Lapsilisät pois keski- ja suurituloisilta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "miikkis"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Vieras";25363340]Mietin tätä lapsilisäjuttua yksi päivä ja tulin siihen tulokseen, että se tulisi poistaa kokonaan. Lapsilisä korvattaisiin verohelpotuksella, esimerkiksi 4% veroa pois jokaisesta elätettävästä lapsesta. Tämä olisi oikeudenmukainen ratkaisu kaikille, sillä tuki olisi jokaiselle sama suhteessa tuloihin. Kattona tuossa voisi olla, että esimerkiksi kuudennesta alaikäisestä lapsesta ei saisi tuota vähennystä, jolloin maksimi olisi 20%.

Miltä kuullostaisi? Tämä olisi ainakin oikeudenmukainen ratkaisu.[/QUOTE]

Tämä olisi toki vaihtoehto, mutta pienituloiset ja tulottomat eivät hyötyisi mitään ja he tarvitsevat apua eniten.

• Tykkää
Reactions: Millenia
Mihin se raja sitten vedetään? Jos kovin alas, voi ihmiset, jotka lapsilisiä tarvitsisivat jäädä ilman ja jos taas kovin ylös, ei siitä juuri paljon säästöjä tule kun ei täällä nyt niin hirveä määrä rikkaita ole. Lapsilisää pitäisi silloin myös erikseen hakea, varmaankin vuosittain koska tulot voivat muuttua ja siitä taas tulisi lisäkustannuksia.

Alkuperäinen kirjoittaja thetööt;25363475:
Kävin aikanaan sukulaisen navetassa, siellä ainoa sähkönlähde oli kattolamppu. Tätä minä tarkoitin turhilla tuilla, juntti ostaa niillä vehkeet vimpan päälle ja kitisee, jos jotain pitää maksaa omasta pussistaan. Kyllä minä noilta parasiiteilta ensin rokottaisin.

En tiedä maataloudesta juuri mitään muuta kuin sen, että sukulaiset ovat lopettaneet tilansa toiminnan EU:n tultua kehiin, koska siitä tuli vaikeaa ja kannattamatonta (pieni tila, vähän viljelyä ja lihakarjaa). Surullista päättää elämäntyö, nautinto ja harrastus siihen. Ei tilalle tietenkään jatkajiakaan olisi.

Mietin vaan EU:n nykyisiä vaatimuksia, että miten paljon ne vaikuttaa.

[QUOTE="miikkis";25363483]Tämä olisi toki vaihtoehto, mutta pienituloiset ja tulottomat eivät hyötyisi mitään ja he tarvitsevat apua eniten.[/QUOTE]

Mutta oikeudenmukaista ratkaisuahan täällä haettiinkin ja tämä olisi juuri sellainen.

Mihin se raja sitten vedetään? Jos kovin alas, voi ihmiset, jotka lapsilisiä tarvitsisivat jäädä ilman ja jos taas kovin ylös, ei siitä juuri paljon säästöjä tule kun ei täällä nyt niin hirveä määrä rikkaita ole. Lapsilisää pitäisi silloin myös erikseen hakea, varmaankin vuosittain koska tulot voivat muuttua ja siitä taas tulisi lisäkustannuksia.

Totta, en ottanut huomioon noita hakemusten aiheuttamia kustannuksia tulojen muuttuessa jatkuvasti. :)

[QUOTE="Vieras";25363478]Ne osaa ainakin hiihtää joille ko. puku ostettiin. Niiden yhteishinta oli se kolme tonnia, ei kappalehinta.[/QUOTE]

No huh..luulin että maksoi 3000 per edustaja.

[QUOTE="xxx";25363516]No huh..luulin että maksoi 3000 per edustaja.[/QUOTE]

Itseasiassa niin minäkin, kiitos korjauksesta. :D En yleensä lue noita uutisia kuin otsikon verran, kun alkaa suututtaa. Torkkupeitoista jaksoin vaahdota viikon.

[QUOTE="xxx";25363516]No huh..luulin että maksoi 3000 per edustaja.[/QUOTE]

Pakko kysyä. Kuinka tyhmä oikeasti olet jos luulet että yksi hiihtopuku voi maksaa 3000 euroa?

[QUOTE="Tosimies";25363523]Pakko kysyä. Kuinka tyhmä oikeasti olet jos luulet että yksi hiihtopuku voi maksaa 3000 euroa?[/QUOTE]

En pidä itseäni tyhmänä, minä en vain hiihdä. Olen joskus ollut kovin yllättynyt summista, joita ihmiset laittavat esimerkiksi yksittäisiin lumilautoihin. :D

Ap! Sopisikko sinulle että sinä sitten vuorostasi luovut opintotuestasi ja asumislisästäsi? :) Me kun olemme pienituloisia mutta säästämme lapsilisien verran kuussa, sinun logiikalla ne pitäisi laittaa haisemaan.

