Lapsi pissasi tänään ekaa kertaa pottaan, MUTTA?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taas täällä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

taas täällä

Vieras
Olen siis aikaisemmin tehnyt avauksia, joissa kyselin, että kuinka saada lapsi ymmärtämään, että pottaan saa pissata. No vihdoin ja viimein lapsi pissasi pottaan, MUTTA!!

Oli siis pissaamatta puoli kolmesta kahdeksaan. Siinä vaiheessa huomasin, että lapsella tosiaan pissattaa, painaa polvia yhteen ja vähän kitisee. Istutin potalle ja lapsi rupes itkemään ja halusi kovasti syliin. Istuin sitten niin, että lapsi oli potalla ja tavallaan samalla minun sylissä. Itkun kanssa pottaan tuli pienen pieni pissa. Sitten rauhoittui ja istui potalla ihan itkemättä ja tyytyväisenä katseli kirjaa. Kohta taas vähän vääntelehti ja kitisi, lopetti kyllä kitinät melkein heti ja sitten kuului lorina. Tuli loputkin pissat pottaan. Kehuttiin, taputettiin ja hurrattiin kovasti pissalle ja käytiin se yhdessä kippaamassa pönttöön.

Se mutta on siis se, että teinkö kamalan väärin, kun pidin lapsen potalla alussa vaikka sitä kovasti vastustelikin? Loppupissa tuli ilman vastusteluja, alussa vain muutaman kerran äännähti "itkuisesti".

Lapsella ikää siis kuukautta vajaa 3 vuotta ja puheenviivästymää.

Siitä se lähtee.. Aamulla istutte taas potalle samalla tavalla ja katotte vaikka lastenohjelmia tai luette yhdessä kirjaa. Muistakaa sanoa pissalle heippa, kun vedätte vessan. Meillä kans tehtiin esikoisen kanssa taputukset ja kunnon kehut pottaan pissaamisen kanssa ja rupesin antamaan tarrojakin, onnistuneesta suorituksesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Harmailija:
olethan varma että lapsella ei ole VTI:tä, että kitinä ei johtuisi kivusta?

Olen melko varma, sillä vaippaan pissaa ihan ilman mitään kitinöitä. Kitinät tulee vain kun on ilman vaippaa ja pissattaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Olen melko varma, sillä vaippaan pissaa ihan ilman mitään kitinöitä. Kitinät tulee vain kun on ilman vaippaa ja pissattaa.

Voi johtua siitä, että lapselle se vaippaan pissaaminen on tuttu ja turvallinen juttu, jonka vuoksi kitisee kun pitää pissata ilman vaippaa. Ajatteles toisinpäin, jos itsensä pitäisi yhtäkkiä pissiä housuun, kyllä se aika hankalalta tuntuisi.

et minusta, lapsi on jo iso eikä puheen viivästymä ole sama asia kuin että olisi ymmärtämätön tms. vajaa.
Minusta kuulosti että tilanne oli ihan hyvä lapsen kannalta.

Luulen myös että pidätti sitä pissaa, pottaan pissaaminen on niin erilaista tai outoa, mutta on lopulta ollut pakko päästää, säikähtänyt, pidättänyt ja lopulta taas uskaltanut päästää loputkin.

Ensi kerralla tilanne on taas tutumpi ja lapsi suostuu ehkä paremmin, ehkä joudut vielä muutaman kerran puolipakolla istuttamaan, kehumaan jne.

Meillä on reilu 2v. joka ei suostu istumaan potalle (eikä pöntölle) kellään vinkkejä siihen?

meillä esikoisella oli alkuun sama kuin ap:lla ja samalla tavalla vähän väkisin pidin potalla että saatiin pissa sinne. Se yksi kerta riitti siihen ja pienen lahjonnan avulla viikossa kaikki pissat tuli pottaan (toki välillä vahinkoja kun ei kerennyt potalle, mut yritti ainakin). Meilä tuo kirjan lukeminen tai telkkarin kattominen auttoi, kun vei huomiota pois siitä potalla istumisesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:

Voi johtua siitä, että lapselle se vaippaan pissaaminen on tuttu ja turvallinen juttu, jonka vuoksi kitisee kun pitää pissata ilman vaippaa. Ajatteles toisinpäin, jos itsensä pitäisi yhtäkkiä pissiä housuun, kyllä se aika hankalalta tuntuisi.

