Lapsi hoitoon pienenä vai isompana -> äidin luonne, menneisyys, ihmissuhteet jne...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Besserwisser
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
1. Minkä ikäisenä olet vienyt / aiot viedä lapsesi hoitoon?

tytär oli 7kk.

2. Oliko lapsen hoitoon vieminen ehdottomasti pakollista perheesi talouden kannalta vai oliko syynä jokin muu kuin raha? Mikä?

Opiskelin ja pyöritin yritystäni.

3. Millainen elämäntilanne sinulla oli hoitoonlaittamispäätöstä tehdessäsi (ihmissuhteet, terveys jne.)?

Kaikki kunnossa.

4. Vaikuttiko elämäntilanteesi päätöksentekoon? Miten?

Ainoastaan sen osalta, että oli pakko opiskella alalla missä toimin yrittäjänä.

5. Kuvaile persoonallisuuttasi viidellä adjetiivilla.

Tempperamenttinen, sitkeä, iloinen, yritteliäs, ahkera.

6. Kuvaile omaa suhdetta vanhempiisi omassa lapsuudessasi.

Abaan ei suhdetta, Ima hyvin läheinen

7. Minkä ikäisenä sinut vietiin hoitoon?

Isoäitini hoiti minua kotona

8. Kuvaile lapsuuttasi lyhyesti.

Rauhallista, iloista ja paljon matkustelua.

9. Liittyikö lapsuuteesi vanhempien alkoholismia / hylätyksi tulemisia?

Ei.

10. Oletko tuntenyt huonoa omatuntoa tekemästäsi hoitonviemispäätöksestä?

En koska nyt kykenen täysin omistautumaan lapsilleni ja matkustelemaan ihan minne ikinä haluan heidän kanssaan.

Osa-aikahoitoon menivät 2-vuotiaana, kokopäiväisesti 3-vuotiaana.

2. Oliko lapsen hoitoon vieminen ehdottomasti pakollista perheesi talouden kannalta vai oliko syynä jokin muu kuin raha? Mikä?
Taloudellisesti olisi selvitty hyvin. Ihan omaa päätäni ja mielenterveyttäni ajattelin. Olin ihan poikki kolmosten kanssa.

3. Millainen elämäntilanne sinulla oli hoitoonlaittamispäätöstä tehdessäsi (ihmissuhteet, terveys jne.)?
Mielenterveys reistaili. Ihmissuhteet ihan normaalit.

Juu vaikutti. Syy mainittu jo.

Ailahteleva, kärsivällinen, huolehtiva, rauhallinen, innostuva.

Isä oli etäinen, äidillä aina vauva ja useampi pieni hoidettavana. Isän auktoriteetti oli ehdoton, ehkä vähän pelottavakin, äiti oli lempeä.

Olin kotihoidossa kouluikään asti.

Taloudellisesti tosi tiukilla olleen suurperheen vanhimmasta päästä. Paljon vastuuta pienemmistä sisaruksista. Tiukat rajat. Paljon metsissä rymyämistä isolla porukalla.

Ei.

10. Oletko tuntenyt huonoa omatuntoa tekemästäsi hoitonviemispäätöksestä? En.

Esikoinen 2,5 vee, kuopus n. 1,5 vee.

En kuvittele olevani mikään ylimaallisen välttämätön kellon ympäri lasteni elämässä. Ajattelen asioita myös aikaan jolloin lapseni eivät enää ole hoidossa, jolloin he mieluusti ottavat äidin jolla on esim. uransa vuoksi asema jossa tehdä joustavia työaikoja, varaa kustantaa harrastuksia, jne.

Terveys hyvä, ihmissuhteet hyvässä jamassa, kiitos kysymästä.

Vaikutti, ensinnäkin se että oli työ mihin palata, ja loistava hoitopaikka (en tiedä onko tämä osa elämäntilannetta), ja tietysti se että niitä lapsia oli joita hoitoon viedä.

Iloinen, luotettava, uskollinen, aikaansaava, valoisa.

Oma lapsuus oli varmaan melko tavallinen kahdeksankytluvun lapsen lapsuus, äiti oli kotiäiti ja isä töissä, välit hyvät.

