaan keittiön seinälle, sen saa kun on syönyt viikon itsenäisesti... Kyllä se siitä! meillä tämä tehosi vaipan jättämiseen...

Ollaan kokeiltu ilman paitaa syömistä, ei vaikutusta. Olen tässä jo 3,5 vuotta auttanut sitä syömistä ja ajatellut että kyllä se jonkun ajan päästä itse syö. Mutta kun on kuitenkin tuo pienempikin jota pitää auttaa syömisessä ja olisi ihan kiva itsekkin syödä samalla. Mutta kun tuota isompaa pitää syöttää niin alkaa mennä hermo. Vaikka mä mitä koittasin tehä, houkutella ja maanitella ite syömään niin arvatkaa kuinka turhauttavaa on kuunnella kun tuon ikänen vaan vänkää vastaan että "en voi syödä ite, syötä". Meillä ei toimi tuo joulupukkikaan. Alkaa vaan sitten mökäämään, että "en taho lahjoja".

Alkuperäinen kirjoittaja äippis:
Vedättää 6-0. Mutta ota vaikka lahjonta käyttöön: ostatte yhdessä jonkun kivan lelun ja laitatte sen pakettiin kaupassa. lelupaketti roikkumaan keittiön seinälle, sen saa kun on syönyt viikon itsenäisesti... Kyllä se siitä! meillä tämä tehosi vaipan jättämiseen...

Lahjontaa oon kokeillu, mutta en tuolla tavalla.. pitääpä kokeilla tuota keinoa vaikka sitten joulun jälkeen kun on pukin käynti jo unohtunut. Kiitos niksistä :)

Entäs ruokalappu? Tai jos lapsi sais itte viedä likaantuneet vaatteet pesuun? Tai jos viereen otettais puhdas paita odottamaan, ja heti sais vaihtaa jos likaantuu?

Kurjaa, jos itsensä sotkeminen ahdistaa niin paljon, että ei voi syödä.

Varmasti on rasittavaa. Mulla ei ole muita ehdotuksia antaa, kuin että jos kokeilisit tarrataulua? Meillä tämä toimi potalle opettelussa. Eli joka kerta kuin syö itse tai edes vähän kokeilee niin saa liimata tarran taulukkoon. Meillä ainakin innostuivat tuosta ja ei mennyt pitkään niin tarratkin unohtu ja hommat hoitu ihan itsestään.

Laske itse kymmeneen,äläkä missään nimessä huuda pojalle!
Yhdistää nyt ruokailun ahdistavaan oloon ja kun on oikein ahdistunut ei pysty stömään vaikka haluaisikin!!

Kokeileppa itse syödä niin,että miehesi seisoo vieressäsi ja äkäisesti uhkailee , huutaa ja hermoilee. Välillä auttaa väkisin lusikalla ruokaa suuhun ja selittää kuinka vauva olet kun et itse syö ja lopuksi kiristää: "et niitä uusia rintsikoita ja meikkejä sitten saa jos ei tuo maksalaatikko nyt mene alas kurkusta"

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Laske itse kymmeneen,äläkä missään nimessä huuda pojalle!
Yhdistää nyt ruokailun ahdistavaan oloon ja kun on oikein ahdistunut ei pysty stömään vaikka haluaisikin!!

Kokeileppa itse syödä niin,että miehesi seisoo vieressäsi ja äkäisesti uhkailee , huutaa ja hermoilee. Välillä auttaa väkisin lusikalla ruokaa suuhun ja selittää kuinka vauva olet kun et itse syö ja lopuksi kiristää: "et niitä uusia rintsikoita ja meikkejä sitten saa jos ei tuo maksalaatikko nyt mene alas kurkusta"

Tätä peesailen...

Mulla oli tuo esikoinen erittäin tarkka kanssa siitä että ku ei ois saanu sotata mitään paikkaa.. Ei siinä auttanu muu ku tehä aina vaan sitä lemppariruokaa syödä ite vieressä omaa ruokaansa ja mainita koko ajan että kuin HYVÄÄ tää ruoka onkaan... Ja sanoa sitten ihan vaan että miten hienosti se pienempi syökään ja että mahtaisko tuo meidän isompiki osata syödä =)
Tai jos epätoivoseks alkaa ni ala itekki sottaamaan ;) jos se ei sitten haittais niin kovin ;)

Psykologista toimintaa... ;) Tarpeeksi ku jaksaa, ni kyllä alkaa syömään ite.

Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
Entäs ruokalappu? Tai jos lapsi sais itte viedä likaantuneet vaatteet pesuun? Tai jos viereen otettais puhdas paita odottamaan, ja heti sais vaihtaa jos likaantuu?

Kurjaa, jos itsensä sotkeminen ahdistaa niin paljon, että ei voi syödä.

Ruokalappua ei halua. Meillä kaikki vie itse likaiset vaatteensa pesuun ja puhdas paitakin on ollut odottamassa vieressä välillä. Mutta kun en oikeen usko, että tuo syöminen on kuitenkaan tuosta kiinni. Se on vaan sitä, että kauheen kiva kun äiti syöttää. Ja kun tuo poitsu ei ole koskaan ollut siitä itse syömisestä kiinnostunut. Ei pienenä laittanut yhtään mitään suuhunsa. Meillä sai olla kaikki pienetkin tavarat pitkin ja poikin niin ei tarvinnu pelätä että mitään olis suuhun menny. Mutta ei sitten oikeen menny ruokakaan. Ja kunnolla alkoi ruokaa pureskella tuossa 2 ikävuoden jälkeen. Neuvolassakin otin asiaa puheeksi silloin, mutta eivät ruvenneet millekkään.

