Lapsi yksin pihalle?

Knicke Knackerton

Aktiivinen jäsen
02.09.2005
2 485
0
36

Mulla on vielä niin pienet lapset, että ei ole tullut mieleen, että pihalle yksin pistäisin, mutta olen tässä miettinyt, että mistä sen sitten tietää, koska uskaltaa lapsen yksin pihalle päästää. Siis niin, ettei ole edes isompaa lasta mukana.

Mistä sen tietää, että lapsen voi luottavaisin mielen päästää yksin pihalle ja kuinka vanhana teillä on mennyt lapsi yksin pihalle?

Meillä oli poitsu varmaan lähemmäs 5-vuotias ennen kuin sai yksin olla pihassa ja siinäkin tarkoin määritellyt rajat. Toisaalta tuolla ulkona rymyää yksin jo 3-vuotiaitakin, mutta varmaan vanhemmat katsoo ikkunasta perään.

Se kai on aika yksilöllistä ja riippuu myös vahvasti asuinpaikasta ja muodosta. Vaikea kysymys :/

meillä oli jotain 4 v,kun hetken sai olla yksin ulkona..ja edelleen 8 v:nä on rajat missä saa olla ja jos pihapiiristä haluaa pois,kysytään lupa!kuten turkilmaskin sanoi,niin lapsestakin riippuu,minkä ikäisenä edes haluaa/uskaltaa yksin ulos..

Tuo on kyllä hyvä kysymys. Itsekin olen asiaa miettinyt vaikka poika on vajaan 3 v niin viihtyy niin hyvin hiekkalaatikolla takapihalla että olen sen pienen pienen hetken antanut olla yksin ulkona. käyn esim laittaa ruoan pikaiseen tulemaan tai vastaavaa. tosin mie nään keittiön ikkunasta koko ajan. Mutta en varsinaisesti laita yksin ulos.

Riippuu lapsesta, asuinpaikasta yms. Meillä alkoi harjoittelemaan sinä kesänä kun täytti 3-vuotta eli muksu sai mennä hiukan etuajassa ulos, itse tulin hetken kuluttua perässä. 4-vuotiaasta on alkoi olemaan yksin niin että sai olla leikkipaikalla johon näin ikkunasta ja sitten siitä pikku hiljaa alkoi reviirin laajentaminen. Nyt ekaluokkalaisenakaan ei saa häipyä pihasta ilmoittamatta mutta se on enää periaatteesa ilmoitusluontoinen asia, lupaa ei tarvitse kysyä mutta pitää kertoa missä on (vaikka kuljettaakin puhelinta aina mukana).

Riippuu pihasta, lapsesta, jne. Onko piha turvallinen (autot ja muu liikenne, humalaisia tai muita hörhöjä, kiusaavatko isommat lapset)? Viihtyykö lapsi yksin pihalla? Näetkö pihaan sisältä? Pysyykö lapsi pihassa vai lähteekö omille teilleen? Harva lapsi taitaa yksikseen siellä viihtyä, jos ei ole leikkikaveria. Ainakaan omat ei ole juuri koskaan olleet yksin pihalla.

meillä poika oli jo 2veenä yksin ulkona koska oli just sellanen että jos leikki hiekkiksella niin siinä se leikki eikä liikkunu mihkään ja kun tuli nälkä jano tai yksinäisyys niin lampsi ovelle. nyt taas kun se täyttää neljättä vuottaan joulukuussa nin se alkaa oleen vähän tollanen että menen vaikkei annettas lupaa ja nyt pitää hiukan enempi miettiä...meilllä kun toi tie ja puro on vähän niinku lähellä...

Meillä tytöt nyt 8v ja 6v. Ovat saaneet olla itsekseen pihalla siitä 5-vuotiaasta. Vaikka nyt mukana ulkoilee pikkuveli 1v, joten usein varsinkin 6v vielä touhuilee meidän kanssa. Varmaan riippuu paljon lapsesta itsestään, miten hänellä pysyy mielessä yhdessä sovitut säännöt ulkoilusta. Esim. miten muistaa liikkumisalueensa rajat, muistaako tulla kotiin säällisen ajan kuluttua jne.

Meillä on poika ihan juuri 3 v ja välillä yksin hetken omalla aidatulla omakotitalon pihalla. Ulko-ovi on auki ja näköyhteys esimerkiksi keittiön ikkunasta pihalle. Sitä en tiedä, milloin uskallan antaa olla siellä ihan vapaasti tai milloin uskaltaisin antaa olla esimerkiksi kerrostalon pihalla yksin...

Meillä noita kaksosia ei voi kuvitellakaan päästävänsä yksin vielä ikiaikoihin, kesällä täyttävät neljä. Jos olis oma pieni aidattu rivitalopiha, niin voisin kuvitella että päästäisin hetkeksi ja siltikin tuijottaisin nenä lasissa kiinni. Noilla ainakin tyhmyys tiivistyy joukossa ja keksivät vaikka mitä :kieh: Kai joskus kouluikäisenä on pakko päästää :laugh:

Yhteistyössä