Lapsi päiväkotiin , äiti kipeänä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meilläpäin oli sääntönä se että jos äiti on kotona (tai isä) niin lapsikin on kotona. Eli kannattaa varmaan kysyä mitä mieltä pk:n hlökunta on.

Tasan kerran pyysin lupaa viedä hoitoon, kun itse olin ollut muutamaa päivää aiemmin leikkauksessa ja tuolloin sain luvan. Nuhakuumeet. yms. sairaudet ei meillä riittäneet syyksi ja koska olin samoilla linjoilla pk-hlökunnan kanssa, homma oli mulle ok.

Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Meilläpäin oli sääntönä se että jos äiti on kotona (tai isä) niin lapsikin on kotona. Eli kannattaa varmaan kysyä mitä mieltä pk:n hlökunta on.

Tasan kerran pyysin lupaa viedä hoitoon, kun itse olin ollut muutamaa päivää aiemmin leikkauksessa ja tuolloin sain luvan. Nuhakuumeet. yms. sairaudet ei meillä riittäneet syyksi ja koska olin samoilla linjoilla pk-hlökunnan kanssa, homma oli mulle ok.

Tarviiko päiväkodin henkilökunnan tietää, missä vanhemmat päivän aikana ovat?

Oon aina ollut samoilla linjoilla ja niin kai nytkin...Eli olemme yhdessä kotona :( Onneksi niin huono keli ettei poika pahemmin vingu ulos :(

Mulla lapset ollut koko viikon hoidossa, itse kotona. Mulla olkapää ja käsi tosi kipeenä ja joudun ottaa paljon lääkkeitä etten edes niiden kanssa uskaltais olla lasten kanssa. Vien lapset klo 9 ja haen pois puol kolmen jälkeen. Hoidossa sanoivat, että anna olla kauemmin vaan hoidossa ja lepää kotona. Eli eivät ole pahana ainakaan meillä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Tarviiko päiväkodin henkilökunnan tietää, missä vanhemmat päivän aikana ovat?

No mun mielestä vaan on pelkästään reilua noudattaa sääntöjä. Ja meillä pk oli tosiaan vanhempien työssäkäntiä varten, ei vanhempien lomaa, oli kyseessä sitten sairasloma tai omaloma.

Toki he joustivat jos oli poikkeava tilanne (kuten se mun leikkaus) mutta sen pitää toimia sitten rehdillä pohjalla, eli jos mulla oli vain nuhakuume, niin en lasta hoitoon vienyt.

Tottakai lapsi hoitoon, jos äiti kipeä ja lapsi terve. Äiti saa parantua ja levätä ja lapsi pääsee uloskin. Ei tuollaista sääntöä voi ollakaan, että lapsen pitäisi jäädä pois hoidosta, jos äiti on sairauslomalla. Siis onhan siellä niitä ns. virikelapsiakin päivittäin, joiden isä tai äiti hengailee kotona ihan terveenä.

Alkuperäinen kirjoittaja ilman muuta hoitoon:
Tottakai lapsi hoitoon, jos äiti kipeä ja lapsi terve. Äiti saa parantua ja levätä ja lapsi pääsee uloskin. Ei tuollaista sääntöä voi ollakaan, että lapsen pitäisi jäädä pois hoidosta, jos äiti on sairauslomalla. Siis onhan siellä niitä ns. virikelapsiakin päivittäin, joiden isä tai äiti hengailee kotona ihan terveenä.

Meidän pk:ssa ei ollut yhtäkään virikelasta ja kyllä sellainen sääntö voi olla.

Vuoropäiväkotiin ei meilläpäin virikelapset pääse (kun ei sinne tuppaa pääsemään edes vuorohoitoa tarvitsevat) ja vanhemmilla on velvollisuus tuoda työvuorolistat töistä hoitopaikalle, josta hoitopaikka näkee miten vanhemmat ovat oikeasti töissä.

Näin siksi että kuulemani mukaan aikoinaan jotkut vanhemmat käyttivät vuorohoitoa mm. pikkujoulujuhlien vuoksi. Yksi mokaa-kaikkia rangaistaan.

Meilläpäin oli sääntönä se että jos äiti on kotona (tai isä) niin lapsikin on kotona.

Jos vanhempi makaa kotona sairaana vuoteenomana, eikä pysty edes ruokaa antamaan lapselle, niin sehän on heitteillejättö. Ei päiväkoti voi vaatia sairasta vanhempaa hoitamaan lapsia kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja dffd:
Meilläpäin oli sääntönä se että jos äiti on kotona (tai isä) niin lapsikin on kotona.