Kuten sanoin, ei minua viety, äiti on edelleen kotona vaikka olen kolmikymppinen. :D

Varmaan melko tavallinen lapsuus, leimallisimmin muistan siskon kanssa puuhastelun ja naapurin lapset. Kahdehdin naapurin lapsia jotka pääsivät tarhaan, kun me jäätiin siskon kanssa päiväksi odottamaan kavereita. :D

Ei kumpaakaan, en ole kummankaan nähnyt koskaan juovan itseään humalaan, enkä muista että kotona olisi ollut alkoholia muutoin kun juhlissa tai kun oli vieraita. Siis varmaan nämä normaalit lapsuuden hylätyksi tulemisen kokemukset (äiti meni vessan oven taa=katosi, isi oli työreissussa, eka kerta yksin mummolassa ym), mutta ei mitään sen ihmeempää.

En missään vaiheessa, meille ihan oikea ratkaisu ja toiminut todella hyvin. Ihania hoitajia osunut meidän lapsille!

Alkuperäinen kirjoittaja GangBang:
Alkuperäinen kirjoittaja millipilli:
Liian paljon ja liian pitkiä kysymyksiä... mutta lyhyesti. Pojan laitoin hoitoon kun ikää oli 1v4kk ja syynä oli se, että palasin opiskelemaan. Vuoden verran opintoja vaan jäljellä. Oma lapsuus on ollut aivan ihana ja onnellinen, päivähoidon olen aloittanut 3-vuotiaana. Ei ole mitään hylätyksi tulemisia enkä koe huonoa omaatuntoa pojan hoitoon laittamisesta. Poitsu on alusta asti viihtynyt hyvin päiväkodissa ja nykyään tarhaan menoa oikein odottaa.

Tällä gallupilla hain takaa erityisesti äitien luonnetta ja menneisyyttä eli olisiko niin, että kauemmin lapsensa kotona hoitavat olisivat esim. jossain määrin läheisriippuvaisia vai vaan erityisen empaattisia ihmisiä...? =)

En minäkään jaksa noihin kysymyksiisi vastata sen enempää kuin että hoitoon olen mennyt 5-vuotiaana, kouluun 6-vuotiaana siis vuotta ennen koulua, kotonani ei ole ollut mitään ongelmia. Lapset ovat menneet hoitoon 2 * 11-kuisina ja yksi 1 v 1 kk ikäisenä. Enkä minäkään enää tunne lasten hoitoon viemisestä huonoa omaatuntoa, kahden viimeisen kohdalla kuitenkin silloin kun olivat pieniä tuntui pahalta. Mutta taloudellinen pakko oli.

Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
Kuka näitä muka jaksaa lukea vai onko tää sielunhoitoa vastaajille?

Mä olen lukenut kaikki ja tullut siihen tulokseen, ettei naisen oma lapsuus tai luonne pahemmin vaikuta kysyttyyn asiaan.

Toisaalta nämä muutamat huonoista kotioloista tulleet äidit ovat vastanneet, kuten ajattelinkin eli he hoitavat lapsiaan mahdollisimman pitkään kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
Kuka näitä muka jaksaa lukea vai onko tää sielunhoitoa vastaajille?

Mä olen lukenut kaikki ja tullut siihen tulokseen, ettei naisen oma lapsuus tai luonne pahemmin vaikuta kysyttyyn asiaan.

Toisaalta nämä muutamat huonoista kotioloista tulleet äidit ovat vastanneet, kuten ajattelinkin eli he hoitavat lapsiaan mahdollisimman pitkään kotona.

Eniten pitkään kotiin jäävillä vaikuttaa se, että ei ole koulutusta, työtä, kiinnostusta työelämään, tai töihin ei kannata mennä koska tuilla saa saman.

Mulla on myös ollut hyvin turvallinen ja hyvä lapsuus ja uskon, että pystyn tai olen jo pystynyt luomaan hyvän perusturvallisuuden tunteen lapsille, "vaikka" ovat hoidossa. Tai osittain sen takiakin, ovat oppineet luottamaan myös muihin turvallisiin aikuisiin.

Se on pääasia, että on sinut näiden ratkaisujen kanssa. Silloin kun vanhemmat suhtautuvat positiivisesti hoitoon, niin tekee todennäköisesti lapsikin ja päinvastoin.

