Lapsi ostaa ruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä:
1. osti ruokaa, toivottavasti ei jää tavaksi.
2. Hän on saanut lahjaksi rahaa.
Joka kerta kun tulee kauppareissu, tämä lapsi käy kaupassa.Olen nähnyt omin silmin, oletkos sinä?
Keneltä tämä lapsi on saanut lahjaksi niin paljon rahaa, että voi käydä joka kauppareissulla ruokaostoksilla?

En sanonut että ostaa aina ruokaa, jatkosta en tiedä.

KE-NEL-TÄ lapsi on saanut niin paljon rahaa että voi jatkuvasti tehdä ruokaostoksia. Kysymys "keneltä" viittaa tässä tahoon tai tahoihin, jotka ovat lahjoitusmielessä luovuttaneet rahaa lapsen käyttöön.

Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaan vartija:
Lapselta siis pitää kieltää tuo että hän ostaisi tavallisia ruokatarpeita kaupasta omilla rahoillaan oma-aloitteisesti.

joo en kiellä kyl omalta 11v ikäseltä tuota ja kyllä vaan jos hän on omilla rahoilla ostanut meille jotakin ruokatarvetta mitä hänen on tehnyt mieli, annan hänelle kiitosen lisäksi myös rahat jotka on noihin ostoksiin mennyt.

juu ja kyllä meillä on rajat :D

Voi teidän lapsi parkoja !! :'( Ruokaa ostaa ja kaupasta vielä !! Toivottavasti joklu tekee teistä ilmoituksen jonnekin....

Ja valmistaa jopa äitillee ruokaa

Itse asiassa on tehnyt ruokaakin, on oma-aloitteinen, mikä on hyvä.
Tällä tarkoitin juuri huoltani tästä lapsesta.
Mutta kaipa sitten kolmasluokkalainen voi olla aikuinen ihan täysillä,
ei kai sillä väliä ole.
Jatkakaa nyt tästä, mun täytyy lopettaa vähitellen.

Ja sekö et laps opettelee tekemään asioita jopa laittamaan ruokaa on sit sitä et laps on täysin aikuinen.

Voi pyhäyksinkertasuus sentään.

Kyllä mun 11v on laps vaikka hän saakin tehdä ruokaa halutessaan ja saa käydä ostamas kaupasta ruoka-aineita ihan itsekseen ilman että mä lähettäisin hänet sinne hakemaan jotain tiettyä.

Kyse ei ole opettelusta, mikä on eri asia vaan siitä että lapsi joutuu
ottamaan vastuuta. Paino sanalla joutuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä:
1. osti ruokaa, toivottavasti ei jää tavaksi.
2. Hän on saanut lahjaksi rahaa.
Joka kerta kun tulee kauppareissu, tämä lapsi käy kaupassa.Olen nähnyt omin silmin, oletkos sinä?
Keneltä tämä lapsi on saanut lahjaksi niin paljon rahaa, että voi käydä joka kauppareissulla ruokaostoksilla?

En sanonut että ostaa aina ruokaa, jatkosta en tiedä.

Mistään muusta et ole edes puhunu ku tosta ruoan ostamisesta

Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaan vartija:
Lapselta siis pitää kieltää tuo että hän ostaisi tavallisia ruokatarpeita kaupasta omilla rahoillaan oma-aloitteisesti.

joo en kiellä kyl omalta 11v ikäseltä tuota ja kyllä vaan jos hän on omilla rahoilla ostanut meille jotakin ruokatarvetta mitä hänen on tehnyt mieli, annan hänelle kiitosen lisäksi myös rahat jotka on noihin ostoksiin mennyt.

juu ja kyllä meillä on rajat :D

Voi teidän lapsi parkoja !! :'( Ruokaa ostaa ja kaupasta vielä !! Toivottavasti joklu tekee teistä ilmoituksen jonnekin....

Ja valmistaa jopa äitillee ruokaa

Itse asiassa on tehnyt ruokaakin, on oma-aloitteinen, mikä on hyvä.
Tällä tarkoitin juuri huoltani tästä lapsesta.
Mutta kaipa sitten kolmasluokkalainen voi olla aikuinen ihan täysillä,
ei kai sillä väliä ole.
Jatkakaa nyt tästä, mun täytyy lopettaa vähitellen.

