Lapsi päiväkotiin KUNTOUTUS tarkoituksessa, kokemuksia? :( Kamala syyllisyys!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No jos puhe on pahasti jäljessä miettisin eka kielellistä erityishäiriötä(entiselta nimeltään dysfasia), jos lapsella on muutankin kehityksessä ongelmia voisi kyseeseen tulla myös kokonaiskehityksen viive(jopa lievä kehitysvamma).

Oliko ap lapsella napanuora kaulan ympärillä kun syntyi, tai muuten hapenpuutetta? tms. onko teillä suvussa dysfasiaa?

En ajattelis ite kehitysvammaa, ainakaan liikunnallisesti. Tai motorisesti se on aina ollut lahjakas. Lähti kävelemään n.9kk iässä ja yks vuotiaana jo juos. Nyt menee pää kolmantena jalkana ja keikkuu ja hyppii miten vaan. Energinen ja koko ajan menossa. Välillä ollaankin miehen kanssa vitsailtu et kun sais nuo duracellit otettua pois vähäks aikaa.. Itsesuojeluvaistoa ei oo, minkäänlaista. Silmät saa olla vanhemmilla selässäkin..Ei ollu synnytyksessä mitään poikkeavaa, tai ei ainakaan mainittu. Mulla oli raskausajan diabetes -insuliinihoitoinen.. pakolla miettii sitäkin että voiko insuliini tehä tollasta, siis kun pistin melkein koko raskauden? Meillä ei oo suvussa kielellisiä häiriöitä -ainakaan mun tietääkseni...

Minunkin sukulaispoikani meni 3-vuotiaana päiväkotiin kuntoutukseen, kun ei puhetta tullut riittävästi. Hänellä todettiin myöhemmin kylläkin korvatulehduskierteestä aiheutunut kuulon alenema, joka puheen kehitykseen todennäköisesti vaikutti. Itse uskon, että 3-vuotiaan on jo hyvä olla hoidossa. Perhekerhoissa on moni lapsi äidin helmoissa ottamatta muihin lapsiin kontaktia, joten ei se puhe tai muutkaan sosiaaliset taidot niissä välttämättä kehity samalla tavalla kuin hoidossa ilman äitiä.

[QUOTE="Mie";26495634]Aika hassua, että teillä suositellaan päiväkotia? Oletteko käyneet puheterapeutit tutkimuskäynnillä ym.. Meillä nimittäin 3.v poika jolla alkaa puheterapia ja todellakaan kukaan ei ole ehdottanut, että veisin päiväkotiin. Vaan kaikki pitivät hyvänä, että hoidan kotona. Lasten neurologisella käytiin tutkimuksissa ja mitään neurologista häikkää ei löytynyt.[/QUOTE]

Meillä ainakin suositeltiin päiväkotia, paikkaa integroidussa erityisryhmässä, missä oli puolet porukasta puheongelmaisia. Sinne piti olla lääkäriltä suositus ja paikat jaetaan alkukeväästä. Suosittelen tuollaista paikkaa, jos on vain mahdollista.

Meidän lapsi ei puhunut kolmivuotiaana, on käynyt puheterapiassa 3½ vuotiaasta saakka, kun vihdoin päästiin sinne jonosta kiireellisenä tapauksena. Meidän lapsen kohdalla todettiin puheentuoton ongelmat, järki toimii normaalisti. Meillä tuli heti ensimmäiseksi tukiviittomat käyttöön ja päiväkoti oli kodin lisäksi oikeastaan ainoa paikka, missä niitä käytti muutkin puheterapeutin lisäksi.

Jos nyt umpiväsyneillä silmilläni luin oikein, ap:n lasta ei ole vielä tutkittu missään. Siinä tapauksessa hoito ei missään tapauksessa ole ilmaista, koska lääkärin "lähete" puuttuu.

