lapsi hoidossa, äiti kotona äitiyslomalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mutteriplussas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja AnnClaire:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Oikeasti, työnnä vaikka lastenkotiin jos et jaksa. Sinä kysyit, minä vastasin ja vastaukseni oli yleisesti ottaen koska en voi tietää kuinka terve / sairas sinä ja lapsesi ovat. Vastasin sen mukaan mitä minulle ensimmäisenä tuli mieleen, kenenkään tilannetta sen kummemmin pohtimatta.

No :laugh: Ehkä hiukan lapsellinen vastaus?

Ilmeisesti sulta jäi pointti ymmärtämättä? Useimmat näkee vain sen oman kantansa ja siitä sitten pidetäänkin kynsin ja hampain kiinni.

Mitähän vastausta sä nyt oikein hakemalla haet? Kun joku esittää tuollaisen tilanteen taustoja sen kummemmin kertomatta niin minä ajattelen ensin noin, että toivon mukaan lapsi pääsee kotiin äidin luokse. Enhän mä nyt jokaista tilannetta voi ruveta erittelemään ja miettimään vaan oletan että kyseessä terve äiti ja terveet lapset. Eri asia jos muuta kerrotaan. Mitäs vielä vängätään?

Alkuperäinen kirjoittaja Hoh hoh:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No kerroppa mihin se/ne isommat sitten sinä laitat kun et hoitoon, täällä ainakin käydään loppuvaiheessa kerran viikossa neuvolassa ja sitten tuurilla vielä lähikaupungissa oikein lääkärissä ja synnyttääkin joskus pitää. En minä ainakaan viitsi lapsen mummoa joka päivä vaivata hoidoilla, jotka järjestyy ihan ilman hänenkin apua.

Itse otin esikoisen (2-v.) mukaan niin neuvolaan, lääkäriin, ultraan kuin muihinkin menoihin (pankkiin, kauppaan, yms. paikkoihin, joissa asioin).
Ei ollut ongelma, ei.
Miksi niitä lapsia pitää hankkia, jos ja kun niistä tuntuu olevan niin paljon vaivaa ja ne on jatkuvasti tiellä ja esteenä, ettei voi hoitaa edes tavallisia asioita?!?

Minun mielestäni ei lapsen silmille kuulu nähdä kun äidin alapäätä ronkitaan, meillä lapsi oli hoidossa sen ajan. Kaikessa muussa lapset meneekin mukana, mutten todellakaan tuollaisiin tilanteisiin ota. No missäs ne lapset sitten oli kun olit synnyttämässä, annas mä arvaan: ne oli mukana?

No kerroppa mihin se/ne isommat sitten sinä laitat kun et hoitoon, täällä ainakin käydään loppuvaiheessa kerran viikossa neuvolassa ja sitten tuurilla vielä lähikaupungissa oikein lääkärissä ja synnyttääkin joskus pitää. En minä ainakaan viitsi lapsen mummoa joka päivä vaivata hoidoilla, jotka järjestyy ihan ilman hänenkin apua.

Itse otin esikoisen (2-v.) mukaan niin neuvolaan, lääkäriin, ultraan kuin muihinkin menoihin (pankkiin, kauppaan, yms. paikkoihin, joissa asioin).
Ei ollut ongelma, ei.
Miksi niitä lapsia pitää hankkia, jos ja kun niistä tuntuu olevan niin paljon vaivaa ja ne on jatkuvasti tiellä ja esteenä, ettei voi hoitaa edes tavallisia asioita?!?

Minun mielestäni ei lapsen silmille kuulu nähdä kun äidin alapäätä ronkitaan, meillä lapsi oli hoidossa sen ajan. Kaikessa muussa lapset meneekin mukana, mutten todellakaan tuollaisiin tilanteisiin ota. No missäs ne lapset sitten oli kun olit synnyttämässä, annas mä arvaan: ne oli mukana?

Ehhe hee, kylläpä "sivalsit" tai ainakin yritit :)
Lapset eivät ole saaneet traumoja noilla mainituilla käynneillä, sillä he eivät ole olleet aitiopaikalla alapäätäni kurkkimassa.
Neuvolakäynneillä en ollut alapää paljaana, ultrassa he olivat äidin pääpuolella isän vieressä ja pienempi rattaissa samalla viivalla.
Tavallisilla tk-lääkärikäynneillä olen käynyt mm. ihottuman vuoksi, se ei myöskään ole vaarallista lapsen herkän kehityksen kannalta, vai?

