Lapsi hoitoon pienenä vai isompana -> äidin luonne, menneisyys, ihmissuhteet jne...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Besserwisser
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja GangBang:
Lapsen hoitoon laittamisesta on aloitettu sen tuhat ketjua, mutta minä haluaisin tehdä epävirallista tutkimusta aiheesta ja siksi kyselenkin seuraavaa:

1. Minkä ikäisenä olet vienyt / aiot viedä lapsesi hoitoon?
2. Oliko lapsen hoitoon vieminen ehdottomasti pakollista perheesi talouden kannalta vai oliko syynä jokin muu kuin raha? Mikä?
3. Millainen elämäntilanne sinulla oli hoitoonlaittamispäätöstä tehdessäsi (ihmissuhteet, terveys jne.)?
4. Vaikuttiko elämäntilanteesi päätöksentekoon? Miten?
5. Kuvaile persoonallisuuttasi viidellä adjetiivilla.

6. Kuvaile omaa suhdetta vanhempiisi omassa lapsuudessasi.
7. Minkä ikäisenä sinut vietiin hoitoon?
8. Kuvaile lapsuuttasi lyhyesti.
9. Liittyikö lapsuuteesi vanhempien alkoholismia / hylätyksi tulemisia?
10. Oletko tuntenyt huonoa omatuntoa tekemästäsi hoitonviemispäätöksestä?

Kiitos. :flower:

1. Lapsi oli lähes 3-v.
2. Kyllä, kotihoidontuki loppui tuolloin ja perheessämme oli/on vain yksi aikuinen. Lisäksi oli jo aikakin jatkaa opintoja.
3. Olin yksinhuoltaja ja tietääkseni täysissä ruumiin ja sielun voimissa.
4. Ehkä. Mahdollisesti parisuhteessa olisin saanut enemmän lapsia ja esikoinen olisi mennyt hoitoon vanhempana eli kotiäitivuosia olisi minulle kertynyt enemmän.
5. Tämä on liian vaikea tähän aikaan illasta. Sanotaan normaali.
6. Hyvä.
7. Esikouluiässä menin esikouluun. Sitä ennen kävin srk:n kerhossa pari kertaa viikossa. Varsinaisesti hoidossa en ollut koskaan.
8. Onnellinen
9. Ei
10. Ainoastaan hoitomuodon valinnasta. Onneksi kammottava perhepäivähoito vaihtui pian päiväkotiin.

selittäisitkö tästä läheisriippuvaisuusjutusta? Mitä sillä tarkoitat. Itse en haluaisi viedä lapsia hoitoon kun vasta yli 3v. Nuorin siis 2v. Mutta samalla käyn kauheaa taistelua itseni kanssa kun haluaisin kuitenkin käydä jo töissä. En tiedä mitä haluan. Itse en ole ollut hoidossa, ja ihan hyvä lapsuus ollut. Luonteeltani ujo, rauhallinen, herkkä, itsepäinen, positiivinen.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
selittäisitkö tästä läheisriippuvaisuusjutusta? Mitä sillä tarkoitat. Itse en haluaisi viedä lapsia hoitoon kun vasta yli 3v. Nuorin siis 2v. Mutta samalla käyn kauheaa taistelua itseni kanssa kun haluaisin kuitenkin käydä jo töissä. En tiedä mitä haluan. Itse en ole ollut hoidossa, ja ihan hyvä lapsuus ollut. Luonteeltani ujo, rauhallinen, herkkä, itsepäinen, positiivinen.

Minä voin tunnustaa olevani läheisriippuvainen ainakin jossain määrin ja uskon sen johtuvan isoksi osaksia isän alkoholismista ja vanhempien erosta plus huonosta suhteesta äitiini... plus lapsena kokemastani väkivallasta.

Ajattelin, että ns. huonoista oloista tulevat äidit hoitaisivat lapsensa kotona helpoiten pitkään, mutta ainakaan vielä tähän ei ole montaa sen tyyppistä äitiä tullut vastaamaan.

Tähän mennessä vastauksissa ei ole paljoakaan hajontaa sen mukaan, onko vienyt lapsensa ihan pienenä vai vähän isompana hoitoon.

