lapsi nukkuu autossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja elli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

elli

Vieras
Onko rikos jättää nukkuva lapsi autoon itkuhälyttimen kanssa, jos itse on alle sadan metrin päässä ja poissa korkeintaan 15 min? Aurinkoisella säällä näin en tee eli lapsi ei kärsi kuumasta eikä tasan varmasti janosta. Minä olen jättänyt pikkukaupungissa lapsen nukkumaan autoon, kun olen käynyt apteekissa, pankissa tai kaupassa.

Jos se on rikos, niin mihin lakitekstiin perustuen?

eiköhän tuossa pitäisi olla kyse jo äidinvaistosta, jättää nyt pikkulapsi yksin autoon! Paljon toki riippuu iästä, alle 3v. en kyllä jättäisi, mitä nyt muutaman minuutin apteekki tai kaupassa käynnin ajaksi, vaikka kuinka olisi itkuhälytin mukana.

En jättäisi yksin autoon. Mistä tiedät ettei autoa varasteta? ettei joku kolhaise sitä parkkipaikalla `? yms.

Vauvan saa helposti mukaan kauppaan yms. Osta turvakaukaloon sopivat rattaat niin lapsi ei herää.

Juu en kyllä jättäisi minäkään, vaikka vain maitopurkin kaupasta hakisin. Kuten ed. totesi alle 3v on pieni puolustautumaan ja hätääntyy suuresti huomatessaan olevansa yksin. Vaikka lapsi olisi juuri nukahtanut ei se takaa sitä, että nukkuisi koko poissaolo aikasi.

Ja vaikka oltaisiin kuinka pienessa kylässä tai kaupungissa ei koskaan voi tietää kuka ""mielenvikainen"" siitä sattuu ohi kävelemään ja nappaamaan lapsen mukaan. Vaikka ovet lukossa ei ne pidättele kauaa. Selitä siinä sitten poliisille, että nopeasti vain kävin, oli mulla tää hälytin.

Isomman lapsen voisin jättää hereillä autoon odottamaan, mutta pientä en missään nimessä.

Tuosta tässä juuri on kyse!

Eikä se itkuhälytin mikään lapsen kaveri siellä autossa ole, sitä vartenhan se on minä äitinä kuulen heti kun lapsi alkaa heräillä tai äännellä, voi laskea ostoksensa lattialle ja käydä hakemassa pikkukaverin mukaan. Onnistuu tasan hyvin pikkukaupoissa.

Ja taas, jos itkuhälytin ei jostain syystä toimisikaan - käynti apteekissa, ja takaisin autolle, tavarat autoon. Jos lapsi ei tähän herää, voi käydä parkkiksen toiselta puolen ostamassa kissanhiekat, koiranruuat, pesuaineet, vaipat ja paperit. Ne jaksaa kantaa kerralla autoon kun ei ole lapsi toisessa kainalossa.

Kolmivuotiata en kyllä taas minä jättäisi autoon. Sen ikäinen voi kadota hetkessä sieltä omille teilleen ja sen ikäinen ei kyllä enää nukahda omituisiin aikoihin matkalla kaupunkiin. eikä noin isoa yleensä tarvitse kantaa ;)

Minä olen jättänyt lapsen autoon nukkumaan itkuhälyttimen kanssa kun olen palannut kotiin kaupoilta ja poika on nukahtanut autoon.Tosin vain viileämmillä ilmoilla,en helteillä. Lapsi on tosi huono nukkuja,joten en ole raatsinut herättää kesken unien. Olen kyllä tarkkana ja käyn itkuhälyttimestä huolimatta välillä poikaa kurkistelemassa. Mikään lakipykälä ei kiellä lapsen autoon jättämistä.

Kyllähän lapsen omalla pihalla voi jättää autoon jatkamaan uniaan, mutta missään keskustassa en sitä tekisi. Ja jos asuu kerrostalossa, jossa iso p-paikka en sielläkään jättäisi lasta autoon nukkumaan.

Mutta omalla pihalla voisin sen tehdä. Ja vaikka itkuhälytin kertoo lapsen alkavan heräillä et välttämättä ehdi siihen kun lapsi havahtuu hereille kokonaan.

