Lapsilisät pois keski- ja suurituloisilta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "miikkis"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="miikkis";25363388]
Nostan opintorahaa (ilman asumislisää eli en tukea), olen käynyt kahdeksan vuotta töissä ja maksanut kyllä opintorahani moneen kertaan veroina valtiolle. Olen päätoiminen opiskelija, sain palkkatuloja viime vuonna n. 10 000 €, pääomatuloja n. 4 euroa.[/QUOTE]

Ihanko oikeasti kuvittelet maksaneesi opintorahasi moninkertaisesti takaisin valtiolle? Ehkä olet sitten maksanut opintorahasi, mutta sinun maksamisesi on vasta alussa!

Joko olet maksanut maksuttoman peruskoulun, maksuttomat opintosi, koulukirjasi? Entä terveydenhoidon, hammashoidon, neuvolakäynnit? Mitenhän mahtaa olla yhteiskunnan infrastruktuurin suhteen, tieverkosto esim.? Tai matkustat julkisilla, oletkohan maksanut osuutesi sen kustannuksista myös veroina?

Minä itse olen 4-kymppinen hyvätuloinen ihminen? Silti kaukana siitä hyvätuloisesta luokasta, joka saa tulonsa pääomatuloina ja maksaa tuloihinsa nähden suhteellisen pientä veroa. Maksan joka kuukausi suuret verot, lapsien päivähoidosta maksoin aikoinani täydet maksut, joka asiasta missä vain rokotetaan, niin osuu meidän perheeseen isosti. Lapsia meillä on 3 ja lapsilisät tulevat takuulla tarpeeseen.

Meidän perheeseemme on osunut myös työttömyyttä ja sairautta, jotka ovat kuluttaneet säästöjämme, ja silti tulot ovat olleet niin suuret, ettei esim. asumistukea olla saatu. 50 prosentin tulojen lasku vaikuttaa silti moneen asiaan, ne lapsilisät ovat olleet sellaisissa kohdin todella tarpeen - että lapset ovat saaneet mm. harrastaa niitä harrastuksia joita ovat ennenkin harrastaneet.

Lapsilisän tarkoitus ei ole tasata tuloeroja lapsiperheiden välillä vaan tuloeroja lapsettomien ja lapsellisten perheiden välillä. Kannattaa myös muistaa, että lapsilisän tarveharkintaisuuskin maksaa. Ja itseasiassa lapsilisien poistaminen tietyissä tilanteissa aiheuttaisi myös kannustin loukun, työttömän ei kannattaisi mennä töihin, kun palkan ja sosiaalietuisuuksien ero olisi pieni ja lisäksi menettäisi myös lapsilisät.

Leikattavaa tässä maassa todentotta löytyy, mutta lapsiperheiltä en olisi kyllä ensimmäiseksi valmis ottamaan lanttiakaan. Täytyy muistaa myös se, että esim. pääkaupunkiseudulla asumiskustannukset ihan vuokrallakin ovat niin korkeita, että muuten hyvätuloiselta vaikuttava perhe voi olla kaikkea muuta.

• Tykkää
Reactions: Millenia ja Tara74
[QUOTE="miikkis";25363634]Ei tietenkään. Jos joku pystyy tarjoamaan tuon kaiken lapsilleen ilman tuloja, niin hyvä. Voi kun siihen pystyisivät kaikki.[/QUOTE]
Eli sinusta olisi parempi, että ihmiset lopettaisivat työnteon, jos pystyvät yhteiskunnan tuillakin elämänsä rahoittamaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25363644:
Eli sinusta olisi parempi, että ihmiset lopettaisivat työnteon, jos pystyvät yhteiskunnan tuillakin elämänsä rahoittamaan?

No ei.
Puhuin vain lasten hyvinvoinnista. Aikuisen on itse elätettävä itsensä.

