Lapsi sai synttärilahjaksi ison pussin karkkia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysynpä nyt vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pienemmillä otan pussit talteen ja niitä saa syödä jälkkäriksi sekä niitä pitää tarjota muillekin (käytännössä ne on melkeistä jaettu sisarten kesken ja äidillekin tarjottu). En muista missä vaiheessa noiden poikien kanssa on tullut, että ovat itse saaneet pussit pitää huoneessaan, mutta kieltänyt olen syömästä niitä esim. illalla ja tietävät kyllä ettei niitä aamutuimaan ahmita eikä ennen ruokaa, vaan kysyvät saako ne syödä jälkkäriksi ja ihan kivasti tarjoavat niistä muille myös. Vahdi en niitä pusseja enkä sitä, jos niistä maistelisivatkin iltasella tai aamuisella.

Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja kumma:
No mutta lapsi on jo kymmenen, ja kyseessä synttärilahja, haloo... Vähän voi löysätä välillä...

NO joo..ehkä löysäisinkin..kauhee tappelu vaan tullut nyt tästä karkkipussista meillä. Puhun nyt kymmenen vuotiaasta joka tällää vaikka koko purkkapussin purkatkin kerralla suuhun jos saa ne omakseen..viimeksi oli kuulema oksentanut kun oli syönyt niin paljon kerralla karkkia mummolassa.

Justiinsa sen oman kontrollin takia meillä ei anneta EDES 12 vuotiaalle pikkuveljelleni makeisia omaan huoneeseen..Ja mitä ite muistelen kakara aikoja nii kyllä mäkin olisin mättäny sitä karkkia naamaa pitkin päivää jos sitä koko ajan olis ollu saatavilla.
Karkkipäivä kunniaan.

Mun mielestä synttäripäivä on karkkipäivä.

7v sai jo pitää pussinsa omassa jemmassa. Ainut raja on se että jos meinää toisten edessä mässätä niin on tarjottava toisille. Meillä menee kaikessa niin että toisten edessä syödessä jaetaan/tarjotaan riippuen siitä mitä on. Jännä juttu noissa omassa jemmassa olevissa karkeissa on just se että niitä ei syödä kun yks sillon ja toinen tällön, siinä on tärkeintä vissiin se että itellä jemmassa jotain mitä toisilla ei, ei se karkin syönti ;)

meillä se menis siihen jos sais pussin itselleen, että söisi nimenomaan silloin tällöis siitä muutaman. eivät ahda kerralla karkkipäivänäkään kaikkea. ja sehän just olis pahinta hampaillekin. ja kilon pussista riittäis vähitellen syötynä varmaan pariks viikkoa.

Alkuperäinen kirjoittaja hh:
10 päättäköön ite syökö itse vai jaakaako. miten iso pussi? jos joku5kg pussi, niin ei sais syödä jatkuvasti..

1 kg pussi

no antasin vaikka karkkipäivänä (tai muina spsiaalipäivinä, retkelle tjmv.) syödä niin kuin haluaa. muuten menee varmaan siihen et aina vähä karkkia suussa, ja hampaat putoo..

No mutta lapsi on jo kymmenen, ja kyseessä synttärilahja, haloo... Vähän voi löysätä välillä...

NO joo..ehkä löysäisinkin..kauhee tappelu vaan tullut nyt tästä karkkipussista meillä. Puhun nyt kymmenen vuotiaasta joka tällää vaikka koko purkkapussin purkatkin kerralla suuhun jos saa ne omakseen..viimeksi oli kuulema oksentanut kun oli syönyt niin paljon kerralla karkkia mummolassa.

Okei, no sitten ehkä hieman säännöstelyä kehiin olisi varmaan paikallaan. :D
Mutta edelleen, mä en pakottaisi jakamaan synttärilahjaa.

En mäkään PAKOTTAIS, meillä yleensä kehotus riittää, tai sitten karkit tosiaan syödään omassa huoneessa, jos niitä ei ole sisaruksilla saatavilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
7v sai jo pitää pussinsa omassa jemmassa. Ainut raja on se että jos meinää toisten edessä mässätä niin on tarjottava toisille. Meillä menee kaikessa niin että toisten edessä syödessä jaetaan/tarjotaan riippuen siitä mitä on. Jännä juttu noissa omassa jemmassa olevissa karkeissa on just se että niitä ei syödä kun yks sillon ja toinen tällön, siinä on tärkeintä vissiin se että itellä jemmassa jotain mitä toisilla ei, ei se karkin syönti ;)

