Lapsi hoitoon pienenä vai isompana -> äidin luonne, menneisyys, ihmissuhteet jne...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Besserwisser
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Besserwisser

Aktiivinen jäsen
05.11.2008
4 671
0
36
Lapsen hoitoon laittamisesta on aloitettu sen tuhat ketjua, mutta minä haluaisin tehdä epävirallista tutkimusta aiheesta ja siksi kyselenkin seuraavaa:

1. Minkä ikäisenä olet vienyt / aiot viedä lapsesi hoitoon?
2. Oliko lapsen hoitoon vieminen ehdottomasti pakollista perheesi talouden kannalta vai oliko syynä jokin muu kuin raha? Mikä?
3. Millainen elämäntilanne sinulla oli hoitoonlaittamispäätöstä tehdessäsi (ihmissuhteet, terveys jne.)?
4. Vaikuttiko elämäntilanteesi päätöksentekoon? Miten?
5. Kuvaile persoonallisuuttasi viidellä adjetiivilla.

6. Kuvaile omaa suhdetta vanhempiisi omassa lapsuudessasi.
7. Minkä ikäisenä sinut vietiin hoitoon?
8. Kuvaile lapsuuttasi lyhyesti.
9. Liittyikö lapsuuteesi vanhempien alkoholismia / hylätyksi tulemisia?
10. Oletko tuntenyt huonoa omatuntoa tekemästäsi hoitonviemispäätöksestä?

Kiitos. :flower:

Liian paljon ja liian pitkiä kysymyksiä... mutta lyhyesti. Pojan laitoin hoitoon kun ikää oli 1v4kk ja syynä oli se, että palasin opiskelemaan. Vuoden verran opintoja vaan jäljellä. Oma lapsuus on ollut aivan ihana ja onnellinen, päivähoidon olen aloittanut 3-vuotiaana. Ei ole mitään hylätyksi tulemisia enkä koe huonoa omaatuntoa pojan hoitoon laittamisesta. Poitsu on alusta asti viihtynyt hyvin päiväkodissa ja nykyään tarhaan menoa oikein odottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja millipilli:
Liian paljon ja liian pitkiä kysymyksiä... mutta lyhyesti. Pojan laitoin hoitoon kun ikää oli 1v4kk ja syynä oli se, että palasin opiskelemaan. Vuoden verran opintoja vaan jäljellä. Oma lapsuus on ollut aivan ihana ja onnellinen, päivähoidon olen aloittanut 3-vuotiaana. Ei ole mitään hylätyksi tulemisia enkä koe huonoa omaatuntoa pojan hoitoon laittamisesta. Poitsu on alusta asti viihtynyt hyvin päiväkodissa ja nykyään tarhaan menoa oikein odottaa.

Tällä gallupilla hain takaa erityisesti äitien luonnetta ja menneisyyttä eli olisiko niin, että kauemmin lapsensa kotona hoitavat olisivat esim. jossain määrin läheisriippuvaisia vai vaan erityisen empaattisia ihmisiä...? =)

1. lapsi ei ole ollut päivähoidossa ollenkaan.
2. lapsi meni n. 5-vuotiaana, koska en jaksanut enää olla kotona
3. lapsi meni n. 3-vuotiaana
(1½-3v oli kotihoidossa vaikka olin töissä)

Alkuperäinen kirjoittaja GangBang:
Lapsen hoitoon laittamisesta on aloitettu sen tuhat ketjua, mutta minä haluaisin tehdä epävirallista tutkimusta aiheesta ja siksi kyselenkin seuraavaa:

1. Minkä ikäisenä olet vienyt / aiot viedä lapsesi hoitoon? Lapsi oli 3 v.
2. Oliko lapsen hoitoon vieminen ehdottomasti pakollista perheesi talouden kannalta vai oliko syynä jokin muu kuin raha? Mikä? Opiskeluni
3. Millainen elämäntilanne sinulla oli hoitoonlaittamispäätöstä tehdessäsi (ihmissuhteet, terveys jne.)? Hyvä elämäntilanne. Parisuhde voi hyvin ja terveys myös.
4. Vaikuttiko elämäntilanteesi päätöksentekoon? Miten? Ei
5. Kuvaile persoonallisuuttasi viidellä adjetiivilla. Iloinen, tunnollinen, ahkera, empaattinen, herkkä