1. Minkä ikäisenä olet vienyt / aiot viedä lapsesi hoitoon? 1v8kk kun aloitti pph:lla 3päivää/vko

2. Oliko lapsen hoitoon vieminen ehdottomasti pakollista perheesi talouden kannalta vai oliko syynä jokin muu kuin raha? Mikä? Oli, nimenomaan taloudelliset syyt ja miehen huono työtilanne jonka vuoksi minun oli palattava töihin (mainittakoon että tuon 1v8kk:n aikana olimme miehen kanssa molemmat vuorotellen hoitovapaalla.

3. Millainen elämäntilanne sinulla oli hoitoonlaittamispäätöstä tehdessäsi (ihmissuhteet, terveys jne.)? Hyvä, parisuhde kunnossa jne.

4. Vaikuttiko elämäntilanteesi päätöksentekoon? Miten? No se miehen huono työtilanne vaikutti.

5. Kuvaile persoonallisuuttasi viidellä adjetiivilla. Avoin, lojaali, kärsimätön, itsenäinen, empaattinen

6. Kuvaile omaa suhdetta vanhempiisi omassa lapsuudessasi. Lämmin, mulla oli hyvät vanhemmat
7. Minkä ikäisenä sinut vietiin hoitoon? vuonna -71 3kk :o (tutulle pph:lle)

8. Kuvaile lapsuuttasi lyhyesti. Lämmin, turvallinen, perhekeskeinen

9. Liittyikö lapsuuteesi vanhempien alkoholismia / hylätyksi tulemisia? ei

10. Oletko tuntenyt huonoa omatuntoa tekemästäsi hoitonviemispäätöksestä? Uskon että kaikki vanhemmat tuntevat jossain määrin. En usko että lapsi siitä kuitenkaan rikki menee.

2-3 vuotiaana, 4-vuotias esikoinen on kotihoidossa ollut aina.

2. Oliko lapsen hoitoon vieminen ehdottomasti pakollista perheesi talouden kannalta vai oliko syynä jokin muu kuin raha? Mikä?

Talous ei pakota

Haluan lisää itsenäisyyttä ja itseni toteuttamista itselleni, heti kun tunnen lapseni olevan vähän kypsä vieraan hoitoon ja edellytyksenä on myös luotettava hyvä hoitotäti.

Sosiaalinen, lyhytjänteinen, empaattinen, iloinen, mukavuudenhaluinen

Turvallinen ja läheinen suhde vanhempiin

9kk

Lapsuudesta muistan enimmäkseen mukavia muistoja ja olen saanut turvallisen ja tasaisen lapsuuden.

Ei

Meinasin aloittaa hoidon jo 1v lapsellani, mutta en pystynyt siihen. Tuntui liian pahalta!

Alkuperäinen kirjoittaja hei:

Minä voin tunnustaa olevani läheisriippuvainen ainakin jossain määrin ja uskon sen johtuvan isoksi osaksia isän alkoholismista ja vanhempien erosta plus huonosta suhteesta äitiini... plus lapsena kokemastani väkivallasta.

Ajattelin, että ns. huonoista oloista tulevat äidit hoitaisivat lapsensa kotona helpoiten pitkään, mutta ainakaan vielä tähän ei ole montaa sen tyyppistä äitiä tullut vastaamaan.

Tähän mennessä vastauksissa ei ole paljoakaan hajontaa sen mukaan, onko vienyt lapsensa ihan pienenä vai vähän isompana hoitoon.

No itse hieman kaunistelin tuota lapsuusjuttua. Äiti oli todella ankara, ja isä ei ollut läsnä. Alkoholiongelmat tuli kuvioihin kyllä vasta kun olin murrosiässä. Samoin vanhempien ero. Tavallaan oli hyvä lapsuus koska puutetta ei ollut mistään, mutta äitini käytös on jäänyt kummittelemaan.

-Esikoinen oli päivähoidossa noin ikävuosina 1,5v-3v. Kaksi nuorempaa eivät ole olleet ollenkaan, hoitovapaan jälkeen menevät jos sitä ennen ei tule lisää lapsia.

-Ei ollut pakollista rahan takia, mun pään takia oli.

3. Millainen elämäntilanne sinulla oli hoitoonlaittamispäätöstä tehdessäsi (ihmissuhteet, terveys jne.)?

-Normaali. Parisuhde kunnossa, terveys mallillaan, vaikpaikka odottamassa.