Ei ollut ongelma, ei.

niin se synnytys-kohta jäi vastaamatta eli mitäs luulisit, olivatko mukana? No eipä ei, mutta se nyt ei ehkä olekaan ihan sama juttu. Mieltäsi rauhoittaakseni voin kertoa, että silloin olivat hoidossa mumminsa luona.

kun rupesin oottaan toista lasta ja jäin saikulle jäi myös esikoinen kotiin pph:lta. kun sit rupesin oottaan kolmatta niin esikoinen meni virikepaikalle päiväkotiin. oli 3xviikossa 6h kerrallaan. ois menny kerhoon muuten,mutta tarha oli edullisempi.
ja tästä keskustelin lapsenkanssa ja halusi ehdottomasti mennä tarhaan ja nauttikin siitä tosi paljon. kun paikkakunta vaihtu jäi tyttö tietty pois tarhasta. oli pitkään masis kun ei päässyt sinne.
ilmotin tytön täällä kerhoon joka alkoi n.3kk muuttomme jälkeen. ja tyttö tykkää tosipaljon kun on ikäistään seuraa. kerhoon oisin vanhallakin paikkakunnalla laittanu muitta sillon se 30? säästö kuukaudessa oli meille paljon. nyt kerho maksaa 20? vuodessa.
oisin kyllä jaksanu hoitaa esikoisenkin kotona,se ei ollu syys ille että oli tarhassa ja nyt kerhossa. ihan puhtaasti vain se että 4 vuotias tarvii jo ikäistensä seuraa. ja ei,meidän alueella ei asu senikäisiä lapsia. kaikki on alle 2 vuotiaita tai sitten jo kouluikäisiä. sama oli sillä vanhallakin paikkakunnalla. ystävilläni on samaikäisiä lapsia,mutta ei sinne päässyt leikkiin ilman autoo kun välimatkaa oli 30km.
nyt jo pääsee leikkiin kun välimatkaa ei ole kun muutama kilometri.

Mulla on ollut kans mukana kaikissa muissa paikoissa muttei sokerirasituksessa, synnytyksessä eikä jälkitarkastuksessa. Eipä ole vaihtoehtojakaan ollut niin näillä mennään. Jos ei olisi saatu hoitajaa niin sitten olisi jäänyt isän kanssa kotiin synnytyksen ajaksi kun isä aloitti saman tien isyysloman.

Ei ollut ongelma, ei.

niin se synnytys-kohta jäi vastaamatta eli mitäs luulisit, olivatko mukana? No eipä ei, mutta se nyt ei ehkä olekaan ihan sama juttu. Mieltäsi rauhoittaakseni voin kertoa, että silloin olivat hoidossa mumminsa luona.

Eli ihmiset joiden lapset on hoidossa eivät saisi jatkaa hoitosuhdetta äitiyslomalla, tiesitkö että kaikkien mummit ei kykene hoitamaan lasta sillä aikaa kun äiti on sairaalassa lapsivuoteessa. Mikäs sen parempi paikka kuin tuttu hoitopaikka.

Mikäs siinä ottaa lapset mukaan kun mies on vahtimassa, mä olisin saanut housut kintuissa lähtee juoksemaan pitkin käytäviä että mihin se tenava livahti!

Ei ollut ongelma, ei.

Jossain päin lääkäreissä ja ultrissa ei sallita lapsen olevan mukana. Meillä lääkäri kielsi ehdottomasti päästämästä lasta ultrahuoneeseen, kun hän huuteli minua oven takana.

Pitäisi varmaan ilmoitella nämä etukäteen paikkakunnittain tyyliin, että jos et saa hankittua lastenhoitajaa lääkärikäynnin ajaksi, niin älä hanki ollenkaan lapsia. Mutta mitäs sitten tehdään, jos on ennättänyt jo hankkia lapsia ja paikkakunnalle tuleekin uusi lääkäri?

