Lapsi sai aamulla päättää meneekö hoitoon ja halusi mennä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28497653]:( surullista.. mä miettisin oikeesti että missä vika jos lapseni olisi mielummin vieraiden aikuisten kanssa päivisin kuin omien vanhempiensa.
Kaverit on eri asia mutta niitä näkee ilman päiväkotiakin[/QUOTE]

Täsmälleen samaa mieltä!!

Nykyisin monessa kaupungissa/kunnassa on hoitopaikkatakuu, eli lapsi pääsee samaan päiväkotiin, jos hänet ottaa välillä kotihoitoon. Kerhot ovat kunnille päivähoitoa edullisempaa järjestää (kesto lyhyempi, ei joka päivä, ei aterioita), joten siksi esim. Tampereella ne ovat ilmaisia, jotta mahd. moni kotiinjäävä valitsisi lapselleen kerhon päiväkodin sijaan.

On tärkeää miettiä, mitkä kunnalliset palvelut ovat välttämättömiä ja mistä taas voitaisiin säästää, koska väestö vanhenee koko ajan, ja sairauksien hoito kallistuu koko ajan.

Toisaalta subjektiivinen päivähoito-oikeus auttaa kovasti mm. pätkätyöläisiä, joiden ei tarvitse ottaa lasta pois hoidosta työttömyytensä ajaksi. Samoin masennuksesta kärsivä äiti voi viedä lapsen hoitoon pelkäämättä leimaantuvansa, mikä voisi olla mahdollista, jos hänen pitäisi hankkia neuvolasta asiasta todistus päivähoitopaikan saamiseksi.

Niin juu, ilmeisesti asiat voi mennä vikaan vaikka lapsi olisi kotihoidossakin. Meidän 2,5v on ollut jonkun muun kuin vanhemman seurassa noin yhden käden sormilla lasketut kerrat, yleensä pari tuntia kerrallaan.

Perjantaina käytiin tervehtimässä isoveljen ex-päiväkotihoitajaa ja pikkusiskoa harmitti tosissaan kun ei saanut jäädä tädin ja muiden ryhmän lasten kanssa leikkimään pidemmäksi aikaa. Samoin nyt kun ystäväni oli meillä viikonlopun kylässä tyttö oli kokoajan tämän perään eikä äiti olisi kelvannut juuri mihinkään.

Toisaalta, ehkä sukuvika? Itse olin kotihoidossa kouluikään asti ja oli tosi kiva päästä välillä yökyläänkin jonkun sukulaisen tai tuttavan luo. Samoin lämpimät muistot niistäkin kerroista kun joku muu oli kotona meitä hoitamassa omien vanhempien sijaan. Vielä kivempi jos näissä kyläpaikoissa/hoitajilla oli omia lapsia kavereiksi.

Tätähän mä just tarkoitin.
Siis minä olen kasvattanut lapseni ihan kieroon :( JOS ja KUN heiltä kysyy niin ovat aina mielummin päivällä kotona kuin päiväkodissa. Toki mieluusti menevät isovanhempien, kummien jne kanssa mihin vaa tai yökylään.
Mutta jos saavat aamulla valita päiväkoti vai koti niin vastaus on KOTI.

No mitenköhän noi kasvattaisi sillee vähemmän kieroon et ymmärtäisivät kuinka loistava paikka se päiväkoti on aina se ainakin kotiolot voittaa

[QUOTE="vieras";28497808]Tätähän mä just tarkoitin.
Siis minä olen kasvattanut lapseni ihan kieroon :( JOS ja KUN heiltä kysyy niin ovat aina mielummin päivällä kotona kuin päiväkodissa. Toki mieluusti menevät isovanhempien, kummien jne kanssa mihin vaa tai yökylään.
Mutta jos saavat aamulla valita päiväkoti vai koti niin vastaus on KOTI.

No mitenköhän noi kasvattaisi sillee vähemmän kieroon et ymmärtäisivät kuinka loistava paikka se päiväkoti on aina se ainakin kotiolot voittaa[/QUOTE]

Lapseni käy kerran-kaksi viikosta hoidossa, ei aina sitäkään. Kotipäivinä hän ei hingu hoitoon, mutta hoitopäivänä kysyttäessä haluaako mennä hoitoon, niin sanoo että joo. Jos sinä sen väännät siten, että olen kasvattanut lapseni kieroon ja hän haluaa joka päivä viikosta hoitoon ja itkee täällä ikäväänsä päiväkotiin kotipäivinä, niin aika taitava olet :)

Ja meidän 2,5-vuotias osaa jo leikkiä muiden lasten kanssa ja todellakin kaipaa kavereitaan.

