Lapsi sai synttärilahjaksi ison pussin karkkia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysynpä nyt vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja jep:
jos ny 10v ei ole ikinä saanut itse mässätä ja määrätä herkuista ni minusta on aika alkaa nyt. Pussi lapselle ja se siitä.

Ei se yhestä kerrasta hajoa, ja toisaalta jos on ton ikänen, eikä koskaan saa itse päättä ni isompana ahtaa ittensä ihan tukkoon.

Samaa mieltä :)

Ei hajoa ei, eikä kahesta kolmesta tai kymmenestäkään. Tai ainakaan pahemmin. Mutta jos lapsi ei osaa ikinä säännöstellä makeen syömistä niin kyllä ajattelin itse hoitaa sen säännöstelyn silloin.

Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Mä ajattelen vähän samoin. Karkista kun tekee sellaisen pyhän asian jolla juhlistetaan jotain, sen asema nousee potensseihin. Itse olen oikeasti sellanen että hemmottelen, juhlistan sekä suren karkilla.

Mä oon sitä mieltä et jos näin käy, niin silloin on kyllä ollu vikaa jo muuallakin...
Mulla on aina ollu karkkipäivä, mut ei se mitenkää makeisten arvoo oo nostanu..

Totta kai on vikaa kun ajattelee jotenkin lailla. Minussa on paaljon vikaa. :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja kysynpä nyt vaan:
miten toimitte. Saako hän ne omaan huoneeseensa ja syödä niitä milloin haluaa, vai onko ne syötävänä vain karkkipäivänä (jos sellainen on) tai muuten erityisinä hetkinä? ja jos perheessä on sisaruksia niin pitääkö karkeista antaa heille tai jakaa kaikkien sisarusten kesken. Sisaruksia 3. ja synttärisankarilla ikää 10 vuotta.

ja tämmöstä pitää tulla palstalta kysymään! on vissiin oma ajattelukyky täysin hävinnyt (jos sitä on ollutkaan ).

miten toimitte. Saako hän ne omaan huoneeseensa ja syödä niitä milloin haluaa, vai onko ne syötävänä vain karkkipäivänä (jos sellainen on) tai muuten erityisinä hetkinä? ja jos perheessä on sisaruksia niin pitääkö karkeista antaa heille tai jakaa kaikkien sisarusten kesken. Sisaruksia 3. ja synttärisankarilla ikää 10 vuotta.

ja tämmöstä pitää tulla palstalta kysymään! on vissiin oma ajattelukyky täysin hävinnyt (jos sitä on ollutkaan ).

No kiitos. Minulla on oma ajattelukyky ihan tallella, sillä olen päätöksen tehnyt tämän karkkiongelman kanssa. Mutta ajattelin täältä ihan muuten kysäistä että miten muut olisivat toimineet tämän asian suhteen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No kiitos. Minulla on oma ajattelukyky ihan tallella, sillä olen päätöksen tehnyt tämän karkkiongelman kanssa. Mutta ajattelin täältä ihan muuten kysäistä että miten muut olisivat toimineet tämän asian suhteen.

päätöksen teit vasta nyt myöhemmin palstamammojen enemmistön kertoman mukaan, et oman ajattelusi perusteella. muuten olisit lisännyt avaukseesi "minä tein näin, mitä te tekisitte?"

päätöksen teit vasta nyt myöhemmin palstamammojen enemmistön kertoman mukaan, et oman ajattelusi perusteella. muuten olisit lisännyt avaukseesi "minä tein näin, mitä te tekisitte?"

Eli mikä on mun päätökseni tällähetkellä ?

Mikäs sua kiristää?

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:

Eli mikä on mun päätökseni tällähetkellä ?

niin mikä se on?! etkö tiedä vielä itsekään, eikö palstamammat ole kertoneet tarpeeksi yksimielisesti miten pitää menetellä että teet oikein ja olet hyvä äiti?

