Lapsi ei tahdo eskariin, mitä tekisitte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ewe"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"ewe"

Vieras
Eli eskarilaisella on nyt kevätlukukauden alettua alkanut ilmentyä ongelmia eskariin lähdön halukkuuden kanssa.
Syynä tähän on se että minä olen jäänyt äitiyslomalle ja pikkuveli aloitti nyt kevätkaudella päiväkodin sijasta kerhossa. Kerho päättyy tuntia aiemmin kuin eskari ja eskarilainen kokee tämän nyt suurena vääryytenä.

Toisaalta minulle on ihan sama tuleeko hän samaan aikaan kotiin pikkuvelin kanssa (kerho samassa rakennuksessa kuin eskari) mutta sitten taas toisaalta, lapsen pitää ensi syksynä pärjätä koulussa jossa voi olla välillä vieläkin pitempiä päiviä, jos nyt joustan, onko säännöistä kiinnipitäminen sitten koulussa hankalampaa?

Kyseessä ei siis todellakaan ole se että lapsi ei viihtyisi eskarissa, usein kun häntä menee hakemaan, ei millään malttaisi lähteä kotiin. Eli häntä vain nyppii se että pikkuveli pääsee kerhosta aiemmin ja ei "joudu" sinne edes joka päivä menemään (kerhoa on vain 3krt/vk.)

Minä olen selittänyt eskarilaiselle että eskari on hänen työtänsä ja että pikkuvelillä on sama homma edessä sitten parin vuoden päästä. Ja että kun eskarilainen oli pikkuvelin ikäinen, hänkin sai käydä kerhoa. Ja että kun kasvaa isommaksi, elämässä otetaan enemmän vastuuta asioista ja että se ei ole vain huono asia koska samalla kun kasvaa, saa myös kaikkia kivoja juttuja mitä ei pienenä saa, kuten esimerkiksi oman kännykän.

Mutta miten te tällaiseen tilanteeseen suhtautuisitte?

En nyt ymmärrä, mikä ongelma tuossa on... Lapsi menee eskariin ja on siellä määrätyn ajan. Piste. Selittäisin asian vielä kerran lapselle ja sanoisin, että nyt on ihan turha enempää tästä jauhaa. Sen jälkeen en enää jankkaisi asiaa lapselle, tuskin kovin kauaa jaksaa jankuttaa lapsikaan jos ei saa vastakaikua. Missään nimessä en suostuisi lapsen tahtoon tällaisissa asioissa.

No meillä on sama juttu. Olen äitiyslomalla ja siksi kotona vauvan kanssa. Eskarilaisen 3v pikkusisko käy kerhossa 2 kertaa viikossa ja muutoin on kotona. Eskarilainen on kateellinen siitä että hän joutuu mennä joka päivä eskariin ja muiden ei tarvi. Lähes joka päivä sama kitinä ja valitus (ollut syksystä asti) että hän ei mene eskariin. Mutta mä oon sille sanonu että eskariin on mentävä joka päivä ja sillä sipuli. se on eskarilaisen työ eikä hän koulustakaan voi olla poissa sitten ensi vuonna kuinka sattuu, että nyt on hyvä harjoitella siihen. Eli meillä mennään eskariin ja piste. Vaikka joskus on kitinää ja esim kieltäytyy pukemasta ulkovaatteet ja huutaa ettei lähde niin aina se on sinne kuitenkin lähtenyt kun itse on tiukkana, ja aina kun sen hakee sieltä pois niin sillä on ollu kiva päivä ja se on siellä iloisella mielellä. Jos eskarilaisen antaa jäädä pois eskarista vain siksi ettei sitä huvita sinne mennä niin entä sitten kun koulu alkaa?

Miksi ihmeessä pitää joka aamu viedä eskariin, kun kerta ei ole pakko. Koulua saa sitten käydä vuosi tolkulla pakon kanssa. Onhan se kurja kun muut jää kotiin. Mitä jos hetken aikaa olisi eskarissa 3pv/vko niin kuin pikkuveli kerhossa.