Alkuperäinen kirjoittaja kokko:
Eniten pitkään kotiin jäävillä vaikuttaa se, että ei ole koulutusta, työtä, kiinnostusta työelämään, tai töihin ei kannata mennä koska tuilla saa saman.

Mulla on myös ollut hyvin turvallinen ja hyvä lapsuus ja uskon, että pystyn tai olen jo pystynyt luomaan hyvän perusturvallisuuden tunteen lapsille, "vaikka" ovat hoidossa. Tai osittain sen takiakin, ovat oppineet luottamaan myös muihin turvallisiin aikuisiin.

Se on pääasia, että on sinut näiden ratkaisujen kanssa. Silloin kun vanhemmat suhtautuvat positiivisesti hoitoon, niin tekee todennäköisesti lapsikin ja päinvastoin.

Tässä kyselyssäni ei kartoitettu vastaajian koulutusta tai työtilannetta lainkaan, onko sinulla on siis jonkun oikean tutkimuksen pohjalta faktaa väitteeseesi?

Minä olen itse ja tunnen muutaman muunkin korkeasti koulutetun äidin, joilla on aikomus olla lasten kanssa kotona mahdollisimman pitkään, vaikka joillakin odottaa valmis työpaikkakin. En ihan heti usko, että pelkkä koulutus vaikuttaa kovinkaan paljoa tässä asiassa.

Lapsen hoitoon laittamisesta on aloitettu sen tuhat ketjua, mutta minä haluaisin tehdä epävirallista tutkimusta aiheesta ja siksi kyselenkin seuraavaa:

1. Minkä ikäisenä olet vienyt / aiot viedä lapsesi hoitoon? Esikoinen oli kuukautta vajaa 3v, nuorempi 1v 5kk
2. Oliko lapsen hoitoon vieminen ehdottomasti pakollista perheesi talouden kannalta vai oliko syynä jokin muu kuin raha? Mikä? No jos aion opiskelut loppuun saattaa tämän vuosituhannen puolella niin kyllä. Mies ei hyväksy myöskään sitä että olisin vain kotona, jo nyt opiskelua pitää laiskotteluna kun ei sillä tienaa (ehkä siksi ettei ole itte kokeillut...)
3. Millainen elämäntilanne sinulla oli hoitoonlaittamispäätöstä tehdessäsi (ihmissuhteet, terveys jne.)? Muutimme esikoisen hoitoonmenon aikaan uudelle paikkakunnalle, jossa oma opiskelupaikkani ja miehen työt sijaitsevat. Ei ole enää mummo ajomatkan päässä hoitamassa lapsia.
4. Vaikuttiko elämäntilanteesi päätöksentekoon? Miten? No tottakai... jos ei olisi ollut mitään "tekemistä" päivisin niin tuskin olisin "turhaa" laittanut hoitoon...
5. Kuvaile persoonallisuuttasi viidellä adjetiivilla. sosiaalinen, huumorintajuinen, itsepäinen, herkkä, äkkipikainen

6. Kuvaile omaa suhdetta vanhempiisi omassa lapsuudessasi. Isä etäinen mutta normaalin rajoissa, äitisuhde läheinen
7. Minkä ikäisenä sinut vietiin hoitoon? en ole koskaan ollut hoidossa
8. Kuvaile lapsuuttasi lyhyesti. Maalla asuimme, äiti aina kotona, isä paljon reissutöissä, olin ainoa lapsi lähes 6 -vuotiaaksi saakka ja ikätovereita ei ollut pienellä kylällä, muutenkin asuimme kaukana kaikesta. Onnellinen mutta yksinäinen lapsuus.
9. Liittyikö lapsuuteesi vanhempien alkoholismia / hylätyksi tulemisia? ei
10. Oletko tuntenyt huonoa omatuntoa tekemästäsi hoitonviemispäätöksestä? en.

Kiitos. :flower:

Mitenkä pitkälle pitäisi kouluttaa, kun itse olen maisteri ja lapset olivat pitkään kotona. Kyllä se on arvovalinta, jos ei ihan köyhä ole.

Alkuperäinen kirjoittaja FM:

Mitenkä pitkälle pitäisi kouluttaa, kun itse olen maisteri ja lapset olivat pitkään kotona. Kyllä se on arvovalinta, jos ei ihan köyhä ole.

