Lapsi ostaa ruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
muisto hamasta lapsuudesta: erään silloisen julkkiksen tytär oli luokallani, mutta kaveerasin enemmänkin hänen pikkusiskonsa kanssa, rahan puutetta perheessä ei ollut, mutta tämä pikkusisko tykkäsi kauheasti lauantaimakkarasta, ja osti sitten omilla rahoillaan 150 gramman paketin lauantaita. Istuttiin mun kotitaloni rapun rappusilla kadulla ja nyrhittiin avaimella paketti auki, ja kaverini jakoi makkarat kristillisesti tasan mun kanssa...ohikulkevat aikuiset hymyilivät ja eräs nainen pysähtyikin ja sanoi" Mitä, makkaraako te siinä syötte, miten suloista!"
Tämän tarinan tarkoitus oli kertoa että lapsella voi olla montakin syytä ostaa omilla rahoillaan ruokaa. :)

Siis mikä sun ongelma tässä on? Se että lapsi kävi ilman vanhempia kaupassa? Jos sä kerran olit mukana niin etkö ollut vastuullinen aikuinen ja lapsi turvassa? Se että lapsella on omaa rahaa ja päättää itse mihin ne käyttää kun kerran sanoit ettei vanhemmat kaupasta mitään tilanneet?

Oikeesti, mikä mättää? Mikä se raja pitäisi sun mielestä olla mitä lapsi saa rahoillaan tehdä tai milloin ja miten saa kaupassa käydä ja mitä ostaa? Pitäisiköhän sun keskittyä vähän enemmän omaan elämään ja pikkusen vähemmän toisten asioiden märehtimiseen kun ei niissä tunnu mitään niin pahasti vialla olevan.. :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tarkoitin että vanhemmat eivät ole tilanneet mitään kaupasta, eri asia jos on pyydetty
tuomaan jotakin kaupasta ja vanhempi maksaa sitten.
Olen muutenkin seurannut tätä rajaa, mikä kuuluu lapsen elämään jne.

eikö ne rahat sinne kauppaan tule vanhemmilta? Kyllä mä kävin ostamassa alaasteikäsenä välipala ruokaa, joskus leikkelettä ja jotain hyvää leipää, ja vanhemmat ne rahat mulle antoi.

Alkuperäinen kirjoittaja Wicked Mary:
muisto hamasta lapsuudesta: erään silloisen julkkiksen tytär oli luokallani, mutta kaveerasin enemmänkin hänen pikkusiskonsa kanssa, rahan puutetta perheessä ei ollut, mutta tämä pikkusisko tykkäsi kauheasti lauantaimakkarasta, ja osti sitten omilla rahoillaan 150 gramman paketin lauantaita. Istuttiin mun kotitaloni rapun rappusilla kadulla ja nyrhittiin avaimella paketti auki, ja kaverini jakoi makkarat kristillisesti tasan mun kanssa...ohikulkevat aikuiset hymyilivät ja eräs nainen pysähtyikin ja sanoi" Mitä, makkaraako te siinä syötte, miten suloista!"
Tämän tarinan tarkoitus oli kertoa että lapsella voi olla montakin syytä ostaa omilla rahoillaan ruokaa. :)

Mulla tulee niin sulonen mielikuva tosta :heart:

siis kolmasluokkalainen osti omilla rahoilla ruokaa lahjaksi saamillaan rahoilla.
Kukaan ei ollut pyytänyt mitään tuomaan.
Asia on eri, jos on pyydetty asioimaan kaupassa ja tuomaan jotakin, siinä ei ole
mitään erikoista.

Mikä siinä siis mättää?Kukaan ei ole käskenyt mitään ostamaan vaan lapsi haluaa hyvää hyvyyttään itse omilla rahoillaa "auttaa" äiskää ja iskää ostamalla kans ruokaa...?Mä tein ihan samaa pentuna...

Alkuperäinen kirjoittaja ap :
siis kolmasluokkalainen osti omilla rahoilla ruokaa lahjaksi saamillaan rahoilla.
Asia on eri, jos on pyydetty asioimaan kaupassa ja tuomaan jotakin, siinä ei ole
mitään erikoista.