-Ei muuten, kuin että halusin välillä töihin.

-Aktiivinen, sosiaalinen, avoin, mutta myös itsepäinen ja kärsimätön.

-Äitiin loistava. Isään hyvä, johtuen isän vähäisestä läsnäolosta arjessa.

-10kk

-Onnellinen. Paljon hyviä muistoja, paljon menemistä ja tekemistä.

-Ei.

-En koskaan.

- Ole hyvä.

Pojan vein hoitoon noin 2vuotiaana.
2. ei ollut pakollista, virikkeet loppu kotona ym.
4.elämäntilanne tosiaan vaati pojan viemistä hoitoon, kun opiskelu ja työmahdollisuuksia lähdin etsimään kuntouttavana.
5. herkkä, täydellisyyden tavoittelija, kiltti, empaattinen
6. Huono suhde, koin ettei minusta välitetty enkä saanut tukea ja hyväksyntää
8. Hyvä perhe, tavallaan normaali lapsuus, mutta huomio oli vähäistä, vanhat vanhemmat
9. ei
10. en , vaan päinvastoin

Alkuperäinen kirjoittaja TiaMaria777:
Lapsen hoitoon laittamisesta on aloitettu sen tuhat ketjua, mutta minä haluaisin tehdä epävirallista tutkimusta aiheesta ja siksi kyselenkin seuraavaa:

1. Minkä ikäisenä olet vienyt / aiot viedä lapsesi hoitoon? Lapsi oli 3 v.
2. Oliko lapsen hoitoon vieminen ehdottomasti pakollista perheesi talouden kannalta vai oliko syynä jokin muu kuin raha? Mikä? Opiskeluni
3. Millainen elämäntilanne sinulla oli hoitoonlaittamispäätöstä tehdessäsi (ihmissuhteet, terveys jne.)? Hyvä elämäntilanne. Parisuhde voi hyvin ja terveys myös.
4. Vaikuttiko elämäntilanteesi päätöksentekoon? Miten? Ei
5. Kuvaile persoonallisuuttasi viidellä adjetiivilla. Iloinen, tunnollinen, ahkera, empaattinen, herkkä

6. Kuvaile omaa suhdetta vanhempiisi omassa lapsuudessasi. Hyvä ja lämmin, murrosikäni oli kuohuva.
7. Minkä ikäisenä sinut vietiin hoitoon? 5 v.
8. Kuvaile lapsuuttasi lyhyesti. Iloinen, paljon yhdessäoloa ja matkustelua.
9. Liittyikö lapsuuteesi vanhempien alkoholismia / hylätyksi tulemisia? Ei
10. Oletko tuntenyt huonoa omatuntoa tekemästäsi hoitonviemispäätöksestä? En

1. lapsi 1v 10kk (esikoinen siis, kuopuksen kanssa vielä kotona ja hän 4,5v)
2. Talous oli syy sekä mieliala (olin yh)
3. olin yksinäinen yh, vaikea ero takana, sairauttakin
4. Vaikutti toki, oli pakko saada lapselle muuta sisältöä elämään ja itselleni myös.
5. Herkkä, tunnollinen, vastuullinen, luova ja kiltti
6. Suhteeni vanhempiin on vaikea, olen väkivaltaisesta ja kylmästä kodista.
7.4v
8. Kodissa oli ahdistavaa, onneksi hyvät ystävät ja harrastus (liikunta) pitivät järjissäni (ja poissa kotoa).
9. no juurikin tätä
10. en, mutta muistan aina lapseni itkun (hän ei viihtynyt pk:ssa) sen takia en tätä kuopusta vie jos mahdollista koskaan pk:hon. Onneksi nyt tilanne on parempi, ja voin tehdä tämän ratkaisun.+ olen ollut esikoiselle siis myös kotiäiti jo 5vuotta, isommatkin lapset kaipaavat äitiä joka on kotona vastassa kun tulee koulusta : )

1. Minkä ikäisenä olet vienyt / aiot viedä lapsesi hoitoon? Lapsi 3.5v. en vielä vie hoitoon
2. Oliko lapsen hoitoon vieminen ehdottomasti pakollista perheesi talouden kannalta vai oliko syynä jokin muu kuin raha? Mikä? En vieä. Olen saikulla.
3. Millainen elämäntilanne sinulla oli hoitoonlaittamispäätöstä tehdessäsi (ihmissuhteet, terveys jne.)? Saikulla.
4. Vaikuttiko elämäntilanteesi päätöksentekoon? Miten? Toki.
5. Kuvaile persoonallisuuttasi viidellä adjetiivilla. Mikä on adjektiivi?