No kukin tekee miten tahtoo, itse en tekisi. Tämä koko viesti ei ole sinulle -Anu- vaan ihan yleisesti.

Riippuu tietysti kaupungin koosta ja ""turvallisuudesta""...Mihinkään Hensingin ruuhka-aikaan en jättäisi lasta yksin autoon, mutta näin pikkukaupungissa (alle 15000 asukasta!) jätän lapsen autoon just. esim. apteekkikäynnin ajaksi. Kerran katsoin kelloa kun kävin apteekissa. Meni alle kaks minuuttia: auto parkkiin oven eteen, suoraan sille hyllylle mitä etsin ja kassan kautta takas autoon! Näin se käy pienemmässä Cityssä... Ja ihan takuulla en jättäisi vilkasta 3-vuotiasta autoon, sillonhan voi sattua ihan mitä vaan! Tietysti ruokakauppaan mennessä otan vaikka nukkuvan lapsen mukaan, mutta en tosiaankaan parin minuutin visiitin takia.

Muistuu vaan tämmöinen otsikko mieleen 10 vuoden takaa, missä äiti jätti Hgin Ruoholahdessa 2 lastaan autoon kiskalla käydessään. Kioski oli aivan vieressä. Auto syttyi palamaan ja joko se vanhempi lapsi pääsi pois ja ei saanut pienintä irti istuimesta tai sitten molemmat kuolivat en muista kunnolla. Mutta istuimessa oleva kuoli ainakin.

Auto oli vanhahko, mutta miksi ei uudellekkin autolle voisi tulla vikoja? En tiedä, mutta itse en jätä vaikka välillä olisi tehnyt mieli jättää kun lapsi nukkui.

Jo senkin takia, että joskus ulkomailla kun olin au-pairina iskostui päähän se, että lapsia ei saa jättää mihinkään yksin. No, täällä ei vielä ole lapsikauppaa, mutta mistä tietää koska se täälläkin alkaa kun rajat ovat auki?

Kahden lapsen jättäminen autoon onkin hullun hommaa, isompi voi keksiä mitä vain ja pienempi ei pääse vöistään mihinkään.

Tuollainen alle 15 000 asukkaan pikkukaupunki on täälläkin ja lapsi ei tosiaankaan enää kaukalossa. Unet on silti vielä mitä sattuu ja usein ehtii nukahtaa juuri ennen keskustaa. Siksi olen mieluummin jättänyt torkkumaan kuin raahannut pikkuputiikkiin mukaan.

Minulle riittää se, että lain mukaan ei ole heitteillejättö. Oman lapsen parhaan mukaan toimin ja näissä tapauksissa se on ollut tuo mieluummin autossa nukkuminen kuin itkevänä kauppaan raahaaminen.

Heräämisestä, on lapsi joskus herännytkin autossa yksin ollessaan. Eipä tuo isosti eroa siitä kun matkan aikana herää, auto ei vain ole käynnissä - ei se sieltä takapenkiltä etupenkille näe. Ihan yhtä lailla se siellä on maailmaa hymyillen katsellut kuin ulkopäikkäreiltä herätessäänkin. Mitään kauhuhuutoja ei meillä herätessä koeta, tietää että vanhempi on lähellä.

Ulkomaat on ulkomaat ja Suomi on yhä rauhallinen paikka. Jos epämääräisiä ihmisiä on jossain päin, niin ainahan voi vaihtaa asiointijärjestystä ja käydä muualla ensin. Lapsikauppaa tai lapsenryöstäjiä täällä ei ole. Jos auto syttyy palamaan niin minkä sille sitten voi, mutta parkkipaikkakolhun pitäisi olla melkoinen että lapsi turvaistuimessaan loukkaantuisi - eikä mun käyttämilläni paikoilla isoja autoja tai suurta vauhtia voi olla. Ja se avainten hukkaaminen, niitähän on useita eli tuo on juuri niitä ennakkoon mietittyjä asioita.

