Lapsien ikäero alle vuosi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pam pam pamela
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pam pam pamela

Vieras
Kysymys ei varsinaisesti kuulu tänne, mutta täällä enemmän surffailen kun on jo yksi lapsi. Tyttäremme on vasta reilu 3kk. Mahani on palautunut hyvin, mitä nyt vatsanahka ei ole yhtä timmi kuin ennen odotusta. Olen kuitenkin jokun aikaa ihmetellyt pientä kohoumaa vasemmalla puolen alavatsaa. Tyttöni oli alkuraskaudessa juuri vasemmalla puolella pitkään,mulla oli toispuoleinen mammamaha:) Me ei olla vielä käytetty ehkäisyä. Viikon verran olen myös harmitellut niukempaa maidontuloa, aamuöisin pumpatessakin tulee vain puolet siitä mitä "normaalisti". Ajattelin kyllä tänään kipasta sen raskaustestin, mutta voinkohan mä nyt kuitenkaan vielä odottaa toista, synnytyksestähän on vasta 3,5kk! Kahvi ainakin maistuu yhä, ekassa raskaudessa ei pystynyt sitä nauttimaan.
Onko täällä kenties äitejä jotka saaneet sisarukset hyvinkin pian peräperään..? Ja voiko olla edes mahdollista jo nyt uusi raskaus..? Ekaa tehtiin kuitenki aika pitkään. Mies ois varmaan kauhuissaan jos nyt jo tulisi toinen.

Maidon tulokin tasaantuu siinä 3kk iässä, joten se pumpattu määrä ei mitään kerro.

Meillä tehtiin esikoista 1,5v ja loppuaika lapsettomuusklinikalla. Kakkonen tuli ekasta mahdollisesta kerrasta ilman ehkäisyä :) Sekin siis mahdollista!

Eikä imetyskään suojaa raskaudelta jos yksikään imetysväli kerrankaan on ollut yli 3 tuntia. Eikä oikein muutenkaan.

Kyllä jotain ehkäisyä pitäisi käyttää jos ei kakkosta halua heti perään! Kannattaisi ehkä testata.

Mä en tiennyt että maito jotenkin tasaantuu kolmen kuukauden jälkeen, mitä se sitten tarkottaakin. Oon vaan ihmetellyt kun tissit on lutkummat kuin aiemmin vaikka imetän yhtä paljon kuin ennenkin. Maitoa ei vain yksinkertasesti nouse niin paljon ja nopeesti. Öisin en oo imettänyt pariin kuukauteen kun vauva nukkuu yöt putkeen. Jos täällä sattusi olemaan samassa tilantessa olevia, laittakaa ajatuksianne.. kaikki tervetulleita.

Meidän tyttö on hiukan alle 3kk ja mennään mahdollisen kakkosen suhteen tjot-periaatteella. Imetys on meidän ainoa "ehkäisy". Lisää lapsia halutaan ja hyvin tiedostetaan, että nyt jo voi se pikkukakkonen olla tulossa. Raskaustestin aion tehdä ensikuussa ja testailla jatkossa kuukauden välein.

Me ollaan päätetty ainakin kahdesta muksusta. Mies haluaisi parin vuoden ikäeron, mulla ei oo oikestaan väliä,kun synnytyksestä on hienosti elossa selvitty. Mutta, me ollaan ehkäisystä puhuttu, ja mies on se joka ei haluaisi vielä lisää mukeloita, mutta tilanteen ollessa päällä hän ei näytä muistavan koko ehkäisyasiaa. Mä en tahdo käyttää mitään hormonaalista ehkäsyä, joten kumi on meidän kolmas pyörä, mutta kun mä en sitä voi itselleni laittaa niin oletan että mies sen laittaa sitten kun siltä tuntuu. Nyt tosin saattaa olla jo liian myöhästä jos pikkuveikka tai -sisko on tulossa. :) Ei ole kyllä "miun syy"...

Mulla itsellä kävi niin, että ekat pari-kolme kuukautta rinnat oli aina välillä pinkeänä maidosta ja maitoa valui ihan sikana. Sitten rinnat rupesivat tuntumaan enempi lussukoilta, vähän kun "tyhjiltä". Maidon tuloon tai määrään se EI vaikuta. Tilanne vaan normalisoitui.
Ei maidon kuulu pakkautua rintaan vaan imemisen aikana maitoa tulee. Se alun tilanne kun rinnat on pinkeänä ei ole ns. normaalia.

Meillä oli muuten sama homma kumin kanssa. Mies halusi sillä "säännöstellä", mutta ei sitä kuitenkaan sitten käytetty :D Tokan jälkeen MINÄ päätin ehkäisystä sitten. Kolmas ei kuulu meidän suunnitelmiin.

