Lapsi päiväkotiin KUNTOUTUS tarkoituksessa, kokemuksia? :( Kamala syyllisyys!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Meillä on kolme vuotias tyttö, esikoinen ja vauva. Esikoinen ei puhu vielä, kun yksittäisiä sanoja..ja niitäkin varsin vähän :( Olen hoitanut lapsia kotona ja en oo ajatellukkaan että veisin päiväkotiin :( enkä haluaisi.. Nyt kuitenkin neuvolasta ehotettiin että veisimme esikoisemme päiväkotiin sen takia että olisi enemmän tekemisissä ikäistensä kanssa, että saataisiin puhetta enemmän kehittymään. Tää tuntuu tosi pahalta ja syyllisyys on kauhea. Me ollaan miehen kanssa yritetty lukea lapselle mahdollisimman paljon ja käyty kerhoissa kolmesti viikossa jossa on tavannut myös oman ikäisiään.. Nyt tuntuu vaan ihan kauhealta joutua laittamaan puhekuntoutukseen päiväkotiin tyttö, isoon ryhmään ja muutenkin :(

Syyllisyys mistä? :o Kuule ns. normaalikin lapsi kehittyy huimasti päiväkodin aloituksen myötä! Itselläni on vaativa erityislapsi joka on puolipäiväisenä nimenomaan kuntoutuksen vuoksi ja päiväkoti on hänelle tehnyt vain hyvää. :) Kaikkia lasten ongelmia ei voi ratkaista opettamalla niitä hänelle.

Mun poika oli 2+ v iässä päiväkodissa juurikin tuosta syystä.

Enkä kyllä keksi mitään huonoa puolta asiasta. Pk:ssa käyttivät tukiviittomia (ja siellä myös opettivat niitä minulle) ja pitivät kielijumppaa ja ties mitä. 2½ v iässä sälli sitten alkoikin puhumaan ja 3 v neuvolaan mennessä oli kirinyt ikätasolleen tai osittain jopa sen yli puheen kehityksen suhteen.

3 v lapsella on jo paljon asiaa, paljon puhuttavaa, ja jos päiväkoti auttaa löytämään keinoja sille, että lapsi saa puheensa kehittymään, niin näkisin sen nimenomaan positiivisena asiana. Ja 3 v ikä mun mielestä on jo sellainen, että enää ei voi odottaa.

Syyllisyys mistä? :o Kuule ns. normaalikin lapsi kehittyy huimasti päiväkodin aloituksen myötä! Itselläni on vaativa erityislapsi joka on puolipäiväisenä nimenomaan kuntoutuksen vuoksi ja päiväkoti on hänelle tehnyt vain hyvää. :) Kaikkia lasten ongelmia ei voi ratkaista opettamalla niitä hänelle.

Syyllisyys siitä etten mieheni kanssa oo onnistunut kasvattamaan lasta. En tiedä ketään toista, joka olisi joutunut kuntoutukseen päiväkotiin. eihän normaalilapsikaan joudu sinne kuntoutumaan..

Mun poika oli 2+ v iässä päiväkodissa juurikin tuosta syystä.

Enkä kyllä keksi mitään huonoa puolta asiasta. Pk:ssa käyttivät tukiviittomia (ja siellä myös opettivat niitä minulle) ja pitivät kielijumppaa ja ties mitä. 2½ v iässä sälli sitten alkoikin puhumaan ja 3 v neuvolaan mennessä oli kirinyt ikätasolleen tai osittain jopa sen yli puheen kehityksen suhteen.

3 v lapsella on jo paljon asiaa, paljon puhuttavaa, ja jos päiväkoti auttaa löytämään keinoja sille, että lapsi saa puheensa kehittymään, niin näkisin sen nimenomaan positiivisena asiana. Ja 3 v ikä mun mielestä on jo sellainen, että enää ei voi odottaa.

Kiitos, tää oli rohkaisevaa..mutta silti tuntuu TODELLA pahalta..

[QUOTE="aapee";26495142]Syyllisyys siitä etten mieheni kanssa oo onnistunut kasvattamaan lasta. En tiedä ketään toista, joka olisi joutunut kuntoutukseen päiväkotiin. eihän normaalilapsikaan joudu sinne kuntoutumaan..[/QUOTE]
Normaalilapsi, joutua....

No, voitte toki ajatella lastanne tästä lähtien epänormaalina, ja päiväkotia rangaistuksena, mutta suosittelisin kuitenkin positiivisempaa tapaa ajatella asiaa.

• Tykkää
Reactions: kaalimaan vartija
Onko kuulo testattu? Kysyn sen vuoksi, koska meidän poika meni kuntoutuksellisista syistä päiväkotiin osa-aikaisesti ja siellä ne olemassa olevatkin sanat katosivat (liian vähän hoitajia ja liikaa lapsia) . Syyksi paljastui myöhemmin kuulonalenema.

