Kahden lapsen jättäminen autoon onkin hullun hommaa, isompi voi keksiä mitä vain ja pienempi ei pääse vöistään mihinkään.
Tuollainen alle 15 000 asukkaan pikkukaupunki on täälläkin ja lapsi ei tosiaankaan enää kaukalossa. Unet on silti vielä mitä sattuu ja usein ehtii nukahtaa juuri ennen keskustaa. Siksi olen mieluummin jättänyt torkkumaan kuin raahannut pikkuputiikkiin mukaan.
Minulle riittää se, että lain mukaan ei ole heitteillejättö. Oman lapsen parhaan mukaan toimin ja näissä tapauksissa se on ollut tuo mieluummin autossa nukkuminen kuin itkevänä kauppaan raahaaminen.
Heräämisestä, on lapsi joskus herännytkin autossa yksin ollessaan. Eipä tuo isosti eroa siitä kun matkan aikana herää, auto ei vain ole käynnissä - ei se sieltä takapenkiltä etupenkille näe. Ihan yhtä lailla se siellä on maailmaa hymyillen katsellut kuin ulkopäikkäreiltä herätessäänkin. Mitään kauhuhuutoja ei meillä herätessä koeta, tietää että vanhempi on lähellä.
Ulkomaat on ulkomaat ja Suomi on yhä rauhallinen paikka. Jos epämääräisiä ihmisiä on jossain päin, niin ainahan voi vaihtaa asiointijärjestystä ja käydä muualla ensin. Lapsikauppaa tai lapsenryöstäjiä täällä ei ole. Jos auto syttyy palamaan niin minkä sille sitten voi, mutta parkkipaikkakolhun pitäisi olla melkoinen että lapsi turvaistuimessaan loukkaantuisi - eikä mun käyttämilläni paikoilla isoja autoja tai suurta vauhtia voi olla. Ja se avainten hukkaaminen, niitähän on useita eli tuo on juuri niitä ennakkoon mietittyjä asioita.
Täällä palstalla tuomitaan kovin helposti. Yrittäkääpä muistaa, että kaikki eivät asu isoissa kaupungeissa, kaikilla ei ole kahta vanhempaa perheessään jne.. kaikkien on mukavampi palstailla kun erimieltä ollessa ei kaadeta kuormakaupalla sontaa niskaan. Keskustelu on se, joka muokkaa asenteita. Minäkin opin nyt sen, että moni äiti on karvat pystyssä minun tekemisieni takia.
Minusta on ihan ok, että ette itse jätä lastanne autoon. Se ei minusta ole ihan ok, että soitetaan välittömästi poliisille, jos lapsi nukkuu rauhallisesti autossa. Jos lapsi itkee, niin toki saa ja pitää soittaa!