6. Kuvaile omaa suhdetta vanhempiisi omassa lapsuudessasi. Hyvä ja lämmin, murrosikäni oli kuohuva.
7. Minkä ikäisenä sinut vietiin hoitoon? 5 v.
8. Kuvaile lapsuuttasi lyhyesti. Iloinen, paljon yhdessäoloa ja matkustelua.
9. Liittyikö lapsuuteesi vanhempien alkoholismia / hylätyksi tulemisia? Ei
10. Oletko tuntenyt huonoa omatuntoa tekemästäsi hoitonviemispäätöksestä? En

- Työharjoitteluni aikana lapsi oli reilu 1v. iässä 1kk pph:lla, harjoittelua ei pitänyt olla, joten harkitsin koulun jättämistä kesken sen vuoksi. Mutta menin harjoitteluun ja hoitokin sujui ongelmitta. Morkkis tuli silti. 1,5v iässä oli ei ihan kokopäiväisiä jaksoja 2kk aikana 16pv päiväkodissa harjoitteluni aikana. Morkkis tuli taas. Onneksi ei tarvinnut kovin monena aamuna viedä aikaiseen hoitoon eikä pitää myöhään iltapäivään asti.

Tarkoitus on ollut hoitaa lapset siihen 3v asti kotona, hoitaisin pitempäänkin jos kh-tuki jatkuisi. Tosin suunnittelen parhaillaan ratkaisua tuohon, esim. pph-työ, jotta voisin hoitaa omat lapset kouluikäiseksi asti kotona.

2. Oliko lapsen hoitoon vieminen ehdottomasti pakollista perheesi talouden kannalta vai oliko syynä jokin muu kuin raha? Mikä?

- Ei olisi ollut pakollista, jos olisin jättänyt opinnot kesken vuosiksi. Tarkoitus oli hoitaa lapsi kotona opintojen ohella kuten koulusta sanottiin, että se järjestyy, mutta info oli väärää.

3. Millainen elämäntilanne sinulla oli hoitoonlaittamispäätöstä tehdessäsi (ihmissuhteet, terveys jne.)?

- Rehellinen, tunnollinen, hyväsydäminen, rento, positiivinen

- Olematon? Huono?

- En ollut päiväkodissa koskaan

- Kaikkea noita ja enemmänkin

- Tunsin noista lyhyistäkin jaksoista

Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
1. lapsi ei ole ollut päivähoidossa ollenkaan.
2. lapsi meni n. 5-vuotiaana, koska en jaksanut enää olla kotona
3. lapsi meni n. 3-vuotiaana
(1½-3v oli kotihoidossa vaikka olin töissä)

Viitsisitkö vastata noihin luonnetta ja omaa lapsuuttasi koskeviin kysymyksiin?

Onpahan vastaamista... :whistle:

1. Minkä ikäisenä olet vienyt / aiot viedä lapsesi hoitoon? Himpan päälle kolmivuotiaina
2. Oliko lapsen hoitoon vieminen ehdottomasti pakollista perheesi talouden kannalta vai oliko syynä jokin muu kuin raha? Oli rahasta kiinni, kun ei enää tuka tippunut niin oli lähdettävä töihin.
3. Millainen elämäntilanne sinulla oli hoitoonlaittamispäätöstä tehdessäsi (ihmissuhteet, terveys jne.)? Kaikki suht kunnossa
5. Kuvaile persoonallisuuttasi viidellä adjetiivilla. Positiivinen, räiskyvä, lyhytpinnainen, pikkutarkka, luova. :whistle:

6. Kuvaile omaa suhdetta vanhempiisi omassa lapsuudessasi. Hyvät suhteet, isä oli paljon töissä joten jäi etäisemmäksi kuin äiti.
7. Minkä ikäisenä sinut vietiin hoitoon? En montaa kuukautta ollut, ehkä 4? Olin tosin hoidossa sukulaistädillä pari vuotta, kunnes äitini jäi kotiin ja alkoi pph:ksi.
8. Kuvaile lapsuuttasi lyhyesti. Ihana, turvallinen, lämpöinen. Pitkät sairaalajaksot tosin ei olleet niin ihania.
9. Liittyikö lapsuuteesi vanhempien alkoholismia / hylätyksi tulemisia? Ei.
10. Oletko tuntenyt huonoa omatuntoa tekemästäsi hoitonviemispäätöksestä? En tod.

