Lapsi yksin pihalle! Minkä ikäisenä???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Rauhallinen okt-alue, oma piha, ei ns. vaaranpaikkoja ja 3,5-vuotiaana tuo kolmas sai ulkoilla isosisarusten kanssa ilman minua. Nyt 4-vuotiaana ulkoilee myös itsekseen.

Kaupungissa päästin isommat ehkä 5-vuotiaana yksin ulos.

No, täällä ylihuolehtivaiset mammat tekee lastensuojeluilmoituksen jos lapsi päästetään yksin pihalle leikkimään! Turvalliselle pihalle, mistä ei ihan heti auton eteen juokse ja jos ikkunasta näkee vielä niin 4-vuotiaan

Kyllä meidän kadulla näyttää jo 2-vuotiaat leikkivän yksin pihalla tai autotien vieressä/tiellä. Omakotitaloalueella, ei aidatutua pihaa. Autoilla on läpikulku. Vettä täynnä olevia ojia lähistöllä.

[QUOTE="fds";26262521]Kyllä meidän kadulla näyttää jo 2-vuotiaat leikkivän yksin pihalla tai autotien vieressä/tiellä. Omakotitaloalueella, ei aidatutua pihaa. Autoilla on läpikulku. Vettä täynnä olevia ojia lähistöllä.[/QUOTE]

Aika hurjaa

esikoinen oli vajaa 3v yksin ensimmäisiä kertoja ulkona, mutta nuorempaa ei voisi kuvitellakaan jätettäväksi yksin samanikäisenä eikä edes toisen kanssa kahdestaan.
eli täysin yksilöllistä.

Ehkä eskarilaisena voisi antaa olla kerrostalon pihassa yksin. Mulla aika vilkas lapsi tosin tämä pienempi. vanhempi ulkoili yksinään jo 5-vuotiaana, olin tosin silloin itsekin vähän vähemmän ylisuojeleva ja huolettomampi...

Meillä 2 v eteenpäin leikkivät keskenään pihalla ja lähimetsässä..
Jos 1 v mukana niin sitten joku aikuinen myös - paitsi jos pienin nukkuu päikkäreitä kärryissään. Silloin parkkeeraan kärryt verannalle ja teen sisällä omiani.

:)

Joskus sitäv aikuiset erehtyy luulemaan 2-4 vuotiaita jopa isommiksi kuin ovatkaan. Sitten syntyy niitä otsikoita. Se kun ei vaadi paljon, että pienelle tapahtuu jotain, lähtee harhaiemaan, tms.
On väärin myös isompia kohtaan sysätä heille tällainen vastuu, sitten jos jotain tapahtuukin, niin painava taakka harteilla loppu elämän.
Äidit ja isoäidit, ottakaa vastuu!

• Tykkää
Reactions: bud ja Minna77
Melko huolettomia vanhempia on aika paljon. Mutta eipä se minulta ole pois, jos ulkoilen itse 3-vuotiaan kanssa. Ja eipä se minulta ole pois, jos muiden lapset ovat ulkona ilman valvontaa. Mutta minä en halua olla se, joka on todistamassa pienen lapsen yliajoa tässä meidänkin vilkaalla tiellä/kadulla... Mutta jokainen tyylillään. Syödäänhän joissain perheissä vain pikaruokaa ja sekin katsotaan ihan normaaliksi.

[QUOTE="mAmA";26262680]Joskus sitäv aikuiset erehtyy luulemaan 2-4 vuotiaita jopa isommiksi kuin ovatkaan. Sitten syntyy niitä otsikoita. Se kun ei vaadi paljon, että pienelle tapahtuu jotain, lähtee harhaiemaan, tms.
On väärin myös isompia kohtaan sysätä heille tällainen vastuu, sitten jos jotain tapahtuukin, niin painava taakka harteilla loppu elämän.
Äidit ja isoäidit, ottakaa vastuu![/QUOTE]

Se ei todellakaan ole äidille ja isoäidille helppoa antaa lasten kasvaa omassa tahdissaan. Väkisin tahtoisi kutistaa pienen reviiriä ihan vain oman mielenrauhansa vuoksi...
Ihailen kovin omia vanhempiani ja isovanhempani jotka olivat itseäni vahvempia tuossa(kin) asiassa.