[QUOTE="aloittaja";28497869]Lapseni käy kerran-kaksi viikosta hoidossa, ei aina sitäkään. Kotipäivinä hän ei hingu hoitoon, mutta hoitopäivänä kysyttäessä haluaako mennä hoitoon, niin sanoo että joo. Jos sinä sen väännät siten, että olen kasvattanut lapseni kieroon ja hän haluaa joka päivä viikosta hoitoon ja itkee täällä ikäväänsä päiväkotiin kotipäivinä, niin aika taitava olet :)

Ja meidän 2,5-vuotias osaa jo leikkiä muiden lasten kanssa ja todellakin kaipaa kavereitaan.[/QUOTE]Eikö se ole vanhempien tehtävä järjestää kavereita eikä päiväkodin?

[QUOTE="vieras";28497728]Niin, eiköhän ne kerhotkin yhtälailla kustanneta verovaroin :)
[/QUOTE]

Paljon pienemmässä määrin kuin päivähoito, ei voi edes verrata.

Mie otin 5-vuotiaan pois hoidosta olemaan minun ja vauvan kanssa kotosalla, onpa ihanaa kun ei tarvitse aamulla viedä eikä iltapäivällä hakea, saa olla ja öllöttää :D Tekemistä piisaa kotonakin ja veljekset ovat kuin paita ja peppu, niin se vain sekin kiintymyssuhde kehittyy, lisäksi 5-vuotiaan kanssa on HAUSKAA kaikki päivät ja nautin kyllä ihan täysillä! Ehtiihän sinne päiväkotiin tai kouluun vielä vuosikausiksi.

[QUOTE="vieras";28498020]Mie otin 5-vuotiaan pois hoidosta olemaan minun ja vauvan kanssa kotosalla, onpa ihanaa kun ei tarvitse aamulla viedä eikä iltapäivällä hakea, saa olla ja öllöttää :D Tekemistä piisaa kotonakin ja veljekset ovat kuin paita ja peppu, niin se vain sekin kiintymyssuhde kehittyy, lisäksi 5-vuotiaan kanssa on HAUSKAA kaikki päivät ja nautin kyllä ihan täysillä! Ehtiihän sinne päiväkotiin tai kouluun vielä vuosikausiksi.[/QUOTE]

Hienoa! Sun lapsella on fiksu ja ajatteleva äiti. Lisää sunkaltaisia äitejä niin nuorison pahoinvointi voisi helpottua.

Ja muille äideille vielä, että ajatelkaa pidemmälle kuin tähän hetkeen mikä on hyväksi lapselle. Lapsi itse ei ole kykenevä siitä päättämään. Ja joo kyllä munkin hoitolapset tulevat mielellään hoitoon ja kaipaavat hoitoon myös vapaapäivinä, mutta nään myös sen toisenpuolen kun esim.2-vuotias puhuu äidistä ikävöiden. Ja joo ei ne kotiinkaan malttais lähteä...
Mut kyllä ne kotona olisivat onnellisempia. (työssäkäyvien lapsia)

[QUOTE="hoitaja";28498099]
Ja muille äideille vielä, että ajatelkaa pidemmälle kuin tähän hetkeen mikä on hyväksi lapselle. Lapsi itse ei ole kykenevä siitä päättämään. [/QUOTE]

Näistä keskusteluista voipi tehdä sellaisia päätelmiä, että jos lapsi sanoo, että tahtoo hoitoon, niin lapsi ei ole kykenevä päättämään asioista ja haluaa monia muitakin järjettömiä asioita, jotka eivät ole hyväksi.
Mutta jos lapsi sanoo haluavansa kotiin, niin lapsi kyllä kärsii siellä hoidossa ja äidin pitäisi tajuta kuunnella lasta ja sen pahaa oloa, koska kyllä pienikin lapsi osaa ilmaista itseään.

Aina löytyy jokin argumentti, minkä voi kääntää omaksi edukseen. Pääasia, että saa mollata toisia äitejä. Säälin kyllä teitä ja perheitänne, jos noin kovasti pitää aina ilkeillä toisille äideille. Minkähänlaisia lapsia tuollaisistakin perheistä kasvaa, kun opetetaan pienestä pitäen, että on ihan ok ankarastikin arvostella toisten ratkaisuja tietämättä asioiden taustoista yhtään mitään.