Eiköhän ole kuule jokaisen oma asia laittaako päiväkotiin lapsensa vai ei. Minä sen ainakin näen hyvänä asiana sillä siellä on muita lapsia ja oma lapseni saa oman ikäistä seuraa ja leikkiä kunnolla yms.
Kauheeta voivottelua siitä kun joku laittaa raskaana ollessaan esikoisen päiväkotiin...
Se ei todellakaan ole mitään heitteillejättöä yms.. Te jotka vastustatte tätä niin toivottavasti ette sit itse käy viihteellä ns. joka viikonloppu joka on paljon paljon pahempi asia.

ja kuten tuolla yhellä palstalla (ymmärrättekö äitiä joka hylkää lapsensa..) useat sanoivat että ei se asia kuulu teille niin sanon samaa tässä!!!

Te jotka näette punaista tämän asian suhteen,ette varmaan päästä lastanne mihinkään harrastuksiinkaan.. olishan se todella vastuutonta ja suoraan sanoen heitteillejättöä.. koska voit itse vanhempana potkia lapsesi kanssa palloa ja opettaa häntä uimaan ja voimistelemaan ja pelaat kiekkoa hänen kanssaan... mahtais lapsikin kyllästyä aina pelaan kahestaa isän kanssa kiekkoa ku varmaan tahtois oman ikäistensä kanssa saada kunnon pelin aikaan,ei mitään pallottelua..

Herätkää jo!!! Se on täysin oikein että lapsi saa olla päiväkodissa.. vaikka toinen vanhemmista olisi kotona tai äiti raskaana tai vasta synnyttäneenä... ja mitä noihin kauppa yms reissuihin tulee. Niin vaikka joku teistä olisikin niin superäiti ja kykenevä monen lapsen kanssa käymään kaupassa niin kyllä mulla silti säälittää katsoa kun yks lapsi juoksee toiseen suuntaan,t6oinen vetää sinniä lattialla ja kolmas vinkuu karkkia.

Ei ole väärin ajatella välillä "itsekkäästi" kun käyt ostamassa apteekista lääkkeitä lapsilles,vaatteita heille tai ruokaa. Ei hyvänä vanhempana olo tarkoita että olet lapsen kanssa 24h

Kuulostaa surulliselta että 2v laitetaan vaan sivuun :/ ja odotetaan toista. Miltä mahtaa tuntua pienestä kun muutenkin ottaa koville(mustasukkaisuutta tulossa muutenkin) uuden sisaruksen tulo ja sitten huomaa olevansa ite aina poissa: hoidossa. :snotty:
En muutenkaan noin pientä laittais hoitoon mut JOS olisin jo muutenkin laittanut, ottaisin kotio mun kanssa odottamaan vauvaa jotta hän huomaisi olevansa mukana jutussa ja tärkeä! Antaisin aikaani vielä kun ehdin ennen kui vauva veis mehut.

Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
Kuulostaa surulliselta että 2v laitetaan vaan sivuun :/ ja odotetaan toista. Miltä mahtaa tuntua pienestä kun muutenkin ottaa koville(mustasukkaisuutta tulossa muutenkin) uuden sisaruksen tulo ja sitten huomaa olevansa ite aina poissa: hoidossa. :snotty:
En muutenkaan noin pientä laittais hoitoon mut JOS olisin jo muutenkin laittanut, ottaisin kotio mun kanssa odottamaan vauvaa jotta hän huomaisi olevansa mukana jutussa ja tärkeä! Antaisin aikaani vielä kun ehdin ennen kui vauva veis mehut.

Hyvin kirjoitit, olen samaa mieltä kanssasi.
Mutta kun nykyisin se mukavuudenhalu äideillä on niin kova, että harmittavan harva äiti tekee näin :(

Siis ei 2v menetä tossa mitään... päinvastoin,saa sitä omaa aikaa siellä päiväkodissa muiden lasten kanssa leikkiessä.. ei se ole AINA POISSA, ehkä se siellä jonku 6h on, ei koko päivää.

Alkuperäinen kirjoittaja Nunnu:

Hyvin kirjoitit, olen samaa mieltä kanssasi.
Mutta kun nykyisin se mukavuudenhalu äideillä on niin kova, että harmittavan harva äiti tekee näin :(

Mikä ihmeen mukavuuden halu??? Vastasyntynyt vaan nyt sattuu tarvitsemaan paljon enemmän aikaa ja huomiota niin 2v lapsi voi äidin ja vauvan kanssa kotona ollessaan tyuntea olonsa jotenkin syrjityksi,kun äiti imettää vauvaa,vauhtaa kakkavaippaa yms. Kyllä on lapsellekin parempi olla hoidossa ikäistensä kanssa ja kun 6h jälkeen saapuu kotiin niin isäkin tulee ja sit kotona hän saa enemmän huomiota kun molemmat vanhemmat on läsnä.. tajuuttex?

