Lapsi päiväkotiin , äiti kipeänä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
No saa siitä ainakin sen tunteen, että pystyn ja jaksan lapseni itse hoitamaan. Tuolla logiikallahan kaikkien kotiäitien ja -isienkin pitäisi saada viedä lapsensa hoitoon kun on itse kipeänä että "saa vähän levätä". Tai mitä työssä käyvä tekee sitten kun itse on lomalla ja lapsikin päivähoidosta lomalla ja vanhempi sairastuu? Soittoa vaan päiväkotiin vai että nyt kuulkaa mun tarttis vähän saada levätä?

Miten ihmeessä pääsit työssäkäyvän vanhemman sairastelusta kotiäitien sairasteluun? Jos ollaan kotona, ollaan kotona. Jos ollaan lomalla, ollaan lomalla. Jos kuitenkin muuten oltaisiin töissä, mutta satutaan sairastumaan, jäädään sairaslomalle. Jos lapsi on terve, hän voi mennä hoitoon. Tässä sulle logiikkaa niinku pähkinänkuoressa ;) Käsittääkseni rasittuneiden kotiäitien jälkikasvulle ei ole varahoitopaikkoja, mutta se nyt ei liity tähän keskusteluun mitenkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Bean:
Alkuperäinen kirjoittaja ööh:
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Ja mä en käsitä miksi pitäis. Siis tietty joku pikku nuha on eri asia, silloin mä menen ihan töihin kyllä, mutta esim. kovassa kuumeessa tai mahataudissa, miksi sen lapsenkin pitäis jäädä kotiin? Saako siitä jonku hyvä äiti-mitalin?

No saa siitä ainakin sen tunteen, että pystyn ja jaksan lapseni itse hoitamaan. Tuolla logiikallahan kaikkien kotiäitien ja -isienkin pitäisi saada viedä lapsensa hoitoon kun on itse kipeänä että "saa vähän levätä". Tai mitä työssä käyvä tekee sitten kun itse on lomalla ja lapsikin päivähoidosta lomalla ja vanhempi sairastuu? Soittoa vaan päiväkotiin vai että nyt kuulkaa mun tarttis vähän saada levätä?

Tulihan tää kotiäitikorttikin tähän ketjuun. Aargh. Sillä kotiäidillä tai kesälomalaisella ei kuule oo niitä töitä odottamassa sitä parantumista. Sillon voi sairastella vähän pitempäänkin ja vähemmän leväten.

Paitsi, että se kotiäiti tekee niitä töitään siellä kotona joka päivä, riippumatta siitä onko kipeena tai pitäiskö saada levätä.

Niin. Se on vähän niinkun kotiäidin määritelmä, että kotona ollaan ja hommat jatkuu oli kipeänä tai ei. Ne kotityöt on kuitenkin kiireellisyydessään pikkuisen erilaisia kuin työpaikalla tehtävät työt, ja käsittääkseni niistä maksetaan myös vähän eri tavalla.

Alkuperäinen kirjoittaja s:
Uskomatonta hurskastelua täällä. Hyvä äiti = hoitaa vaikka oksutaudissa lapsensa kotona kun voisi viedä tarhaan.

Mitaleita satelee taas.

:laugh:

Tää mitalikortti ja sädekehän kiillotuskortti vedetään esiin aina silloin, kun ITSE tunnetaan alemmuutta/vähemmyyttä.

Mä en ainakaan ole sitä mieltä että hyvä vanhemmuus olisi kiinni siitä hoitaako lapsen kotona ollessaan sairaana. Mulle ei muuta vaihtoehtoa edes tarjottu...joskaan en kokenut sitä mitenkään ylitsepääsemättömän hankalana, että vaikka olin kipeä, oli lapsi kanssani kotona.

Mä oikeastaan koin paljon helpommaksi pitää lapsi kotona sillä jos olin aidosti kipeä, en todellakaan jaksanut pukea itseäni ja muksua ja lähteä raahautumaan pk:hon ja sama olisi ollut edessä vielä myöhemmin uudelleen, samana päivänä. Paljon helpommalla pääsin kun oltiin se/ne päivä/päivät ihan vain kotosalla jotakin pientä puuhastellen.