Peesi. Minä en nosta minkään valtakunnan tukea, että saisin "löhnöttää" kotona.

ja olen ammattikasvattaja. Olen ollut 7vuotta kotiäiti ja nuorin on jo 4v ja olen kotona vielä ainakin vuoden. Kyllä tuohon oravanpyörään ehtii myöhemminkin. Itse näen, että kiireetön omatahtinen lapsuus on lapselle parasta.

ps. niin ja olen suorituskeskeisten "uraohjusten" tarhalapsi

1. Minkä ikäisenä olet vienyt / aiot viedä lapsesi hoitoon? Hoidossa eivät ole olleet koskaan, vanhin kävi kerhossa 3-vuotiaasta, keskimmäinen ei juuri käynyt kerhossa tai päiväkodissa (oli osa-aika paikka, 2krt/viikossa 4 tuntia 5 vuotiaana) ja nuorin on vasta täyttäny 3, eli aloittaa keväällä kerhon, jos haluaa.
2. Oliko lapsen hoitoon vieminen ehdottomasti pakollista perheesi talouden kannalta vai oliko syynä jokin muu kuin raha? Mikä? Hoitoon vieminen ei ollu pakollista, eikä siis hoitoon m,enokaan, vaan lähionnä satunnaista "saa mennä kerhoon jos huvittaa"
3. Millainen elämäntilanne sinulla oli hoitoonlaittamispäätöstä tehdessäsi (ihmissuhteet, terveys jne.)? Perheemme asui maatilalla.
4. Vaikuttiko elämäntilanteesi päätöksentekoon? Miten? Ei tarvinu tehdä päätöstä, vaan lapset sai päättäa.
5. Kuvaile persoonallisuuttasi viidellä adjetiivilla. Täh, ei olke kun yksi; taivaanrannanmaalari. No, mukavuudenhaluinen tulee kanssa mieleen ja tehoton, nautiskelija, luova

6. Kuvaile omaa suhdetta vanhempiisi omassa lapsuudessasi. En muista lapsuudesta paljoakaan. Kai se oli ihan tavallinen
7. Minkä ikäisenä sinut vietiin hoitoon?En ole ollut hoidossa
8. Kuvaile lapsuuttasi lyhyesti. Siitä on kauan :)!
9. Liittyikö lapsuuteesi vanhempien alkoholismia / hylätyksi tulemisia?Ei
10. Oletko tuntenyt huonoa omatuntoa tekemästäsi hoitonviemispäätöksestä?En

Saisi olla aikamoinen kysely, että pystyisi motiivit oikeasti selvittämään.

Olin ekan lapsen kanssa 2,5 vuotta kotona, koska hän oli sairas ja toisen kanssa 3 vuotta, koska sairastuin itse.

Olen uraperheestä. Arvostan kotihoitoa, mutta rehellisesti sanottuna en nauttinut vuosien kotona olosta. En myöskään nähnyt kotihoidolle mitään erityistä muuta tarvetta kuin em. pakottavat syyt lasten täytettyä 2 vuotta.

Lapsen hoitoon laittamisesta on aloitettu sen tuhat ketjua, mutta minä haluaisin tehdä epävirallista tutkimusta aiheesta ja siksi kyselenkin seuraavaa:

Kiitos. :flower:

1. esikoinen ei ole ollut muualla hoidossa kuin isovanhemmillaan ennen eskaria+kerhossa(srk), keskimmäinen 5.v ekan kerran pph, kuopus 1v3kk, mutta vain 3kk ja 13pvä/kk,sitten otin hoitajan kotiin.Reilu 2.v meni päiväkotiin ja on siellä 8-12pvä/kk.
2. pelkästään taloudellinen kysymys
3. onnellinen avioliitto, hyvä terveys
4.ei. pelkästään toimeentulo
5.ylihuolehtiva, epäitsekäs, maanläheinen, stressaaja, arka
6. hyvä. murrosikäisenä otin yhteen varsinkin isän kanssa, joka vähän pelkäsin lapsena. ei lyönyt tms. mutta auktoriteetti oli sellainen kun sen ikäisillä iseillä oli. äiti oli lempeä
7. ei lainkaan, maatalon tyttönä menin siellä mukana.
8. rauhallinen, vapaa, ja onnellinen
9.ei mitään
10. kyllä

ESikoinen 1 v 6 kk ja kuopus 1 v 4 kk

Ei ollut pakollista talouden kannalta. Halusin itse palata töihin.

normaali

Ei

Vastuuntunoinen, kunnianhimoinen, huumorintajuinen, hieman varautunut ja ?