Mun 10 v. saa syödä karkkinsa kun huvittaa, varsinkin lahjakarkkinsa. Ei ole mikään ahmija, osaa säästää paremmin kuin äitinsä...no itseasiassa joutuu piilottelee karkkejaan multa :/ Reikiä hampaissa on 0, vaikka jonkilaista makeeta syö lähes joka päivä.

Sisaruksia ei ole, mutta vaikka olisikin niin ei tarvitsis niitä jakaa. Mutta toisten seurassa niitä ei syötäis, vaan silloin pitäisi tarjota seuralaiselle.

Alkuperäinen kirjoittaja plm:
Lapsettoman mielipide mutta kilo on mun mielestä valtava määrä karkkia joten säännöstelisin kyllä ja kehottaisin antamaan sisaruksillekin.
Vertaan siihen mitä yksi tuttu kahden lapsen äiti sanoi hiljattain kun vein pallon toisen lapsen synttäreiden kunniaksi. (En käynyt varsinaisilla synttäreillä vaan heillä kylässä pari viikkoa sen jälkeen) Sanoi että kaikki lelut on heillä yhteisiä vaikka toinen olisikin saanut sen lahjaksi.

Meillä ei lahjat mene yhteisomistukseen, mutta jos lahja on sellainen, että muutkin voivat sillä leikkiä esim. pallo, niin sitä pitää antaa muillekin lainaksi. Eli samoin kuin karkitin, että niitä pitää tarjota muillekin. Eli pienemmänkin lapsen, vaikka sen pussin takavarikoisinkin keittiön kaappiin, annan itse aukaista ja ojennella muille. Se on hänen, vaikka hän siitä muille tarjoaakin. Samoin se pallo on hänen, vaikka antaa välillä muidenkin sitä heitellä.

tuntuu vaan niiiiin kauheelta määrältä karkkia, koska lapsi tottunut syömään kerran viikossa (tietty viikon aikana voi olla näitä erityistpauksia) noin 100 g karkkipäivänä. Mitä tekee hampaillekin jos niitä kaiken aikaa mutustaa huoneessaan..

Missä lapsen äiti on? Mikäli äitiä ei ole, lapsella lienee joku vastaava aikuinen. Hän tietenkin rajoittaa kohtuutonta karkinsyöntiä. Samoin hän toki kehottaa ystävällisesti tarjoamaan sisaruksillekin maistiaisia. :)

Meillä 10-vuotias esikoinen on noissa tilanteissa pistänyt automaattisesti omasta aloitteestaan jakoon kahden muun veljensä kanssa. Ja meillä ovat saaneet syödä noita karkkeja synttäripäivänä ja sitten siitä eteenpäin ns. karkkipäivänä.

Alkuperäinen kirjoittaja :
tuntuu vaan niiiiin kauheelta määrältä karkkia, koska lapsi tottunut syömään kerran viikossa (tietty viikon aikana voi olla näitä erityistpauksia) noin 100 g karkkipäivänä. Mitä tekee hampaillekin jos niitä kaiken aikaa mutustaa huoneessaan..

Missä lapsen äiti on? Mikäli äitiä ei ole, lapsella lienee joku vastaava aikuinen. Hän tietenkin rajoittaa kohtuutonta karkinsyöntiä. Samoin hän toki kehottaa ystävällisesti tarjoamaan sisaruksillekin maistiaisia. :)

Ai synttärilahjasta pitää jakaa? Voi ihme ja kumma.

kylhän ton ikäsen pitäs jo osata säännöstellä karkin syömisensä. jos nyt syökin ähkyyn ja oksentaa, nin takuula tietää että seuraavalla kerralla ei syödäkkään niin paljoa.meillä 5 vee saa kaikki karkkilahjansa itelleen mutta osaa säännöstellä. mutta onhan niitä rohmulapsia joilla ei oo mitään rajaa karkinsyönnissä...hmm..

Alkuperäinen kirjoittaja fuu:

älkää vaan missään nimessä opettako lapsienna jakamaan ja antamaan omastaan muillekin jos haluavat. se on hyvin paha tapa. ottaa nyt muutkin huomioon, ei helkkari..
minäminäminäminäminäminäminäminäminä!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja fuu:

Ei synttärilahjasta, vaan isosta karkkimäärästä. Ihme se ei ole, vaan normaalia huomaavaisuutta, jota vastuuntuntoinen vanhempi ystävällisesti kehottaa lastaan noudattamaan.

ajattelin täältä ihan muuten kysäistä että miten muut olisivat toimineet tämän asian suhteen.