[QUOTE="miikkis";25363520]Itseasiassa niin minäkin, kiitos korjauksesta. :D En yleensä lue noita uutisia kuin otsikon verran, kun alkaa suututtaa. Torkkupeitoista jaksoin vaahdota viikon.[/QUOTE]

Kannattaisi varmaan alkaa lukemaan muutakin kuin otsikoita ja aku ankkoja. Ei kai kukaan voi olla niin tyhmä että luulee hiihtopuvun maksavan noin helvetisti.

Ei tämä kyllä tullut yhtään yllätyksenä, nehän ne mekastaa aina eniten jotka asiasta tietää vähiten...

[QUOTE="vieras";25363532]Ap! Sopisikko sinulle että sinä sitten vuorostasi luovut opintotuestasi ja asumislisästäsi? :) Me kun olemme pienituloisia mutta säästämme lapsilisien verran kuussa, sinun logiikalla ne pitäisi laittaa haisemaan.[/QUOTE]

Kuten mainitsin, en nosta asumislisää. :)

Opintotuesta voin luopua, mutta opintolainasta en, muuten menee aika tiukoille. Jos en saa valtion takaamaa opintolainaa, haen oman lainan tai vaihtoehtoisesti viivytän valmistumistani ja käyn töissä.

[QUOTE="miikkis";25363530]En pidä itseäni tyhmänä, minä en vain hiihdä. Olen joskus ollut kovin yllättynyt summista, joita ihmiset laittavat esimerkiksi yksittäisiin lumilautoihin. :D[/QUOTE]

En minäkään hiihdä, mutta osaan hieman suhteuttaa asioita ja niiden hintoja.

Jos joku sanoisi sinulle että edustajille ostettiin 200000 euron kannettavat tietokoneet, luulisitko että se tietokoneen kappalehinta olisi tuollainen?

[QUOTE="Vieras";25363537]Kannattaisi varmaan alkaa lukemaan muutakin kuin otsikoita ja aku ankkoja. Ei kai kukaan voi olla niin tyhmä että luulee hiihtopuvun maksavan noin helvetisti.

Ei tämä kyllä tullut yhtään yllätyksenä, nehän ne mekastaa aina eniten jotka asiasta tietää vähiten...[/QUOTE]

Mukavaa iltaa sinullekin. :)

Luen Aku Ankkaa aika harvoin. Iltapäivälehdet eivät ole suosikkilistani kärjessä, joten valitettavasti luen jatkossakin vain lööpit.

Minä tykkään mekastaa. Ihmettelen edelleen, onko lapsilisien leikkaamiseen keski- ja suurituloisilta muuta syytä kuin se, että keski- ja suurituloiset eivät halua? Hyvä syy sekin edelleen silti.

[QUOTE="Tosimies";25363553]En minäkään hiihdä, mutta osaan hieman suhteuttaa asioita ja niiden hintoja.

Jos joku sanoisi sinulle että edustajille ostettiin 200000 euron kannettavat tietokoneet, luulisitko että se tietokoneen kappalehinta olisi tuollainen?[/QUOTE]

En, koska käytän tietokonetta ja olen ostanut kannettavan tietokoneen. Olen katsellut hintoja ja vertaillut niitä. Tiedän hyvin, että tuo ei ole kohtuullinen hinta.

Mistä voisin tietää hiihtopukujen hinnat, kun en asioi urheiluliikkeissä, en seuraa urheilua, en lue urheiluliikkeiden mainoksia, enkä ole harrastanut hiihtoa tai muuta talviurheilulajia muuta kuin koulussa, jossa hiihtopuku käsitti toppahousut ja -takin?

[QUOTE="miikkis";25363557]

Minä tykkään mekastaa. Ihmettelen edelleen, onko lapsilisien leikkaamiseen keski- ja suurituloisilta muuta syytä kuin se, että keski- ja suurituloiset eivät halua? Hyvä syy sekin edelleen silti.[/QUOTE]

Onko lapsilisien leikkaamiseen köyhiltä muuta syytä kuin se, että köyhät eivät halua. Minun mielestäni tuo on yhtä hyvä syy leikata lisät köyhiltä kuin tuo sinun ehdottamasi.

miksi meidän köyhien pitäisi avittaa teitä, jotta voitte säästää lapsillenne kivat pesämunat tulevaisuuteen. Mielestäni raja menee siinä jos lapsilisää ei tarvii käyttää elämiseen vaan sen voi laittaa tilille makaamaan ja odottelemaan 18- vuotis synttäreitä.
Tuetaanhan pienituloisia muutenkin, ja kyllä mä voin sanoa ihan suoraan, että mielummin olisin niin varakas etten tarviisi yhteiskunnalta mitään tukia. Elelisin herroiksi ja säästäisin rahaa pahanpäivän varalle. Tässä koyhyydessä ei ole mitään kadehdittavaa.

