lapsi nukkuu autossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja elli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
edellisen kirjoitukseen viitaten, tuo tuli minullekkin mieleen, mutta en uskaltanut kirjoittaa. Kohta tulee huutia..:)

NO, näinhän ei välttämättä tapahdu, mutta never know..

Entäs jos saatkin kotona sairaskohtauksen???? Mitä sitten vauvalle tapahtuu? Auton ikkunasta sentään näkee, että vauva siellä yksin parkuu, mutta kotiin sisälle ei näe kukaan. Kotona vauva voi olla paljon kauemmin hädässä, jos tällainen sairaskohtaus iskisi.

Itse en edelleenkään silti jättäisi lasta autoon enkä myöskään ulos vaunuihin nukkumaan (parveke on eri asia).

arvatenkin tuli huutia, sen nyt oli tieto. Juu, ei siis kotonakaan kannata olla lapsen kanssa kaksin...huoh.se oli vaan mun mielipide, mulle on ihan sama kuinka pitkiä aikoja jätätte vauvan yksin autoon yms. Ite en jättäis, ja mun mielestä se on heitteillejättö, kotona vauvan kanssa kaksin olo tuskin sitä on...paree olla vaan kommentoimatta...

jos oikeesti alatte asioita miettimään tolta kannalta et mitä saattaa tapahtua, miten ylipäätään uskallatte tehdä yhtään mitään?! voithan saada sairaskohtauksen autolla ajaessa ja suistua ojaan, voihan joku kaupungilla vahingossa töytäistä vaunujasi ja niin että ne kaatuvat, voithan pyörtyä sillä aikaa kun lapsesi nukkuu parvekkeella, tai kun lähdet kävelylle,voi joku hullu kävellä vastaan ja kaapata lapsesi. ja hei, älkää antako lapsillenne ruokaa, nehän voi vaikka tukehtua siihen! ja autojahan nyt syttyy ihan alvariinsa palamaan parkkiksilla! just joo!

Niin noin mäkin ajattelen. Ei koskaan voi tietää mitä sattuu. Mutta jos nyt juoksen hakemaan maitolitran ja voita kaupasta ja lapset jäävät autoon niin en ole ihan niin skitso että ajattelisin heti että mitä jos auto syttyy palamaan. Uskon kohtaloon ja omaan järkeeni.

Kyllä minä täällä pääkaupunkiseudulla omakotitalossa ja rauhallisella alueella laitan tytön ulos nukkumaan itkuhälyttimen kanssa. Tosin koirat haukkuu heti jos joku tulee (ovat irti omalla pihalla). Maalla syntyneenä ja kasvaneena en ole edes ajatellut että joku tulisi ja kaappaisi lapsen yms...!

Autoon en ole jättänyt käydessäni kaupassa mutta pihalla tyttö on ollut autossa, auto aivan oven edessä ja ulko-ovi auki ja olen purkanut ruokakassit jääkaappiin. Eli kuulen heti kun tyttö ääntelee.

hetkinen..olen muuten käynyt pankkiautomaatilla niin että tyttö oli autossa ehkä 20 metrin pääsä ja näin hänet koko ajan. Koirat olivat myös autossa ja sinne ei kyllä kukaan vieras silloin pääse, suojelevat vauvaa kovasti.

Nää on aika tällaisia monipiippuisia asioita mutta kun jokaisella on oikeus tehdä niinkuin tykkää niin ei kai siinä mitään. Kai niitä kaappauksia ja autopaloja kuitenkin niin vähän sattuu että jos 2 minuuttia on poissa niin riski on aika pieni. Alkuperäinen tuskin tarkoitti kunnon kaupassa käyntiä?? miten se nyt olikaan...

""jos oikeesti alatte asioita miettimään tolta kannalta et mitä saattaa tapahtua, miten ylipäätään uskallatte tehdä yhtään mitään?!""

Tätä mäkin ajattelin. Ei ihme jos 1-2 lapsen äidit nykyään uupuu ja masentuu, jos pelätään koko ajan että ""jotain tapahtuu"" ihan hysteerisinä.
Kuvitelkaas, mun äiti jätti mut vauvana yksin lattialle kotiin huovan päälle, kun lähti pyykkejä ripustamaan! Siinä meni 5-10 minuuttia, mitä jos äiti olis pyörtynyt pihalle tai puu kaatunut yhtäkkiä sen päälle?! Entä jos haukka tai huuhkaja olis lentänyt avonaisesta ikkunasta sisään ja käynyt mun kimppuun? Tai pallosalama olis tullut hormista ja räjähtänyt? Tai kämpän katto olis just sillä hetkellä romahtanut!?