Ajatelkaas jos kaikki lapset, joiden äiti tai isä on kotona, otettais pois päiväkodista, niin ei millään riittäis kaikille päiväkodin työntekijöille töitä! Työttömiä olis enemmän eikä nähtäis tarvetta perustaa uusia päiväkoteja, kun kysyntää ei olis niin paljon!

[QUOTE="vieras";28498020]Mie otin 5-vuotiaan pois hoidosta olemaan minun ja vauvan kanssa kotosalla, onpa ihanaa kun ei tarvitse aamulla viedä eikä iltapäivällä hakea, saa olla ja öllöttää :D Tekemistä piisaa kotonakin ja veljekset ovat kuin paita ja peppu, niin se vain sekin kiintymyssuhde kehittyy, lisäksi 5-vuotiaan kanssa on HAUSKAA kaikki päivät ja nautin kyllä ihan täysillä! Ehtiihän sinne päiväkotiin tai kouluun vielä vuosikausiksi.[/QUOTE]

Niin, se kiintymyssuhdehan on meillä ihan murskana kun isoveli on päivän-kaksi viikosta hoidossa, eikä aina sitäkään. Vasta oli reilut 2kk kokonaan kotona ja kesällä toinen mokoma. Eihän tuo pikkusisarus veljeään edes tunnista, kun eivät ole missään tekemisissä, saati sitten veli tuota pötkälettä...

[QUOTE="aloittaja";28498739]Niin, se kiintymyssuhdehan on meillä ihan murskana kun isoveli on päivän-kaksi viikosta hoidossa, eikä aina sitäkään. Vasta oli reilut 2kk kokonaan kotona ja kesällä toinen mokoma. Eihän tuo pikkusisarus veljeään edes tunnista, kun eivät ole missään tekemisissä, saati sitten veli tuota pötkälettä...[/QUOTE]

:D

Kiintymyssuhde ei täältä oppimani mukaan kuulemma katkea 3x3h viikossa kerhoiluun, mutta 2x5h tarhassa on ihan järjetöntä ja ei kyllä ehdi muodostua kunnollista suhdetta sisarukseen :(

Meilläkin tyttö (3v) ns. virikehoidossa 1-2 kertaa viikossa ja annan myös päättää meneekö hoitoon :) Joskus ei halua ja silloin jää kotiin, mutta useimmiten haluaa. Viihtyy todella hyvin enkä jättäisi pois hyvästä paikasta koska menetetään se muuten (pieni yksityinen paikka ilman hoitotakuuta). Olen vauvan kanssa kotona vain vuoden ja sitten pikkuveli menee myös samaan paikkaan hoitoon. 1-2 lyhyttä hoitopäivää viikossa (+pitkät lomat) on aika pieni osa ajasta, kyllä sen esikoisenkin kanssa ehdin viettää aikaa :) Ja hoitopäivät valitaan niin että päiväkodissa on jotain kivaa ohjelmaa kuten retkeilyä tms.

Itse koen hoitopäivät huomattavasti rasittavampina kuin kotipäivät. Vauvan kanssa viemiset ja hakemiset on välillä stressaavia...

[QUOTE="hei";28496280]Mä olen eri mieltä. Mun mielestä jokaisella perheellä tulee olla oikeus viedä lapset hoitoon. Ei työssäkäynti ole ainoa peruste sille, että voidaan tarvita hoitopaikkaa. [/QUOTE]

Eli susta olisi ok, jos mä veisin lapsen päiväkotiin siksi ajaksi kun käyn parturissa, kaupassa, haluun vähän omaa aikaa? Lapsethan saa joo laittaa hoitoon omien huvitustensa tieltä mutta mun mielestä se paikka ei ole päiväkoti jonne TYÖSSÄKÄYVIEN on pakko viedä lapsensa työpäivän ajaksi.

Munkin lapsi menee mielellään hoitoon. Ei koskaan jää perään itkemään.