Miksi ihmeessä pitää joka aamu viedä eskariin, kun kerta ei ole pakko. Koulua saa sitten käydä vuosi tolkulla pakon kanssa. Onhan se kurja kun muut jää kotiin. Mitä jos hetken aikaa olisi eskarissa 3pv/vko niin kuin pikkuveli kerhossa.

No tätä pohdinkin, vaikka siis itse olen aiempien vastaajien kanssa samoilla linjoilla.
Toisaalta kun ei vielä ole sitä pakkoa siellä käydä, pitäisikö höllätä. Mutta sitten taas, eskari on hyvää opettelua siihen koulun asettamaan rutiiniin jota on pakko noudattaa. Eikö tässäkin olisi nyt hyvä tilaisuus opetella sitä säännöllisyyttä ja pakkoa kun kohta se on oikeasti todellisuutta?

Minusta lapsi menee eskariin ja sillä siisti.
Ei tällaisia asioita ruveta lapsen kanssa neuvottelemaan.
Kaikki, joilla sen ikäsiä lapsia on, tietävät, miten ailahtelevainen on 6-vuotiaan luonne. Ja miten epäjohdonmukaista heidän ajattelunsa on.

just siks et eskari on hyvä pohja koulua varten. Koulustakaan ei olla pois vaikka äiti ja veikka jäis kuinka kotiin. Se olis hyvä oppia ennen koulua kuin sit kouluaikana.

[QUOTE="ewe";22890804]No tätä pohdinkin, vaikka siis itse olen aiempien vastaajien kanssa samoilla linjoilla.
Toisaalta kun ei vielä ole sitä pakkoa siellä käydä, pitäisikö höllätä. Mutta sitten taas, eskari on hyvää opettelua siihen koulun asettamaan rutiiniin jota on pakko noudattaa. Eikö tässäkin olisi nyt hyvä tilaisuus opetella sitä säännöllisyyttä ja pakkoa kun kohta se on oikeasti todellisuutta?[/QUOTE]

Juu mutta mitä se eskarilainen sitte ens syksynä sanoo ku yhtäkkiä sanotaankin että nyt ei enää edellistalven peli vetele. Mun mielestä eskarivuosi on hyvää aikaa opetella siihen että joitakin asioita vaan on tehtävä ja sillä sipuli.

meidän eskarissa nimenomaan kehoitettiin pitämään välillä vaikka vapaa päiviä, koska koulussa se ei sitte enää onnistu.Ja eihän aikoinaan ollu edes eskaria ja hyvin lähti koulutie käyntiin.

Juu mutta mitä se eskarilainen sitte ens syksynä sanoo ku yhtäkkiä sanotaankin että nyt ei enää edellistalven peli vetele. Mun mielestä eskarivuosi on hyvää aikaa opetella siihen että joitakin asioita vaan on tehtävä ja sillä sipuli.

Nimenomaan, sitä juuri ajoinkin takaa. Että se olisi tavallaan vain ongelman siirtämistä myöhemmäksi hölläämällä nyt säännöistä.

[QUOTE="vieras";22890682]En nyt ymmärrä, mikä ongelma tuossa on... Lapsi menee eskariin ja on siellä määrätyn ajan. Piste. Selittäisin asian vielä kerran lapselle ja sanoisin, että nyt on ihan turha enempää tästä jauhaa. Sen jälkeen en enää jankkaisi asiaa lapselle, tuskin kovin kauaa jaksaa jankuttaa lapsikaan jos ei saa vastakaikua. Missään nimessä en suostuisi lapsen tahtoon tällaisissa asioissa.[/QUOTE]

Peesaan tätä..