[QUOTE="Vieras";25363567]Onko lapsilisien leikkaamiseen köyhiltä muuta syytä kuin se, että köyhät eivät halua. Minun mielestäni tuo on yhtä hyvä syy leikata lisät köyhiltä kuin tuo sinun ehdottamasi.[/QUOTE]

Voihan sitä noinkin ajatella.
Itse ajattelen niin, että köyhille se ei ole lisä, vaan elinehto selvitymiselle.

[QUOTE="köyhä";25363569]miksi meidän köyhien pitäisi avittaa teitä, jotta voitte säästää lapsillenne kivat pesämunat tulevaisuuteen. Mielestäni raja menee siinä jos lapsilisää ei tarvii käyttää elämiseen vaan sen voi laittaa tilille makaamaan ja odottelemaan 18- vuotis synttäreitä.
Tuetaanhan pienituloisia muutenkin, ja kyllä mä voin sanoa ihan suoraan, että mielummin olisin niin varakas etten tarviisi yhteiskunnalta mitään tukia. Elelisin herroiksi ja säästäisin rahaa pahanpäivän varalle. Tässä koyhyydessä ei ole mitään kadehdittavaa.[/QUOTE]

Mä voin elää myös siten ettei rahaa jää säästöön, mutta haluan laittaa kuukausittain jotain säästöön ja näin tingin muusta sen pois. Uskon monen muun toimivan samoin oli sitten se työstä saatu palkka minkä suuruinen tahansa.

[QUOTE="köyhä";25363569]miksi meidän köyhien pitäisi avittaa teitä, jotta voitte säästää lapsillenne kivat pesämunat tulevaisuuteen. Mielestäni raja menee siinä jos lapsilisää ei tarvii käyttää elämiseen vaan sen voi laittaa tilille makaamaan ja odottelemaan 18- vuotis synttäreitä.
Tuetaanhan pienituloisia muutenkin, ja kyllä mä voin sanoa ihan suoraan, että mielummin olisin niin varakas etten tarviisi yhteiskunnalta mitään tukia. Elelisin herroiksi ja säästäisin rahaa pahanpäivän varalle. Tässä koyhyydessä ei ole mitään kadehdittavaa.[/QUOTE]

Miksi meidän rikkaiden pitää avittaa teitä köyhiä millään tavalla? Tehkää lapsia vasta sitten kun on varaa. Lopetetaan kaikki sossutuet, niin ei tarvi maksaa niin helvetisti veroja.

Kaikista paras kun tuet otettaisiin kaikilta pois, jos niistä pitää olla vähän paremmin ansaitseville kateellinen. Rikkaat ne kuitenkin maksaa veroinaan, niin hyvä että saa vähän takaisin.

[QUOTE="miikkis";25363549]Kuten mainitsin, en nosta asumislisää. :)

Opintotuesta voin luopua, mutta opintolainasta en, muuten menee aika tiukoille. Jos en saa valtion takaamaa opintolainaa, haen oman lainan tai vaihtoehtoisesti viivytän valmistumistani ja käyn töissä.[/QUOTE]

Hienoa, voitkin aloittaa heti omista tuistasi :) Nostatko ihan oikeasti kymppitonnin tuloillasi vielä opintoTUKEA yhteiskunnalta? Kuinka hemmetin monta vuotta oikein kerroit opiskelleesi? Tiedätkö yhtään kuinka paljon ikuisuusopiskelusi maksaa yhteiskunnalle? Hemmetisti. Minun palkkatulot on vähemmän kuin sinun enkä tukiaisia siihen päälle saa ja minulla on sentään 2 lasta joten omista lapsilisistäni en luopuisi. Miksi luopuisin ja antaisin ne tuilla elävälle kun kahden lapsen työtön vanhempi saa jo nyt ENEMMÄN kuin minä? Onko se minun vikani että toinen köyhä on niin tyhmä että tuhlaa kaiken? Miksi minua pitäisi rangaista siitä että olen fiksu ja säästän rahaa?