Huh. :|

Tällä gallupilla hain takaa erityisesti äitien luonnetta ja menneisyyttä eli olisiko niin, että kauemmin lapsensa kotona hoitavat olisivat esim. jossain määrin läheisriippuvaisia vai vaan erityisen empaattisia ihmisiä...? =)

empaattisia ihmisiä :D?

Esikoinen 3 v, jätkä tulee olemaan ehkä 4 v, kuopus (siis nykyinen masuasukki ) vähintään 2v
Ei talouden.. Lähinnä suunnittelen opintoja. Ja esikoisen hoitoon mennessä aloitin myös uudet opinnot.
Ero esikoisen isästä oli tullut samana keväänä, kun esikko meni hoitoon syksyllä.
Ei juuri. Olin muutenkin suunnitellut että kolme vuotta on hyvä ikä aloittaa päivähoito.
Viidellä?? Hmm... Keksin vain yhden. Muumimammamainen. Paitsi etten osaa tehdä kurpitsakeittoa. :xmas:

Äiti oli aina paikalla ja isäkin rakastava.
Vasta kouluun menin kodin ulkopuolelle: meillä oli hoitaja kotona. Kiva eläkeläistäti.
Onnellinen, hyvä.
Ei.
En.

1. Minkä ikäisenä olet vienyt / aiot viedä lapsesi hoitoon? Likka meni hoitoon 1v8kk ikäisenä hoitoon.

2. Oliko lapsen hoitoon vieminen ehdottomasti pakollista perheesi talouden kannalta vai oliko syynä jokin muu kuin raha? Mikä? Ei ollut oakollista talouden takia, en vain enää jaksanut olla kotona.

3. Millainen elämäntilanne sinulla oli hoitoonlaittamispäätöstä tehdessäsi (ihmissuhteet, terveys jne.)? Just eronnut avoliitosta, saanut terveen paperit syövästä reilua kuukautta aiemmin.

4. Vaikuttiko elämäntilanteesi päätöksentekoon? Miten? Ei vaikuttanut.

5. Kuvaile persoonallisuuttasi viidellä adjetiivilla. Ittepäinen, tempperamenttinen, rehellinen, luotettava, ystävällinen.

6. Kuvaile omaa suhdetta vanhempiisi omassa lapsuudessasi. Hyvä suhde, varsinkin äitiin.

7. Minkä ikäisenä sinut vietiin hoitoon? Ei minkään ikäisenä. Äiti oli silloin pph joten me kaikki lapset oltiin kotona kouluun menoon asti.

8. Kuvaile lapsuuttasi lyhyesti. Tavallinen ja onnellinen.

9. Liittyikö lapsuuteesi vanhempien alkoholismia / hylätyksi tulemisia? Ei liity.

10. Oletko tuntenyt huonoa omatuntoa tekemästäsi hoitonviemispäätöksestä? En tunne.

Ei se liity riippuvaisuuteen mitenkään, jos haluaa lapsensa hoitaa kotona |O

Ihan järkyttävältä tuntuu, että vaikka veisin lapsen hoitoon 3-vuotiaana, niin aamulla ehtisi nähdä juuri sen että heittää päikkäriin ja iltapäivällä tullaan kotiin pahimmillaan vasta viiden aikaan, eipä siinä kerkeä paljoa muuta kuin syödä ja käydä nukkumaan. Se siitä läsnäolosta. Tosin jos joudun muksut viemään 3- ja 5-vuotiaina hoitoon, niin oloa helpottaa se, että jompikumpi meistä on vuorotyössä ja näin ollen lapset ei joudu joka päivä olemaan täyspitkiä päiviä hoidossa plus on arkivapaita välillä paljonkin, tyyliin voi olla vaikka vain 1-2 hoitopäivää viikossa joskus.

1. Vien 1v 2kk
2. Pakko tilanne, RAHA!
3.yh
4 katso edeltä, joo
5 Positiivinen, realisti, sosiaalinen, huumorintajuinen, vastuuntuntoinen
6 hyvä
7 en ole ollut hoidossa koskaan
8 onnellinen
9 ei
10 en

1. Minkä ikäisenä olet vienyt / aiot viedä lapsesi hoitoon? Vein juniorin 1 v 5 kk hoitoon
2. Oliko lapsen hoitoon vieminen ehdottomasti pakollista perheesi talouden kannalta vai oliko syynä jokin muu kuin raha? Mikä? Ei ollut pakollista taloudellisesti. Syy oli oma tarve töihin palaamiseen -> oma hyvinvointi -> perheen hyvinvointi
3. Millainen elämäntilanne sinulla oli hoitoonlaittamispäätöstä tehdessäsi (ihmissuhteet, terveys jne.)? Hyvä tilanne kaikinpuolin
4. Vaikuttiko elämäntilanteesi päätöksentekoon? Miten? Ei vaikuttanut
5. Kuvaile persoonallisuuttasi viidellä adjetiivilla. Vahva, tulinen temperamentti, ulospäinsuuntautunut, sosiaalinen, itsepäinen / dominoiva