6. Kuvaile omaa suhdetta vanhempiisi omassa lapsuudessasi. Turvaton.
8. Kuvaile lapsuuttasi lyhyesti. Turvaton.
9. Liittyikö lapsuuteesi vanhempien alkoholismia / hylätyksi tulemisia? Kyllä.
10. Oletko tuntenyt huonoa omatuntoa tekemästäsi hoitonviemispäätöksestä? En, vaan erittäin hyvää. Olen sentään rakkaan pienokaiseni kanssa.

1. Minkä ikäisenä olet vienyt / aiot viedä lapsesi hoitoon? Vein 2v3kk iässä

2. Oliko lapsen hoitoon vieminen ehdottomasti pakollista perheesi talouden kannalta vai oliko syynä jokin muu kuin raha? Mikä? Raha oli syynä,kht olisi loppunut tulevana keväänä,mutta mulla koulu alkanut vasta syksyllä.

3. Millainen elämäntilanne sinulla oli hoitoonlaittamispäätöstä tehdessäsi (ihmissuhteet, terveys jne.)? Avoliitossa,terveys hyvä

4. Vaikuttiko elämäntilanteesi päätöksentekoon? Miten? No sillä lailla vaikutti,että halusin suorittaa koulun loppuun :)

5. Kuvaile persoonallisuuttasi viidellä adjetiivilla. Iloinen,avoin,päättäväinen,huumorintajuinen,järjestelmällinen

6. Kuvaile omaa suhdetta vanhempiisi omassa lapsuudessasi. Etäinen

7. Minkä ikäisenä sinut vietiin hoitoon? 3-vuotiaana

8. Kuvaile lapsuuttasi lyhyesti. Uusperheen ainoa ei-yhteinen lapsi

9. Liittyikö lapsuuteesi vanhempien alkoholismia / hylätyksi tulemisia? Alkoholismia ei,mutta isän kanssa en ollu tekemisissä isän tahdosta.

10. Oletko tuntenyt huonoa omatuntoa tekemästäsi hoitonviemispäätöksestä? En ole :) Poika alkoi kaivata seuraa ja hoitopaikka on ihana. Pitkän työuran tehnyt pph saman kadun varrella,jossa muut hoitolapset saman ikäisiä kuin poikani.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
1. Minkä ikäisenä olet vienyt / aiot viedä lapsesi hoitoon? Lapsi 3.5v. en vielä vie hoitoon
2. Oliko lapsen hoitoon vieminen ehdottomasti pakollista perheesi talouden kannalta vai oliko syynä jokin muu kuin raha? Mikä? En vieä. Olen saikulla.
3. Millainen elämäntilanne sinulla oli hoitoonlaittamispäätöstä tehdessäsi (ihmissuhteet, terveys jne.)? Saikulla.
4. Vaikuttiko elämäntilanteesi päätöksentekoon? Miten? Toki.
5. Kuvaile persoonallisuuttasi viidellä adjetiivilla. Mikä on adjektiivi?

6. Kuvaile omaa suhdetta vanhempiisi omassa lapsuudessasi. Turvaton.
8. Kuvaile lapsuuttasi lyhyesti. Turvaton.
9. Liittyikö lapsuuteesi vanhempien alkoholismia / hylätyksi tulemisia? Kyllä.
10. Oletko tuntenyt huonoa omatuntoa tekemästäsi hoitonviemispäätöksestä? En, vaan erittäin hyvää. Olen sentään rakkaan pienokaiseni kanssa.