Mulle kävi lapsena niin, että mun karkinhimoinen tätini oli löytänyt karkkijemmani (olin varmaan 5 v.) ja syönyt KAIKEN. Ja se ei ollut ihan pieni jemma... Traumatisoiduin loppuiäkseni. Sorry, ohi aiheesta. :D

Meillä kun noi tavat on alkaneet pieninä, niin ne on 10 vuotiailla ollut niin luissa ja ytimissä, ettei ole tarvinnut riidellä. Eli kun esim. 4v saa ison karkkipussin, niin mielestäni se on aivan liian iso yhden lapsen syötäväksi ja siitä todellakin riittää isommallekin perheelle tai esim. esikoisen kohdalla itse taisin syödä suurimman osan pussia
:p Pienemmät askit toki ovat saaneet syödä yksinänsä ja muille on sitten tarjottu muuta.

Muutenkin mun mielestä hyviin tapoihin kuuluu tarjota muille eikä syödä itsekseen vain.

Alkuperäinen kirjoittaja piina:

Meillä kun noi tavat on alkaneet pieninä, niin ne on 10 vuotiailla ollut niin luissa ja ytimissä, ettei ole tarvinnut riidellä. Eli kun esim. 4v saa ison karkkipussin, niin mielestäni se on aivan liian iso yhden lapsen syötäväksi ja siitä todellakin riittää isommallekin perheelle tai esim. esikoisen kohdalla itse taisin syödä suurimman osan pussia
:p Pienemmät askit toki ovat saaneet syödä yksinänsä ja muille on sitten tarjottu muuta.

Muutenkin mun mielestä hyviin tapoihin kuuluu tarjota muille eikä syödä itsekseen vain.

Mun mielestä ei silloin, kun on synttärilahja kyseessä. Ja mun mielestä on noloa, että äiti menee lapsen karkkipussille...

Meillä ei lapset edes yksin tykkää karkkejaan syödä. Kait niillä on niin kiva kehuskellakin, että kysyvätkin saako niitä nyt syödä, kun on kavereita kylässä ja tarjota kavereille myös.

10 päättäköön ite syökö itse vai jaakaako. miten iso pussi? jos joku5kg pussi, niin ei sais syödä jatkuvasti..

1 kg pussi

no antasin vaikka karkkipäivänä (tai muina spsiaalipäivinä, retkelle tjmv.) syödä niin kuin haluaa. muuten menee varmaan siihen et aina vähä karkkia suussa, ja hampaat putoo..

No niin, tässä ollaan just siinä ahtamisessa, josta jo aiemmin sanoin. Jos ja kun natsinomaisesti vahditaan kotona syömistä... Ei koskaan, ei mitään ylimääräsitä jne...

Ni ohoh, sitten kun sen yhden ainoan kerran jotain saa, menee yli. Sitten ahdetaan ja survotaan menemään, "kun ei muuten ikinä saa". Plus että risikinä on se, että kun oikeesti alkaa tienaamaan ja omaa rahaa on ni ohoh, kaikki rahat menee herkkujihin. Ja ohoh, aikuisenakin on pervo suhde herkkuihin.

Tästä minä, ja kaksi siskoa on elävä todiste. Kaikki langanlaihoja lapsena ku natsimutsi kyttäs jokaisen suupalan. Synttäreillä (jos päästiin) ahmittiin niin, että jos ois palsta ollu silloin ni huhhuh mitä avauksia kamalista ahmattilapsista. Ja jokainen meistä on sitten kun rahaa alkoi kesätöiden yms myötä olemaan lihonnut pienessä ajassa selkeästi ylipainoiseksi. Ihan vaan siksi, että herrkua sai. Ja tämän asian kanssa me kaikki taistelemme edelleen.

Joku raja pitää olla, kyllä 10veen kanssa voi jo vähän höllätä!!!

Mulle kävi lapsena niin, että mun karkinhimoinen tätini oli löytänyt karkkijemmani (olin varmaan 5 v.) ja syönyt KAIKEN. Ja se ei ollut ihan pieni jemma... Traumatisoiduin loppuiäkseni. Sorry, ohi aiheesta. :D[/quote

:D

Alkuperäinen kirjoittaja tiu:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:

.

Mun mielestä ei silloin, kun on synttärilahja kyseessä. Ja mun mielestä on noloa, että äiti menee lapsen karkkipussille...