6. Kuvaile omaa suhdetta vanhempiisi omassa lapsuudessasi: Erittäin hyvä ja lämmin.
7. Minkä ikäisenä sinut vietiin hoitoon? Olin 4 v. ( veljeni oli 1 v.)
8. Kuvaile lapsuuttasi lyhyesti. Onnellinen
9. Liittyikö lapsuuteesi vanhempien alkoholismia / hylätyksi tulemisia? ei
10. Oletko tuntenyt huonoa omatuntoa tekemästäsi hoitonviemispäätöksestä? En todellakaan. Miksi olisin??

4½v. ja 3v. Nuorimmaisesta en osaa vielä sanoa, tuskin olen kotona enää siihen asti, että hän on 3.

No ei kai muuta ole pakko kuin kuolla. Pienituloisia oltiin joo kyllä.

Ekan kohdalla yksi vakavasti sairas lapsi hoidettavana kotona, tokan hoitoon laiton kohdalla mulla itsellä aika paha uupumus.

En osaa eritellä, varmaankin. Toisaalta olisin toisessa elämäntilanteessa palannut aikaisemmin työhön, kun tuskin olisin ollut samalla tavalla uupunut.

Itsepäinen, voimakas, herkkä, monimutkainen, hitaasti lämpenevä

Isä etäinen, äiti kylmä, aggressiivinen verbaalisesti ja fyysisesti

Ei viety koskaan, olin kotihoidettu

Olin herkkä, arka, yksinäinen, erilainen, pelokas, koin ettei minua rakastanut kukaan missään.

Ei alkoholismia, äidin osalta fyysistä ja verbaalista väkivaltaa ja tunnekylmyyttä

Nykyisin enää harvemmin, aikaisemmin tunsin koska jonkin aikaa oli sellainen tilanne että molemmat lapset kävi osa-aikahoidossa vaikka minä olin kotona. Vaikka mä tiedän, että se oli meidän perheelle paras ratkaisu, varsinkin mun kunnossani, mutta silti siitä oli aika voimakas syyllisyys eikä kaikki hoitajat sitä kyllä suoraansanottuna oikein helpottaneetkaan :whistle:

lapseni oli tasan vuoden mennessään päiväkotiin
Hoitoonviemisen syy oli käytetyt poissaolokaudet opinnoista; vaihtoehtoina oli tutkinnon suorittaminen loppuun tai koko jutun unohtaminen
3. Millainen elämäntilanne sinulla oli hoitoonlaittamispäätöstä tehdessäsi (ihmissuhteet, terveys jne.)?ks 2.
ks 2.

liittyy asiaan miten?

läheinen, lämmin ja kiinteä. Erittäin normaalia elämää ollaan aina perheemme kanssa vietetty.
9kk
normaali. Vanhempiini olen aina voinut luottaa ja rakkautta ja rajoja on aina löytynyt.
ei
En. Teen parhaani pitääkseni hoitopäivät lyhyinä ja yhteisen aikamme kiireettömänä. Lapseni voi selvästi henkisesti ja fyysisesti hyvin, ei koskaan itke hoitoon jättäessä eikä sieltä haettaessa. Toisissä olosuhteissa olisin varmasti ollut pidempään kotona lapsen kanssa, mutta en koe, että tämä tilanne vahingoittaisi lastani.

Ensimmäistä kertaa lapset menivät päiväkotiin kun olivat 3,5- ja 2-vuotiaat.

Ei ollut, mutta aloitin silloin opiskelut, lapset olivat noin 3-4 päivää viikossa hoidossa sen mukaan kuin saimme sovittua lasten isän kanssa aikatauluja. Ratkaisua helpotti se että pääsivät samaan hoitoryhmään pieneen päiväkotiin.

Olimme juuri muuttaneet uudelle paikkakunnalle ja koin että opiskelu oli sillä hetkellä tärkeää.

Kyllä, en halunnut "jäädä yksin" lasten kanssa, vaan saada myös sosiaalisia kontakteja.