Minä olisin pyytänyt lapseltani karkkia itselleni ja sisaruksille, mutta pidän karkkilahjaa hyvin huonona vaihtoehtona - ellei se ole pussillinen xylitolipurukumia. :) Jakaisin karkit neuvoteltuani ensin synttärisankarin kanssa mieleisemmästä lahjasta, jonka hän saisi moisten mömmöjen tilalle.

anna se koko pussi ja sanot että anna muillekkin vähän.sanot sitten että kohta on ruoka että älä syö koko pussia. jos hän syö sitten koko pussin, jota epäilen, niin sittenhän asia on pois päiväjärjestyksestä.

NO joo..ehkä löysäisinkin..kauhee tappelu vaan tullut nyt tästä karkkipussista meillä. Puhun nyt kymmenen vuotiaasta joka tällää vaikka koko purkkapussin purkatkin kerralla suuhun jos saa ne omakseen..viimeksi oli kuulema oksentanut kun oli syönyt niin paljon kerralla karkkia mummolassa.

Vanhemmuus taitaa olla hukassa. Alaikäisen elämästä päätät sinä.

NO joo..ehkä löysäisinkin..kauhee tappelu vaan tullut nyt tästä karkkipussista meillä. Puhun nyt kymmenen vuotiaasta joka tällää vaikka koko purkkapussin purkatkin kerralla suuhun jos saa ne omakseen..viimeksi oli kuulema oksentanut kun oli syönyt niin paljon kerralla karkkia mummolassa.

Vanhemmuus taitaa olla hukassa. Alaikäisen elämästä päätät sinä.

tai ap:n tapauksessa kaksplus-palsta päättää..

No annat sille sieltä pussista johonkin kippoon kourallisen sillon tällön. Tosin 10v taitaa haluta ne ihan itselleen :D Ja jos annat omaan huoneeseen pussin niin ehtona et antaa muille sisaruksille sieltä kanssa.

No, typerä lahja enivei. Viiden euron setelikin on parempi kuin kilo karkkia...

Alkuperäinen kirjoittaja Tuli vaan mieleen:
tuosta karkin syönnin vapaudesta.. Me ollaan huonoja vanhempia ja lapsi on saanut syödä karkkia aika vapaasti aika pienestä lähtien, samoin kuin minä aikanani. Ja lapsen kanssa olemme molemmat sellaisia että syömme vain tiettyjä karkkeja, lapsi ei esim tykkää yhtään suklaasta ja on vain pari karkkilaatua josta tykkää, muut sylkee pois. (samoin minä, jos en tykkää mausta eikä tarvitse olla vieraskorea niin roskiin menee, en syö loppuun)
Mies taas ei lapsena ole saanut karkkia ja nyt vielä 50veenäkin syö vaikka koirankakkaa jos se on nätissä paperissa.

Ja en tarkoita yleistää, todennäköisesti vain sattumaa.

Mä luulen että se myös on vähän henkilökohtaista. Jotkut ovat persoja herkuille ja toiset eivät välitä vaikka karkkia olisi miten paljon saatavana. Ystävät hämmästelevät aina mun muksuani, joka kerran oli vissiin kaupungilla jättänyt jäätelön syömättä kun oli täynnä/ei vaan maku iskenyt. Meillä ei ole karkkipäiviä, herkut saa jättää näkyville ja vain muutama tietty karkki on lapsen suosikki. Niissäkin on selvästi raja, ainakin ruuan jälkeen. Ja raja on oikeasti tosi pienessä grammamäärässä. Jäätelössä vain pitää pitää meillä kontrollia.

Voi kun mää kadehdin tässä lastani. Herkkuperseäiti... Ap:n tapauksessa minä ja ukko sen pussin söisimme lopulta...