Ootko tosissas? :o

1. vein 10 kk iässä
2. ehdottomasti pakollista rahan takia, mutta myös oman pääkopan. kärsin synnytyksen jälkeisestä masennuksesta, joka muuttui keskivaikeaksi masennukseksi, en olisi jaksanut kotona
3. Verkosto olematon, masentunut olo, terveys huono sekä fyysinen että henkinen
4. kts. edellä
5. positiivinen, elämänmyönteinen, rohkea, päättäväinen, herkkä
6. äitiin läheinen, isää ei ollut
7. 5-vuotiaana
8. Hyvä lapsuus äidin huolenpidon ja välittämisen suhteen. Huono sen puolesta, että olin koulukiusattu ulkonäköni takia, mistä kärsin vieläkin, siis vaikutti itsetuntoon.
9. Isä hylkäsi minun ollessa 4-v., ei mitään yhteyttä tuon jälkeen.
10. KYLLÄ

1. 2 lasta, 2v10kk ja 6 kk, ovat kotihoidossa. Tarkoitus olisi että mahdollinen kolmas lapsi olisi vähintään 2 vuoden ikäinen kun aloittaa hoidon eli esikoinen saattaa olla silloin jo koulussa ja toinen tyttäremme n. 5-vuotias.

5. Olen ahkera, aikaansaava, kiltti, heikkohermoinen ja hyväuskoinen

6. Vanhempani erosivat ollessani 13-vuotias. Suhde isään ristiriitainen, äitiin lämmin ja turvallinen. Vuosien myötä suhde isään parantunut.

7. Olen ollut 2 kk perhepäivähoitajalla 1,5-vuotiaana, sitä ennen ja sen jälkeen esikouluikäiseksi asti kotihoidossa.

8. Varhaislapsuus kouluikään asti hyvä, ala-asteaikaa varjosti isän alkoholismi.

9. Kyllä

9kk.n isässä ja toisen 1v iässä
Ei pakollista, oma valinta ja lapsen parasta ajatellen. Lapset tykkäävät hoidosta ja jäävät sinne iloisella mielellä. Myös työ syynä. Raha ei ollut syynä.
Onnellisesti naimisissa, hyvä elämäntilanne ja ihmissuhteet
Ei
Huolehtivainen, ahkera, iloinen, itsepäinen, tunnollinen
Hyvät lämpimät suhteet vanhempiin. Hyvä onnelinen lapsuus ja koti
Äitini oli jonkun aikaa kotiäiti ja perhepäivähoitaja, olinkohan 4 vanha kun ulkopuoliselle hoitoon
Isä yrittäjä, harvoin kotona, mutta erittäine läheinen suhde häneen. Ja kun oli kotona, touhusi meidän lasten kanssa
Ei
En tietenkään, eikä pidäkään!!! Mitäs kysymyksiä ne tämmöiset on. Turvallinen tasapainoinen lapsen kehitys riippuu ihan muista seikoista kuin siitä minkä ikäisenä lapset laitta hoitoon!!!!!!!!!

Esikoinen oli 1 v ja 4 kk. Luultavasti vielä vatsassa möllöttelevän kuopus viedään päiväkotiin suurin piirtein samassa iässä.

Siinä vaiheessa ei ollut talouden kannalta ehdottomasti pakollista. Jos olisin ollut pitempään kotona, olisin luultavasti joutunut uudelleen kouluttautumaan, koska opit olisivat vanhentuneet. Työkokemus ennen lapsen syntymää omalle alalle oli vähäistä, tämäkään ei olisi jatkossa näyttänyt hyvältä. Haaveissa on koko ajan ollut useampi lapsi ja halusin ehdottomasti työkokemusta ennen toisen lapsen syntymää. En myöskään tunne olevani kotiäiti tyyppi.
Avioliitossa, hyvä terveys, vuokra asunto, vakituinen virka odotti aloittamistani

Sikäli, että halusin työkokemusta, etten hukkaa hankittua koulutusta olemalla kotona.

rauhallinen, luotettava, sosiaalinen, oma-aloitteinen ja huolellinen

Hyvä. isä oli paljon töissä, äiti aina kotona

Äiti oli aina kotona. En ole ollut päivähoidossa

Pienituloinen perhe, 3 lasta(minä esikoinen), omakotitalo pikku kaupungissa taajaman ulkopuolella, läheinen perhe ja suku, paljon samanikäisiä lapsia naapurustossa, harrastuksia

ei

En. Lapsi sopeutui hyvin ja on alusta asti viihtynyt ja pitkillä lomilla jopa kaivannut päiväkotiin.

2v2kk

Piti saada opinnot loppuun. Ei raha.

Kaikki hyvin.

Katso vastaus nro 2.

Rauhallinen, itsepäinen x 4.