Haa :D Iloinen, ulospäinsuuntautunut, lapsirakas, avoin, elämänmyönteinen

Äitiin erittäin lämmin, isään melko viileät välit..

En ollut päiväkodissa, vanhemmilla yritys kotona.

Muutamia yksittäisiä kokemuksia lukuunottamatta erittäin ihana lapsuus! Saimme elää maalla, äiti oli aina kotona ja tehtiin yhdessä paljon asioita
.

Isäni joi joskus mutta kävi katkaisussa.. Ei minkäänlaista vaikutusta lapsuuteen, olin niin pieni. En tuntenut milloinkaan itseäni hylätyksi :)

-En, pienempikin osasi kävellä, puhua, oli täysin kuiva ja ennenkaikkea sai olla isoveljensä mukana. Viihtyivät alusta asti hyvin hoidossa.

1. Minkä ikäisenä olet vienyt / aiot viedä lapsesi hoitoon? -en aio viedä hoitoon, lapset 3v ja 8kk
2. Oliko lapsen hoitoon vieminen ehdottomasti pakollista perheesi talouden kannalta vai oliko syynä jokin muu kuin raha? Mikä? -paremmin tultais toimeen jos olisin töissä ja lapset hoidossa mutta raha ei ole mulle tärkeintä
3. Millainen elämäntilanne sinulla oli hoitoonlaittamispäätöstä tehdessäsi (ihmissuhteet, terveys jne.)? -terveys on hyvä, olen avoliitossa lasten isän kanssa
4. Vaikuttiko elämäntilanteesi päätöksentekoon? Miten? -ei
5. Kuvaile persoonallisuuttasi viidellä adjetiivilla. -äidillinen, lempeä, älykäs, rento, epäitsekäs

6. Kuvaile omaa suhdetta vanhempiisi omassa lapsuudessasi. -kylmä suhde isään, äitiinkin aika etäinen
7. Minkä ikäisenä sinut vietiin hoitoon? -en ollut hoidossa
8. Kuvaile lapsuuttasi lyhyesti. -Suht. onnellinen lapsuus, normaalituloinen perhe, 9 sisarusta
9. Liittyikö lapsuuteesi vanhempien alkoholismia / hylätyksi tulemisia? -ei
10. Oletko tuntenyt huonoa omatuntoa tekemästäsi hoitonviemispäätöksestä? -en

1. Minkä ikäisenä olet vienyt / aiot viedä lapsesi hoitoon? 11kk
2. Oliko lapsen hoitoon vieminen ehdottomasti pakollista perheesi talouden kannalta vai oliko syynä jokin muu kuin raha? Mikä? oma jaksaminen, raha, ammattitaidon ylläpitäminen
3. Millainen elämäntilanne sinulla oli hoitoonlaittamispäätöstä tehdessäsi (ihmissuhteet, terveys jne.)? naimisissa, perhetilanne kaikinpuolin ok
4. Vaikuttiko elämäntilanteesi päätöksentekoon? Miten? ei
5. Kuvaile persoonallisuuttasi viidellä adjetiivilla. sosiaalinen, empaattinen, perheihminen, musikaalinen, liikunnallinen

6. Kuvaile omaa suhdetta vanhempiisi omassa lapsuudessasi. hyvä tasapainoinen
7. Minkä ikäisenä sinut vietiin hoitoon? olen ollut kotihoidossa + kotona hoitaja
8. Kuvaile lapsuuttasi lyhyesti. tasapainoinen, sisaruspareven (6lasta) vanhin
10. Oletko tuntenyt huonoa omatuntoa tekemästäsi hoitonviemispäätöksestä? kyllä ajoittain

Kiitos.

1. Minkä ikäisenä olet vienyt / aiot viedä lapsesi hoitoon? Esikoinen 2 v, nyt kotona minun ja kuopuksen kanssa
2. Oliko lapsen hoitoon vieminen ehdottomasti pakollista perheesi talouden kannalta vai oliko syynä jokin muu kuin raha? Mikä? Halusin lapsen saavan sosiaalisia kontakteja. Halusin normaalia päiväpalkkaa myös
3. Millainen elämäntilanne sinulla oli hoitoonlaittamispäätöstä tehdessäsi (ihmissuhteet, terveys jne.)? Olin tyytyväinen elämään
5. Kuvaile persoonallisuuttasi viidellä adjetiivilla. Itsenäinen, impulsiivinen, utelias ( oppimaan uusia asioita), herkkä, oikeudenmukainen