Joo,mäkin ihmettelen tota:ei heti toista ja kumi sopii kummallekkin,mutta ei sitä kuitenkaan käytetä. No just. Testaan tänään kun pääsen apteekissa käymään. Saas nähdä hössötänkö turhaan vai kuin. No, jos se on nega, mun täytyy ruveta varmaan laittaa se kumi herralle kun ei hän itse viitsi.... toivon tietysti että plussa yllättäisi! ;)

Vielä "Maidon tasaantumisesta":lle-----> kuinka pian saitte sitten toisen, jos ette jaksaneet ehkästä..?
Niin, ja kiitos valaisemisesta, se onkin inha tunne kun rinnat meinaa räjähtää kun pakkaantuu. Ja sitten suihkii niin että toinen meinaa tukehtua tissille ku ei ehdi niellä sitä mukaa mitä tuutista tulis!!

Mulle yks lääkäri sano,että ekat 3 kk synnytyksen jälkeen on hedelmällistä aikaa tulla raskaaksi,varsinkin jos on suht nuori ihminen.Että saatat hyvinkin olla raskaana.
Maidon tulo ei vähene välttämättä raskauden myötä.Mutta yöimetys lisää maidontuloa,että jos sen oot lopettanu,ni se voi vähentää maidon tuloa.

Aloin oottamaan toista lastani esikoisen ollessa 4 kk:n ikäinen.Kakkonen syntyi melkeen 2 vk yli lask.ajan, eli ikäeroa lapsilla on 1v.ja 1,5kk.
Ei toi lyhyt ikäero ollu niin kauheeta ku etukäteen pelkäsin.Kakkonen oli tosi helppo vauva, tyytyväinen ja nukkui yöllä hyvin. Esikoisen ulkoillessa, kakkonen nukku päiväunia.Kaksostenrattailla pääsin liikkumaan kahen kanssa ihan hyvin joka paikkaan.Yöunet oli vähän vähissä,kun molemmat herätteli,mutta sit lopetin esikoisen yösyönnit ja niin se alkoi nukkua täydet yöunet.Onhan niitä kaksosiakin,että kyllä säki selviät,jos nyt olisit raskaana.Tsemppiä vaan!

helpommalla kaksosten kanssa pääsee kuin vuoden ikäerolla olevien kanssa, molempia tapauksia olen sivusta seurannut. kaksoset tahtoo samoja juttuja, mutta vuoden ikäerolla joutuu vauvan äiti repeämään moniin juttuihin vauvan ohessa.

Minä täysimetin ja tulin raskaaksi 3kk esikoisen syntymän jälkeen. Ja maidon erittyminen minulla hiipui olemattomiin hyvin nopeasti. Nyt minulla on puoli- ja puolitoistavuotiaat lapset. Aika hulinaa on ollut, mutta hyvin on pärjätty ihan keskenämme. Lapset ovat olleet suht terveitä, että se tietysti vaikuttaa ratkaisevasti tuohon jaksamisasiaan. Tämä meidän kakkonen on ikäisekseen tosi kehittynyt ja yrittää kovasti mukaan esikoisen touhuihin. Uskon, että vuoden päästä yhteisleikit sujuvat mukavasti.

Minulla on 4kk ikäinen tyttö ja eilen tein positiivisen testin. Vauvoille tulee aika tarkkaan vuosi ikäeroa. Oisko jotain hyviä vinkkejä että mitä tavaroita pitää ostaa, ainakin kaksostenrattaat! Entäs syöttötuoli ja pinnasänkyasiat? Pitääkö olla kaksin kappalein vai voiko vuoden ikäisen laittaa tavalliseen lasten sänkyyn nukkumaan?
Nyt ollaan miehen kans kyllä ihan puulla päähän lyötyjä, mutta kuitenkin tosi onnellisia! Päätettiin että toinen saa tulla jos on tullakseen...ei kuitenkaan uskottu että se näin nopeesti tärppäis ku ei mulla ollu tietookaan mistään menkoista tai ovulaatioista :).

Noniin! Vinkkejä kehiin!!

Itse aloin odottamaan 4kk synnytyksestä,hyvinkin voi olla mahdollista.

Lumi 81 meillä nyt kolmas tulossa kaikilla ikäeroksi n vuosi. Olen hankkinut kaksosten rattaat ja mitään muuta en sitten olekkaan laittanut "kaksin kappalein" mietin kyllä syöttötuolin ostoa, mutta vanhempi osaa jo istua oikealla tuolilla ja syödä siitä itse joten meillä se olisi turhaa. Pinnasänkyjä on se yksi,meillä on vastasyntynyt nukkunut vaunuissa sisällä kaikista parhaiten joten olen antanut olla siinä niin kauan kunnes alkaa liikkumaan ettei putoa. Muuten nukkuvat omissa lasten sängyissä tai vieressä :) ja pienin sitten pinnarissa. Toki vuoden ikäinen voi lastensängyssä nukkua,niissähän on melko hyvät laidatkin.