Näin mekin ajateltiin. Samoin mietittiin sitä, että kun tajuaa että pottaan saa pissata ja onkin kohta mukavampi niin, alkaa pottailu sujua enemmänkin. Toivotaan nyt sitten, että hanat aukes :)

Alkuperäinen kirjoittaja no et:
et minusta, lapsi on jo iso eikä puheen viivästymä ole sama asia kuin että olisi ymmärtämätön tms. vajaa.
Minusta kuulosti että tilanne oli ihan hyvä lapsen kannalta.

Ei tarkoita puheenviivästymä sitä että olis vajaa yms. mutta kommunikointia se vaikeuttaa huomattavasti. Minusta tuntuu, että tähän päivään saakka lapsi ei ole edes kunnolla ymmärtänyt mikä se pissa on. Lapsella tulee tosiaan ehkä viitisen sanaa ja nekin ovat hieman "epäselviä", pallo on paao yms.

Ja ihan selvästi huomas, että lapsi on pidätellyt pissaa jonkin aikaa kun ilman vaippaa (ja housuja) juossut koko illan. Ensin lirahti vähän kintuille ja sitten äkkiä potalle jonka jälkeen itkun kanssa oli pakko päästää lapsen pikkuliru sinne pottaan ennen sitä isoa pissaa.

Ok, no sit ei varmaan ole mitään vtitä :) Hyvä niin.. Tsemppiä, toivottavasti menee paremmin ensi kerralla, ja mun mielestä et oo kamala, joskus sekin taito on vaan opittava :) Toimisko joku, saat jonkun pienen tarran joka päivä jos oot tehnyt pissin pottaan/pönttöön?

Luulen, että tämän lapsen kohdalla otetaan maissinaksut tai joku muu "herkku" palkinnoksi. Ei oikein eprusta vielä tarroista yms.

Toivotaan tosiaan, että nyt hanat aukes :)

Me aloitettiin lapsen pottailu siihen tahtiin kuin lapsi oli valmis.

1v ikäisenä otettiin potta esiin ja laitettiin paikoilleen, lapselle selitettiin ja näytettiin mikä se on ja käytin silloin lapsella housuvaippoja.

Siihen se potta sitten jäi joksikin aikaa. Lapsi sitä katseli, mutta pisut ja kakat tuli vaippaan.
vaihdetiin vaippa kuten normaalisti ja kyselin lapselta kokeillaanko pottaa,
vastasi ei ja sitten jätettiin potta rauhaan.

Jonkin ajan kuluttua lapsi alkoi olla siitä kiinnostunut ja kokeilla sitä.
Sitten menin lapsen viereen istumaan ja luettiin kirjaa, kun lapsi istui potalla.
Ja tuli pisu. Ja isot kehut päälle.

Silti tuli jonkin aikaa vielä vaippaankin asia.

Lopulta vaippa jäi pois ja pottailu alkoi sujumaan ensin päivällä ja sitten lopulta jäi myös yövaippa pois.

Koskaan ei väkisin istutettu siihen.
Potta oli esillä ja lapsi sai siihen tutustua, mutta vasta kun oli valmis itse siihen istumaan, alettiin kunnon pottailut.

Alkuperäinen kirjoittaja Hanna:

1v ikäisenä otettiin potta esiin ja laitettiin paikoilleen, lapselle selitettiin ja näytettiin mikä se on ja käytin silloin lapsella housuvaippoja.

Siihen se potta sitten jäi joksikin aikaa. Lapsi sitä katseli, mutta pisut ja kakat tuli vaippaan.

Sitten menin lapsen viereen istumaan ja luettiin kirjaa, kun lapsi istui potalla.

Lopulta vaippa jäi pois ja pottailu alkoi sujumaan ensin päivällä ja sitten lopulta jäi myös yövaippa pois.

Potta oli esillä ja lapsi sai siihen tutustua, mutta vasta kun oli valmis itse siihen istumaan, alettiin kunnon pottailut.

No mekin olemme pottailleet noin 1 vuotiaasta lähtien lukuunottamatta sitä pottakammopuolivuotista tuossa ennen kahta ikävuotta. Lapsi on istunut potalla pitkiäkin aikoja tyytyväisenä kirjoja katsellen yms. Pissaa vain ei olla saatu sitten 1½ ikävuoden jälkeen pottaan ennenkuin tänään.