[QUOTE="ewe";22890804]No tätä pohdinkin, vaikka siis itse olen aiempien vastaajien kanssa samoilla linjoilla.
Toisaalta kun ei vielä ole sitä pakkoa siellä käydä, pitäisikö höllätä. Mutta sitten taas, eskari on hyvää opettelua siihen koulun asettamaan rutiiniin jota on pakko noudattaa. Eikö tässäkin olisi nyt hyvä tilaisuus opetella sitä säännöllisyyttä ja pakkoa kun kohta se on oikeasti todellisuutta?[/QUOTE]

Eskari on vapaa ehtoinen. Säännöllisyyttä ehtii harjoitella ekallakin. Ajattele, viimeinen kevät kun on mahdollista olla lapsi.. Me esikoisen kanssa viime vuonna (eskarilainen) nautiskeltiin aamuista ja yhdessä joskus vasta aamulla todettiin että tänään ei huvita lähteä eskariin. Sitten touhattiin kaikki yhdessä jotain mukavaa. Nyt on ekalla, ja ymmärtää ihan hyvin että kouluun on mentävä.

[QUOTE="vieras";22890682]En nyt ymmärrä, mikä ongelma tuossa on... Lapsi menee eskariin ja on siellä määrätyn ajan. Piste. Selittäisin asian vielä kerran lapselle ja sanoisin, että nyt on ihan turha enempää tästä jauhaa. Sen jälkeen en enää jankkaisi asiaa lapselle, tuskin kovin kauaa jaksaa jankuttaa lapsikaan jos ei saa vastakaikua. Missään nimessä en suostuisi lapsen tahtoon tällaisissa asioissa.[/QUOTE]

Täytyy tehdä näin. Lapsi on aina ollut voimakastahtoinen ja ihan yhdellä keskustelulla ei hänen kanssaan ole ikinä mistään selvinnyt. Jossain vaiheessa sanon kuitenkin aina sen viimeisen sanan. Sellaista lopullista keskustelua ei olla vielä ehkä käyty koska olin itsekin vähän epävarma sen suhteen onko päätökseni oikea. Mutta nyt olen varma joten ensi kerralla kun känkkäillään, käydään lopullinen keskustelu :)

Eskari on vapaa ehtoinen. Säännöllisyyttä ehtii harjoitella ekallakin. Ajattele, viimeinen kevät kun on mahdollista olla lapsi.. Me esikoisen kanssa viime vuonna (eskarilainen) nautiskeltiin aamuista ja yhdessä joskus vasta aamulla todettiin että tänään ei huvita lähteä eskariin. Sitten touhattiin kaikki yhdessä jotain mukavaa. Nyt on ekalla, ja ymmärtää ihan hyvin että kouluun on mentävä.

Tässä on sekin juttu että jos eskarilainen jäisi vailla sitä kaveriseuraa mitä eskarista saa. Ne tulevat luokkatoverit. Nyt on hyvä hetki luoda suhteita heihin.
Ja kotiinjääminen tarkoittaisi sitä että lapsi leikkisi yksin sisällä koska kaikki kaverit on siellä eskarissa ja minun kuntoni ei salli lähikauppareissuja pidempiä matkoja tällä hetkellä.

Itse vastaavassa tilanteessa varmaan veisin( tai kuka nyt lapsesi eskariin viekään) pääsääntöisesti päivittäin eskariin. Ellei lapsi sitten todella vaikuttaisi väsähätäneeltä ja haluttomalta sinne menemään.
Mutta kyselisin eskarista, koska siellä olisi sellaisia päiviä, ettei olisi mitään niin erityistä ohjelmaa ja ehdottaisin eskarilaiselle, että jos hän pitäisi joskus sellaisena päivänä vapaapäivän kokonaan. Vapaapäivän joskus vaikka sen pikkuveljen kanssa, tai sitten vapaapäivän siten, että hän saisikin olla kanssasi ja pikkuveli kerhossa.

