Lapsi kadonnut Pomarkussa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
:( Pitää rukoilla.

Voi voi, toivottavasti löytyy ehjänä.

Minä en muuten ymmärrä, miksei nuo poliisien koirat löydä kadonneita! Millähän periaatteella niitä koulutetaan. Kai niilläkin on hajutunnistuskoulutusta, mutta millaisella etsittävän hajulla ne pelaavaat? Vai etsivätkö koirat vain jotakin random-hajua?
Mulla on tuttava vapepassa, mutta en vaan ole viitsinyt kysellä/kyseenalaistaa heidän toimintaperiaatettaan...

Suomessa ei ole sellaisia koiria jotka etsisivät juuri tiettyä henkilöä vaan jos alueella on useita jälkiä niin koira valitsee satunnaisesti sen jota lähtee jäljittämään. Yleensä koira valitsee esim. tuoreimman hajun. Tämän vuoksi ei kannata mennä peittämään kadonneen jälkiä vaan odottaa että etsijäkoirat / poliisikoirat tuodaan paikalle muuten koirat voivat jäljitellä aiemmin alueella liikkuneiden etsijöiden jälkiä.

Ulkomailla on myös ID koiria jotka jäljittää tiettyä henkilöä. Nämä ovat usein vihikoiria. Suomenkin poliisi kokeili joskus vihikoiria mutta käytöstä luovuttiin koska ne ovat todella sairaita.

jutussa ei kerrota milloin katosi.
Poissa olo huomattiin tiettyyn aikaan.
Paikka on keskellä ei mitään.
Etsintä on hankalaa kun ei tiedetä mistä etsitään, kaikkialta.

Toivotaan et löytyy elossa.
Kaikkia ihmisiä on kehoitettu katsomaan oma tonttinsa ja ulkorakennukset.

Voi voi, toivottavasti löytyy ehjänä.

Minä en muuten ymmärrä, miksei nuo poliisien koirat löydä kadonneita! Millähän periaatteella niitä koulutetaan. Kai niilläkin on hajutunnistuskoulutusta, mutta millaisella etsittävän hajulla ne pelaavaat? Vai etsivätkö koirat vain jotakin random-hajua?
Mulla on tuttava vapepassa, mutta en vaan ole viitsinyt kysellä/kyseenalaistaa heidän toimintaperiaatettaan...

Koirat koulutetaan etsimään rahaa ja huumeita.

Suomessa ei ole sellaisia koiria jotka etsisivät juuri tiettyä henkilöä vaan jos alueella on useita jälkiä niin koira valitsee satunnaisesti sen jota lähtee jäljittämään. Yleensä koira valitsee esim. tuoreimman hajun. Tämän vuoksi ei kannata mennä peittämään kadonneen jälkiä vaan odottaa että etsijäkoirat / poliisikoirat tuodaan paikalle muuten koirat voivat jäljitellä aiemmin alueella liikkuneiden etsijöiden jälkiä.

Ulkomailla on myös ID koiria jotka jäljittää tiettyä henkilöä. Nämä ovat usein vihikoiria. Suomenkin poliisi kokeili joskus vihikoiria mutta käytöstä luovuttiin koska ne ovat todella sairaita.

Mitä paskaa kirjoitat? Kyllähän koira etsii sitä, mistä annetaan tunniste. Esim. pojasta vasta käytetty vaatekpl tai vastaava. Jopa omat koirani tekevät harrastuksenaan tällaista etsintää. Etsivät toisia koiria tai ihmisiä. Mutta hälytyskäyttöön yltävän koiran pitää olla maasto- ja olosuhdevarma; näitä koiria on eri viranomaisilla ja vapepoilla myös. Mutta kyllä Suomessakin on kunnon jälkikoiria! Mutta ei joka kylässä ja just nyt. Koira tullee paikalle heti, kun saadaan, kun alaikäisestä on kyse.

poika on löytynyt.
Käveli itse kotiin.
Oli tarkoituksella poistunut lähtöpaikastaan.
Vietti yön omassa piilossaan.

Uutisointi herätti ihmetystä eilen illalla.
Nyt selvisi.

Moni on rukoillut, Hesarin keskustelupalstallakin ihmiset rukoilivat.

Kiitos Jeesus, että pojalla ei ollut hätää. Luulenpa, että vanhemmat suuren helpotuksensa keskellä antavat Leeville hieman satikutia siitä, että tuolla tavoin katoaa ilmoittamatta kenellekään! Mutta pääasia että poika on elossa. Itselläkin 11-vuotias, tuntui kamalalta tämä katoamisuutinen.

• Tykkää
Reactions: Echo
No perusteluja nyt! Mistä tiedät?

Minä taas tiedän, että rukous vaikuttaa. Tiedän sen siitä kun rukouksiini on konkreettisesti vastattu monet kerrat.
Tietenkin voisi olla sattumaakin, mutta on hyvin epätodennäköistä että sattumalta moni peräkkäinen tapahtuma sujuisi "vuorosanoja" myöten juuri siten, kuin olen aiemmin rukoillut.
Eli tästä olen vakuuttunut, että näytelmällä täytyy olla Suuri Ohjaaja, joka ei kuitenkaan ole ihmisen käskytettävä.

• Tykkää
Reactions: Echo
Huh, onneksi löytyi. :)
Mutta -sen enempää pojan taustoja rääpimättä julkisesti- mietityttää että millainen 11-vee lähtee kotoa yksin, kertomatta muille ja yöpyy omassa piilopaikassa täkkien kera? Seikkailuhaluinen tms?

Vaikka, olen mäkin 12-vuotiaana jättänyt tulematta kotiin koulun jälkeen ja pyörin kylillä huoletta kaverin kanssa, eikä mieleen tullut se että vanhemmat oli huolissaan.

Voi olla että tuon pojan kotona hieman käydään nyt keskustelua, vaikka vanhemmat varmasti ovat helpottuneita pojan löytymisestä.

Rukouksesta: mäkin olen huomannut sen vaikutuksen.

Hienoa, että löytyi, mutta ei se rukouksen voima muuta ole, kuin rauhoittaa sitä, joka muutoin saattaisi säheltää tai lamaantua, vaikka täytyisi toimia! Ihmettelen, miksi eivät löytäneet, kun itse käveli kotiin, ei ollut löydetty...
Mut rukouksen voima on siinä, että silloin ihminen on valmis ottamaan vastaan jotakin, mistä ei itse vastaa. Tosi vaarallista, jos olit itse siellä etsimässä... Mut et varmaan ollut;-)
Oli ihan pakko lisätä tuo tähän yhteyteen; ---eihän sitä koskaan voi tietää kaikkea?

• Tykkää
Reactions: päätön
Kuulostaa siltä, että kotona on riitaisat/alkoholisoituneet tmv. vanhemmat TAI pojalla paha esipuberteetti ja kapina menossa.

Harvemmin 11-vuotiaat kuitenkaan karkailee, sen verran pieniä vielä ovat.
No, hyvä kun löytyi.

Yhteistyössä