6. Kuvaile omaa suhdetta vanhempiisi omassa lapsuudessasi. Olin isin tyttö.
7. Minkä ikäisenä sinut vietiin hoitoon? Äiti oli kotiäiti
8. Kuvaile lapsuuttasi lyhyesti. Onnellinen
9. Liittyikö lapsuuteesi vanhempien alkoholismia / hylätyksi tulemisia? Ei
10. Oletko tuntenyt huonoa omatuntoa tekemästäsi hoitonviemispäätöksestä? En

Kiitos. :flower: [/quote]

1.esikoinen oli n.1,5v kun meni tarhaan. sitä ennen mummu hoiti.
2.töihin meno oli pakollista jos meinasi saada elettyä. kiitos nuoruuden virheille oli velkoja. pelkkään elämiseen se raha oiskin riittäny.
3.suhteessa,mutta huonossa suhteessa. rahaa tarvin ja paljon.
4.ainoostaan raha ratkaisi
5...
6.meillä oli erittäin loistavat välit ja edelleen. mulla oli todella hyvä lapsuus
7.iso-mummuni hoisi minua kun olin pieni,en ollut koskaan tarhassa. kerhossa kyllä.
8.lapsuus oli turvattu ja rakkautta sai paljon
9.ei
10.tietenkin. ennemmin olisin ollut kotona lapsenkanssa. kuitenkin pelko ulosottoon menevistä veloista pakotti töihin. ja menihän sinne..mutta ois menny paljon enempi. nyt ne on maksettu.

ja lapsi oli hoidossa vuoden. senjälkeen jäi munkanssa kotio eikä ole ollut hoidossa nyt 2,6vuoteen. keskimmäinen ei ollenkaan (1.6v)eikä vauva tietty. kotona meinaan olla vielä,sitä en tiedä kuinka kauan.
tarkoituksena palkata hoitaja kotiin kun töihin menen.

1. Minkä ikäisenä olet vienyt / aiot viedä lapsesi hoitoon? 9kk
2. Oliko lapsen hoitoon vieminen ehdottomasti pakollista perheesi talouden kannalta vai oliko syynä jokin muu kuin raha? Mikä? Kyllä pakollista, kun työtä tekemällä jää 2 kerta enemmän rahaa käteen, kun kelan rahoista
3. Millainen elämäntilanne sinulla oli hoitoonlaittamispäätöstä tehdessäsi (ihmissuhteet, terveys jne.)? Hyvä terveys ja lapsen isä saman katon alla
4. Vaikuttiko elämäntilanteesi päätöksentekoon? Miten? no opiskelut oli kesken ja siitä pienonen paniikki
5. Kuvaile persoonallisuuttasi viidellä adjetiivilla. sosiaalinen, reipas, ahkera, itsenäinen, impulsiivinen

6. Kuvaile omaa suhdetta vanhempiisi omassa lapsuudessasi. hyvät suhteet
7. Minkä ikäisenä sinut vietiin hoitoon? ei viety. äiti oli kotona, kun oli nuorempia sisaruksia
8. Kuvaile lapsuuttasi lyhyesti. normaali ja hyvä lapsuus, on ollut kuria ja kaikkea mitä on tarvittu, muttei mitään ylimäärästä.
10. Oletko tuntenyt huonoa omatuntoa tekemästäsi hoitonviemispäätöksestä? en, jos joku siitä syllistää. Mutta välillä siksi, koska lapsi on jatkuvasti ollut nuhassa hoitoonviemisen jälkeen, ei ennen seitä juuri yhtään.

Lapsi on 2v ja edelleen kotihoidosa. Tulevan sisaruksen "ansiosta" tulee olemaan kotihoidossa varmaan vielä muutomia vuosia.

Tullaan olemattomilla rahoilla toimeen sen verran mukavasti ja opinnotkin loppui ennen pojan syntymää, joten ollaan miehen kanssa katsottu että pojan kotihoito on hyvä vaihtoehto meidän perheelle tällä hetkellä.

Äiti oli yh, isän luona en tykännyt käydä kun hän löysi uuden vaimon. Normaali suhde kumpaankin vanhempaan. Parantuneet iän myötä.

4kk ikäisenä, ei tosin päiväkötiin vaan pph:lle.

Normaali lapsuus, ei mitään mahdottoman erityistä.

Ei.

En.

Yhteistyössä