• Tykkää
Reactions: Renatte
Se ei todellakaan ole äidille ja isoäidille helppoa antaa lasten kasvaa omassa tahdissaan. Väkisin tahtoisi kutistaa pienen reviiriä ihan vain oman mielenrauhansa vuoksi...
Ihailen kovin omia vanhempiani ja isovanhempani jotka olivat itseäni vahvempia tuossa(kin) asiassa.

Juurhan sä sanoit jo kaksi vuotiaan päästäväsi muiden lasten kanssa ulos, vieläkö pitäisi pienempi laittaa "herran haltuun" ulos? Eikä se lapsen reviiri siitä pienene, jos on liikuntakykyinen vanhempi mukana.

Mä en vois kuvitellakaan päästäväni pian 4v tyttöäni vaikka on kuuliainen ym.
Lapsen mieli on kuitenkin niin utelias.

Me asutaan suojaisella kerrostalon pihalla ja voisin kuvitella että eskari saa olla tossa pihalla yksinään mutta tosta pihalta ei saa poistua kuin vasta koululaisena ja vain sovittuihin paikkoihin.

Mä olen mielummin ylisuojeva kuin tulitikkuleikkejen takia kuolleen tai auton alle jääneen lapsen äiti.

2-5v lapset on TOSI pieniä, eivätkä tunne pitkäjänteistä vastuuta. 6-vuotiaskin on vielä harjoittelu-iässä mutta koskaan ei voi osata jos ei saa harjoitella vähän kerrallaan ja koululaisenahan pitää jo osata joten sitä vastuuta on parasta lisätä siellä kotipiirissä pikkuhiljaa mutta ei liian aikaisin vaaratilanteiden välttämiseksi.

Meillä ei vanhin 4.5v. yksin ulkoile kerrostalon pihassa. Ei mistään hinnasta. Eikä meillä mikään reviiri ole pieni. Isompi saa touhuta isossa puistossa ja kulke näköetäisyydelle. Eli aika iso reviiri on. Itse istun penkillä ja vahdin lapsia.

Meillä taas kaupungissa on näitä vaaranpaikkoja mukavasti. On niitä kyllä siellä maallakin. Mitä jos lapsi päättää lähteäkin syvemmälle metsään? Mitä jos et löydäkään sitä enää sieltä? Itse en antaisi anteeksi itselleni jos lapselle kävisi jotain.

[QUOTE="mAmA";26262755]Juurhan sä sanoit jo kaksi vuotiaan päästäväsi muiden lasten kanssa ulos, vieläkö pitäisi pienempi laittaa "herran haltuun" ulos? Eikä se lapsen reviiri siitä pienene, jos on liikuntakykyinen vanhempi mukana.[/QUOTE]

Ei toki. En laittaisi Nikoa vielä ilman aikusita ulos.

Mutta tuon kaksivuotiaan kanssa saan kyllä työstämällä työstää itseäni että annan leikkiä rauhassa enkä tunge itseäni mukaan touhuihinsa vaikka itselleni se mukavampaa olisikin.
Samoin on ollut kovin vaikea sallia lapsille marjaretket ja hiihtoretket lähimetsään.

(Ja esim ratsastus jossain vaiheessa aina äidille kova paikka kun 3-4 v siirtyy taulutusratsatsuksesta itse ratsastamaan. Muitakin esimerkkejä on vaikka kuinka paljon.)

Järjellä tajuan sen olevan oikein ja heille hyvästä, mutta mielenpohjalla saan taistella itsekkyyttäni vastaan; ihan itseni ja mielenrauhani takia mielummin kutistaisin maailmansa minunhallittavakseni.