Äitiin lämmin ja läheinen isään hieman etäisempi

6v

Tavallinen onnellinen lapsuus ehjässä perheessä, jossa ei ollut työttömyys-, alkoholi tms ongelmia

Ei

En.

Esikko oli aikoinaan vuoden päiväkodissa puolipäiväisenä, keskari ei oo ollu eikä mene kuopuskaan hoitoon

Ei ole ollu pakollista eikä ole

Esikko meni vilkkauden takia

Ei

Iloinen ainaki ...

-

Ainoastaan mummillani hoidossa, naapuri-talossa asui

En

Ei

En

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Erikoista tässä on se, että isän osuutta ei painoteta lainkaan. Eikös niillä lapsilla ole kuitenkin yleensä kaksi vanhempaa.

Kysyin ohimennen elämäntilanteesta. Aika usein kun se kuitenkin on se äiti, joka lapset hoitaa kotona, jos hoitaa. Toki päätös hoitamisesta varmaan tehdään yhdessä...

Saa tähän mieskin vastata, kyllä nuo samat kysymykset käy heillekin.

eka meni 2v. Tahdoin mennä työharjotteluun. Ja toka menee 1v4kk kun menen kouluun.

2. Oliko lapsen hoitoon vieminen ehdottomasti pakollista perheesi
talouden kannalta vai oliko syynä jokin muu kuin raha? Mikä?
Ekan kohdalle se että en vaan jaksanut olla kotona,ja ajattelin että työharjottelusta olis hyötyä kouluun hakiessa.
Tokan kohdalla se että tahdon saada ammatin,joten menen kouluun. eli ei ole "pakollista".. Mutta en tahdo loppuelämääni kituuttaa minimirahoilla.

Yh,terveys ok :)

ööm.. vaikutti kai,siis ajattelin että tahtoisin joskus ammatin/työelämään,eikä siis ainaista pennin venyttämistä

tälläsissä oon huono :D
ujo,ailahteleva,kiltti,laiska,ystävällinen..

äitiin ihan ok,joskin oli usein väsynyt ja hermostunut.
Isääni huonot,on alkoholisti/väkivaltainen/mielenterveysongelmainen.. Niin noista voi varmaan päätellä että helppo ei ole ollut lapsuus.

9kk

Äidistä jotain hyviä muistoja,muuten on niin ahdistavat muistot että enpä niitä viitsi enkä jaksa käydä kuvailemaan sen tarkemmin :ashamed:
Vaikea ja rankka oli lapsuus.

Kyllä.

esikoisen kohdalla en,tokan kohdalla nyt jo mietin että on niin pieni kun pitäis viedä.. että siitä tunnen jonkun verran jo näin etukäteen

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja millipilli:
Liian paljon ja liian pitkiä kysymyksiä... mutta lyhyesti. Pojan laitoin hoitoon kun ikää oli 1v4kk ja syynä oli se, että palasin opiskelemaan. Vuoden verran opintoja vaan jäljellä. Oma lapsuus on ollut aivan ihana ja onnellinen, päivähoidon olen aloittanut 3-vuotiaana. Ei ole mitään hylätyksi tulemisia enkä koe huonoa omaatuntoa pojan hoitoon laittamisesta. Poitsu on alusta asti viihtynyt hyvin päiväkodissa ja nykyään tarhaan menoa oikein odottaa.

Tällä gallupilla hain takaa erityisesti äitien luonnetta ja menneisyyttä eli olisiko niin, että kauemmin lapsensa kotona hoitavat olisivat esim. jossain määrin läheisriippuvaisia vai vaan erityisen empaattisia ihmisiä...? =)

Ei se liity riippuvaisuuteen mitenkään, jos haluaa lapsensa hoitaa kotona |O

Saattaa hyvin liittyäkin, lapselle tekee hyvää olla hoidossa varsinkin yli 3v.