Itseä on nyt vaan alkanut ahdistamaan ja pelottamaan, että jos meille tässä jossain vaiheessa tulee kolmas lapsi niin pitääkö vielä tuota isointakin sitten syöttää...

On koitettu sitäkin, että välillä annettu asian olla ja ollaan syötetty. Ja sitten taas koitettu uudelleen alottaa sitä itse syömistä. Mutta edes aika ei ole auttanut.

Ei varmaan autakkaan huutaminen. Mutta kun vaan menee jo hermot. Olen mä sitäkin kokeillut, että kun muut on syöny niin jättäny rauhassa pöytään istumaan ja syömään.. joskus siinä on sitten istuttu 2 tuntia ja puuro/ruoka edelleen syömättä. Ja itse teen ruuan sillä periaatteella, että montaa eri sorttia en ala laittamaan. Sitä syödään mitä on tarjolla. Tiedän sen, että jos alan tekemään vaan sitä lempiruokaa niin hetken päästä saa sitten tapella sitä että pitäis jotain muutakin syödä kun sitä makkarasoppaa.

Laita ruoka eteen, jso ei syö niin 30 min päästä ruoka pois. Tätä kun jonkin aikaa teet, alkaa varmaan ruoka maistua =) Tuon ikäinen osaa jo syödä itse jos haluaa. Huutaminen ei varmaan auta, ota rennosti vain, tee muita juttuja sillä välin kun lapsi on pöydässä (eli et kiinnitä huomiota ollenkaan), pyyhit pöytiä, laitat tiskejä jne.

anna sille oma lusikka/haarukka ja sulle oma,annat joka toisen sinä jokatoisen ottaa poika itse,jos ei ota niin sitten et anna sinäkään.

lapsi syö kun sillä on nälkä,siis terve lapsi tekee niin eli nälkään et voi lastas tappaa,niin ja se ruokalappu kaulaan vaikkei haluiskaan sillon ei ole mitään estettä syödä itse.
Teetkö ruokailusta ison numeron? tyyliin näin "nyt syöt sitten itse,muistakkin syödä itse,nyt saat ruokaa ja syöt itse"tämä kaikki sanottu ennen ruokailun alottamista.

Tai sitten poikasi ei tykkää syödä ollenkaan =) kinkkinen tilanne kieltämättä

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Laita ruoka eteen, jso ei syö niin 30 min päästä ruoka pois. Tätä kun jonkin aikaa teet, alkaa varmaan ruoka maistua =) Tuon ikäinen osaa jo syödä itse jos haluaa. Huutaminen ei varmaan auta, ota rennosti vain, tee muita juttuja sillä välin kun lapsi on pöydässä (eli et kiinnitä huomiota ollenkaan), pyyhit pöytiä, laitat tiskejä jne.

Näin minäkin pyrkisin tekemään! Eli jos ei syö itse 30 minuutissa, niin ruoka pois ja seuraavalla aterialla sitten uudestaan. Eikä välissä välipaloja/maitoa/mehua yms, vettä vaan jos on jano.
Kuulostaa karulta, mutta kuulostaa myös siltä, että teillä on fiksu 3.5v, joka on keksinyt vedättää äitiä ja isää... ;)

Tuota on kokeiltu, että jos ei syö 30min sisällä niin ruoka pois. Ja oli siis 2 päivää syömättä. Sitäkin on kokeiltu, että joka toinen haarukka/lusikka itse ja joka toinen äiti/isi. Syö kyllä sen oman lusikallisen, mutta muistaa aina vaatia sen äitin/isin lusikallisen. Olen koittanut olla huomioimatta ja hommailla muuta. Mutta naski istuu sen 2 tuntia syömättä. Ja mitenkähän mä laitan ton ikäselle väkisin ruokalapun kaulaan kun osaa ottaa ite pois ja jos laittaa niin ettei saa alkaa raakkumaan ja karjumaan ja syömisestä ei sitten ainakaan tule mitään.

En tee mielestäni syömisestä isoa numeroa. Laitan ruuan lautaselle ja sanon hyvää ruokahalua. Sitten kun ei ala ruoka menemaan niin mainitsen, että ehkä kerran tai kahdesti, että koitappas nyt syödä niin pääset sitten leikkimään ja touhuilemaan muita juttuja.

Niin ja en mä nyt tarkoita, että aina meillä huudetaan ruualla. Joskus vaan repeää kun ei jaksa sitä tyhjää vänkäämistä.

Kovasti on vinkkejä tullut, vaan kun tuntuu et kaikki on jo kokeiltu.. mutta lisää lisää :)

onko teillä eläimiä, jotain kissaa/koiraa?

meillä on toi ruuan syömisessä ollut silleen et jos ei itte syö niin kissa syö sun ruuan ja sinä et saa mitään, minä en syötä kun olet niin iso et osaat syödä itte. sit kun on syöty niin kiitän sillä et anan jonkun suklaan palan tai jonkun karkin jälkiruuaksi. se tepsii meillä.. :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

näin minäkin toimisin, muttei mitään keksejä tai karkkeja jos syö, karkkipäivänä vaan karkkia ei muulloin. ei lapsi itseänsä nälässä pidä jos ruokaa tarjotaan syö silloin kun on nälkä.

Mä takerrun siihen että lapsi sanoo ettei osaa. Mä olen ainakin omilleni vakuutellut ettei kukaan heti osaakkaan, vaan täytyy opetella. Eikä siihen tosiaan riitä yks tai kaks kokeilua vaan reenata täytyy paljon.

Sit keksiä jotain esimerkkiä mitä on jo oppinut tekemään hyvin ja vertaa vaikka siihen pienempään. "Pikkuveli on vielä niin pieni ette se osaa vielä pukea itse, mutta sä olet ehtinyt opetella sitä jo paljon ja osaat tosi hienosti."

Yhteistyössä