Minä en suostuisi laittamaan lastani päiväkotiin, ennen kuin kunnon tutkimukset on tehty. Siis jos tuo päivähoito ei varsinaisesti ole tarpeen. Jos tutkimusten jälkeenkin näyttää siltä, että päivähoito auttaisi, asia olisi ihan eri. Mutta pelkällä neuvolantädin kehotuksella en moiseen ryhtyisi. Eli nyt joltain lääkäriltä lähete neurologisiin tutkimuksiin ja sitten lastenneurologin ohjeitten mukaan eteenpäin.

t: kapinallinen päiväkotivihaaja :D

Einari tässä vain olisi kyse, että äiti ei jaksa hoitaa vauvaa ja vanhempaa lasta, niin helpolla saa sit päiväkotiin.? Meidän 3.vee puhuu tavuilla ja puheterapautilla käydään ja kukaan ei ole kehottanut laittamaan päiväkotiin. Puistossa toi käy ja pienempi sisarus kotona.. Ja yliopistollisenkeskyssairaalan johtava puheterapeutti sanoi, kun syyllistin itseäni, että koko urallaan hän muistaa, siis ainoastaan alle viisi lasta, joiden puhe riippui vanhemmista ja siinäkin äiti oli todella masentunut. Mut joo jokainen tavallaan...

Kuuleppa se että lasta pyritään ymmärtämään vaikka hän ei ilmaisisi itseään selkeästi lisää hänen motivaatiota yrittää eikä toisinpäin.
Ihan kun en tietäisi...ja päinvastaistahan en ole edes väittänyt...? Jos ymmärtää, pitää ymmärtää, eikä saa teeskennellä ettei ymmärtäisi. Ihan täysin tuttu juttu, kuuleppa :xmas:

Mutta se, että äiti toimii tulkkina, eikä lapsi saa tavallaan edes mahdollisuutta kanssakäymiseen ikäistensä kanssa ilman välikättä, ei varmaan tue lapsen kommunikaatiota ja sen kehittymistä.

mä en ymmärrä mikä hoppu/hätä/kiire/paniikki ihmisille tulee, jos lapsi ei 3vuotiaana puhu... meijän th laittoi meijät kiirellisinä puheterapiaan 3v neuvolassa... no siellähän nyt on melkoset jonot, joten no 4kk myöhemmin kun sinne mentiin, olikin kappas puhetta jo alkanut tulemaan!
No jonosta voi aina jäädä pois, jos tarvetta ei ole.

Kaikki vaan eivät ala puhumaan itsekseen tuon jälkeen, tärkeää on löytää joukosta mahdollisimman aikaisin ne, jotka tarvitsevat paljon apua ja kuntoutusta, että se puhe saadaan tulemaan. Mitä varhaisemmassa vaiheessa tuo kuntoutus alkaa, sitä parempi.

5½ vuotta on tässä vaiheessa puheterapiaa takana, alkusyksystä pitäisi jälleen jatkua ja sen jälkeen kartoitetaan jatkoa. Alkaa olla katkolla, jatketaanko vai ei.

[QUOTE="Mie";26498239]Einari tässä vain olisi kyse, että äiti ei jaksa hoitaa vauvaa ja vanhempaa lasta, niin helpolla saa sit päiväkotiin.? Meidän 3.vee puhuu tavuilla ja puheterapautilla käydään ja kukaan ei ole kehottanut laittamaan päiväkotiin. Puistossa toi käy ja pienempi sisarus kotona.. Ja yliopistollisenkeskyssairaalan johtava puheterapeutti sanoi, kun syyllistin itseäni, että koko urallaan hän muistaa, siis ainoastaan alle viisi lasta, joiden puhe riippui vanhemmista ja siinäkin äiti oli todella masentunut. Mut joo jokainen tavallaan...[/QUOTE]

Mä en todellakaan laita lasta päiväkotiin sen takia etten jaksais hoitaa, tää kirjoitus tuntui kyllä pahalta. Mä olen aina ollut sitä mieltä, että hoidan lapset kotona ja lisääkin niitä tässä odotellaan. En tosiaan nää järkeä laittaa lasta päiväkotiin koska itse olen kotona, mutta neuvolasta suositeltiin näin. Ja alkuun se oli shokki, mutta mitä itse et tekisi lastesi eteen, mitä ammatti-ihminen (nvolatäti) pyytää? Minun omasta jaksamisesta ei ole kyse, meillä on sukulaisia ympärillä vähän liikaakin tunkemassa apuaan ja mies osallistuu lastenhoitoon ja kodin töihin yhtä paljon kuin minä. Kyllä kaksi tervettä aikuista ihmistä jaksaa 2 lasta hoitaa, siitä ei ole kyse.