Kertaalleen olen olut aivan järettömässä oksutaudissa ja tuolloin soitin paikalle MLL-hoitajan avuksi...tuolloin en olisi sitä lasta oikeastikaan kyennyt sinne hoitoon viemään tai olisin kävellyt kotiin paskat housuissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Bean:
Alkuperäinen kirjoittaja ööh:
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Ja mä en käsitä miksi pitäis. Siis tietty joku pikku nuha on eri asia, silloin mä menen ihan töihin kyllä, mutta esim. kovassa kuumeessa tai mahataudissa, miksi sen lapsenkin pitäis jäädä kotiin? Saako siitä jonku hyvä äiti-mitalin?

Tulihan tää kotiäitikorttikin tähän ketjuun. Aargh. Sillä kotiäidillä tai kesälomalaisella ei kuule oo niitä töitä odottamassa sitä parantumista. Sillon voi sairastella vähän pitempäänkin ja vähemmän leväten.

Paitsi, että se kotiäiti tekee niitä töitään siellä kotona joka päivä, riippumatta siitä onko kipeena tai pitäiskö saada levätä.

Mitä hel*etin töitä? Työssä käyvä äiti tekee ne samat työt iltaisin ja viikonloppuisin.

Älkää nyt herran tähden alkako tappelemaan siitä mitä kotiäiti tekee ja mitä ei. Ei liity asiaan. Mutta tuo kotiäiti-keskustelu herätti mussa sellaisen ajatuksen että: jos äiti on niin kipeä ettei pysty lastaan hoitamaan, niin hänen tulee saada viedä lapsi hoitoon päiväksi ja sairastaa rauhassa. Siinä tilanteessa kotiäitikin järjestäisi hoidon jotenkin muuten -> isovanhemmat avuksi/MLL:n hoitaja/kunnasta apua jos löytyy. Jos taas äiti on vaan vähän kipeä niin hoitaisi lapsensa kotona siinä sivussa niinkuin kotiäiditkin tekevät. Asian ytimenä siis että asiaa ei ratkaisisi työäiti/kotiäiti-asetelma vaan äidin terveydentila.

Tämä nyt oli vähän OT ja ihan periaatetasolla siis. Ap:n tilanteessa veisin lapsen hoitoon.

Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Meilläpäin oli sääntönä se että jos äiti on kotona (tai isä) niin lapsikin on kotona. Eli kannattaa varmaan kysyä mitä mieltä pk:n hlökunta on.

Tasan kerran pyysin lupaa viedä hoitoon, kun itse olin ollut muutamaa päivää aiemmin leikkauksessa ja tuolloin sain luvan. Nuhakuumeet. yms. sairaudet ei meillä riittäneet syyksi ja koska olin samoilla linjoilla pk-hlökunnan kanssa, homma oli mulle ok.

onpas outo sääntö.Mun kaveri sairastui syöpään ja sille aloitettiin hoidot ja lapset meni päiväkotiin ihan sen takia että äiti oli sairas ja kotona (oli tätä ennen hoitovapaalla).

Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Meilläpäin oli sääntönä se että jos äiti on kotona (tai isä) niin lapsikin on kotona. Eli kannattaa varmaan kysyä mitä mieltä pk:n hlökunta on.

Tasan kerran pyysin lupaa viedä hoitoon, kun itse olin ollut muutamaa päivää aiemmin leikkauksessa ja tuolloin sain luvan. Nuhakuumeet. yms. sairaudet ei meillä riittäneet syyksi ja koska olin samoilla linjoilla pk-hlökunnan kanssa, homma oli mulle ok.

Outo sääntö, olin 6 viikkoa oikea ranne kipsattuna, eikä tullut mieleenkään kysyä eriilistä "lupaa" tuoda lapsi hoitoon.

Yhteistyössä