Lapsi joutuu lähtemään perhepäivähoidosta päiväkotiin, vaikka me ei haluttaisi. :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Harmitus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mutta voi isompi lapsi tuollakin ajalla touhuta omiaankin. Piirrellä, tehdä palapelejä, leikkiä nukeilla tai autoilla...Ja ap:n tapauksessa näitä isompia oli useampikin, joten voisivat leikkiä keskenään. Mielestäni lapsille järjestetään liikaakin tekemistä aikuisten puolesta nykyään.

Mulle tuo kävisi, en siis valittaisi siitä mitä lasten päiväunien aikana teet. Ja tauot kuuluu kaikille.

Tämäkin on totta.
Mutta ongelmaksi voi nousta jos on vain tämä yksi joka ei ole unilla ja toisten unimahdollisuus menee pienenee isomman turhautuessa "yksin oloon".

Toki lapsen pitää osata tuumailla yksikseen ja tämä on kehitykselle hyväksi.
Silti näen paremmaksi , että lapsella on ympärillä vertaisikäisiä joihin samaistua tietyissä tilanteissa.

Eipä sen puoleen. Minun luokse tarpeenvaatiessa mahtuu isompikin lapsi harjoittelemaan vanhemmista erossa oloa ja tämän taidon karttuessa on toki helpompi siirtyä jälleen isompaan ryhmään. Tämäkin on etuna pph:ssa. Olen hoitanut elokuu-joulukuu esim 4 v lapsia jotka joululta siirtyneet päiväkotiin ja vanhemmillekin lasku on ollut helpompi.

Mä en usko tuota. Mun mielestä eskarissa pärjää vaikka sinne menisi suoraan kotihoidosta. Ja ekalla pärjää vaikkei eskarissa kävisi ollenkaan. Näin pääosin. Erityislapset ja sossutapaukset tietty aina erikseen.

Peesaan. Meillä oli lapsi kotihoidossa kolme vuotta, sitten meni pph:lle. Pph:lta meni suoraan eskariin, ei sitten yhtään minkäänlaisia ongelmia. Meillä tosin pph:n ryhmässä oli toinenkin samanikäinen sekä kaksi neljävuotiasta, joten ihan vauvojen keskellä ei "joutunut olemaan"...

Naapurissa asuu eskariope, joka kertoi kysyttäessä, ettei huomaa eroa eskarilaisissa, ovat ne sitten tulleet eskariin kotihoidosta/pph:lta/ryhmiksestä/päiväkodista. Eroja toki löytyy, mutta ne ovat sitten enemmän lapsen luonteesta johtuvia.

Täällä on yleinen käytäntö et pph luota siirrytään päiväkotiin vuotta ennen eskaria.

Siellä opitaan olemaan ryhmässä .
Enemmän kädentaitoja, musiikkia yms.
Jos mennään suoraan eskariin niin se tulee olemaan vaikeeta.

Ei iso lapsi tarvi enää pienten seuraa. Taantuu vielä itse.

Vaikeaa mennä pph:lta suoraan eskariin? No ei kyllä ollut, meidän pph :lta lähti 4 suoraan eskariin ilman ongelmia.

Lainaus päivähoitolaista: Laki lasten päivähoidosta 19.1.1973/36 11 a § 1mom. viimeinen lause: Päivähoitoa on mahdollisuuksien mukaan järjestettävä lapsen vanhempien tai muiden huoltajien toivomassa muodossa.

Alkuperäinen kirjoittaja vetoa tähän;29690646:
Lainaus päivähoitolaista: Laki lasten päivähoidosta 19.1.1973/36 11 a § 1mom. viimeinen lause: Päivähoitoa on mahdollisuuksien mukaan järjestettävä lapsen vanhempien tai muiden huoltajien toivomassa muodossa.

Mahdollisuuksien mukaan juu.

Jos mä ymmärsin oikein, niin lapsi taitaa olla sen ikänen että alottaa puolentoista vuoden kuluttua eskarin. Jos on näin, niin toisille aremmille lapsille on helpompaa, että saa vuoden ensin olla päiväkodissa isoimpana ikäryhmänä ja vuoden kuluttua jo valmiiks tuttujen kavereiden kanssa siirtyä esikouluun. Ei olis ihan niin iso muutos lapselle.

Mutta jos lapsi ei vielä puolentoista vuoden kuluttua ole alottamassa eskaria, niin sitten en ainakaan pitäis mitään kiirettä päiväkotiin siirtämisen kanssa jos lapsi viihtyy perhepäivähoidossa. Teillä on oikeus pitää se nykyinen paikka ja sillä selvä.

Taustalla varmaankin pakko tilanne kunnassa. Moni päiväkodeista ei ota alle 3-vuotiaita, joten ainut keino siirtää vanhempia lapsia pph:lta päiväkotiin. Ikävää kyllä teidän kannalta, kun mieleinen hoitopaikka on löytynyt. Toisaalta voihan päiväkodista olla yllättäviä hyötyjäkin, kuten tuo isossa ryhmässä työskentely. Joutuvatkohan ne lapsesi kaveritkin siirtymään päiväkotiin? Jos vaikka pääsisivät samaan ryhmään lapsesi kanssa (taitaa kyllä olla toiveajattelua).

Niin ja kunnan velvollisuushan on järjestää hoitopaikka myös pienille. Turha täällä on kenenkään kiillotella sädekehää ja viisastella, että mikäli pph-paikkoja ei ole vapaana niin äiti ei saisi mennä töihin tai opiskella vaan joutuis jäämään kotiin. Suomessa on tämän asian kanssa valinnanvapaus.

