Lapsi häpesi synttäreitään!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meillä oli lapsen 8-vuotis synttärit ja synttäreiden jälkeen lapsi sanoi vaivihkaa hävenneensä synttäreitään :( Nyt mietinkin että millaisia synttäreitä teidän lapsilla on?

Mun mielestä meillä oli ihan kivat synttärit, oli koristeet teeman mukaisesti, herkkuja oli niin paljon että pari lastakin totesi että -onpas teillä paljon kaikkea. Sanoin lapselle että, minä en ala sinne kemuihin mitään ohjelmaa suunnittelemaan enkä mitään kilpailuja vetämään että jos sellaisia tahdot niin suunnittelet itse. Kyllä hän sitten suunnittelikin ja hankittiin vieraille pienet lahjat. Aluksi kaikki meni tytön suunnitteleman ohjelman mukaan mut sit lopussa suunnitelmat ei toteutuneetkaan.. Lapsi touhotti synttäreillä paikasta toiseen ja jouduin koko ajan muistuttamaan että sinun täytyy huomioida kaikki vieraat. No välissä löysin kaikki lapset olohuoneesta katsomassa tytön uutta elokuvaa ja sen jälkeen oli lapset olivat jotain pyykkipojan piilotusta tjms.

Mikä näissä synttäreissä sit oli teidän mielestä niin hävettävää?

Josko se että muilla lapsilla äiti/isä järjestää ohjelman ja huolehtii siitä että kaikki sujuu. Ajattelisin näin. Hän oli synttärisankari, miksi hänen piti ottaa ohjat suunnittelusta? vasta 8-v.

Kysyin lapselta että mikä synttäreissä oli vialla mutta ei hän sitten oikein osannut sanoa.. Tiedän että minulta ei oikein luonnistu sellainen lasten viihdyttäminen ja minkään kisan organisoiminen joten siksi sanoin että jos tyttö haluaa jotain ohjelmaa sinne niin suunnittelee sitten itse. Muutenkin ne sukulaislasten synttärit missä olen ollut niin ovat olleet juurikin tuollaisia että lapset syövät kakkua ja muita herkkuja ja sitten touhuavat keskenään niin en nyt oikein ymmärrä et minkälaiset ne juhlat sit pitäis olla :/

Ehkä se, että oman kertomasi mukaan KOKO AJAN JOUDUIT jotain sankarille hänen toiminnastaan kommentoimaan... Ei tuntuisi kivalta ehkä kavereiden edessä, jos äiti valittaa koko ajan jotain.
Ei tuon ikäinen vielä ole mikään superemäntä, joka osaa sujuvasti jutella kaikkien kanssa, ketään unohtamatta... Anna vähän armoa...

Tai jos lapsellasi on huono itsetunto, ja synttäreissä itsessään ei ole vikaa, vaan lapsi ei osaa ajatella asiaa niin, että kaikilla oli hauskaa. Eiväthän kaverit ole kiusanneet tyttöä juhlien jälkeen, esim vertaillut ohjelmia/tarjoilua/vieraslahjoja jne. Tai sitten hän on perfektionisti.

Minä olen tosi huono järjestämään mitään juhlia, lasten synttärit ovat aina olleet vain sitä että syödään herkkuja ja sitten leikitään uusilla leluilla tai katsotaan uutta elokuvaa.

[QUOTE="...";24287132]Ehkä se, että oman kertomasi mukaan KOKO AJAN JOUDUIT jotain sankarille hänen toiminnastaan kommentoimaan... Ei tuntuisi kivalta ehkä kavereiden edessä, jos äiti valittaa koko ajan jotain.
Ei tuon ikäinen vielä ole mikään superemäntä, joka osaa sujuvasti jutella kaikkien kanssa, ketään unohtamatta... Anna vähän armoa...[/QUOTE]

No sanoin tytölle ehkä kolme kertaa tuosta ja nekin silloin kun olimme kahdestaan keittiössä..

Arvelisin, että vastuun siirto lapselle vieraiden viihdyttämisestä ja ohjelmasta oli se, mikä oli lapsellesi liian paljon. Jos olisit jättänyt sanomatta, ettet järjestä ohjelmaa, ei sitä ehkä olisi järjestettynä kaivattukaan. Mutta nyt tyttösi joutui organisoimaan, keräämään kaverit kasaan, kertomaan mitä tehdään. Rankka homma aikuiselle ja vielä rankempi lapselle. Lapsi saa helpommin kommenttia siitä, että tämä on tylsä leikki jne. Ei ihme, että tyttösi kävi ylikierroksilla ja kun itse vielä huomautit siitä, ei juhla välttämättä ollut kaikkein leppoisin pienelle päivänsankarille.

Mun äiti kieltäytyi osallistumasta kaverisynttäreilleni. Laittoi tarjottavat ja lähti ovesta. Muistan miten stressasin juhlien järjestelyä ollessani noin 8-9v. Eivät sitten onnistuneetkaan niin kauhean hyvin ja jäivät mun viimeisiksi synttäreiksi, mitä toivoin järjestettävän.

[QUOTE="vieras";24287256]No kiva kuulla että on muitakin..[/QUOTE]

Jep, enkä ole ikinä elämässäni leiponut yhtään kakkupohjaa enkä leivo. Meillä on aina valmiskakkuja tai vähintään valmiskakkupohjalle tehty synttärikakku.

Oisko joku vieraista sitten voinut sanoa jotain negatiivista juhlissa/juhlista? Tuon ikäiselle ei kummoinen juttu tarvi olla kun "koko homma on pilalla." Aattelin vaan kun häpeä on aika vahva tunne, vois olla harmissaan tai surullinen jos juhlat ei menneet ihan kuin ajatteli ja suunnitteli, mutta miksi häpeää juhliaan? Oisko joku sanonut että "tää on tosi lapsellista" tai tyhmää tms. ja kun vetovastuu oli tytöllä itsellään niin siksi häpeää?

Mä en enää suostunut järjestämään ton ikäiselle juhlia, juurikin siksi, että lopputulos ei olisi ollut kovin hyvä.
Mä en jaksa kiljuvaa tenavalaumaa, enkä keksiä ohjelmaa. Ja usein 8 vuotiailla se touhu menee juurikin överiksi.

Esikoiselle järjestin kahdet kaverisynttärit. Kuopus ei ole vielä edes halunnut kaverisynttäreitä.