Voisihan sen 1kg pussin jakaa annospusseihin sille 4 vuotiaalle ja antaa lapsen syödä yksi annospussi viikossa, mutta mitä järkeä siinäkään on. Meillä lapset tykkäävät ilahduttaa äitiään ja mikä onkaan helpoin saada äiti ilahtuneeksi, kuin tarjota karkkia

:saint:

Säännöstelu on tietty luonteesta kiinni. Meillä on menny aina jotenkin niin että jos jaan samaa kaikille saman verran, katoaa karkit suihin vauhdilla, ilmeisesti jotenkin että oletetaan että äitin loputtomasta vauraudensarvesta tursuaa lisää. Jos lapsille antaa jonkin pakkauksen itselle, vaikka isonkin, niin osaavat arvostaa sitä pakettia ja säästelevät mielellään. Kaikki paitsi synttäri karkit on sellasia että ei saa pitkin viikkoa vaan lauantaisin syödääm. Lipsuu hieman mutta ei lainkaan pahasti.

tuosta karkin syönnin vapaudesta.. Me ollaan huonoja vanhempia ja lapsi on saanut syödä karkkia aika vapaasti aika pienestä lähtien, samoin kuin minä aikanani. Ja lapsen kanssa olemme molemmat sellaisia että syömme vain tiettyjä karkkeja, lapsi ei esim tykkää yhtään suklaasta ja on vain pari karkkilaatua josta tykkää, muut sylkee pois. (samoin minä, jos en tykkää mausta eikä tarvitse olla vieraskorea niin roskiin menee, en syö loppuun)
Mies taas ei lapsena ole saanut karkkia ja nyt vielä 50veenäkin syö vaikka koirankakkaa jos se on nätissä paperissa.

Ja en tarkoita yleistää, todennäköisesti vain sattumaa.

Alkuperäinen kirjoittaja jos:
sokerin tankkaus altistaa liikalihavuudelle ja lapsuusajan diabetekselle + hampaat hajoaa ja menee elimistö sekaisin. VArsinkin, jos ei ole tottunut mättämään karkkia.

Tarkoittanet lapsuusajan diabetekselle II-tyypin diabetesta lapsella?

Tosin yhden karkkipussin syöminen tuskin sitä aiheuttaa? Kuten ei myöskään liikalihavuutta.

Ap:na tosin varmaan säännöstelisin, jotta ei mene päivät karkkia syödessä. Voi olla muutoin huono-oloinen lapsi siellä, jos vetää innoissaan kerrallaan liikaa + ei syö sitten oikeaa ruokaa. Muiden kanssa en pussia kuitenkaan jakaisi, mikäli sankari ei tätä itse halua.

Alkuperäinen kirjoittaja Tuli vaan mieleen:
tuosta karkin syönnin vapaudesta.. Me ollaan huonoja vanhempia ja lapsi on saanut syödä karkkia aika vapaasti aika pienestä lähtien, samoin kuin minä aikanani. Ja lapsen kanssa olemme molemmat sellaisia että syömme vain tiettyjä karkkeja, lapsi ei esim tykkää yhtään suklaasta ja on vain pari karkkilaatua josta tykkää, muut sylkee pois. (samoin minä, jos en tykkää mausta eikä tarvitse olla vieraskorea niin roskiin menee, en syö loppuun)
Mies taas ei lapsena ole saanut karkkia ja nyt vielä 50veenäkin syö vaikka koirankakkaa jos se on nätissä paperissa.

Mä ajattelen vähän samoin. Karkista kun tekee sellaisen pyhän asian jolla juhlistetaan jotain, sen asema nousee potensseihin. Itse olen oikeasti sellanen että hemmottelen, juhlistan sekä suren karkilla.

Mä ajattelen vähän samoin. Karkista kun tekee sellaisen pyhän asian jolla juhlistetaan jotain, sen asema nousee potensseihin. Itse olen oikeasti sellanen että hemmottelen, juhlistan sekä suren karkilla.

Mä oon sitä mieltä et jos näin käy, niin silloin on kyllä ollu vikaa jo muuallakin...
Mulla on aina ollu karkkipäivä, mut ei se mitenkää makeisten arvoo oo nostanu..