Ja sekö et laps opettelee tekemään asioita jopa laittamaan ruokaa on sit sitä et laps on täysin aikuinen.

Voi pyhäyksinkertasuus sentään.

Kyllä mun 11v on laps vaikka hän saakin tehdä ruokaa halutessaan ja saa käydä ostamas kaupasta ruoka-aineita ihan itsekseen ilman että mä lähettäisin hänet sinne hakemaan jotain tiettyä.

Kyse ei ole opettelusta, mikä on eri asia vaan siitä että lapsi joutuu
ottamaan vastuuta. Paino sanalla joutuu.

Eli ei saa käydä kaupassa mutta hoitaa kuitenki aina kaupassa käynnit ja maksaa ruoat lahjaksi saamillaan rahoilla, ja nyt sitten joutuu ottamaan vastuun. Edelleen mä kysyn et mikä meni nyt mäkeen?

Miten lapsi JOUTUU ottamaan vastuuta jos kotona kerta aina ruokaa on, eikä mitään ole pyydetty tuomaan kaupasta..Eikö se sillon tee sen ihan itse, uteliaisuudesta, oppimisenhalusta, hyvätahtoisuudesta jne jne...
Mun mielestä on hyvä vaan että muksun kiinnostus riittää tuollaiseen, tokkopa tuloo ihan uusavuton, kädetön ja jalaton nuori aikuinen hänestä..

Siis onko nyt ongelma ettei ollut lupaa??? Eihän siitä oikein voi vanhempia syyttää... Ja jos mun lapsi isompana tekisi ilman lupaa ainoastaan ton kaupassa käynnin ja ruoan oston niin olisin aika iloinen...

Vaihtoehto A: Ap nauttii sekasorron aiheuttamisesta ja hihittelee partaansa siellä ruudun takana.

Vaihtoehto B: Ap on joku avohoitopotilas jolla oikeesti on asiat tosi pahasti vinossa.

Säälitään häntä joka tapauksessa, ihmisparka on ihan hukassa *silittää ap:n päätä* :)

Alkuperäinen kirjoittaja Krisse:
Kun olin ala-asteella, kävin melkein joka päivä ostamassa itselleni "ruokaa". Mikäs siinä jos on lupa, ja itsellä varaa ostaa. etköhän nyt vähä liioittele...

Tässä se ero on. Lupaa ei ollut.

Ei oo lupaa mut hoitaa aina kaupassa käynnit mikähän nyt meni mäkeen

En sanonut että lapsi hoitaa aina kaupassa käynnit, sanoinko?
Sanoin että käy kaupassa aina kun on mahdollisuus, mutta en väittänyt
että joka kerta ostokset olisivat ruokaa.
Nyt selvästi muutamat alkavat vääntämään tätä ihan miten tahtovat.
Joka tapauksessa lapsen isovanhemmat olivat kanssani samaa mieltä,
samoin lapsen vanhemmat.
Toivottavasti he kieltävät ostokset, jollei kerran lupaa ole annettu.

lapsi ostaa aina ruokaa kaupasta, sanoit itse, että on aina siellä kaupassa..sitten sanot, että olet nähnyt vain tuon yhden kerran..sitten sanot, että lapsi joutuu ottamaan vastuuta, mutta kuitenkaan lapsella ei ole ollut lupaa ostoksiin, eikä vanhemmat ole siitä tienneet...lahjarahoillaan ostaa ruokaa, ei ki sitä nyt jatkuvasti lahjaksi rahaakaan saa?

sulta kysytään mitä RUOKATARVIKKEITA tämä lapsi ostaa?

kuinka USEIN tätä tapahtuu?

onko RAHASUMMAT minkämoisia? yksinkertaistettuna PALJONKO hänellä on rahaa?

miten voit noin varmaksi tietää, että lapsen vanhemmat eivät ole pyytäneet lasa käymään kaupassa?