Tavis.

Kotiapulainen.

Rauhallinen :)

Ei.

En.

1. Minkä ikäisenä olet vienyt / aiot viedä lapsesi hoitoon? 4 ja 5v
2. Oliko lapsen hoitoon vieminen ehdottomasti pakollista perheesi talouden kannalta vai oliko syynä jokin muu kuin raha? Mikä? toisen lapsen dysfasia ja toisen vilkkaus
3. Millainen elämäntilanne sinulla oli hoitoonlaittamispäätöstä tehdessäsi (ihmissuhteet, terveys jne.)? yh
4. Vaikuttiko elämäntilanteesi päätöksentekoon? Miten? ei
5. Kuvaile persoonallisuuttasi viidellä adjetiivilla. -

6. Kuvaile omaa suhdetta vanhempiisi omassa lapsuudessasi. läheinen
7. Minkä ikäisenä sinut vietiin hoitoon? ei ole viety
8. Kuvaile lapsuuttasi lyhyesti. --
9. Liittyikö lapsuuteesi vanhempien alkoholismia / hylätyksi tulemisia? ei
10. Oletko tuntenyt huonoa omatuntoa tekemästäsi hoitonviemispäätöksestä? en

2V

Halusin työelämään, pelkkä äitiys ei enää riittänyt elämänsisällöksi

3. Millainen elämäntilanne sinulla oli hoitoonlaittamispäätöstä tehdessäsi (ihmissuhteet, terveys jne.)? parisuhde kunnossa, terveys reidassa, hiukan (normaalia) alakuloa/masennusta kun pelkäsin etten löydä töitä kun en ollut koskaan vielä työelämässä ollut, valmistuin AMK:sta samaan aikaan kun lapseni syntyi.

Oma jaksaminen vaikutti

huumorintajuinen, sosiaalinen, vahvatahtoinen, herkkä, puhelias

äitiin tosi läheinen suhde, äitini hoisi meitä lähes yksin, isään aika riitainen suhde, olimme molemmat vahvaluonteisia joten tappelimme usein, isäni kannatti armeijatyylistä kasvatusta, ei päiväunia, herätään aikaisin, ei vanhempien sänkyyn saa mennä jne.
olisinkohan ollut joku 5v
Asuimme "slummialueella" kerrostalossa, minulla oli yksi hyvä ystävä jonka kanssa olemme vieläkin tekemisissä. kavereita oli aina läsnä, hyvä lapsuus, huono hoitopaikkakokemus jäänyt mieleen
en
kyllä tunsin, koska hoitopaikka oli ihan ala-arvoinen (väliaikainen ryhmis)

1. Minkä ikäisenä olet vienyt / aiot viedä lapsesi hoitoon? 4v ja 3v
2. Oliko lapsen hoitoon vieminen ehdottomasti pakollista perheesi talouden kannalta vai oliko syynä jokin muu kuin raha? Mikä? Täälläpäin kaikki lapset menee tuossa iässä. Sosiaalistuuvat ja oppiivat olemaan ryhmässä ja on kivoja kavereita ja tekemistä.
3. Millainen elämäntilanne sinulla oli hoitoonlaittamispäätöstä tehdessäsi (ihmissuhteet, terveys jne.)? Hyvät
4. Vaikuttiko elämäntilanteesi päätöksentekoon? Miten? Ei
5. Kuvaile persoonallisuuttasi viidellä adjetiivilla. Iloinen, spontaani, huolehtiva (niin hyvässä, kuin pahassa), avoin, mukautuvainen.

6. Kuvaile omaa suhdetta vanhempiisi omassa lapsuudessasi. Äitiin läheinen ja rakastava. Isään etäinen.
7. Minkä ikäisenä sinut vietiin hoitoon? alle 1-v
8. Kuvaile lapsuuttasi lyhyesti. Elin aika pehmeän lapsuuden. Perhepiirissä ei ollut ongelmia (esim. alkoholi yms..)
9. Liittyikö lapsuuteesi vanhempien alkoholismia / hylätyksi tulemisia? Vanhempani eivät juoneet tuskin koskaan. Välillä tunsin hylätyksi tulemista.
10. Oletko tuntenyt huonoa omatuntoa tekemästäsi hoitonviemispäätöksestä? En, päin vastoin.

Yhteistyössä