Täällä palstalla tuomitaan kovin helposti. Yrittäkääpä muistaa, että kaikki eivät asu isoissa kaupungeissa, kaikilla ei ole kahta vanhempaa perheessään jne.. kaikkien on mukavampi palstailla kun erimieltä ollessa ei kaadeta kuormakaupalla sontaa niskaan. Keskustelu on se, joka muokkaa asenteita. Minäkin opin nyt sen, että moni äiti on karvat pystyssä minun tekemisieni takia.

Minusta on ihan ok, että ette itse jätä lastanne autoon. Se ei minusta ole ihan ok, että soitetaan välittömästi poliisille, jos lapsi nukkuu rauhallisesti autossa. Jos lapsi itkee, niin toki saa ja pitää soittaa!

No ehkä asia kiinnostaa kun sitä kysytään. Mielestäni ei ole minkäänlainen riski jättää lasta autoon pariksi minuutiksi, kun meilläpäin lapsi nukkuu ulkona ja ulkona liikkuu vaikka mitä metsän elukoita, esim. susia paljonkin meilläpäin. Enkä jätä lastani nukuttamatta sen takia että jotain SAATTAA sattua! Ja auton syttyminen tuleen parin minuutin poissaolon aikana on aika epätodennäköistä, eikö?

Halusin tietää, onko laitonta.

Nostin omaksi ketjuksi tuolta ""miksi lapset pitää ottaa mukaan kauppaan"" -ketjusta. Siellä väitettiin lapsen jättämisen autoon olevan heitteillejättö ja olin hämmästynyt, kun osannut lainkaan ajatella asiaa niin.

Olen mielestäni toiminut lapsen parhaan mukaan.

Mulla kolme muksua ja ensimmäisestä lähtien olen jättäny yksin autoon todella pienessä kaupungissa ja vain pieneksi hetkeksi. Joskus parissa erässä eli jos on mennyt oikein hyvin niin käyn vielä vaikkapa postiin viemässä paketin. Laitan ovet lukkoon ja auton pois käynnistä. Sanon että äiti menee vain nopeasti käymään ja että istutte nätisti sen aikaa. Aina on mennyt hyvin. Isoin on nyt oppinut lohduttamaan pienempiä ja antamaan esim. tuttia. Päästään kaikki helpommalla. Minä ja lapset. Isoille ostoksille ja useimmiten menen yksin kauppaan ja lapset miehen kanssa. Mutta aina se ei ole mahdollista.

Isossa kaupungissa en tätä uskaltaisi varmaankaan tehdä. Onneks ei tarviikkaan.

Kukin tekee tavallaan ja ärsyttää ulkopuoliset tuomitsijat.

On aivan eri maailma kun ajatellaan tuota maalla tai kaupungissa. Mutta itselleni ei tulisi mielinikään jättää vauvaa, kun kaupungissa olen kasvanut. Maalla on tilanne 100% aivan toinen toinen.

Mutta todella noita autopaloja sattuu kyllä. No voihan niitä sattua silloin kun olette molemmat kyydissä mutta silti. Tämä on vähän niin ja näin aihe..

Mutta todella ystäväni isän UUSI auto paloi parkkiruutuun, ilman syytä. aamukahvit oli mennä väärään kurkkuun kun katsoi ikkunasta parkkipaikalle ja siellä on auto liekeissä ja palokunta paikalla.

Mutta syttyyhän sitä asuntopaloja, tietokoneet poksahtaa, pesukoneet, telkkarit voi palaa jne.

Pieni lapsi ilman aikuisen valvontaa on AINA heitteilejättö. Minä asun kans tuollaisessa pikkukylässä mutta en koskaan ole jättänyt nukkuvaa lasta mihinkään. Jotkut jättää vauvan täällä apteekin ulkopuolelle vaunuihin, mulle ei tulis mieleenkään. Sinä et ehdi ulos apteekista jos joku päättää sun lapsesi vaikka ottaa, et millään vaikka heittäisit tavarat kuinka nopeesti.

Isommista lapsista voin kertoa et mieheni ja hänen serkku alkoivat pienenä ajaa autoa kaupan parkkipaikalla. Toinen ohjas ja toinen istui sylissä ja käytti polkimia. Auto oli aika huonossa kunnossa kun vanhemmat kaupasta tuli mutta onnex pojat oli elossa!