• Tykkää
Reactions: Renatte
meillä on päättyvä katu ja kadun taloissa paljon lapsia. reilu 3v:na sai kuopus ulkoilla omalla pihalla/naapurin pihalla isomman sisaruksen kanssa. Toisaalta en päästäisi nyt vielä 4v:nakaan vanhempieni okt:n pihalle yksin, sillä vieressä menee vilkas tie. Eli paikka kyllä vaikuttaa tosi tosi paljon. Kerrostalossa matka lapsen luo on usein pitkä, jos ikkunasta näkee, että on jokin tilanne päällä. Siksi en kyllä 3v päästäisi vielä kerrostalon pihallekaan.

Ei tulisi pieneen mieleenkään laittaa 2-vuotiasta ulos. Omakotitalo, suojainen piha ja vähän autoja, mutta eihän se yliajo vaadi kuin yhden auton.. Ja tielle meno noin pienellä sen, että sinne lentää vaikka lintu, perhonen tai vaikka pallo. Samaten kesällä voi esim. olla käärmeitä, syksyllä myrkyllisiä sieniä, talvella voi pudota katolta tai puusta lumet niskaan, keväällä on syviä vesilätäköitä... Vaaranpaikkoja on niin monta. Eikä todellakaan kaksivuotiaalla ole sellaista tolkkua, että ymmärtäisi itse kaikkia varoa. Eikä tarvitsekaan olla.

Minä olen antanut 3,5-vuotiaan leikkiä kahdestaan 4,5-vuotiaan kanssa omalla takapihalla.

Ilman valvontaa eivät silti ole olleet, meillä näkee olohuoneen ikkunoista koko takapihan ja tietysti niitä lapsia vahditaan! Koirakin kyllä ilmoittaisi jos lähtisivät, saa aina kohtauksen kun lapset lähtevät esim. kävelemään metsään, vaikka menevätkin luvan kanssa (annan käydä tuossa omassa takametsässä tutkimassa paikkoja, itse en mene mukaan ja talvisin pitää pysyä näkyvillä ja kesäisin äänen pitää kuulua, sen pitemmälle en anna mennä). En silti pelkän koiran vahdittavaksi jättäisi.

Meillä sääntönä on ettei ilman aikuista ulkoillessa takapihalta poistuta (etupihan puolella on katu jossa ajaa autoja ja vaikka pihaa on ennen katua useita kymmeniä metrejä, ei sinne puolelle ole mitään asiaa yksin). On sovittu, että jos takapihalta ilman lupaa poistuu, ei saa sitten enää jatkossa "yksin" ulkoilla. Eivät ole yrittäneet.

Missään kerrostalon pihalla tai yleensäkään pihalla, jota en kokonaisuudessaan pystyisi sisältä näkemään ja tarvittaessa salamana ulos syöksymään, en todellakaan päästäisi näin pieniä ulos. Tai jos olisi järvi, tie tai vastaava vaara ihan vieressä.

Viimeksi muokattu:
4-vuotiaana esikoinen sai leikkiä omassa pihassa ja taloyhtiön leikkipihalla, jonne on näköyhteys. Nyt 6-vuotiaana reviiri on suurempi. Pian 4-vuotta täyttävä pikkusisko saa isosiskonsa kanssa taloyhtiön pihalla leikkiä.

No kylläpäs täällä nuorena annetaan ulkoilla vaan itsekseen. Itse olen antanut 4- ja 6-vuotiaat ulkoilla keskenään, mutta silloinkin kurkin vähän väliä ja pienempää en kyllä yksin päästäisi. Joo, tiedän, olen varmasti jonkun mielestä hysteerinen.

En kyllä päästäis parivuotiasta yksin ulos olemaan, hetken voi siinä olla itekseen jos vaikka haen sisältä jotain tms. mut eihän tuollanen parivuotias vielä ymmärrä varoa joten mitä tahansa voi sattua!

Yksin ulkoilua voidaan alkaa harkitsee parin vuoden päästä..

Uusimmat

Yhteistyössä