[QUOTE="vieras";26495182]Onko kuulo testattu? Kysyn sen vuoksi, koska meidän poika meni kuntoutuksellisista syistä päiväkotiin osa-aikaisesti ja siellä ne olemassa olevatkin sanat katosivat (liian vähän hoitajia ja liikaa lapsia) . Syyksi paljastui myöhemmin kuulonalenema.[/QUOTE]

On..

Vaikka lapsesi pääsisikin puheterapiaan (resursseista on kyllä ihan valtava pula ympäri Suomen), niin ei se ole sama asia kuin päivähoito. Tuskinpa kukaan puheterapeutti kuntouttaa lastasi joka päivä 6-8 tunnin ajan! Päivähoidon henkilökunta tekee yleensä yhteistyötä puheterapeutin kanssa, itse puheterapeuttina koulutan pk-henkilökuntaa, jotta he pystyisivät parhaiten tukemaan lapsen kehitystä.

Kunpa et tuntisi syyllisyyttä lapsesi kielellisistä vaikeuksista! Ne kun ovat meille alan asiantuntijoille tuiki tavallisia ja niitä esiintyy myös kaikista huolehtivaisimmissa ja ihanimmissa perheissä. Ota ihmeessä vastaan kaikki apu, mitä vain saat. Lapsesi parhaaksi se vain on ja saattaapa se säästää teidänkin voimavarojanne.

Ei sun ap tarvitse kokea syyllisyyttä mistään. Lapsen parasta tuossa vain ajatellaan ja jos 3v. lapsi ei puhu tai puhetta on vaikea ymmärtää, niin koulutetuilla alan ammattilaisilla alkaa epäilykset herätä. Voihan olla, että lapsella on kielellisiä vaikeuksia tms. josta johtuu puheen hidan kehitys ja päiväkodissa on mahdollisuus aktiivisemmin harjoittaa kielellisiä taitoja kuin kotona (enemmän puhelkumppaneita jne...) ja päiväkodissa vierailee usein myös kiertäväerityislastentarhanopettaja, jolta saadaan konsultaatioapua ja jos lapsen kieli ei ala kehittyä, niin hänelle voidaan hakea paikkaa pienempään erityisryhmään, jossa puheen kehitystä voidaan tukea vielä paremmin ja yksilöllisemmin ja lapsi voi saada myös puheterapeutin apua.

Kotona vanhemmat ymmärtävät lapset puhetta ja tarpeita liian helposti tilannesidonnaisesti, mutta kun lapsi tulee päiväkotiin ja tilanne ja aikuiset on uusia, niin sanat pitää osata sanoa oikein tai ei tule ymmärretyksi. Tietenkin me päiväkodissa koitamme ymmärtää lasta emmekä "kiusaa" häntä siitä ettei osaa sanoa oikein jne... mutta myös korjaamme automaattisesti lapsen puhetta oikeaan suuntaan ja sanoitamme tekemisiä ja käytämme paljon kuvia apuna, joka helpottaa lapsen kommunikointia.

Toivottavasti lapsesi saa ap apua päiväkodista ja puhe alkaa kehittyä.

Onko lasta tutkittu muuten?

Me käytiin lastenneurologilla kun poika oli 2 v 2 kk, tms, juurikin puhumattomuuden takia. Kuulotutkimukset tehtiin yliopistollisessa keskussairaalassa 2 kertaa, puolen vuoden välein. Uni-eeg-tutkimus tehtiin myös, koska joku epilepsiatyyppi voi kuulemma olla puhumattomuuden taustalla. Sitten oli puheterapeutin luona pari arviokäyntiä, poika tosin puhui jo silloin eikä siellä sitten käyty useammin. Ja toimintaterapeutin arviossa käytiin myös.

[QUOTE="aapee";26495220]No ei..anteeksi sanavalinta..sitä vaan jotenkin meni shokkiin...miten tätä osaa ajatella positiivisesti?[/QUOTE]
Yrittämällä kovasti. Ja ajattelemalla, että mitä aikaisemmin asiaa tutkitaan ja mitä aikaisemmin siihen puututaan, sen paremmat on lapsen tulevaisuuden näkymät. Jos jokin on pielessä, niin lapsi saa apua. Jos mikään ei ole pielessä, niin mikäs sen hienompaa :)

Lapsesi PÄÄSEE avun pariin. Ei joudu minnekään.

Vaikka lapsesi pääsisikin puheterapiaan (resursseista on kyllä ihan valtava pula ympäri Suomen), niin ei se ole sama asia kuin päivähoito. Tuskinpa kukaan puheterapeutti kuntouttaa lastasi joka päivä 6-8 tunnin ajan! Päivähoidon henkilökunta tekee yleensä yhteistyötä puheterapeutin kanssa, itse puheterapeuttina koulutan pk-henkilökuntaa, jotta he pystyisivät parhaiten tukemaan lapsen kehitystä.