Ei oo totta, koittakaa nyt saada vähän otetta, teiltähän menee järki jos tommosia mietitte jatkuvasti. Entäs sitten kun lapset lähtee kouluun? Meinaatteko lukioonkin vielä talutella ne kädestäpitäen? :D

Ehkä nyt hieman jo liioittelit? Toki voi kenelle tahansa käydä ja mitä tahansa ja missä tahansa.
Mutta en missään jättäisi lasta autoon yksin en, en ja en.

Mutta eikö täällä ole kerran mainittu, että jos joku jättää jättäköön...saadaan vaan taas lehdistä lukea miten on pieni lapsi joutunut ties mihin.

Voihan munki pojalle käydä tääl kotona vaikka mitä, mutta tuolla liikkuessa sattuu sitten meille molemmille.

Kukahan täällä liioittelee...

""jos joku jättää jättäköön...saadaan vaan taas lehdistä lukea miten on pieni lapsi joutunut ties mihin.""

Niin, jotain hirveäähän tapahtuu VÄISTÄMÄTTÄ ja välittömästi.
Täällä ei kukaan ole sanonut jättävänsä kuin pariksi minuutiksi kun juoksee hakemaan maidon tai aspiriinipakkauksen, ni johan auton lyttää rekka tai joku hullu osuu paikalle varastamaan vauvan... Get real! Pari minuuttia ja hirveä poru!

Mutta tiedättekös miksi kutsutaan helleaaltoa Texasissa? ""Baby-baking season"" - koska siellä vanhemmat UNOHTAA lapsia tuntikausiksi autoon, tapauksia on useita vuodessa.

jos nyt otetaan sit texasit vertailuun niin lisätään lisää soppaan: keski-euroopassa suomalaisia pidetään kilahtaneina, koska täällä jätetään lapsia vaunuihin kaupan ulkopuolelle ja AUTOON.

Muualla maailmassa joutuu jopa edesvastuuseen jos lapsen jättää vaikka kaupan ulkopuolelle tai kahvilan ulkopuolelle, vaikka itse istut ikkunapaikalla kyttäämässä.

et se tästä keskustelusta. Monet kärjisti asian täysin toisten mielipiteistä.

Oli munkin sitte pakko vastata... Täällä tuppu kylässä kaikki jättävät lapsiaan pieneksi toviksi autoon... Itsekkin olen kerran jättänyt vauvan autoon, kun olen mennyt maksamaan ostamani bensan... (Kolmi vuotiasta en tosin uskaltais jättää) Eihän se ole TÄÄLLÄ sen kummempaa kuin jättää vauva sisälle (lattialle huovan päälle) kun kipasee viemässä roskat tai käy vessassa paskalla, siihenkin menee varmasti sama aika kuin käydä apteekissa.... Otatteko te vauvat mukaan sinnekin.... sieltähän saa kaikenlaisia pöpöjä, heh! Ja lisäks vielä että jos jostain tänne eksyis joku joka aikoo napata lapsen kerkiäis esim. apteekista varmasti takas ennen kuin kyseinen henkilö on saanut tiirikoitua kukot auki. JOS, JOS, JOS ja JOS

Koiranäyttelyissä, koiraihmisillä, heillä jotka rotukoiria kasvattavat ja jalostavat, on ihmeellinen tapa jättää koiransa autoon aurinkoiselle parkkipaikalle, usein joku jalkapallokenttä tai vastaava.

Koiria pidetään autossa tuntikausia, ikkuna saattaa olla sentin auki.

Siis tässä kohtaa minun järkeni ei riitä. Miten voi koiraihminen (ja nuo näyttelykoiraihmisethän ovat parempia koiraihmisiä kuin tavallisten kotikoirien koiraihmiset) jättää koiran tuntikausiksi autoon? Ja kyseessä EI ole unohtamine, ihan tahallista on.

Palokuntaa naurattaisi (jollei itkettäisi koiran takia) pelastaa koiria autosta koiranäyttelyn parkkipaikalla. Usein luetaan lehdestä että koiranäyttelyn parkkipaikalla kuivui niin ja niin monta koiraa.

Tämän rinnalla kioskin luukulla asiointi vauva autossa ja auto vieressä ja vieläpä ovikin auki (tai vastaava pikakäväisy) ei varmastikaan ole maailman suurin erhe.

