Lapsi yksin pihalle! Minkä ikäisenä???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä veikkaan, että uskallan päästää pojan yksin ulos ehkä 15-vuotiaana... :D Hän on nyt vasta 1-vuotias. Meillä on ihan talon vieressä tie jolla huristelee isoja rekkoja, traktoreita jne. Talon ja navetan välissä oma mies ja appi ajelevat työkoneilla. Jos kauemmaksi menee, täällä on vaikka mitä paikkoja minne voi pudota, jäädä jumiin, eläimet voi tulla päälle jos menee yksin karsinoihin jne... Nyt keväällä me aidataan talon ja tien väliin jäävä pieni alue, jotta voin rauhassa esimerkiksi hoitaa kasvimaata joka on ihan tien vieressä, pojan kanssa siitä ei muuten tulisi mitään, kun juoksee tielle heti kun saa tilaisuuden.

Meillä on 1,5 v yksin pieniä hetkiä ulkona. Aidattu omakotitalon piha on . En ota pientä sisälle huutamaan jos haen itselleni kahvia tai käyn vessassa. Isommat on saanut olla ulkona yksin n 3v. Ja meillä ei ole autotietä vieressä vaan kevyenliikenteen väylä, jossa tonteille ajo sallittu. Ja ei ole kaveri(on lastensuojelun sossu) tehnyt musta ls-ilmoitusta, vaikka tietää, että meilläkin ulkoilee pienet yksin.

Meillä on pieni rivitalon piha, joka on aidattu. Ikkunat on koko matkalta keittiöstä ja olkkarista tuohon pihaan. Olen päästänyt nuo lapset keskenään siihen leikkimään, mutta itse teen töitä sitten ikkunan alla, jotta pystyn näkemään heidät koko ajan. 5v ja 6v. saavat mennä viereiseen rivitalon pihapuistoon leikkimään. 3v. ja 2v. ovat tuossa pihassa keskenään, mutta näköetäisyydellä koko ajan. Tie menee tuossa vähän matkan päässä, mutta rivitalon ympärystä on myös aidattu.
Kyllä mä isompiakin koko ajan tarkkailen ja tiedän varmasti missä menevät.

Kysyisin sellaisen kysymyksen että miksi ette halua viettää lastenne kanssa aikaa ulkona? Minusta on ihana kun saan olla lapsien kanssa ulkona. Se on meidän yhteistä aikaa. Kotitöitä kerkii tekemään myöhemmin. Meillä ei olekaan koti tiptop.

Menee varmaan vähän ot, mutta miten tämän perusteella pitäisi sitten käsittää tämä monien hehkuttama päivittäinen ulkoilu. Nyt en enää ihmettelekään, jos useimmissa perheissä lapset ulkoilee joka päivä vähintään kaksi kertaa, kun ne vanhemmat eivät olekaan siellä heidän kanssaan.

Kysyisin sellaisen kysymyksen että miksi ette halua viettää lastenne kanssa aikaa ulkona? Minusta on ihana kun saan olla lapsien kanssa ulkona. Se on meidän yhteistä aikaa. Kotitöitä kerkii tekemään myöhemmin. Meillä ei olekaan koti tiptop.

Ehdottomasti haluan, mutta koen että lapsilla on oikeus viettää aikaa ulkona myös ilman minua. Minä EN ole maailman(sa) keskipiste vaan heillä ihan omiakin juttuja joihin eivät sotkeutumistani kaipaa.

:)

• Tykkää
Reactions: Renatte
mun 11 v poika pyytää usein minua ulos kun asutaan pienellä kylällä ja kavereita ei täällä kovin paljon ole ja ovat sen verran kaukana että pitää autolla viedä. Eilenkin pelattiin jalkapalloa ja katsoin kun poika skeittasi ja kivaa oli.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26263021:
Menee varmaan vähän ot, mutta miten tämän perusteella pitäisi sitten käsittää tämä monien hehkuttama päivittäinen ulkoilu. Nyt en enää ihmettelekään, jos useimmissa perheissä lapset ulkoilee joka päivä vähintään kaksi kertaa, kun ne vanhemmat eivät olekaan siellä heidän kanssaan.

Niinpä. Onhan se tietysti mukava ottaa omaa aikaa pari tuntia kahdesti päivässä ja päiväunet päälle, kun kerran taaperoista puhutaan. Itse ulkoilen arkisin lapsien kanssa kahdesti päivässä sen tunnin kaksi, nätillä ilmalla kolmesti. Viikonloppuisin taas ei välttämättä olla nyt talvella ja keväällä ulkoiltu lainkaan, jos ollaan käyty esim. kylässä tms. Tykkään ulkoilla lasten kanssa, mutta en järkyttävällä tuulella tai sateella. Ja todellakin perhepäivähoitajana raahaan koko köörin sisälle, jos menen vessaan tai vaihtamaan jollekkin vaippaa. Mitähän mahtaisi vanhemmat tykätä, jos jättäisin kaksivuotiaat keskenään pihalle..

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26263021:

Minäkään en ole oikein koskana osannut vastata niihin ulkoilukertakysymyksiin.
Esimerkiksi kesäisin ulkona ollaan "aina" kun suuri terassi (pinta-alaltaan asunnon alakerrosta suurempi) on luonnollinen olohuoneen jatke, jossa leikitään enemmän kuin sisällä.
Ulkoillaanko silloin?
Vai vain silloin kun aikuinen lähtee mukana pelaamaan palloa/metsään/tallille/urheilukentälle tms?