Mä taidan olla jo nyt mökkihöperöitynyt, koska olen kirjottanut tänne että tytär on 3,5kk, mutta hänhän on vasta kohta 3kk... Mikä mua vaivaa kun en osaa laskee kuinka vanha mun lapsi on..? Hyvänen aika olen marraskuussa synnyttänyt, ja olen sitä mieltä että lapsi on 3,5kk??!! Apua. Ja hokasin asian vasta eilen kun neuvolantäti puheli vauvan iästä. Aika noloo.. pistetään univelkojen piikkiin.
No mä testasin mutta se oli nega. Kyllä mun täytyy myöntää että mä petyin. Mun täytyy puhua miehelle että voitasko kumminkin antaa vauvan tulla jos tulee. Jos hän ei halua niin ei sitten voi mitään. Täytyy nauttia tästä yhdestä täysillä, mutta lapsirakkaana haaveilen jo toisesta.. olin jopa melko varma että saisin plussan. Testin täytyy olla väärässä.. Oikestaan jos en puhuiskaan miehelle mitään ja sitten kun hän hoksaa että jaa niin se ehkäisyniin jutellaan sitten... :) Kiitos kaikille kommenteista, uskon pärjääväni kahdenkin kanssa, vaikka aluksi mietin tulisiko siitä mitään..tuleehan muillakin :) Toivottavasti mies suostuisi!! Onko täällä sellaisia, jotka haluaisivat heti toisen mutta mies ei..? :)

Itellä on 2 kk ikäinen tyttö, ja yritettiin tyttöä 2,5 vuotta. Ollaan siinä uskossa että on lähes mahdotonta saada uutta heti tähän putkeen. Ei siis olla aloittamassa ehkäisyä. Ajattelin että jos tulee, niin tervetuloa. Tyttö on jo toinen/neljäs riippuen laskenta tavasta, eli ei totu saamaan huomiota vain yksinään. Eli jos niin hyvä tuuri kävisi että raskaaksi tulisin, niin en usko että ongelmaa on vauvan syntymän jälkeen vaan ennen sitä. Raskaus aika oli tytön kohalla niin rankka et jäin kolme kuukautta ennen saikulle töistä. Miten se raskaus aika sujuu kun samalla pitää hoitaa pientä vauvaa? Voiko sitä täys painoisesti keskittyä vanhempaan, kun pitää ajatella masu vauvaa???

En tiedä muista tarvikkeista, koska omien lasten ikä ero on 5 vuotta, mutta esikoisen siirsin itse jatkettavaan 8 kk ikäisenä, koska laina sänky piti palauttaa. Ihan hyvin meni, koska herra ei vielä älynnyt että sieltä voi kiivetä pois. Ihan huoletta siis voit laittaa vuoden ikäisen jatkettavaan ja päästää tulevan pikkuisen pinna sänkyyn..

Meillä on vilkas 1v3kk poika ja 8vkoinen tyttö. Kaksostenrattaat on mun arjessa ihan pakolliset, muuten olisin jumissa kotona. Kapea malli on meille ollut paras, koska asumme kaupungissa ja haluan mahtua-ja mahdunkin-kauppoihin sisään. Meidän rattaat(BabyWelt Montreal Twin) on 72cm leveät, seuraavaksi leveämmät ovat 74cm(esim emmaljungat) ja on jopa 78cm leveitä(Happybaby Spider).

Itselläni on myös kantoliina, johon välillä laitan vauvan, että saan laitettua ruokaa tms. Vauva on aika sylikissa.

Meillä on kaksi pinnasänkyä.Ei tulisi kuuloonkaan laittaa isompaa johonkin mistä pääsisi kesken yötä hillumaan. Syöttötuoleja mainaan ostaa toisen.

Riippuu paljon lasten temperamentista. Kun on vilkas isompi ja syli-tissikissa toinen, on aikalailla lujilla, mut hengissä ollaan toistaiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Huolestunut..:
Itellä on 2 kk ikäinen tyttö, ja yritettiin tyttöä 2,5 vuotta. Ollaan siinä uskossa että on lähes mahdotonta saada uutta heti tähän putkeen. Ei siis olla aloittamassa ehkäisyä. Ajattelin että jos tulee, niin tervetuloa. Tyttö on jo toinen/neljäs riippuen laskenta tavasta, eli ei totu saamaan huomiota vain yksinään. Eli jos niin hyvä tuuri kävisi että raskaaksi tulisin, niin en usko että ongelmaa on vauvan syntymän jälkeen vaan ennen sitä. Raskaus aika oli tytön kohalla niin rankka et jäin kolme kuukautta ennen saikulle töistä. Miten se raskaus aika sujuu kun samalla pitää hoitaa pientä vauvaa? Voiko sitä täys painoisesti keskittyä vanhempaan, kun pitää ajatella masu vauvaa???

Raskaus sujuu omalla painollaan.Enemmän siinä ajattelee isompaa kuin masuvauvaa. Tosi raskasta on kyllä, kun pitää nostella ja petä pyllyä eikä saa levätä niinkuin sais ilman vauvaa.

Mulla ei onneksi supistellut viimeisessä raskudessa niinkuin edellisessä. Olisin ollut tosi pulassa, jos olis esim.nostelut kielletty. Miten olisin sitten selvinnyt vauvan vaipan vaihdoista ja nukutuksista ym?

Yhteistyössä