Heh. Mutta mukavan keskustelun saitte taas aikaiseksi. Kiva kun täällä elleissä on niin paljon täydellisiä ihmisiä, heistä on hyvä meidän tavallisten tallaajien ottaa mallia. Heh.

Siis huovan päälle..?? Et kai vaan kattokruunun alle???!!! Sehän voi pudota ihan milloin vaan. Olen lukenut lehdistä huonosti kiinnitetyistä lampuista ja en missään missään missään nimessä jättäisi lastani semmoisen alle. :)))

On se, kun kaikki otetaan niin kirjaimellisesti, minä+edelliset kirjoittavat varmastikin tarkoittivat että ihan varmasti jotain tapahtuu jos jättää vauvan autoon?se nyt vaan oli jossittelua ja perustelua sille miks esim. itse en jättäis. pakko siis vääntää ja muunnella toisten sanomisia, eikai teidän muille tarvi sitä perustella jos jätätte vauvan sinne autoon puoleks minuutiks, senkun jätätte, mutta minä en. miks ihmeessä tarvii kaikesta ottaa niin itseensä???nää on vaan kaikkien omia mielipiteitä, jättää ken jättää, mutta kai nyt oman mielipiteen asiaan saa kertoa. lapsellista...

Asiasta tosiaan viidenteen, tuo koirien autoon jättäminen helteellä tai millä vaan ilmalla on ihan järkyttävää eläinrääkkäystä! Ilman vettä ja ikkuna tosiaan sentin auki, mitä helvetin järkeä. Jos koiran haluaa lopettaa niin luulisi että omistajalla olisi hieman säälin tunteita avutonta eläintä kohtaan ja veisi sen vaikka eläinlääkärille lopetukseen, mutta ei! Mitähän näiden koiran omistajien mielessä liikkuu? Tuskin omistavat edes aivoja. Itse en jättäisi koiriamme koskaan autoon helteellä tai yleensä milloinkaan. Enkä jättäisi lapsianikaan. Kyllä kyrsii tuollainen...

No niin, nyt täällä alkaa tapahtua:) Johan täällä olikin jonkin aikaa keskustelut rakentavia...heh hee.

No, tässä nyt taas joku alkoi vääntämään toisten jutuista liioiteltuja ja alkoi tulla syytöksiä heille jotka eivät lastaan autoon jätä. Eli, olemme siis friikkejä vaikka perimmäinen syy autoon jättämisestä ei ole se että se VOISI syttyä palamaan..

Ehkä me kaupunkilaiset asioidaan isoissa marketeissa ja ainakin missä me asumme on postit ym. palvelut kauppakeskuksessa ja sinne parkkihalliin ei viitsi jättää lasta nukkumaan. Siinä sitä olisi, kun olisi tunnin kassajonossa ostamassa sitä maitoa ""pikaisesti"" L.A puhelin kädessä josta yksi linja suoraan poliisille, ettei joku hyypiö laita autoa palamaan sillä välin...heh.

Mehän ei voida tietää, mitä on asiointi pienessä
Sirkan Liha ja -leike kaupassa, jossa auton voi jättää oven eteen. Eikä ymmärretä, jos esim. siellä kaupassa lamppu putoaa päähän että ihmiset jopa auttavat ja tarkistavat kenen lapsi on autossa sillä täällä kaupungissa kun ihminen kaatuu, sen yli kävellään eikä auteta.

Viime yönä jännitti kun menin nukkumaan, sillä jätin tiskikoneen päälle. Siitäkin varoitettiin täällä eilen. Sanoinkin miehelle, että näinkö aamulla joudutaan etsimään uimarenkaat jos keittiö on veden vallassa..=).

Eli Älkää nyt IHMEESSÄ ottako kaikkia kirjaimellisesti ja kääntäkö toisten viestejä. Jos nyt itse satuin mainitsemaan että olen nähnyt ko. lehti-ilmon autopalosta, ei se ole syy miksi en jätä lasta autoon.

Täytyy sanoa, että olen kateellinen niille, kenen lapset nukkuu vaikka moottorin sammuttaa autosta. Tämän meidän pienimmän mynthonit (=siniset silmät) on alusta asti ollut heti auki kun moottori sammuu.

Ja hei, tää viesti oli sitten huumorilla:):):=) Olisko case closed? vai oliko ellin tarkoitus provoilla=)

Hih Heidi, hyvin kirjotettu. Hyvin ne todellakin vääntyy nää jutut ja loppujen lopuks unohtuu kuka sano mitä ja miks. Mutta et tietenkään jätä lasta marketin parkkipaikalle. Ja isossa kaupungissa en uskaltais sitä tehdä.