Ehdottomasti haluan, mutta koen että lapsilla on oikeus viettää aikaa ulkona myös ilman minua. Minä EN ole maailman(sa) keskipiste vaan heillä ihan omiakin juttuja joihin eivät sotkeutumistani kaipaa.

Kyllä sä vielä kaksivuotiaalle muuten olet se maailman keskipiste. Ja hän sun maailmas (toivon mukaan). Ulkona ei tietenkään joka leikkiin tarvitse mukaan ängetä, voihan siinä itse tehdä esim. lumitöitä, puutarhatöitä tms. Tai vaikka ottaa lehden mukaan? Mutta mukana on oltava, jotta tarpeen tullen pystyy sekunnissa puuttumaan vaaralliseen tilanteeseen. Taaperoikäiseltä ai voi vielä odottaa, että pystyisi selvittämään esim. tilanteen, jossa kohtaa vaikkapa irtokoiran tai käärmeen.

Meillä 4 vuotiaana poika sai ruveta olemaan yksin pihalla. Meillä aidattu omakotitalon piha ja tsekkailin ikkunoista. Nyt poika on 5v ja saa olla ulkona yksin. Välillä kurkin, onko majassa, tarmpalla vai missä. Ei kyllä kauaa yksin viihdy, on ollut aina seurankipeä yksilö. Omasta pihasta ei saa lähteä edes naapurin lasten kanssa leikkimään.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26263101:
Tämä? Miksi ihmeessä? Eihän tässä ole (vielä) mitään nähtävää?

En tiedä. Varmaan yrittävät Facebookissa herättää aiheesta keskustelua (ja veikkaan että menee lehteen niinkuin yleensä Facebook-keskustelut menee).

[QUOTE="a p";26263095]Kyllä sä vielä kaksivuotiaalle muuten olet se maailman keskipiste. Ja hän sun maailmas (toivon mukaan). Ulkona ei tietenkään joka leikkiin tarvitse mukaan ängetä, voihan siinä itse tehdä esim. lumitöitä, puutarhatöitä tms. Tai vaikka ottaa lehden mukaan? Mutta mukana on oltava, jotta tarpeen tullen pystyy sekunnissa puuttumaan vaaralliseen tilanteeseen. Taaperoikäiseltä ai voi vielä odottaa, että pystyisi selvittämään esim. tilanteen, jossa kohtaa vaikkapa irtokoiran tai käärmeen.[/QUOTE]

En ole kaksivuotiaan lapsenlapseni maailman keskus. Eikä ole sitä edes äitinsä ja isänsä vaikka varmasti vahvimmat tunnesiteet heihin onkin.

Irtokoiria ei pihalle omien koirien vuoksi eksy ja käärmeetkin väistävät kyllä pelaavia (maata tömisyttäviä) lapsia, jos moisia täällä olisi.

Olen eri mieltä tuosta "mukana oltava"-jutusta. olen oikeastana jopa sitä mieltä että mukana ei meidän olosuhteissamme todallakaan ainaedes SAA olla (jos lasta rakastaa ja kunnioittaa). Mutta arvostan toki oikeuttasi omaan mielipiteeseesi ja ymmärrän että myös pihoja on kovin monenlaisia.

Mä vielä jotenkin ymmärrän parivuotiaan itekseen pihalla olon jos itse näkee ikkunasta KOKO ajan lapsen ja piha on aidattu, mut aitaamattomaan pihaan ei missään tapauksessa noin pientä lasta itekseen..

Maasto muuttuu, pihoihin voi eksyä niihin kuulumattomia eläimiä jne..

Ei noin pienellä ole mitään "järkeä" tälläisten asioitten suhteen eikä osaa varoa ja jos ei satuta itseään niin voi saada muuta vahinkoa aikaiseksi.

Minusta on vastuutonta ja typerää jättää noin pieniä yksin pihalle.

En ole kaksivuotiaan lapsenlapseni maailman keskus. Eikä ole sitä edes äitinsä ja isänsä vaikka varmasti vahvimmat tunnesiteet heihin onkin.

Irtokoiria ei pihalle omien koirien vuoksi eksy ja käärmeetkin väistävät kyllä pelaavia (maata tömisyttäviä) lapsia, jos moisia täällä olisi.

Olen eri mieltä tuosta "mukana oltava"-jutusta. olen oikeastana jopa sitä mieltä että mukana ei meidän olosuhteissamme todallakaan ainaedes SAA olla (jos lasta rakastaa ja kunnioittaa). Mutta arvostan toki oikeuttasi omaan mielipiteeseesi ja ymmärrän että myös pihoja on kovin monenlaisia.

Ennen ihmettelin miten sulla on aikaa lapsille ja lapsenlapsille... En ihmettele enää...

Enemmän mulla tulee kytättyä tenavia sillon ku ovat keskenään pihalla.Sisällä saattavat olla pitkiäkin aikoja omissa puuhissaan.
Aika monilla varmaan sama juttu, entenki sillon ku palstailu maittaa..

Mä vielä jotenkin ymmärrän parivuotiaan itekseen pihalla olon jos itse näkee ikkunasta KOKO ajan lapsen ja piha on aidattu, mut aitaamattomaan pihaan ei missään tapauksessa noin pientä lasta itekseen..

Maasto muuttuu, pihoihin voi eksyä niihin kuulumattomia eläimiä jne..

Ei noin pienellä ole mitään "järkeä" tälläisten asioitten suhteen eikä osaa varoa ja jos ei satuta itseään niin voi saada muuta vahinkoa aikaiseksi.

Minusta on vastuutonta ja typerää jättää noin pieniä yksin pihalle.

Niinpä, ja ne omatkin koirat voi käyttäytyä arvaamattomasti.

Yhteistyössä