Lapsettoman mielipide mutta kilo on mun mielestä valtava määrä karkkia joten säännöstelisin kyllä ja kehottaisin antamaan sisaruksillekin.
Vertaan siihen mitä yksi tuttu kahden lapsen äiti sanoi hiljattain kun vein pallon toisen lapsen synttäreiden kunniaksi. (En käynyt varsinaisilla synttäreillä vaan heillä kylässä pari viikkoa sen jälkeen) Sanoi että kaikki lelut on heillä yhteisiä vaikka toinen olisikin saanut sen lahjaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja k:

1 kg pussi

No niin, tässä ollaan just siinä ahtamisessa, josta jo aiemmin sanoin. Jos ja kun natsinomaisesti vahditaan kotona syömistä... Ei koskaan, ei mitään ylimääräsitä jne...

Ni ohoh, sitten kun sen yhden ainoan kerran jotain saa, menee yli. Sitten ahdetaan ja survotaan menemään, "kun ei muuten ikinä saa". Plus että risikinä on se, että kun oikeesti alkaa tienaamaan ja omaa rahaa on ni ohoh, kaikki rahat menee herkkujihin. Ja ohoh, aikuisenakin on pervo suhde herkkuihin.

Tästä minä, ja kaksi siskoa on elävä todiste. Kaikki langanlaihoja lapsena ku natsimutsi kyttäs jokaisen suupalan. Synttäreillä (jos päästiin) ahmittiin niin, että jos ois palsta ollu silloin ni huhhuh mitä avauksia kamalista ahmattilapsista. Ja jokainen meistä on sitten kun rahaa alkoi kesätöiden yms myötä olemaan lihonnut pienessä ajassa selkeästi ylipainoiseksi. Ihan vaan siksi, että herrkua sai. Ja tämän asian kanssa me kaikki taistelemme edelleen.

Joku raja pitää olla, kyllä 10veen kanssa voi jo vähän höllätä!!!

Meillä taas kotona pienenä oli karkkipäivät jolloin sai karkkia, tietty synttäreillä sai mättää herkkuja ja muutenkin erikoispäivinä, vaput, juhannukset joulut ym..ja tietty toisten synttäreinä.Välillä jäätelöä tai muuta herkkua, kakkua, pullaa ym..saattoi saada viikollakin jos äiti oli leiponut. NÄin samoin toimin itsekin nykyään lasteni kohdalla. EN ole katkera äidilleni siitä että karkit eivät olleet joka päiväistä mässäämistä. Hyvä niin !

Alkuperäinen kirjoittaja Tuli vaan mieleen:

Kai se niin on että kun vapaasti saa niin ei välttämättä niin kiinnostakaan.. Meillä ei ole mikään ihme jos lapsi kieltäytyy kun tarjotaan karkkia, vaikka ne olisi niitä mieleisiäkin. Tosin sen vuoksi nolo että jos saa lahjaksi eikä haluaisi edes maistaa, mutta onneksi läheiset kuitenkin tietävät lapsen tavat.

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
jos ny 10v ei ole ikinä saanut itse mässätä ja määrätä herkuista ni minusta on aika alkaa nyt. Pussi lapselle ja se siitä.

Ei se yhestä kerrasta hajoa, ja toisaalta jos on ton ikänen, eikä koskaan saa itse päättä ni isompana ahtaa ittensä ihan tukkoon.

Samaa mieltä :)

Mut on kasvatettu siten, että nenän edessä ei syödä. Ja siten kasvatan omat lapseni. Jos olisin siis ap, niin antaisin lapsen päättää omista karkeista, mutta siten että jos ei halua jakaa niin menee sitten yksin omaan huoneeseen niitä syömään. Lapset vielä saattaa olla aika ilkeitä toisilleen ja jos niille sen ilon suo, niin varmaan nautinnolla syö toisen nenän edessä kun tietää että toisellakin tekis mieli.

Alkuperäinen kirjoittaja plm:
Lapsettoman mielipide mutta kilo on mun mielestä valtava määrä karkkia joten säännöstelisin kyllä ja kehottaisin antamaan sisaruksillekin.
Vertaan siihen mitä yksi tuttu kahden lapsen äiti sanoi hiljattain kun vein pallon toisen lapsen synttäreiden kunniaksi. (En käynyt varsinaisilla synttäreillä vaan heillä kylässä pari viikkoa sen jälkeen) Sanoi että kaikki lelut on heillä yhteisiä vaikka toinen olisikin saanut sen lahjaksi.

Meillä kaikki pihalelut yhteisiä. On ne sitten saanut kuka tahansa..
SIsäleluista suurin osa yhteisiä, muutamat tärkeimmät on ihan omia. Lahjan saanti päivänä saa lapsi pitää ihan omanaan, ei tarvitse antaa muille.