Mulle on ihan sama viekö joku pilttinsä hoitoon vai ei. Mua tosin ärsyttää se,.että monet lapset jäävät.tämmöisen takia vaille hoitopaikkaa lähipäikystä. Siinäpä sitten vanhemmat roudaa lapsiaan pahimmilleen kahteen paikkaan aamulla ennen töitä. 2 -vuotiasta en veisi kyllä kerhoonkaan paitsi perhekerhoon, puistoilut ja vierailut riittää. 3-4 v alkaa kaivata ikäistensä.seuraa.Toki pienemmätkin osaa leikkiä muiden lasten kanssa,.mutta on heidän leikki kuitenkin erilaista kuin vaikkapa 4 -vuotiaiden.

[QUOTE="vieras";28498765]:D

Kiintymyssuhde ei täältä oppimani mukaan kuulemma katkea 3x3h viikossa kerhoiluun, mutta 2x5h tarhassa on ihan järjetöntä ja ei kyllä ehdi muodostua kunnollista suhdetta sisarukseen :([/QUOTE]

Niin, tätä mulle ei ole kukaan vielä kyennyt perustelemaan. Minkä takia kerho on hyvä ja suunnilleen sama määrä lapselle tutussa päiväkodissa vietettyä aikaa paha? En ymmärrä. Nimenomaan pointtina se, että päiväkodissa on tutut lapset ja hoitajat, en puhu hoidon aloituksesta

Verorahoista voi vängätä, mutta mielestäni minä minulla on oikeus valita lapsellinen parhaaksi katsomani vaihtoehto. En tupakoi, olen normaalipainoinen, säännöllisesti liikkuva enkä käytä esimerkiksi julkista terveydenhuoltoa. Veroja minä + mies maksetaan palkoistamme yhteensä lähemmäs 3000 euroa joka kuukausi ja lisäksi tietysti kaikki välilliset verot (arvolisävero, autovero jne.). En koe huonoa omaatuntoa siitä, että olisin tässä muiden kukkarolla. Koen tutun päiväkodin paremmaksi vaihtoehdoksi lapselleni vauvan syntyessä kuin kerhot.

Mulle on ihan sama viekö joku pilttinsä hoitoon vai ei. Mua tosin ärsyttää se,.että monet lapset jäävät.tämmöisen takia vaille hoitopaikkaa lähipäikystä. Siinäpä sitten vanhemmat roudaa lapsiaan pahimmilleen kahteen paikkaan aamulla ennen töitä. 2 -vuotiasta en veisi kyllä kerhoonkaan paitsi perhekerhoon, puistoilut ja vierailut riittää. 3-4 v alkaa kaivata ikäistensä.seuraa.Toki pienemmätkin osaa leikkiä muiden lasten kanssa,.mutta on heidän leikki kuitenkin erilaista kuin vaikkapa 4 -vuotiaiden.

Munkin mielestä hoitotakuu pitäisi kestää pidempään ja se tulisi olla joka paikassa, vaan kun ei ole esim. meidän päikyssä, yksityinen kun on ja saa laatia omat sääntönsä. Sen takia se paikka oli pakko pitääkin, en halua lastani laitokseen kun voin valita toisinkin.

[QUOTE="vieras";28499420]Munkin mielestä hoitotakuu pitäisi kestää pidempään ja se tulisi olla joka paikassa, vaan kun ei ole esim. meidän päikyssä, yksityinen kun on ja saa laatia omat sääntönsä. Sen takia se paikka oli pakko pitääkin, en halua lastani laitokseen kun voin valita toisinkin.[/QUOTE]

Niin siis aloittaja kirjoitti tuon.

Ja mitä niihin kavereihin tulee, niin lapsi ei näe siis niitä tarhakavereita muulloin kuin hoitopäivinä. Kotikaverit on erikseen, eikä heitä arkena kovin paljoa nähdä kun suurin osa on hoidossa eri paikassa. Eli ihan kiva, että lapsi pääsee leikkimään edes kerran-pari viikossa arkenakin ikätoverien kanssa :)

[QUOTE="aloittaja";28499447]Niin siis aloittaja kirjoitti tuon.

Ja mitä niihin kavereihin tulee, niin lapsi ei näe siis niitä tarhakavereita muulloin kuin hoitopäivinä. Kotikaverit on erikseen, eikä heitä arkena kovin paljoa nähdä kun suurin osa on hoidossa eri paikassa. Eli ihan kiva, että lapsi pääsee leikkimään edes kerran-pari viikossa arkenakin ikätoverien kanssa :)[/QUOTE]

Miksi ette voi nähdä tarhakavereita arkena? Kai te kuitenkin aina ilmoitatte hyvissä ajoin, vai päättääkö lapsi vasta aamulla meneekö vai eikö?