Jos vanhempi makaa kotona sairaana vuoteenomana, eikä pysty edes ruokaa antamaan lapselle, niin sehän on heitteillejättö. Ei päiväkoti voi vaatia sairasta vanhempaa hoitamaan lapsia kotona.

Jos vanhempi on noin huonossa kunnossa, millä hän edes vie lapsen hoitoon? Millä hän hakee lapsen sieltä? Millä hän hoitaa lasta iltapäiväällä ja yöllä? Ja varsinkin jos hän on yh.

Ja kuten jo sanoin, pk jousti mikäli tilanne oli sellainen että se joustoa vaati, kuten esim. se leikkauksen jälkeinen päivä, jolloin sain luvan viedä lapsen hoitoon kun rehdisti kysyin ja asian selvitin.

Mutta nyrkkisääntönä oli se, että missä äiti/isä, siellä lapsi.

Täh, kuulostaa ihan mielisairaalta. Siitä hoidostahan maksetaan. Ei kyllä meillä ole tarha ikinä kysynyt tai kyseenalaistanut missä olemme päivät. Ja mielestäni se ei edes kuulu niille. Jos olen sairaslomalla niin en todellakaan halua, että lapset pyörivät siinä kun olen kuumeinen ja räkäinen.

Minä olin viime viikolla kipeänä,lapsi terve.Soitin päiväkotiin ja kysyin asiaa ja sain viedä lapsen hoitoon. Vein lapsen hoitoon 9-15.
Ei päiväkotikaan vähennä minun sairaslomapäiviä lapsen hoitomaksusta, vaikka kuinka pitäisin lapsen kotona, koska hoitopäivät oli varattu etukäteen.

Alkuperäinen kirjoittaja dffd:

Jos vanhempi on noin huonossa kunnossa, millä hän edes vie lapsen hoitoon? Millä hän hakee lapsen sieltä? Millä hän hoitaa lasta iltapäiväällä ja yöllä? Ja varsinkin jos hän on yh.

Ja kuten jo sanoin, pk jousti mikäli tilanne oli sellainen että se joustoa vaati, kuten esim. se leikkauksen jälkeinen päivä, jolloin sain luvan viedä lapsen hoitoon kun rehdisti kysyin ja asian selvitin.

Minä olin raskausaikanani vuodepotilaana pahoinvoinnin ja oksentelun takia. Väsymys oli myös niin totaalista, että nukuin joka päivä parin tunnin päiväunet. Sen verran pystyin aina hetkellisesti toimimaan, että sain lapsen vietyä ja haettua hoidosta. Onneksi isä oli paikalla illat ja yöt. Jos ei ollut, niin vaihdoin esikoisen vaipat tai annoin ruokaa sen mukaan, pääsinkö sängystä ylös vai en. Hoidossa esikoinen sai todellakin paljon parempaa hoitoa kuin itse pystyin antamaan.

Ensinnäkin lapsella on subjektiivinen oikeus päivähoitoon, ja jos esimerkiksi on hoitopaikka varattuna joka päivälle, niin silloin hoitopaikkaan voi lapsen viedä joka päivä. Ei henkilökunta voi sanella sitä milloin saa tuoda ja milloin ei. Totta kai henkilökunta voi suositellaan että lapsi myös kotona jos vanhempi kotona taikka kun sairastunut veli / sisko tai vanhemmista toinen...Syytä ei tarvitse kertoa henkilökunnalle miksi lapsi tulee hoitoon. Tietysti tilanne hieman eri jos on varattuna esim. 10pv /kk hoitoa, niin silloin voi neuvotella hoitopäivien vaihdosta, mutta siinäkin aina pitää hoidon onnistua jos muutos päiviin johtuu työstä, opiskelusta jne. Missään laissa ei sanota ettei lasta voi tuoda hoitoon jos vanhempi on kotona, vaikka lomallakin tai kipeenä. Kunnat saattavat tuollaisia "omia sääntöjä" luoda ihan sen takia, että ryhmiä ei kuormitettaisi ns. virikepäivillä, mutta tosiasiassa ei henkilökunta voi kieltää, koska silloin rikottaisiin subjektiivista oikeutta. Vuorohoito on asia erikseen...