Alkuperäinen kirjoittaja Hanna:

Meillä on 2v3kk joka ei suostu istumaan potalle. Ihan samalla tavalla on toimittu. n. 1 vuotiaana ostettiin oma potta, sitä ennen "istunut" isomman sisaruksen potalla ja siis nähnyt mallia kuinka kyseistä kapinetta kuuluu käyttää. Ainoa mitä tekee potalleen on että paiskoo sitä ympäriinsä jos yritetään sitä hänelle tarjota.
Pissaa myös aivan tyytyväisenä housuun kun on ilman vaippaa. Esikoinen oli tässä iässä jo päiväkuiva ja kuopus ei ole ikinä istunut sekuntia pidempään potalla |O

Alkuperäinen kirjoittaja taas täällä:
Olen siis aikaisemmin tehnyt avauksia, joissa kyselin, että kuinka saada lapsi ymmärtämään, että pottaan saa pissata. No vihdoin ja viimein lapsi pissasi pottaan, MUTTA!!

Oli siis pissaamatta puoli kolmesta kahdeksaan. Siinä vaiheessa huomasin, että lapsella tosiaan pissattaa, painaa polvia yhteen ja vähän kitisee. Istutin potalle ja lapsi rupes itkemään ja halusi kovasti syliin. Istuin sitten niin, että lapsi oli potalla ja tavallaan samalla minun sylissä. Itkun kanssa pottaan tuli pienen pieni pissa. Sitten rauhoittui ja istui potalla ihan itkemättä ja tyytyväisenä katseli kirjaa. Kohta taas vähän vääntelehti ja kitisi, lopetti kyllä kitinät melkein heti ja sitten kuului lorina. Tuli loputkin pissat pottaan. Kehuttiin, taputettiin ja hurrattiin kovasti pissalle ja käytiin se yhdessä kippaamassa pönttöön.

Se mutta on siis se, että teinkö kamalan väärin, kun pidin lapsen potalla alussa vaikka sitä kovasti vastustelikin? Loppupissa tuli ilman vastusteluja, alussa vain muutaman kerran äännähti "itkuisesti".

Mun 5v puheviivästymää ja vaippa öisin. Muutamaa kuukautta vaille 2vuotta olevaa lasta käytettään potalla ja hän pissaa sinne.

Alkuperäinen kirjoittaja taas täällä:

Noin vanha eikä ikinä pissannu pottaan :O :o

Alkuperäinen kirjoittaja Heffalump:
Meillä on reilu 2v. joka ei suostu istumaan potalle (eikä pöntölle) kellään vinkkejä siihen?

meillä esikoisella oli alkuun sama kuin ap:lla ja samalla tavalla vähän väkisin pidin potalla että saatiin pissa sinne. Se yksi kerta riitti siihen ja pienen lahjonnan avulla viikossa kaikki pissat tuli pottaan (toki välillä vahinkoja kun ei kerennyt potalle, mut yritti ainakin). Meilä tuo kirjan lukeminen tai telkkarin kattominen auttoi, kun vei huomiota pois siitä potalla istumisesta.

Mites jos odottelis kesään, että saa ulkona olla ilman housuja ja vaippaa? Poika varsinkin voisi innostua pissimään ulos, tai miksei käymään potalla ulkona =) 1v8kk pottaili ulkona viimevuonna ja sen hoksasikin, siitälähtien päiväkuiva.

Ok, no sit ei varmaan ole mitään vtitä :) Hyvä niin.. Tsemppiä, toivottavasti menee paremmin ensi kerralla, ja mun mielestä et oo kamala, joskus sekin taito on vaan opittava :) Toimisko joku, saat jonkun pienen tarran joka päivä jos oot tehnyt pissin pottaan/pönttöön?

Luulen, että tämän lapsen kohdalla otetaan maissinaksut tai joku muu "herkku" palkinnoksi. Ei oikein eprusta vielä tarroista yms.

Meidän tyttö oppi täysin kuivaksi kun oli 1v8kk ja me käytettiin tota et aina onnistumisen jälkeen sai tarran (siis ennen kun vaipat jäi kokonaan veks) ja todellakin lapsi ymmärsi. tiesi missä tarrat ja vihko pidettiin ja aina pisun ja kakan jälkeen sai itse hakea tarrat valita yhden ja liimata vihkoon itse. Että kyllä todellakin ymmärtää
ton ikänen :)

Alkuperäinen kirjoittaja hei:

Meidän tyttö oppi täysin kuivaksi kun oli 1v8kk ja me käytettiin tota et aina onnistumisen jälkeen sai tarran (siis ennen kun vaipat jäi kokonaan veks) ja todellakin lapsi ymmärsi. tiesi missä tarrat ja vihko pidettiin ja aina pisun ja kakan jälkeen sai itse hakea tarrat valita yhden ja liimata vihkoon itse. Että kyllä todellakin ymmärtää
ton ikänen :)
sori mä luin vähän väärin ton tekstin :(
Mutta et siis tehnyt väärin kun "pakotit" istumaan potalla,., tsemppiä jatkoon!

Yhteistyössä