Tähän liittyen meille kävi eilen siten, että oltiin pienessä keittiökalustemyymälässä käymässä ja jätettiin lapsi nukkumaan autoon hetkeksi kun oli juuri nukahtanut päiväunilleen.

Oli tyhmästi tehty - sillä vaikka ihan vieressä oltiinkin ja näin liikkeen ikkunasta vielä autoon sisälle niin meille tuli jotain ongelmia (väittelin jostain tavaran toimitusajasta) myyjän kanssa ja hetkeksi unohdimme vilkaista vauvaa.

Siinä ajassa (ehkä 5-7 min) vauva oli ehtinyt herätä parkua päänsä punaisena autossa ja oli tietenkin ihan hysteerinen kun menimme ottamaan sen syliin.

Ensimmäinen ja viiminen kerta kun jätimme autoon - vaikka kuinka ikkunasta voisi vahtia.

Täällä joku vertasi autoon jättämistä vauvan ulkona nukuttamiseen.
Asumme kaupungissa ja nukutan kyllä lastani ulkona, mutta parvekkeella. Aika monissa kaupungissa sijaitsevissa kerrostaloissa on parveke ja rivitaloissa aidattupiha. Omakotitalojakin kaupungissa on, mutta ne eivät olekkaan ihan keskustassa vaan syrjemmällä.
En sano sitä etteikö kaupungin sivustollakin liikkuisi hörhöjä, jotka voisivat lapsen ottaa tai vahingoittaa. Mutta ihan tuolla keskustassa se on todennäköisempää...ainakin täällä meillä päin.
Ja onhan se, ainakin mun mielestä, eriasia ilmoittaa poliisille kadonneesta lapsesta, joka on viety omalta pihalta, kuin että jätin sen tuolla kaupungilla autoon. Että ihan pikaisesti kävin. Pikaisesti ne käy hörhötkin.

Olen nyt lähdössä pojan kanssa maalle ja en kyllä aio sielläkään häntä jättää valvomatta siihen kylälle minkään kaupan eteen vaan kuljetan mukana.

Eihän kukaan voi tietenkään olla ylisuojeleva, mutta kyllä nyt ap hakee hyväksyntää itselleen. Itse kokee tekevänsä väärin, sillä ei muuten varmasti kyselisi asiaa jos olisi itse sinut sen kanssa. Toivoo mielessään ettei ole ainoa, joka lapsensa silmistään jättää.

alkuperäinen kysymys kuului: Onko _rikos_ jättää nukkuva lapsi autoon itkuhälyttimen kanssa (siis huomatkaa, hälyttimen kanssa) kun itse piipahtaa kauppaan.

Että se siitä hyväksynnän hausta ;)

Niin no oli hälytin tai ei... Ei se hälytin mielestäni asiaa yhtään valoisammaksi tee.
Ja mielestäni tällä haetaan hyväksyntää muilta jättää lasta autoon hälyttimellä tai ilman.

Mutta jätä.... tiedäthän varmasti nyt mitä saattaa seurata. Koskaan ei voi sanoa ei koskaan.

Ehkä kannattaa kysyä asiaa sitten poliisilta jos se tässä huolen aiheena on että onko asia rikos. Täällä me äidit vaan sanotaan omia mielipiteitämme.

Ja nimimerkki kk:lle sanoisin jos hän kommentoi minun kirjoitustani tuolla viimeisellä lausella, että se otsikko vaan TULI mieleeni, kun luin tämän ketjun. Tuskin se äitikään ajatteli, että kun kiskalla käy voi auto syttyä palamaan..

Minulle on ihan sama kuka jättää ja kenet autoon nukkumaan, mutta sanoin vaan oman mielipiteeni, että minä en jättäisi autoon nukkumaan. Eikä tämä ole riitelyä:)

pakko kommentoida vielä sen verran, että mitäs kun jätät lapsen yksin autoon, menet kauppaan tms ja sulle tapahtuukin jotain, saat yllättävän sairauskohtauksen yms?kukaan ei tiedä autossa olevasta lapsesta mitään....

Yhteistyössä