T.päivähoidossa töissä oleva

Lapsella on lain mukaan subjektiivinen oikeus päivähoitoon. Sillä ei ole mitään merkitystä, onko vanhemmat töissä, opiskelemassa, työttömiä, pienemmän sisaruksen kanssa hoitovapaalla, sairaana tai niin rikkaita, ettei tarvitse töissä edes käydä. Päiväkoti ei voi sanella sääntöjä, jotka ovat lain vastaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Lapsella on lain mukaan subjektiivinen oikeus päivähoitoon. Sillä ei ole mitään merkitystä, onko vanhemmat töissä, opiskelemassa, työttömiä, pienemmän sisaruksen kanssa hoitovapaalla, sairaana tai niin rikkaita, ettei tarvitse töissä edes käydä. Päiväkoti ei voi sanella sääntöjä, jotka ovat lain vastaisia.

Meinaatko että ihan paskaa täällä huvikseni jauhaan?

Kyllä se nyt vaan niin on, että vuorohoidossa on eri kuviot. Vuorohoitoon ei edes meilläpäin pääse ellei ole oikeasti tarvetta sille vuorohoidolle...eli ei sinne ne hiton virikelapset pääse.

Ja tosiaan vanhempien työvuorolistojen mukaan mentiin...jos vanhemmilla oli vp, ei lapselle siksi päiväksi hoitoa sieltä pirun pk:sta saanut.

Eli en tiedä oliko säännöt pk:n omat vai lain sanelemat mutta nämä ne nyt joka tapauksessa olivat. Ja tsiaankin tilanne oli se, että jos äiti/isä kotona (oli syy mikä tahansa) myös lapsi kotona, ellei kyseessä ollut poikkeustilanne.

Kyllä se nyt vaan niin on, että vuorohoidossa on eri kuviot. Vuorohoitoon ei edes meilläpäin pääse ellei ole oikeasti tarvetta sille vuorohoidolle...eli ei sinne ne hiton virikelapset pääse.

Ja tosiaan vanhempien työvuorolistojen mukaan mentiin...jos vanhemmilla oli vp, ei lapselle siksi päiväksi hoitoa sieltä pirun pk:sta saanut.

Eli en tiedä oliko säännöt pk:n omat vai lain sanelemat mutta nämä ne nyt joka tapauksessa olivat. Ja tsiaankin tilanne oli se, että jos äiti/isä kotona (oli syy mikä tahansa) myös lapsi kotona, ellei kyseessä ollut poikkeustilanne.
Sori, en huomannut, että kyse oli vuoropäiväkodista :ashamed:

No, tässä keskustellaan nyt kahdesta asiasta sekaisin. Normaalissa päivähoidossa olevien lasten vanhemmat eivät joudu selvittämään työvuorojaan päiväkodille ja siis voivat pitää lapsiaan hoidossa vaikka 7-17 joka päivä ja tehdä sen ajan mitä vaan. Mutta vuorohoitopaikan lapselle saa vain sillä perusteella, että on itse vuorotyössä. Näin ollen vuorohoitopaikoissa kysytään työvuorolistat ja lapsi on hoidossa vain työvuorojen aikana. Siis vuorohoitoon ei voi viedä lasta omalla sairaslomallaan. Normaaliin päivähoitoon voi ja kannattaakin, sairaslomahan on itsensä terveeksi ja työkuntoiseksi hoitamista varten.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

Sori, en huomannut, että kyse oli vuoropäiväkodista :ashamed:

ok
:D

Toihan on ihan pyllystä että lapsi pitäisi olla kotona jos veli/sisko on sairaana ja kotona. Millä tämä perustellaan? Useampilapsisessa perheessä ei kyllä kaikki voi jäädä kotiin jos yksi on sairas, kun ei mitenkään riitä aika ja huomio sille sairastuneelle näin. Esim. meillä jos kaksosista toinen on jo sairastanut vaikka viikonloppuna, ja ehtinyt tervehtyä niin vien sen terveen hoitoon ja sairas jää äidin kanssa kotiin. Perusteluna se että sairaana oleva saattaa nukkua päiväunia miten sattuu, ja kaipaa huomiota paljon enemmän. Mihin sen toisen laitan kun toista nukutan useammille unille? Terve ei pääsisi lainkaan ulos jne?

Kyllä minä veisin lapsen päiväkotiin jos itse olisin kipeänä ja saisin siitä sairaslomaa. Lapsi pääsee näin ulkoilemaan ja itse saa lepoa.

Yhteistyössä