Lapsi töissä, saisiko asua ilmaiseksi kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ???
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Musta ois kyllä hassua pyytää 16 vuotiaalta jotain asumismenoihin, hänestä kun kuitenkin saa vielä lapsilisänkin. Samoin opiskelevalta nuorelta joka muuttaa kesätöiden ajaksi kotiin, en perisi mitään, koska nuorella on tarkoitus tienata rahaa, että on varaa opiskella taas seuraava talvi. Jos taas kyseessä on nuori, joka ei opiskele ja tekee täysipäivästä työtä, niin eipä hän kyllä kotona silloin edes asuisi tai ainakin jonottaisi omaa asuntoa, eli olisi taas kyse väliaikaisesta asumisesta. Omat laskunsa ja vaatteensa saa kyllä yli 18 vuotias hoitaa itse, mutta toisaalta kyllä esim. opiskelevalle nuorelle tulee autettua tärkeämmissä hankinnoissa, esim. opiskelevalla nuorella on oltava kunnolliset talvikengät ja takki vaikka olisi miten tiukalla ja niihin tullaan vastaan.

vanhemmat elatusvelvollisia 18 vuotiaaks asti. ei edes vois pakottaa maksamaan mitään ton perusteella.

eriasia jotkut parikymppiset. mut alle 18v on vielä lapsi ja pitäs saada asua ilmaseks himassa. harvemmi ton ikäsellä edes on vakitöitä..

mä en miellä 16v lapseksi.. yli 16v vielä vähemmän
vaikka onkin elatusvelvollisuus niin silti sille nuorelle voi opettaa rahankäytön salat, sen että eläminen maksaa ja kaikkia rahoja ei voi käyttää hauskanpitoon

16 vuotiaan ei tarvitsisi maksaa vuokraa, omat vaate-, harrastus- ym. henkilökohtaiset kulut kyllä. Voi olla että kotona asumisen edellytyksenä olisi muutaman tunnin työpanos kotonakin per viikko.

itse kun asuin isän luona valmistumisen jälkeen vuoden verran ja kävin töissä ei isä vuokraa pyytänyt. mutta itse halusin jotain maksaa... esim jos lainasin isän autoa jossa tankki vaikka puolillaan, palautin tankki täynnä, kävin kaupassa ostin koko köörille ruoat tai huolehdin ettei pyykkipulverit yms aineet loppuneet, pikkuveli jos tahtoi hampparia yms niin vein syömään... toimi hyvin meillä.

mä en miellä 16v lapseksi.. yli 16v vielä vähemmän
vaikka onkin elatusvelvollisuus niin silti sille nuorelle voi opettaa rahankäytön salat, sen että eläminen maksaa ja kaikkia rahoja ei voi käyttää hauskanpitoon
Tottakai pitää oepttaa nuo. Mutta vuokraa ei voi periä. Jos näin yrittää niin lapsi voi hakea oikeutta ja saada lapsilisät uosraan omaan käyttöön.

Alaikäisenä tietenkin saisi. Myös täysi-ikäisenä, sillä eipä tuo pian 19 v ole vielä mua konkurssiinkaan syönyt. Siinä tapauksessa, että mä jäisin työttömäksi, työssäkäyvä aikuinen lapseni saisi ostaa omat ruokansa itse.

Kakskymppiseltä sellanen nimellinen summa asumiskuluihin, että oppii elämään tulojensa mukaan. Olen laittanut ne sivuun ja avitan niistä kun on tarvis tulevaisuudessa. Alle kakskymppiset ei vielä tienaa niin kovasti että ottaisin rahaa. Tosin meillä se omilleen muutto on ollu tapetilla jo 17v, mutta opiskelut haluan että käyvät läpi rauhassa. Jatko-opinnot ja työt sen jälkeen saavat hoitaa omissa kodeissaan. :)

Riippuisi varmaan tulotasosta. En edes ole miettinyt niin pitkälle.

Kun itse oli aikoinaan töissä ja kk tulot alle 1000 markkaa, niin mutsi meinasi että mun pitää ruveta maksamaan sille vuokraa, no en maksanut vaan muutin pois. Ja ihan siitäkään syystä en maksanut koska nerahat olivsivat kuluneet viinaan.

Mä olin lukion jälkeen töissä vuoden ennen kun menin opiskeleen. En maksanut kotiin mitään, vaan säästin suurimman osan rahoista, jotka sitten myöhemmin käytettiin mieheni kanssa kotimme ostoon. Vanhempani eivät todellakaan tehneet karhun palvelusta. Olin tarkka rahoistani ja olen edelleen.

meillä tyttö on 16v ja kesätöissä ollut kahtena vuonna ja nyt tekee satunnaisesti töitä edelleen samassa paikassa, opinnot kuitenkin pääasia, saa asua ilmaiseksi kotona. Säästää rahaa asuntoonsa.
Haluan, että voi aloittaa helpommin taipaleensa kuin minä olen aloittanut.

Kysyinkin sitä, mitä mieltä olette vuokrasta (=ottaa osaa asumismenoihin + ruokakuluihin), jos nuori on töissä vakituisesti. Joku tuossa ihmetteli, että eihän nuoren kannata mennä edes töihin siinä tapauksessa, jos joutuu ottamaan rahallista vastuuta elämästään. No, olen sitä mieltä, että en katselisi tosiaankaan omien lapsieni kokopäiväistä lorvailua kotosalla olivat he sitten 16- tai 18-vuotiaita. Kaksi vaihtoehtoa: koulu tai työ.