Ihan järkyttävältä tuntuu, että vaikka veisin lapsen hoitoon 3-vuotiaana, niin aamulla ehtisi nähdä juuri sen että heittää päikkäriin ja iltapäivällä tullaan kotiin pahimmillaan vasta viiden aikaan, eipä siinä kerkeä paljoa muuta kuin syödä ja käydä nukkumaan. Se siitä läsnäolosta. Tosin jos joudun muksut viemään 3- ja 5-vuotiaina hoitoon, niin oloa helpottaa se, että jompikumpi meistä on vuorotyössä ja näin ollen lapset ei joudu joka päivä olemaan täyspitkiä päiviä hoidossa plus on arkivapaita välillä paljonkin, tyyliin voi olla vaikka vain 1-2 hoitopäivää viikossa joskus.

Alkuperäinen kirjoittaja ViVa:
Oletko tuntenyt huonoa omatuntoa tekemästäsi hoitonviemispäätöksestä?
esikoisen kohdalla en,tokan kohdalla nyt jo mietin että on niin pieni kun pitäis viedä.. että siitä tunnen jonkun verran jo näin etukäteen

Mulla sama juttu. Mun piti alkaa etsiä töitä miehen lomautuksen takia ja siks on mahdollista, että lapset joutuvatkin lähtemään hoitoon ennemmin, kuin suunniteltiin. Näin siis siinä tapauksessa, että minä löydän töitä ja miehen työt jatkuu. Meidän kuopus on nyt 1v5kk ja pahalle tuntuu ajatus hänen laittamisestaan hoitoon. Esikoinen on "jo" 2v9kk ja hän saattaisi jopa pitää päivähoidosta.

Alkuperäinen kirjoittaja ViVa:
Oletko tuntenyt huonoa omatuntoa tekemästäsi hoitonviemispäätöksestä?

Mulla sama juttu. Mun piti alkaa etsiä töitä miehen lomautuksen takia ja siks on mahdollista, että lapset joutuvatkin lähtemään hoitoon ennemmin, kuin suunniteltiin. Näin siis siinä tapauksessa, että minä löydän töitä ja miehen työt jatkuu. Meidän kuopus on nyt 1v5kk ja pahalle tuntuu ajatus hänen laittamisestaan hoitoon. Esikoinen on "jo" 2v9kk ja hän saattaisi jopa pitää päivähoidosta.

Ja nyt vasta ketjua tarkemmin selailin.. niin siis myönnettävä on että mullakin on jonkun asteista läheisriippuvuutta.. Mutta en silti lapsia aijo kotona hoitaa kovin pitkään. Ihan vaan sen takia kun kaivertaa takaraivossa että tahdon saada ammatin ja päästä työelämään.
Eli en osaa sanoa vaikuttaako mun oma vaikea lapsuus tähän hoito-hommaan jotenkin. Vaikka tosi moneen asiaan se kyllä vaikuttaa.. :ashamed:

Niin,ja mustakin alle 2v on vielä niiin pieni :( Mutta toivottavasti pääsee ens syksynä sitten tohon samaan hoitopaikkaan missä esikoinen on,uskoisin että se helpottas ainakin mun oloa. Kun tietäs että on ainakin tutun siskon kanssa.

* 10kk ja 3½v

* Tavallaan kyllä, tosin teen lyhennettyä työviikkoa eli 4 päivää viikossa, kuitenkin äitiysloman jälkeen tulot tippui 1000e eli niillä ei uuden talon lainoja maksella. Myös oman jaksamiseni kannalta oli töihin lähtö hyvä ratkaisu, uhmaikäsielle tekee hoito hvyää, ainoastaan kuopuksen puolesta hieman harmitti, mutta ihan suotta.

* Olen naimississa, mies aika paljon pois, välillä koin olevani yh vailla viikonloppu vaipaiat joka toinen viikonloppu. Seinät alkoi kaatua päälle, esikoinen kovassa uhmaiässä.

* Turhaa toistoa.

*sosiaalinen, avoin, pikkutarkka, tulistuva, huolehtiva,

*Ihan hyvä, oli esikoinen 7v.

* 3kk ikäisenä mummolle, joka on mulle hyvin läheinen.

* Ihan onnellista aikaa, 7v perheen esiokoine ja lopulta kauan odotettu sisko syntyi :)

* Ei lapsuuteen, murrosikään ns. lievää äidin liiallista alkoholin käyttöä.

* Alkuun tunsin, mutta en enää, koska lapset viihtyvät siellä todella hyvin.

Yhteistyössä