[QUOTE="aapee";26498233]Mitä nuo puheviittomat on? millasia?[/QUOTE]

Tukiviittomat ovat periaatteessa viittomakielen yksittäisiä sanoja. Niillä viitotaan tärkeimmät sanat tai käytännössä ne sanat, jotka osaa viittoa ;)

Lasten viittomasanakirja
on paras paikka aloitella niiden opettelua itsekseen. Meille puheterapeutti ensitöikseen neuvoi hakemaan tukiviittomakurssille, vammaispalvelukeskus maksaa sen. Joillakin on kuvat pääasiallisessa käytössä, niitä varten voi saada oman kansion, jos ne tuntuvat lapselle sopivammalta vaihtoehdolta.

Jos pääsette lastenneurologiselle tutkittavaksi, kannattaa ehdottomasti hyödyntää sen sosiaalityöntekijää, jolta löytyy käytännön neuvoja eri etuuksiin, kursseihin, materiaaleihin yms.

Lapsen saa kyllä päiväkotiin ihan ilman mitään tekosyytäkään...se kuuluisa subjektiivinen päivähoito-oikeus nääs.

Siksi tuo ajatus siitä, että ap haluaisi päästä helpolla ja laittaa siksi 3 v lapsen päiväkotiin, on todella urpo. Anteeksi vaan.

Jos joku tahtoo kotihoitaa 3-vuotiaan puhumattoman lapsensa, niin siitä vaan, mutta uskon että päiväkoti ja tukitoimet sitä kautta on parempi ratkaisu (ja saatte vapaasti olla eri mieltä).

Jos nyt umpiväsyneillä silmilläni luin oikein, ap:n lasta ei ole vielä tutkittu missään. Siinä tapauksessa hoito ei missään tapauksessa ole ilmaista, koska lääkärin "lähete" puuttuu.

Meillä ainakin jouduttiin maksamaan paikasta ihan normaali täysi maksu, vaikka olikin lääkärin suosituksesta kuntouttavassa päivähoidossa erityisryhmässä.

Kelan vammaistukihakemukseen siitä sitten pystyi urputtamaan, lisäksi ylimääräisistä kuljetusmatkoista jne.

[QUOTE="vieras";26498443]Meillä ainakin jouduttiin maksamaan paikasta ihan normaali täysi maksu, vaikka olikin lääkärin suosituksesta kuntouttavassa päivähoidossa erityisryhmässä.

Kelan vammaistukihakemukseen siitä sitten pystyi urputtamaan, lisäksi ylimääräisistä kuljetusmatkoista jne.[/QUOTE]

Niin sitä yleensä joutuukin. Suuressa osassa kuntia pitää olla keva-diagnoosi, että kuntouttava päivähoito on ilmaista.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="aapee";26495113]Meillä on kolme vuotias tyttö, esikoinen ja vauva. Esikoinen ei puhu vielä, kun yksittäisiä sanoja..ja niitäkin varsin vähän :( Olen hoitanut lapsia kotona ja en oo ajatellukkaan että veisin päiväkotiin :( enkä haluaisi.. Nyt kuitenkin neuvolasta ehotettiin että veisimme esikoisemme päiväkotiin sen takia että olisi enemmän tekemisissä ikäistensä kanssa, että saataisiin puhetta enemmän kehittymään. Tää tuntuu tosi pahalta ja syyllisyys on kauhea. Me ollaan miehen kanssa yritetty lukea lapselle mahdollisimman paljon ja käyty kerhoissa kolmesti viikossa jossa on tavannut myös oman ikäisiään.. Nyt tuntuu vaan ihan kauhealta joutua laittamaan puhekuntoutukseen päiväkotiin tyttö, isoon ryhmään ja muutenkin :([/QUOTE]

Ihan olisi varmaan hyvä harjoitella toisten lasten kanss olemista, ilman äitiä. Miksi et pistä osapäivä hoitoon? Tämä on muutenkin kehitykellisesti tämän ikäiselle hyvä asia.

Yhteistyössä