Täytyy sanoo että meijän pikkukaupungissa yks isä jätti lapsensa autoon ja auton käyntiin ja ovet auki ja yks heppu otti auton ja lähti ajamaan. Vähäks isä säikähti ja vähäks oli siltä tyhmästi tehty. Tyttö löyty, mutta voi huh huh. !!

Ja kaverin lapsi rupes oksentamaan autossa ku se oli käymäss Pirkon valinta ja maidossa hakemassa sen maidon. Isoveli tuli kauppaan sanomaan että sisko oksentaa. Ei sekään kivaa ois ollu. Mutta silti jätän lapset autoon pikaisen asian ajaksi. Mutta en koskaan kattokruunun alle lattialle! :)))))))

Päivän jatkoja autoileville äiteille!!

Puhut asiaa. Epäilen ettei läheskään kaikilla vastaajilla ole käsitystä, mitä käytännössä tarkoittaa se että asuu maalla =)

Mikäli asuisin itse ""mummulassa"" voisin hyvin jättää auton paikallisen lähikaupan eteen, ovi auki ja avaimet virtalukossakin :D

Korkeintaan pois tullessa siinä olisi naapurin mummo juttelemassa toisen naapurin kanssa (mikäli kaksi ihmistä samaan aikaan kaupalle sattuisi osumaan) että ompas tuon xxxx:n tyttären tyttö kauuheasti kasvanut jne..

Niin ja jos kylällä/kaupan edessä edes näkyisi jossain joku "" tuntematon heppu"" olisi kaupan tätikin ikkunasta pällistelemässä ""kuka ihme se tuo nyt on"" jne..

Siellä ei tuntemattomat heput huomaamatta autolle kävelisi..

Meillä on 1.5 vuotias tyttäreni tyttö joka nukkuu herkästi autoon.
Eiköhän nukkunut kauppareissulla ja matkaa on 7 km. Nukkus vielä kaupan pihallakin. Pappa otti syliin eikä herännyt. Laittoi sitten kaupan kärryjen vauvaistuimeen ja tyttö nukkus koko ajan.

Eikä olla jätetty koskaan omiakaan lapsia autoon nukkumaan.

Mä olen pohtinut tätä eroa äitien asenteissa lapsen autossa nukkumista kohtaan. Oma ""leväperäisyyteni"" asiaan selittyy tosiaan sillä, että olet aina asunut hyvin pienissä taajamissa tai haja-asutusalueella. Tuo asiointikaupunkimmekin taitaa taajamana jäädä n. 6000 asukkaan kokoiseksi.

Tänään käytiin mummolassa. Siirrettiin vasikoita toiselle laitumelle (poika kantoliinassa), autoin veljeäni asentamaan rehulaidat traktorin peräkärryyn ja pikkuviikari istui silläaikaa mummon apurina rattaissaan navetassa, väylällä jota pitkin lehmät siirtyvät lypsyn jälkeen takaisin pihattoon. Siellä oli silti turvallisempaa (ja voi miten paljon mielenkiintoisempaa!) kun pihalla, jossa siirreltiin painavia laitoja ja paukutettiin niitä paikalleen.

Minun maailmassani lapset ovat siis aina kulkeneet mukana arjessa, olleet mukana erilaisissa töissä. Tapaturma-alttius kasvaa - se on totta - mutta toisaalta on hieno nähdä pikkuvesselin into navetassa, traktorin lähellä tai pellolla, kun haetaan lehmiä lypsylle. Tässä ympäristössä vanhempana joutuu jatkuvasti arvioimaan vaaran suuruutta.

Ei teistä moni varmasti lähtisi pellolle lehmien joukkoon tai antaisi lapsen olla lainkaan navetassa. Minä olen onnellinen siitä, että minun lapsillani on mahdollisuus taputtaa lehmiä ja juottaa vasikoita, enkä todellakaan aio jättää sitä käyttämättä.

Kun jätän lapsen autoon itkuhälyttimen kanssa nukkumaan käväistäkseni pikaiseen kaupassa (ollen poissa sen 2-15 minuuttia) otan paljon pienemmän riskin onnettomuudesta kuin mennessäni lapsen kanssa navettaan. Pikkupaikasta kun on kyse, niin tietävät kyllä kenen lapsi vetelee sikeitä.

Yhteistyössä