Vastaa nyt kysymykseen miksi tämä sua haittaa? Miten sä tähän perheeseen liityt kun tiedät lapsen ja vanhempien ajatuksenjuoksun niin tarkkaan että tiedät siinä olevan jotain pielessä?

Alkuperäinen kirjoittaja ap :
mitään erikoista.

Olipa AJATTELEVAINEN, EPÄITSEKÄS lapsi, joka päätti varmaan ilahduttaa vanhempia ostamalla ruokaa!!!

Nykyaikana harvinaista =)

En kauaa tähän vastaile enää, olen kertonut asian jo.
Ei kai lapsi toimi vanhempana, joka päättää perheen aterioista
ja shoppailee perheelle ruoan, tästä oli kyse!!

ai, oisit heti sanonut että tää lapsi tekee aina perheen ruokaostokset ja ostoslistat. täytyy sanoa, että hyvin on vanhemmat lapsen kasvattaneet, jos jo tuossa iässä osaa eri ruokien ohjeet niin hyvin että pystyy suunnittelemaan perheen ruokalistat ja ostoslistat.

Et sä ole vastannut yhtään mihinkään etkä ole kertonut muuta kuin että jotain on sun mielestä pielessä, mutta et sano mitä. Siis hohhoi.. Tuskin se lapsi toimii vanhempana ja päättää ruoka-asioista jos kerran kotoa ruokaa löytyy jne. Mietippä vähän miten kirjoittelet itsesi kanssa ristiin niin uskottavuus saattaa säilyä vähän pidempään ;) Aloitas uusi provo niin siirrytään sinne :)

Mä ymmärrän sun jutun: Itse ostin kymmenen vanhana sunnuntaina kioskilta säilykelihapullia tyhjistä pulloista saamillani rahoilla, kun oli kaamea nälkä ja isä oli juonut kaikki rahansa eikä ollut tuonut viikonlopuksi jääkaappiin mitään syötävää... Ei ollut lapsen elämää se, mutta toisaalta kasvatti aivan erilaiseen itsenäisyyteen ja ehkäpä arvomaailmaankin kuin nykyajan pullamössöt... Ei silti että kelleen sellaista toivon.

Kyse on rajoista perheessä, lapsi tuttavaperheestä.
Ja vastaus vielä: perunat puuttuivat

Niin mitkä ne rajat perheessä pitäisi olla sun mielestäsi? Lasta kielletään menemästä kauppaan vai? Olisit tyytyväinen sitten? :)

Alkuperäinen kirjoittaja 80-luvulla:

Mä ymmärrän sun jutun: Itse ostin kymmenen vanhana sunnuntaina kioskilta säilykelihapullia tyhjistä pulloista saamillani rahoilla, kun oli kaamea nälkä ja isä oli juonut kaikki rahansa eikä ollut tuonut viikonlopuksi jääkaappiin mitään syötävää... Ei ollut lapsen elämää se, mutta toisaalta kasvatti aivan erilaiseen itsenäisyyteen ja ehkäpä arvomaailmaankin kuin nykyajan pullamössöt... Ei silti että kelleen sellaista toivon.

Mutta tuollahan lukee että kotona on kyllä ruokaa..Eli ei siellä nälkää nähä..

Ikävää, mutta tuskin tästä oli kysymys. Ap:han sanoi, että lapsen kotoa löytyy ruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Chala:

Niin mitkä ne rajat perheessä pitäisi olla sun mielestäsi? Lasta kielletään menemästä kauppaan vai? Olisit tyytyväinen sitten? :)

tai ehkä lasta pitäis kieltää tekemästä perheen ruokalistaa. ajatteles, siellä ne vanhemmat joutuu syömään joka päivä kaurapuuroa aamupalaksi ja makkarakeittoa lounaaksi, jauhelihakeittoa päivälliseksi. ei enää koskaan ravintolassa syömistä, pizzoja, kebabeja, pikaruokaa, patonkeja yms. onhan se kauheaa, kun lapsi tyrannosoi koko perhettä ruokavaliollaan :o

Mä oon jo alle kouluikäisenä karannut pihasta (asuttiin kaupan naapurissa, välissä vain leikkikenttä) oma-aloitteisesti tekemään ruokaostoksia. Ajattelin auttaa vanhempia. Suunnitelma kariutui siihen, etten osannut kunnolla laskea, joten ostokset jäivät tiskille kun markkani eivät riittäneet. Myöskään ikä ei riittänyt iskän saunakaljoihin...

