Lapsi PELKÄÄ lunta!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Talvi = lunta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Talvi = lunta

Vieras
Lapseni 2v 9kk pelkää lunta :/
Sanoo että pelkää sitä ääntä joka siitä tulee. Astuu lumeen, mutta jää siihen paikoilleen huutamaan eikä suostu liikkumaan mihinkään.

Viime talvena oli sama juttu! Ja kaikkea melkein on yritetty pelon poistamiseen.

En vaan jaksa tätä samaa taas... Mitä voisi tehdä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pistä pulkkaan istumaan ja vedä, se on yleensä mukavaa puuhaa ja sen jälkeen lumesta tykätään.

Ei auta. Lapsi istuu kyydissä kyllä, mutta heti jos meinaa kaatua (mutta ei siis kaadu) lapsi huutaa että pelkää :(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pistä pulkkaan istumaan ja vedä, se on yleensä mukavaa puuhaa ja sen jälkeen lumesta tykätään.

Ei auta. Lapsi istuu kyydissä kyllä, mutta heti jos meinaa kaatua (mutta ei siis kaadu) lapsi huutaa että pelkää :(

Eikä sen jälkeen pidä lumesta edelleenkään.

Pitäiskö tossa vaiheessa kysyä jostain terkkarin mielenterveystoimistosta apua; eli siis lapselle jotain psykologin käyntijuttuja?

Meillä tyttö pelkäsi ekana talvena ensin, mutta innostui sitten kun heittelin lumipalloja ja juteltiin asiasta. Huh, jos tilanne olisikin vaan jatkunut, ettehän te voi liikkua ulkona ollenkaan talvella! Jos kerran kaikki omat konstit on kokeiltu, niin itse ainakin pyytäisin jo ammattiapua. Fobia?

Sama juttu meillä oli aikanaan, mutta kun pelko poistui pienen ajan päästä niin voi sitä riemua ja iloa kun lumessa peuhattiin. Ai niin ja lapsi oli tuolloin juuri oppinut kävelemään eli oli jotain hiukan yli vuoden.

Alkuperäinen kirjoittaja Annipanni:
Pitäiskö tossa vaiheessa kysyä jostain terkkarin mielenterveystoimistosta apua; eli siis lapselle jotain psykologin käyntijuttuja?

Meillä tyttö pelkäsi ekana talvena ensin, mutta innostui sitten kun heittelin lumipalloja ja juteltiin asiasta. Huh, jos tilanne olisikin vaan jatkunut, ettehän te voi liikkua ulkona ollenkaan talvella! Jos kerran kaikki omat konstit on kokeiltu, niin itse ainakin pyytäisin jo ammattiapua. Fobia?

Mistä se fobia olisi voinut tulla? Ei ole koskaan ollut mitään kammottavaa tapahtumaa lumessa tms. Täällä etelässä ei lunta niin paljoa koskaan enää nykyään ole, mutta ongelma se on silti! Ja iso ongelma se on taas päiväkodissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Patarouva:
Sama juttu meillä oli aikanaan, mutta kun pelko poistui pienen ajan päästä niin voi sitä riemua ja iloa kun lumessa peuhattiin. Ai niin ja lapsi oli tuolloin juuri oppinut kävelemään eli oli jotain hiukan yli vuoden.

Tämä on lapseni kolmas talvi. Ensimmäinen talvi jolloin oli vajaa 1-vuotias - 1-vuotias ei ollut mitään ongelmaa. Ei kävellyt silloin vielä mutta istui ja konttaili lumessa kyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja tyy:
Ota lunta vaikka saunaan mukaan, pieniä lumiukkoja kaiteelle sulamaan.

Kolaa leikkipaikka niin hyvin ettei narsku.

Ei ole saunaa, eikä kerrostalossa meillä ole kolaa...
Ollaan otettu lumipallo sisälle mukaan ja katsottu kun se sulaa. Ei auta.

Ei minullekaan ole lentokoneessa koskaan tapahtunut mitään, mutta pelkään silti lentämistä. Meidän likka pelkäsi hyönteisiä aivan hirveesti, hysteriakohtaukseen saakka ja vieläkin pelkää, mutta hillitsee käytöstään, eikä mitään ole tapahtunut.

Eli ei kai fobia vaadi mitään erillistä tapahtumaan, se on käsittääkseni "sisäsyntyistä aivoissa". Fobiaa voidaan kyllä hoitaa ja toiset psykologit ovat sitä mieltä, että fobia on heijastuma jostain toisesta pelosta tai vaikeudesta elämän alueella. En tiedä, näin olen vain kuullut.