[QUOTE="vieras";25363601]Hienoa, voitkin aloittaa heti omista tuistasi :) Nostatko ihan oikeasti kymppitonnin tuloillasi vielä opintoTUKEA yhteiskunnalta? Kuinka hemmetin monta vuotta oikein kerroit opiskelleesi? Tiedätkö yhtään kuinka paljon ikuisuusopiskelusi maksaa yhteiskunnalle? Hemmetisti. Minun palkkatulot on vähemmän kuin sinun enkä tukiaisia siihen päälle saa ja minulla on sentään 2 lasta joten omista lapsilisistäni en luopuisi. Miksi luopuisin ja antaisin ne tuilla elävälle kun kahden lapsen työtön vanhempi saa jo nyt ENEMMÄN kuin minä? Onko se minun vikani että toinen köyhä on niin tyhmä että tuhlaa kaiken? Miksi minua pitäisi rangaista siitä että olen fiksu ja säästän rahaa?[/QUOTE]

Tottakai nostan opintorahaa, kun tulorajoja on aikanaan nostettu. :)
Nyt tosin maksan yhden tukikuukauden takaisin, kun rajat ylittyivät, mutta ihan mielelläni sen teen - kyllä näillä rahoilla elää.

Kiva, että olen ikuisuusopiskelija mielestäsi. :D Sepä vasta olisikin jotain.
En kertonut kauanko olen opisellut, mutta tällä hetkellä kaksi ja puoli vuotta ja olen edennyt täysin aikataulussa, koossa on 150 opintopistettä. :)
180 on tavoite, samoin valmistuminen kolmessa vuodessa, joka näillä näkymin toteutuu ensi keväänä.

Olen itsekin huolissani ikuisuusopiskelusta ja lusmuilusta. Itse teen aika helvetisti tällä hetkellä töitä päätoimiseksi opiskelijaksi, joka edistyy aikataulussa. Olen myös tehnyt töitä ennen opiskeluja sen verran, että tämä "ikuisuusopiskeluni" on kyllä maksettu moneen kertaan, samoin parit lapsilisät.

Jos palkkatulosi ovat vähemmän kuin minun, olet pienituloinen, enkä olisi sinun lapsilisiäsi leikkaamassa. Miksi siis hyökkäävä sävy?

Oikeasti alkoi ottamaan tuo nimimerkki köyhä.

Mene töihin, niin ei tarvi olla köyhä. Tee elämällesi jotain jos ole nykyiseen tilanteeseen tyytyväinen.

Itse en ole viime vuoden aikana käyttänyt oikeastaan mitään julkisia palveluita. Silti pelkästään pääomatuloista on pitänyt maksaa veroa monta tonnia. Oman firman kautta tein joitain pikkuhommia, niistä maksoin neljä tonnia veroja. Ansiotuloista vielä todella paljon enemmän. Lisäksi autosta maksettu hirveät verot ja pariin kertaan ja oikeastaan kaikesta muustakin.

Ja näillä verorahoilla on maksettu ne sinun loisimiset. Eli jos minulla joskus lapsia on, niin odotan että valtio jotain antaisi takaisinkin, eikä hyysäisi sellaisia jotka eivät tee mitään.

[QUOTE="miikkis";25363178]Mikä se virallinen raja tällä hetkellä onkaan, en jaksa googlata, kun laiska olen.
Oma määritelmä: Ihminen, joka saa tarjottua lapsilleen terveellistä ruokaa, lämpimät ja puhtaat vaatteet, rakkautta, leluja ja virikkeitä ansiotuloillaan. Kaikkihan ei tätä tee, vaikka rahaa olisikin, mutta sitten ei olisi ainakaan rahasta kiinni.

Vähätuloisille ja köyhille lapsilisät antaisin joko suoraan tai haettavana etuutena. Heille kaikki lisäraha tulee tarpeeseen, lasten hyvinvoinnin takia ensisijaisesti.

Mietin vaan, kun nyt ollaan talouskriisissä ja leikataan paljon muualtakin, niin miksei sitten tästä?[/QUOTE]
Entä jos saa nuo pelkillä yhteiskunnan tuilla...siis ilman ansiotuloja? Pitäisikö mielestäsi silloin tukia pienentää?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25363629:
Entä jos saa nuo pelkillä yhteiskunnan tuilla...siis ilman ansiotuloja? Pitäisikö mielestäsi silloin tukia pienentää?

Ei tietenkään. Jos joku pystyy tarjoamaan tuon kaiken lapsilleen ilman tuloja, niin hyvä. Voi kun siihen pystyisivät kaikki.

Yhteistyössä