Mä(kään) en nyt tajunnut tätä pointtia! Siis ostaako lapsi ruokaa siksi, että kotona ei ole ruokaa? Vai mikä tässä asiassa muuten on niin huolestuttavaa? Kyllä munkin 9v poika saattaa ostaa omilla rahoillaan jopa ruokaa. Mä olen kieltäytynyt ostamasta kaakaota, joten poika saattaa ostaa omilla rahoillaan. Kerran kävi ostamassa lauantaimakkaraa viikkorahoillaan, koska mä olin ostanu muka "väärää" makkaraa. Kerran sen oli tehnyt mieli porkkana sämpylöitä, ja oli käynyt ostamassa omilla rahoillaan. Joskus käy kyllä minunkin asioilla kaupassa ostamassa jotain ruokatarpeita, jos en itse voi, silloin kyllä aina maksan takaisin. Eikös se ole hyvä että lapset laittaa (omasta tahdostaan) rahansa muuhunkin kuin aina vaan karkkiin?

Eli nyt se muuttukin niin että vanhemmilla ei olekkaan asian kanssa mitään tekemistä, muksu on vaan jotenkin vinksahtanu?Kun ensin päivittelit sitä että missä menee lapsen ja aikuisen raja sillä tyylillä ihan kun vanhemmat olis jollain tapaa olleet mukana tässä..Voi tsiisus.. :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Krisse:
Kun olin ala-asteella, kävin melkein joka päivä ostamassa itselleni "ruokaa". Mikäs siinä jos on lupa, ja itsellä varaa ostaa. etköhän nyt vähä liioittele...

Tässä se ero on. Lupaa ei ollut.

Ei oo lupaa mut hoitaa aina kaupassa käynnit mikähän nyt meni mäkeen

En sanonut että lapsi hoitaa aina kaupassa käynnit, sanoinko?
Sanoin että käy kaupassa aina kun on mahdollisuus, mutta en väittänyt
että joka kerta ostokset olisivat ruokaa.
Nyt selvästi muutamat alkavat vääntämään tätä ihan miten tahtovat.
Joka tapauksessa lapsen isovanhemmat olivat kanssani samaa mieltä,
samoin lapsen vanhemmat.
Toivottavasti he kieltävät ostokset, jollei kerran lupaa ole annettu.

Öööö.... lapsi "joutuu" ottamaan vastuun ruuanhankinnasta, ja jopa vanhemmat ovat sun kanssa samaa mieltä että ihan kaaheeta, voi hirviä.

Alkuperäinen kirjoittaja huolestunut:
On menny aikuistan ja lasten rajat sekaisin, kun erään perheen lapsi ostaa
omilla rahoilla ruokaa kotiin!
Heillä on kyllä ruokaa kotona, ei se siitä ole kiinni, mutta tuntuu että
nyt pitäs jo rajaa laittaa tähän ja äkkiä.
Toivottavasti ei jatkossa enää näin tapahdu kun tämän perheen näen!
Kyse ei ole nuoresta, vaan kouluikäisestä lapsesta.

siis miksi lapsi ei saa ostaa ruokaa kotiinsa? ja meillä jos lapsi ostaisi ruokaa, niin olisi ihan sama asia kuin itse olisiin ostanut ruokaa. Joka ainoa sentti mikä lapsillani on, tulee meiltä vanhemmilta ja on meidän ruoista pois. Ei meillä koululaiset käy töissä eivätkä isovanhemmat anna rahaa (ehkä ovat koululaiselle elämänsä aikana antanee kerran 20 euroa, tai kahdesti korkeintaan). Joten jos meidän koululainen ostaisi omilla rahoillaan ruokaa, niin hän ostaisi meiltä saamillaan rahoilla ruokaa.

Mutta yleensä hän löytää muita kohteita, ja harvoin ostelee mitään, kun ei hänellä ole rahaa. Mistä koululainen saa rahaa jollei vanhemmiltaan?