Kunpa et tuntisi syyllisyyttä lapsesi kielellisistä vaikeuksista! Ne kun ovat meille alan asiantuntijoille tuiki tavallisia ja niitä esiintyy myös kaikista huolehtivaisimmissa ja ihanimmissa perheissä. Ota ihmeessä vastaan kaikki apu, mitä vain saat. Lapsesi parhaaksi se vain on ja saattaapa se säästää teidänkin voimavarojanne.

Kiitos..Sitä vaan itselle tulee ensimmäisenä mieleen, "mitä oon tehnyt väärin?" kun normaalisti lapset puhuvat jo tuon ikäisenä.

Ei sun ap tarvitse kokea syyllisyyttä mistään. Lapsen parasta tuossa vain ajatellaan ja jos 3v. lapsi ei puhu tai puhetta on vaikea ymmärtää, niin koulutetuilla alan ammattilaisilla alkaa epäilykset herätä. Voihan olla, että lapsella on kielellisiä vaikeuksia tms. josta johtuu puheen hidan kehitys ja päiväkodissa on mahdollisuus aktiivisemmin harjoittaa kielellisiä taitoja kuin kotona (enemmän puhelkumppaneita jne...) ja päiväkodissa vierailee usein myös kiertäväerityislastentarhanopettaja, jolta saadaan konsultaatioapua ja jos lapsen kieli ei ala kehittyä, niin hänelle voidaan hakea paikkaa pienempään erityisryhmään, jossa puheen kehitystä voidaan tukea vielä paremmin ja yksilöllisemmin ja lapsi voi saada myös puheterapeutin apua.

Kotona vanhemmat ymmärtävät lapset puhetta ja tarpeita liian helposti tilannesidonnaisesti, mutta kun lapsi tulee päiväkotiin ja tilanne ja aikuiset on uusia, niin sanat pitää osata sanoa oikein tai ei tule ymmärretyksi. Tietenkin me päiväkodissa koitamme ymmärtää lasta emmekä "kiusaa" häntä siitä ettei osaa sanoa oikein jne... mutta myös korjaamme automaattisesti lapsen puhetta oikeaan suuntaan ja sanoitamme tekemisiä ja käytämme paljon kuvia apuna, joka helpottaa lapsen kommunikointia.

Toivottavasti lapsesi saa ap apua päiväkodista ja puhe alkaa kehittyä.

Kiitos. Tuota justiinsa mietin, kun on isot ryhmät ja lapsi ei saa itseään tuotua esille siellä :( Nyt jo perhekerhoissa saman ikäiset kysyvät "miks sää et puhu mitään" jne, se tuntuu todella pahalta..

[QUOTE="aapee";26495282]Kiitos. Tuota justiinsa mietin, kun on isot ryhmät ja lapsi ei saa itseään tuotua esille siellä :( Nyt jo perhekerhoissa saman ikäiset kysyvät "miks sää et puhu mitään" jne, se tuntuu todella pahalta..[/QUOTE]
Ja juuri siksi on oikeasti tosi tärkeää, että lapsi saa apua puhumattomuuteensa. Ennen kun hän kärsii asiasta itse, paljon. On korkea aika puuttua asiaan, mun mielestä.

Ei päiväkotiryhmä välttämättä ole mitenkään iso. Ja lapsesi menee varmaan kahden paikalle, eli saa pk:ssa erityisen paljon aikaa ja huomiota, ja niitä jo mainittuja tukitoimenpiteitä.

Onko lasta tutkittu muuten?

Me käytiin lastenneurologilla kun poika oli 2 v 2 kk, tms, juurikin puhumattomuuden takia. Kuulotutkimukset tehtiin yliopistollisessa keskussairaalassa 2 kertaa, puolen vuoden välein. Uni-eeg-tutkimus tehtiin myös, koska joku epilepsiatyyppi voi kuulemma olla puhumattomuuden taustalla. Sitten oli puheterapeutin luona pari arviokäyntiä, poika tosin puhui jo silloin eikä siellä sitten käyty useammin. Ja toimintaterapeutin arviossa käytiin myös.

Ei olla tutkittu, kuin neuvolan täti on itse tavannut meitä ja kontrolleja hälle, joissa lähinnä kysynyt, onko muutosta tapahtunut.

[QUOTE="aapee";26495306]Ei olla tutkittu, kuin neuvolan täti on itse tavannut meitä ja kontrolleja hälle, joissa lähinnä kysynyt, onko muutosta tapahtunut.[/QUOTE]
Pyydä ihmeessä lähete neurologille ainakin.