Alkuperäinen kirjoittaja Mirjami:

Siis ei 2v menetä tossa mitään... päinvastoin,saa sitä omaa aikaa siellä päiväkodissa muiden lasten kanssa leikkiessä.. ei se ole AINA POISSA, ehkä se siellä jonku 6h on, ei koko päivää.

Niin, saahan se aikaa MUIDEN kanssa, mutta sehän tässä juuri ei ole se pointti. Vaan se, ettei tuntis oloaan sivuun heitetyksi kun tulee toinen lapsi. Saisi osallistua ja saisi olla osa perhettä täysipainoisesti MUUTENKIN vaikeena aikana.

Osa lapsista vaan on sosiaalisempia kuin toiset.

Minun lapseni ainakaan ei kokenut hylkäämisen tunnetta. Vaan alle 2-v kysyi pääseekö tänään tarhaan "Kallen" kans leikkiin. Oli 2 krt/vko hoidossa 7 h kerralla, kun minulla vaikea raskaus. Minä kuitenkin olen aktiivinen äiti ja silti lapseni kaipaa muita lapsia välillä ympärilleen

Minusta on ennemminkin rankaistus jos vanhempi lapsi joutuu olemaan kokonaan äitinsä vieressä tukemassa "vaikeana aikana". Hyvä vain, että monet lapset saavat tavata kavereitaan ja elää edelleen normaalia elämäänsä.

Alkuperäinen kirjoittaja Reppana:
Minusta on ennemminkin rankaistus jos vanhempi lapsi joutuu olemaan kokonaan äitinsä vieressä tukemassa "vaikeana aikana". Hyvä vain, että monet lapset saavat tavata kavereitaan ja elää edelleen normaalia elämäänsä.

Ei, vaan tarkoitin että juuri sillä ap:n 2v:lla LAPSELLA on se vaikea aika ymmärtää ja hyväksyä että joku muukin tulee jakaan ajan ja huomion!!! SIKSi sen lapsen pitäis olla kotona ja ehtiä saamaan kaikki rakkaus ja huomio ennen kuin vaikea vauva-aika alkaa ja vie viimesetkin ajan rippeet vanhemmilta.
Ja siinä samalla osallistuisi vauvan tuloon näkemällä ja kokemalla vauvan potkuista lähtien sitä asiaa ettei se olisi sellainen pläjäys päin naamaa:" katsos sulle syntyi sisko, menepäs nyt hoitoon niin äiti jää vauvan kaa haliin".

Ei, vaan tarkoitin että juuri sillä ap:n 2v:lla LAPSELLA on se vaikea aika ymmärtää ja hyväksyä että joku muukin tulee jakaan ajan ja huomion!!! SIKSi sen lapsen pitäis olla kotona ja ehtiä saamaan kaikki rakkaus ja huomio ennen kuin vaikea vauva-aika alkaa ja vie viimesetkin ajan rippeet vanhemmilta.
Ja siinä samalla osallistuisi vauvan tuloon näkemällä ja kokemalla vauvan potkuista lähtien sitä asiaa ettei se olisi sellainen pläjäys päin naamaa:" katsos sulle syntyi sisko, menepäs nyt hoitoon niin äiti jää vauvan kaa haliin".

Niinhän se onkin (6h päiväkodissa) muutoin kotona. Ja hyvin kerkeää tuntemaan potkut masussa ja saamaan huomiota. Vai jättäisitkö lapsen katsomaan kotiin ku äitillä menee melkee kaikki aika vauvaan?? 2v tulee hoidosta sillonku iskäkin töistä.... ei jaksa selostaa tollaselle imbesillille joka ei näe asioiden parempaa puolta..

Oletko itse sit täysin absolutisti ja kaikkien lasten kans 24h.. Yhtälailla et sit voi missään tapauksessa viedä ees sinne mummulaan "hoitoon" lasta jos toisen lapset ei saa olla päiväkodissa! argh

Silloin äiti soittaa kasvatus-ja perheneuvolaan....lapsi tarvitsee apua.

Yhteistyössä