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja huolestunut:
On menny aikuistan ja lasten rajat sekaisin, kun erään perheen lapsi ostaa
omilla rahoilla ruokaa kotiin!
Heillä on kyllä ruokaa kotona, ei se siitä ole kiinni, mutta tuntuu että
nyt pitäs jo rajaa laittaa tähän ja äkkiä.
Toivottavasti ei jatkossa enää näin tapahdu kun tämän perheen näen!
Kyse ei ole nuoresta, vaan kouluikäisestä lapsesta.

siis miksi lapsi ei saa ostaa ruokaa kotiinsa? ja meillä jos lapsi ostaisi ruokaa, niin olisi ihan sama asia kuin itse olisiin ostanut ruokaa. Joka ainoa sentti mikä lapsillani on, tulee meiltä vanhemmilta ja on meidän ruoista pois. Ei meillä koululaiset käy töissä eivätkä isovanhemmat anna rahaa (ehkä ovat koululaiselle elämänsä aikana antanee kerran 20 euroa, tai kahdesti korkeintaan). Joten jos meidän koululainen ostaisi omilla rahoillaan ruokaa, niin hän ostaisi meiltä saamillaan rahoilla ruokaa.

Mutta yleensä hän löytää muita kohteita, ja harvoin ostelee mitään, kun ei hänellä ole rahaa. Mistä koululainen saa rahaa jollei vanhemmiltaan?

toisekseen, minusta on fiksua, että lapsi harjoittelee taloustaitoja. Eikö vasta ole esitetty että peruskouluun pitäisi sada oppiainen nimeltä taloustaito tai jotain vastaavaa?

Ilmeisesti ap:n mielestä lasten kuuluu vaan harrastaa hoploppeja ja tuhlata vanhempiensa rahaa karkkiin ja sitten ap on ihmeissään kun lapsi on ylivelkainen, kun ei saa käyttää rahaa kuin hölynpölyyn.
vai eikö lapsi saa nähdä ollenkaan rahaa ennen kuin matematiikan oppikirjassa?

Meni kyllä nyt ap:n pointti ohi.
Siis joo, ei lapsen tarvitse kantaa vastuuta perheen ruoasta ja sen hankinnasta tai aterioiden suunnittelusta mutta minusta ei ole mitään pahaa, että lapsi ostaa kaupasta joskus ruokaa, tai auttaa suunnittelemaan aterioita tai yli 10v jopa suunnittelee joskus aterian.

Mitä kamalaa siinä on jos lapsi käy kaupassa ostamassa ruokaa??

Musta oli ainakin kivaa käydä ostoksilla kaupassa pienempänä yksin tai sitte siskon ja veljen kanssa,kunhan äiti anto rahaa ja listan mitä piti tuoda.

mä putosin kyllä ihan täysin tätä lukiessa :laugh: :laugh:

Siis tää tarina muuttuu joka sivulla! Ja ap:lta ei saa ees vastauksia kysymyksiin mitä sille esitetään. Voi pyhä sylvi... :laugh:

Mä olisin onnellinen jos mun ainoo huolenaihe olis tulevaisuudessa se, että lapsi ostaa omilla rahoillaan ruokaa omasta halustaan :laugh: Varsinki jos sitä ruokaa on jo valmiiksi kotona :D

Joka kerta kun tulee kauppareissu, tämä lapsi käy kaupassa.
Olen nähnyt omin silmin, oletkos sinä?

Tässä on sivulta 4 sinun kirjottamaa tuosta kuinka usein lapsi käy kaupassa ja tämän tekstin perusteella käsitin että lapsi tosiaan hoitaa kauppa-asioinnit heillä.

Se miksi käsitin teksteistäsi että hän ostaa vain ruokaa johtuis siitä että kirjoitit vain tuosta ruoan ostamisesta lahjaksi saamillaan rahoilla.

Kirjoitit myös teksteissäsi että kotona on kyllä ruokaa eikä sitä ole pyydetty ostamaan, kuitenkin kirjoitit myös, että lapsi joutuu (lisäsit vielä tuohon perään että paino sanalla joutuu) ottamaan vastuun. Tuo on sivulla 5

Ja nyt olet jutellut isovanhempien ja vanhempien kanssa näistä ja he ovat kanssasi samaa mieltä.

Siis mistäköhän ovat samaa mieltä kanssasi jopa siitäkö kun kirjoitit että tämä lapsi joutuu ottamaan vastuuta ja olemaan aikuinen ruoanlaitonkin kautta.

Lue hei ite mitä olet kirjottanu ja mieti tovi mitä tulikaan kirjoteltua.

Jos taas tämä tarina on tosi niin ihmettelen kovasti vanhempia kyllä.

Yhteistyössä