Kyllä mun mkielestä on hyvä maksaa jotain, ihan vaan oppiakseen, ettei kaikki ole ilmaista. Itse asuin lukion jälkeen vuoden kotona ja kävin töissä, ja säästin rahaa opiskelua varten. Sovittiin vanhempien kanssa 80e:n "vuokrasta". Mielestäni se oli ihan kohtuullinen. Tosin jos en olisi nimenomaan säästänyt opiskelua varten, olisi raha voinut olla enemmänkin, koska ruoatkin sain vanhempien ostamana. Ja kun muutin pois kotoa, oli se rahanmenoon totutteleminen aika vaikeaa. Mutta sekin oli hyvä idea, joka jollakulla oli, että nuoren tulisi säästää osuutensa asumismenoista, silloin summa voisi olla isompikin, ja nuori oppii käyttämään rahaa fiksusti, mutta rahat tulee myöhemmin nuoren käyttöön, esim. opiskellessa. Nämä vaihtoehdot vanhempien tulotason mukaan, jos vanhemmat hyvätuloisia, eikä nuoren maksama vuokra hetkauta taloutta mihinkään suuntaan, niin säästö, mutta jos vanhemmilla tiukkaa rahasta, niin tottakai nuori kantaa kortensa kekoon, jos tuloja on.

[QUOTE="Jep";22431043]Kysyinkin sitä, mitä mieltä olette vuokrasta (=ottaa osaa asumismenoihin + ruokakuluihin), jos nuori on töissä vakituisesti. Joku tuossa ihmetteli, että eihän nuoren kannata mennä edes töihin siinä tapauksessa, jos joutuu ottamaan rahallista vastuuta elämästään. No, olen sitä mieltä, että en katselisi tosiaankaan omien lapsieni kokopäiväistä lorvailua kotosalla olivat he sitten 16- tai 18-vuotiaita. Kaksi vaihtoehtoa: koulu tai työ.[/QUOTE]
No mulla on kohta 19 v kuopus nyt lukiossa eikä hänellä ole muita tuloja kuin mitä mä annan kuukausirahaa, saa kesäduuneistaan palkkaa ja mitä isänsä välillä antaa esim koulukirjoihin ja bussilippuun. On maksanut jo 13-vuotiaasta lähtien itse kännykälaskunsa, harrastuksensa ja huvituksensa. Vaatteensakin on ostanut osittain itse eli kotoa/isältään saa tietyn summan ja mahdollisen ylimenevän osan maksaa itse. Välillä ostaa omilla rahoillaan itselleen ruokaa ja vaikka olen pyytänyt, että laittaa kuitit mun työpöydälleni, jotta annan hänelle ruokaan menneen rahan, niin eipä tuo aina niitä kuitteja mulle tuo. Asumisesta hänen ei tarvitse maksaa mitään, koska ei mun asumismenoni juuri sen pienemmät olisi, vaikkei poika kanssani asuisikaan. Minä se taidan meillä olla suurin sähkön kuluttajakin. Ihan hyvin on poika oppinut, että jos haluaa lisää rahaa, sen eteen pitää tehdä töitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22431404:
No mulla on kohta 19 v kuopus nyt lukiossa eikä hänellä ole muita tuloja kuin mitä mä annan kuukausirahaa, saa kesäduuneistaan palkkaa ja mitä isänsä välillä antaa esim koulukirjoihin ja bussilippuun. On maksanut jo 13-vuotiaasta lähtien itse kännykälaskunsa, harrastuksensa ja huvituksensa. Vaatteensakin on ostanut osittain itse eli kotoa/isältään saa tietyn summan ja mahdollisen ylimenevän osan maksaa itse.

Teillä meneekin järkevästi tuo homma ja varmasti meilläkin tullaan käyttämään kyseistä konstia siinä vaiheessa, kun lapset lähtevät opiskelemaan. Tässä vaan alkuperäinen taisi penätä tilannetta, jossa lapsi olisi töissä kaikki päivät ympäri vuoden, ei opiskelemassa :)

Alle 16-vuotiaalta en todellakaan vaatisi mitään vaan saisi käyttää rahat itteensä. Enkä kyllä täysikääseltäkään vaatisi mitään jos kyse olisi vaikkapa kesätöistä, mutta jos kyse olisi vakityöstä niin tilanne olisi eri. En kuitenkaan kyllä mitään isoja summia vaatisi vaan mielummin lapsi saisi säästää rahaa siihen, että pääsee omilleen.

Teillä meneekin järkevästi tuo homma ja varmasti meilläkin tullaan käyttämään kyseistä konstia siinä vaiheessa, kun lapset lähtevät opiskelemaan. Tässä vaan alkuperäinen taisi penätä tilannetta, jossa lapsi olisi töissä kaikki päivät ympäri vuoden, ei opiskelemassa :)
Meillä olisi varmaan sama tilanne, vaikka kuopus olisikin lukion sijasta töissä. Tosin en antaisi enää sitä kuukausirahaa. Tiedän, että poika säästäisi omaa huushollia varten eikä pistäisi kaikkia rahojaan tikotiko.

Samalla tavalla toimisin luultavasti kun omat vanhempani minun kohdallani.
Eli kesätöistä ym. ei tarvitse maksaa mitään, mutta jos on vakiduuni jossa aikoo pyssyä niin pienimuotoista vuokraa maksaisi ja omat menot. ite maksoin muistaakseni n.150,- kk..

Minä itse jouduin 90 luvun lamassa noin 22v takaisin kotiin hetkeksiaikaa, ei ollut varaa asuntoon kun ei ollut töitä, en maksanut asumisia rahana vaan kävin kaupassa ja vähintään 100 mk ostin ruokaa viikossa eli äidin ei tarvinnut hirveesti kaupassa käydä, meillä oli hoitolapsia.

Yhteistyössä