Meidän kunnassa on sääntö, että pph on tarkoitettu ensisijaisesti alle 3 -vuotiaille lapsille. Joten voisin kuvitella, että isommat lapset siirretään sen kummempia vanhempien mielipidettä kyselemättä päiväkotiin, mikäli pienempiä olis jonottamassa hoitopaikkaa, jos ei sitten ole alle kolmivuotiasta sisarusta siinä samalla pphlla. Tuo sääntö on kuitenkin jo paikkaa haettaessa kaikkien tiedossa.

Mutta minäminä -yhteiskunta on tällasta. Viis niistä kahdesta pienestä hoitopaikan tarvitsijasta, kun minun lapseni joutuu päiväkotiin...

Yksityiset ppht on tietty eri asia, hae ap yksityiselle pphlle, jos kunnallinen pk ei kelpaa.

Mä en usko tuota. Mun mielestä eskarissa pärjää vaikka sinne menisi suoraan kotihoidosta. Ja ekalla pärjää vaikkei eskarissa kävisi ollenkaan. Näin pääosin. Erityislapset ja sossutapaukset tietty aina erikseen.

Peesi! Meiän esikoinen ei käynyt eskaria, ja päiväkodissakin olli alle vuoden hoidossa, kun oli 2v. . Ekalla luokalla sai "stipendin" siitä, että luokkakaverit olivat valinneet hänet sellaiseksi kivaksi kaveriksi, joka tuli kaikkien kanssa toimeen. Toinen lapsistamme taas oli eskarissa muutaman kuukauden,(siihen asti kotihoidossa), mutta halusi jäädä kotiin, kun pikkuveli syntyi ja lähti kotioloista kouluun hänkin. Sama juttu kuin esikolla, sai tosin stipendin sijaan hymypoikapatsaan, joka myös luokkatoverien äänestämä.. Joten tuo, että vain päiväkodissa tai poissa kotoa-hoidossa voi tulla sosiaaliseksi, on ihan pa*kapuhetta.. Sillä vain pönkitetään niiden omaatuntoa, jotka vie jo 1 -vuotiaan päiväkotiin virikkeiden takia, vaikka kotona olisi äiti ja pikkusisarus.

Peesi! Meiän esikoinen ei käynyt eskaria, ja päiväkodissakin olli alle vuoden hoidossa, kun oli 2v. . Ekalla luokalla sai "stipendin" siitä, että luokkakaverit olivat valinneet hänet sellaiseksi kivaksi kaveriksi, joka tuli kaikkien kanssa toimeen. Toinen lapsistamme taas oli eskarissa muutaman kuukauden,(siihen asti kotihoidossa), mutta halusi jäädä kotiin, kun pikkuveli syntyi ja lähti kotioloista kouluun hänkin. Sama juttu kuin esikolla, sai tosin stipendin sijaan hymypoikapatsaan, joka myös luokkatoverien äänestämä.. Joten tuo, että vain päiväkodissa tai poissa kotoa-hoidossa voi tulla sosiaaliseksi, on ihan pa*kapuhetta.. Sillä vain pönkitetään niiden omaatuntoa, jotka vie jo 1 -vuotiaan päiväkotiin virikkeiden takia, vaikka kotona olisi äiti ja pikkusisarus.

Sen verran vielä eksyin "peesaamisestani", että meillä ei oikeastaan siis käyty eskariakaan, vaan suoraan kouluun..

Ap, voin hyvin kuvitella, että lapsesi pph on saanut ylemmältä taholta käskyn toimia näin. Ehkä ensin on sanottu, että kysytään halukkaita vaihtajia, mutta sitten kun näitä ei ole ilmaantunut tarpeeksi niin on tullut käsky siirtää isoimmat lapset.

En tietenkään voi tietää, mutta kuulostaa ihan kuntapuolen toiminnalta. Ota yhteyttä varhaiskasvatuksesta vastaaviin tahoihin kunnassasi.

Alkuperäinen kirjoittaja vetoa tähän;29690646:

Meillä päin tää ei tosiaankaan toimi! Ylemmät tahot eivät jostain syystä suosi pph:a ja sanovat vanhemmille ettei paikkoja ole vaikka yhtäaikaa pph:jia siirtyy päiväkodille töihin kun ei ole lapsia. V**** mitä touhua

[QUOTE="Hömelö";29690854]Jos mä ymmärsin oikein, niin lapsi taitaa olla sen ikänen että alottaa puolentoista vuoden kuluttua eskarin. Jos on näin, niin toisille aremmille lapsille on helpompaa, että saa vuoden ensin olla päiväkodissa isoimpana ikäryhmänä ja vuoden kuluttua jo valmiiks tuttujen kavereiden kanssa siirtyä esikouluun. Ei olis ihan niin iso muutos lapselle.

[/QUOTE]

No meillä homma menee niin, että siellä päiväkodissa on samassa se eskari ja ryhmät on vielä järjestetty niin, että on kaksi viskari-eskari -ryhmää. Eskareita siis olisi niin paljon, että niistä saisi oman ryhmän, mutta jostain syystä homma on päätetty jakaa niin, että eskarilaiset jaetaan puoliksi ja molemmissa ryhmissä on myös sitten niitä viisivuotiaita. Täällä tuo, että saisi ensin olla päiväkodissa isoimpana ikäryhmänä ei siis toteudu vaan viisivuotias pph:sta siirtyvä laitetaan tuohon eskarilaisten kanssa samaan ryhmään. Tämän takia meillä lapsi meni suoraan pph:lta eskariin ja hyvin sujui.

Yhteistyössä