Ei minullekaan ole lentokoneessa koskaan tapahtunut mitään, mutta pelkään silti lentämistä. Meidän likka pelkäsi hyönteisiä aivan hirveesti, hysteriakohtaukseen saakka ja vieläkin pelkää, mutta hillitsee käytöstään, eikä mitään ole tapahtunut.

Eli ei kai fobia vaadi mitään erillistä tapahtumaan, se on käsittääkseni "sisäsyntyistä aivoissa". Fobiaa voidaan kyllä hoitaa ja toiset psykologit ovat sitä mieltä, että fobia on heijastuma jostain toisesta pelosta tai vaikeudesta elämän alueella. En tiedä, näin olen vain kuullut.

Pitää ehkä olla yhteydessä neuvolaan... Kurjaa tämä on :(

Onko se vaan se ääni joka pelottaa? Vai lumi itsessään, kaikki siinä? Nuoskalumen narskunta on minusta aika ärsyttävää, verrattavissa pakastimen huurteen raapimiseen. :| Oksettavan viban saa aikaiseksi myös märkien kumisaappaiden nirskahdus toisiaan vasten. Muistan että nämä äänet ovat olleet lapsena minulle todella sietämättömiä, nykyään kyllä siedän, vaikken pidäkään niistä.

Onko se vaan se ääni joka pelottaa? Vai lumi itsessään, kaikki siinä? Nuoskalumen narskunta on minusta aika ärsyttävää, verrattavissa pakastimen huurteen raapimiseen. :| Oksettavan viban saa aikaiseksi myös märkien kumisaappaiden nirskahdus toisiaan vasten. Muistan että nämä äänet ovat olleet lapsena minulle todella sietämättömiä, nykyään kyllä siedän, vaikken pidäkään niistä.

Tänään sanoi että pelkää sitä ääntä. Tein lumipalloja, mutta ei halunnut koskea niihin edes. Ei kukaan ole koskaan tällaisesta kuullut? Pitävät ihan outona, kun eihän lapsi voi olla pitämättä lumesta :/

Niin meilläkin pelkää 1,5-vuotias, haluaa olla vain sylissä ja itkee ulkona. Yritä ite olla rauhallinen ja älä hermostu kun huomaat että pelkää. Rauhoittele todella kärsivällisesti ja ole ite rento ja iloinen. Juttele asiasta ja kerro iloisia lumijuttuja ja laula lumilauluja. Ehkäpä kokee uhkaavaksi kun lumi on niin kylmääkin?

Alkuperäinen kirjoittaja elovena:
Niin meilläkin pelkää 1,5-vuotias, haluaa olla vain sylissä ja itkee ulkona. Yritä ite olla rauhallinen ja älä hermostu kun huomaat että pelkää. Rauhoittele todella kärsivällisesti ja ole ite rento ja iloinen. Juttele asiasta ja kerro iloisia lumijuttuja ja laula lumilauluja. Ehkäpä kokee uhkaavaksi kun lumi on niin kylmääkin?

Olen kyllä rauhallinen. En näe mitään hyvää syystä hermostua itse, kun lapsi on hermostunut. Ollaan katsottu lumisia kuvia, ikkunasta lunta, olen kertonut lumesta - miten itse olen pyörinyt pienessäkin määrässä lunta joskus pienenä. Ei auta, ei mikään auta :(

Eikö hauskat lumiukotkaan auta? Jos tekisitte "yhdessä" lumiukon, etsisitte kiviä napeiksi, porkkanan nenäksi, sisältä vielä hattu ja huivi ettei ukko palellu, tulisiko touhuamaan mukana jos puhelet rauhoittavasti koko ajan?

Alkuperäinen kirjoittaja NannaIhana:
Eikö hauskat lumiukotkaan auta? Jos tekisitte "yhdessä" lumiukon, etsisitte kiviä napeiksi, porkkanan nenäksi, sisältä vielä hattu ja huivi ettei ukko palellu, tulisiko touhuamaan mukana jos puhelet rauhoittavasti koko ajan?

Meille tänään tullut vasta lunta, joten ei olla ehditty vielä. Viime vuonna ei tuokaan auttanut. Ja viime vuonna joku 3kk yrityksen jälkeen sain lapsen istumaan lumessa, mutta silloinkaan ei suostunut kävelemään siinä.

Meillä 3v. tytöllä on joku ötökkä kammo, se on ihan älytöntä kun ei kesällä meinaa pihalle saada kun menee ihan hysteeriseks niiden kanssa, sisällä paniikissa juoksee hämähäkkejä karkuun.

oli tosin nyt kesällä vähän vähämmän hysteerinen niin ajattelin että menee varmaan ohi jossain vaiheessa.

Tuota lumi asiaa en kyllä tiedä sitten.