Pikkulapsi ostaa isille kaljaa. Aiai.

Oon kyllä lapsena ostanut omilla rahoilla ihan onnistuneestikin ruokaa kaupasta, esim. kun ollaan leikitty kaverin kanssa kokkia, niin jotain juureksia käytiin ostamassa ja mikrossa niitä keiteltiin. Myös yökyläillessä ostin herkkuja omilla rahoilla kaverille tarjottavaksi, joihin karkkien lisäksi sisältyi ihan oikeeta ruokaakin.

Kyllä meillä ruokaa oli kotona molemmilla, kaverin vanhemmilla jopa ravintolakin, en tajua mitä huolestuttavaa tässä on. Eikä oo alkoholisteja kumpikaan vanhemmistani :)

Apua..meidän lapset ostaa savukalaa omilla rahoillaan :ashamed:
Usein kun saavat omaa rahaa niin saattavat kaupassa ostaa karkin sijaan savukalaa. Ostan mäkin sitä toki joskus mutta kun saavat rahaa esim. mummuilta niin usein satsaavan sen omiin suosikkeihinsa, fetaan, oliiveihin,auraan,pistaaseihin ja just tohon kirottuun savukalaan yms. Jotka kyllä kuuluu meidän vanhempien ostettaviin yleensä mutta joskus mä en suostu sijoittamaan niihin vaan lapset haluaa ne "extrana"..En tiedä ymmärtääkö kukaan.

Mut iik, meil on selkeästi ongelmaperhe. :snotty:

Mutta ap kyllä kertoi aikaisemmin että ruokaa kotona on.. Siksi kukaan muu ei ongelmaa tunnu ymmärtävän :) Sun kohtaloasi ei toivoisi millekään lapselle vaikka jotain selviytymisestä opettaisikin :(

Alkuperäinen kirjoittaja voin kuvitella tuskan:
Alkuperäinen kirjoittaja Chala:

tai ehkä lasta pitäis kieltää tekemästä perheen ruokalistaa. ajatteles, siellä ne vanhemmat joutuu syömään joka päivä kaurapuuroa aamupalaksi ja makkarakeittoa lounaaksi, jauhelihakeittoa päivälliseksi. ei enää koskaan ravintolassa syömistä, pizzoja, kebabeja, pikaruokaa, patonkeja yms. onhan se kauheaa, kun lapsi tyrannosoi koko perhettä ruokavaliollaan :o

:laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja miljoonakala:
Apua..meidän lapset ostaa savukalaa omilla rahoillaan :ashamed:
Usein kun saavat omaa rahaa niin saattavat kaupassa ostaa karkin sijaan savukalaa. Ostan mäkin sitä toki joskus mutta kun saavat rahaa esim. mummuilta niin usein satsaavan sen omiin suosikkeihinsa, fetaan, oliiveihin,auraan,pistaaseihin ja just tohon kirottuun savukalaan yms. Jotka kyllä kuuluu meidän vanhempien ostettaviin yleensä mutta joskus mä en suostu sijoittamaan niihin vaan lapset haluaa ne "extrana"..En tiedä ymmärtääkö kukaan.

Mut iik, meil on selkeästi ongelmaperhe. :snotty:

sä oot ihana :)

Kuinka kauan täytyy selittää että yksi vastaaja käsittää?
Erota asiat: lapsi käy kaupassa, hyvä sinänsä.
Lapsi ostaa omilla rahoilla perheeseen ruokaa, vaikkei ole pyydetty,
se on vähän eri asia.
Oletko koskaan kuullut rajoista?

minuakin kiinnostaisi mitä ruokaa lapsi osti kun on ap:n noin pois tolaltaan saanut.
minusta tuo on ihan normaalia,että lapsi kipaisee maitoa tai jotain kaupasta.itsekkin olen niin tehnyt samoin omat lapseni tekevät niin.
meilläkin lapsi saattaa ostaa omalla rahallaan ruokaa jos on vaikka kaverillaan saatan laittaa viestin,että tuotko tullessasi esim maitoa ja maksan sitten kotona takaisin.

Yhteistyössä