Ja juuri siksi on oikeasti tosi tärkeää, että lapsi saa apua puhumattomuuteensa. Ennen kun hän kärsii asiasta itse, paljon. On korkea aika puuttua asiaan, mun mielestä.

Ei päiväkotiryhmä välttämättä ole mitenkään iso. Ja lapsesi menee varmaan kahden paikalle, eli saa pk:ssa erityisen paljon aikaa ja huomiota, ja niitä jo mainittuja tukitoimenpiteitä.

Kiitos, sää kyllä osaat mua lohduttaa :) Paljonko se päivähoito maksaa? ...vaikka tällä hetkellä tuntuu että antaisin omaisuuteni pois, kun tuo lapsi oppis puhumaan..

[QUOTE="aapee";26495340]Kiitos, sää kyllä osaat mua lohduttaa :) Paljonko se päivähoito maksaa? ...vaikka tällä hetkellä tuntuu että antaisin omaisuuteni pois, kun tuo lapsi oppis puhumaan..[/QUOTE]
Maksu riippuu teidän tuloista, ja siitä miten paljon lapsi olisi hoidossa.

Meille suositeltiin kokopäivähoitoa 5 päivää viikossa, mutta sitä mä kritisoin...en nähnyt järkevänä pitää lasta niin paljon hoidossa, koska kaikki toiminta oli kuitenkin aamulla/aamupäivällä. Joten hain muksun usein pois jo klo 12, ja pidin hänellä vapaapäiviäkin. Kapinallinen olin :saint:

Mielestäni sellainenkin mahdollisuus on, että hoito on ilmaista, koska se on kuntouttavaa...sitä kannattaa kysellä tarkemmin vaikka päiväkodista suoraan.

Ymmärrän, että sua jännittää/pelottaa päiväkodin aloitus, ja muutenkin tunteet on varmaan sekavat, mutta yritä pysyä positiivisena. Kyllä se siitä!

Päiväkodin kanssa voit varmasti jutella kaikesta, mikä sua askarruttaa, esim. juurikin siitä mitä tukitoimenpiteitä lapsi siellä tulee saamaan. Meillä oli lastenneurologin tapaamisissakin (kerran vuodessa kävimme arviossa) mukana aina päiväkodin edustaja, kertomassa omat näkemyksensä lapsesta, eli pk teki ihan oikeasti yhteistyötä muiden tahojen kanssa, lapsen parhaaksi.

Yritä saada lapselle aika puheterapeutin arvioon ja lastenneurologin arvioon, sen jälkeen on paljon parempi olla. Saa ainakin tietoa, ellei muuta, eikä tarvitse enää itse arvailla ja jännittää!

mä en ymmärrä mikä hoppu/hätä/kiire/paniikki ihmisille tulee, jos lapsi ei 3vuotiaana puhu... meijän th laittoi meijät kiirellisinä puheterapiaan 3v neuvolassa... no siellähän nyt on melkoset jonot, joten no 4kk myöhemmin kun sinne mentiin, olikin kappas puhetta jo alkanut tulemaan! seurakunnan kerhon aloitti pian ton neuvolakäynnin jälkeen (2xvko) ja sielläkin tädit oli ihan nesteessä, että onko tää nyt oikea paikka... no pari kertaa käytiin siellä puheterapiassa ja sen jälkeen täti sanoi kiitos hei, tulkaa 5v takasin, jos vielä joku kirjain puuttuu... nyt poika 4v ja puhuu, toki kirjaimia vielä puuttuu ja ne menee sanoissa sekasin, mutta saa itsensä ymmärretyksi... mutta ei kukaan oo kertaakaan meille edes ehdottanu mitään päiväkotia, enkä kyllä olis suostunutkaan...

Meillä kuopus alkoi puhumaan vasta 3-vuotiaana, sitä ennen piti suunsa tiukasti supussa. Muutaman sanan sanoi, muttei tosiaankaan kovin monta. Mikä oli musta aika jännä, koska esikoinen alkoi puhua vuoden iässä ja 1,5 -vuotiaana puhui jo lauseita. Että esimerkkiä kyllä oli kotonakin.

En osannut olla asiasta huolissani, eikä neuvolassakaan oltu. Jos ei olisi 3-vuotiaana alkanut sanoa sanoja, sitten olisin huolestunut. Voihan olla, että ap:nkin lapsi on vaan hitaasti puhumaan oppiva ilman sen kummempaa vikaa. Nyt tuo kuopus on jo koululainen ja puhetta kyllä piisaa, joskus voisi olla hiljempaakin... :D

Voi pyhä lehmä. Syyllisyys? Normaalilapsi? Joutua? Kasvatuksesta? Mitä helvettiä liikkuu tälläisten vanhempien päässä?
Kaikki lapset eivät vaan kehity samoilla käyrillä. Uskomatonta p*skaa. :headwall:

Yhteistyössä