Mun lapsuudessani ei ollut eskareita ollenkaan ja ihan hyvin silloinkin ekaluokkalainen oppi sen, että kouluun nyt vaan on aamulla lähdettävä, vaikkei haluaisi. Esikoiseni oli aikoinaan eskarissa 3:na päivänä viikossa eikä hänelläkään ollut mitään ongelmia kouluun menon kanssa. Kuopus sen sijaan oli 5:nä päivänä viikossa eskarissa ja eskarin päälle päivähoidossa samassa tarhassa missä eskarikin oli ja hän on meistä ainoa, jota tympi aamuisin lähteä kouluun. Uskoisin, että motivaatio kouluun menoon on kiinni ihan jostain muusta kuin siitä, moneksiko päiväksi viikossa lapsi on pakotettu menemään eskariin :)

Ei se ole periksi antamista tms, jos vanhempi päättää, että lapsi tekee eskarissa esim. "lyhennettyä työpäivää", kunhan homma toimii. Eli ei aamulla arvota, että mitäs tänään tehtäisiin. Omat epelini kävivät eskarissa ma-to, sillä minusta viisi päivää oli liikaa ja liian väsyttävää. Ja se sopi kaikille.

Eskarin tärkeyttä ylikorostetaan. Oikeasti. eskarissa ei voi esim. jäädä jälkeen opetuksesta, jos näin väitetään, on eskari hakoteillä. Koulu on opiskelemista varten, eskarisa opetellaan ryhmässä toimimista.

Mä tekisin niin että sopisin lapsen kanssa että puolet viikosta on koko eskarin ajan ja puolet viikosta haet aiemmin kotiin. Molempien tahto toteutuu, sinä et anna periksi ja lapsikin saa päättää hieman.

Ei se ole periksi antamista tms, jos vanhempi päättää, että lapsi tekee eskarissa esim. "lyhennettyä työpäivää", kunhan homma toimii. Eli ei aamulla arvota, että mitäs tänään tehtäisiin. Omat epelini kävivät eskarissa ma-to, sillä minusta viisi päivää oli liikaa ja liian väsyttävää. Ja se sopi kaikille.

Eskarin tärkeyttä ylikorostetaan. Oikeasti. eskarissa ei voi esim. jäädä jälkeen opetuksesta, jos näin väitetään, on eskari hakoteillä. Koulu on opiskelemista varten, eskarisa opetellaan ryhmässä toimimista.

Ei varmaan mutta eskarissa huomataa jo mahdolliset heikkoudet esim. matikassa tai kirjainten hahmottamisessa. Meillä menee tyttö nyt koulukypsyystestiin matikan takia, koska siinä on heikkoutta.
Must se on hyvä et se huomataan nyt jotta siihen voidaan reagoida jo heti alussa tarpeen mukaan. Voihan se toki olla et mitään mahdollista tukiopetusta ei sitten tarvitakkaan, mutta se mahdollisuus on hyvä tietää jo ajoissa.

Mutta jos on paljon poissa, niin silloin jää helposti myös osin ryhmän ulkopuolle ja monet pitkäkestoiset projektit (askartelua yms) jää väliin tai kesken. Niitä varsinaisia 'opetustunteja' oli vain muutama viikossa.

Ei varmaan mutta eskarissa huomataa jo mahdolliset heikkoudet esim. matikassa tai kirjainten hahmottamisessa. Meillä menee tyttö nyt koulukypsyystestiin matikan takia, koska siinä on heikkoutta.
Must se on hyvä et se huomataan nyt jotta siihen voidaan reagoida jo heti alussa tarpeen mukaan. Voihan se toki olla et mitään mahdollista tukiopetusta ei sitten tarvitakkaan, mutta se mahdollisuus on hyvä tietää jo ajoissa.

Silti minusta aivan turhaa. Ja jopa sairasta. Koulu on koulu ja eskarin ei ole tarkoitus olla koulu. Kohta 5-vuotiaat testataan eskarikypsyyden selvittämiseksi ja eskari muuttuu pakolliseksi ekaksi luokaksi. Ja vanhemmat vain hymyilevät...

Sori.Tämä aihe vain saa minut aina ärtymään.:ashamed:

Yhteistyössä