lapsi joka on ylikiinnostunut vieraista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja liiamire
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tässä taitaa olla asian ydin. Lapsi kokeilee rajojaan.

Tätä nyt mietin, en todellakaan ole mikään vapain kasvattaja, mutta ehkä tämä on se toistuva tilanne, jossa en etene kieltämisasteikossa kevyestä kiellosta mihnkään.

Toisaalta lapsi vaikuttaa kyllä olevan ihan oikeasti kiinnostunut, eikä vaan uhmaa mua. Joten ei tässä varmaan mitään rajasotaa käydä...

Mua kanssa aina kummeksuttaa noi iholle pyrkivät lapset. Olen työssäni nähnyt heitä ja useimmiten äiti on kylmä tai tunteettoman oloinen eli lapsi haluaa peilata itseään toiseen aikuiseen. Ja tällaista esiintyy myös synn.jälkeistä masennusta potevien lapsilla. Ei ehkä aina näin, mutta yleensä. Yleensä lapsilla on vierastamiskausi ja sen jälkeen lapset ottavat etäisyyttä aikuisiin. Liian tuttavallinen käytös ei kuitenkaan ole ihan sitä normaalia, mutta enpä tiedä mikä siihen auttaisi.

No mä en ymmärrä miten se oppii sen mun selityksistä ja opetuksista oikeesti, jos tilanne ei koskaan realisoidu vai miten se sanotaan? Tottakai mä opetan ja selitän, mutta vähän latteeksi jää jos ulkomaailma aina vaikkakin teeskentelee ettei äidin opetukset nyt pidä paikkaansa..

Oppiihan se aikanaan kun sitkeästi ja johdonmukaisesti opetat. Sama kuin autotielle juokseminen, oppii sun selityksistä aikanaan, ettei niin tehdä, vaikkei konkreettisesti auton alle jäisikään?

Minä en henk.kohtaisesti pidä iholle tulevista, liian tuttavallisista lapsista. Koska olen leikkipuistoissa jne omaa lastani varten ja toisen lapsen leikittäminen vie tuon yhteisen ajan lapseni kanssa. Mutta koska kohteliaisuuteen kuuluu hymyillä vieraalle lapselle ja välillä ehkä kommentoida hänen juttujaan, en voi ihan suoraan lapselle sanoa että antaa heittää. Miten se tekee nätisti? Joskus olen siirtynyt oman lapseni kanssa esim hiekkalaatikolta keinumaan tms, mutta tällainen iholla-lapsi vain seuraa mukana.

Yhteistyössä