[QUOTE="miikkis";25363614]Tottakai nostan opintorahaa, kun tulorajoja on aikanaan nostettu. :)
[/QUOTE]

Et voi olla tosissasi, ethän? :O Eli sun mielestä lapsilisiä (jotka on aikanaan määrätty) pitää leikata niiltä jotka sen säästää mutta samaan aikaan sinä TOTTAKAI nostat opintorahaa kun siihen on oikeus. Tämä on varmaan tekopyhintä mitä olen ikinä kuullut :flower:

[QUOTE="miikkis";25363650]No ei.
Puhuin vain lasten hyvinvoinnista. Aikuisen on itse elätettävä itsensä.[/QUOTE]
Siis palkkoja voidaan mielestäsi pienentää niin, että palkalla elää se aikuinen? Olisi muuten melkoisen hyvä säästökeino varsinkin julkisella sektorilla.

[QUOTE="poikia3";25363642]
Minä itse olen 4-kymppinen hyvätuloinen ihminen? Silti kaukana siitä hyvätuloisesta luokasta, joka saa tulonsa pääomatuloina ja maksaa tuloihinsa nähden suhteellisen pientä veroa. Maksan joka kuukausi suuret verot, lapsien päivähoidosta maksoin aikoinani täydet maksut, joka asiasta missä vain rokotetaan, niin osuu meidän perheeseen isosti. Lapsia meillä on 3 ja lapsilisät tulevat takuulla tarpeeseen.

Meidän perheeseemme on osunut myös työttömyyttä ja sairautta, jotka ovat kuluttaneet säästöjämme, ja silti tulot ovat olleet niin suuret, ettei esim. asumistukea olla saatu. 50 prosentin tulojen lasku vaikuttaa silti moneen asiaan, ne lapsilisät ovat olleet sellaisissa kohdin todella tarpeen - että lapset ovat saaneet mm. harrastaa niitä harrastuksia joita ovat ennenkin harrastaneet.

Lapsilisän tarkoitus ei ole tasata tuloeroja lapsiperheiden välillä vaan tuloeroja lapsettomien ja lapsellisten perheiden välillä. Kannattaa myös muistaa, että lapsilisän tarveharkintaisuuskin maksaa. Ja itseasiassa lapsilisien poistaminen tietyissä tilanteissa aiheuttaisi myös kannustin loukun, työttömän ei kannattaisi mennä töihin, kun palkan ja sosiaalietuisuuksien ero olisi pieni ja lisäksi menettäisi myös lapsilisät.

Leikattavaa tässä maassa todentotta löytyy, mutta lapsiperheiltä en olisi kyllä ensimmäiseksi valmis ottamaan lanttiakaan. Täytyy muistaa myös se, että esim. pääkaupunkiseudulla asumiskustannukset ihan vuokrallakin ovat niin korkeita, että muuten hyvätuloiselta vaikuttava perhe voi olla kaikkea muuta.[/QUOTE]

Tässä tuli hyvin perusteluja, miksi EI leikattaisi lapsilisiä. :)

Minä KYSYIN asiaa, en hyökännyt koura ojossa riistämään rahoja äitien taskuista. En itse keksinyt syitä, miksi lapsilisiä ei leikattaisi, koska elämänalue on niin vieras, enkä harrasta yhteiskuntapolitiikkaa.

En väittänyt maksaneeni koko elämääni, vaan pelkästään opiskeluni, koska minua väärin syytettiin yhteiskunnalle kalliiksi ikuisuusopiskelijaksi.

[QUOTE="vieras";25363652]Et voi olla tosissasi, ethän? :O Eli sun mielestä lapsilisiä (jotka on aikanaan määrätty) pitää leikata niiltä jotka sen säästää mutta samaan aikaan sinä TOTTAKAI nostat opintorahaa kun siihen on oikeus. Tämä on varmaan tekopyhintä mitä olen ikinä kuullut :flower:[/QUOTE]

En ole missään vaiheessa väittänyt, että minun mielestäni lapsilisät pitäisi leikata pois keski- ja suurituloisilta, vaan mietin lähinnä, että miksi niin ei tehtäisi. Kysyin asiaa.

Minulla ei vieläkään ole tästä varmaa mielipidettä, mutta alan kallistua sille kannalle, että idea ei ole hyvä eikä toimiva, kiitos muutaman asiallisen selvityksen.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25363663:
Siis palkkoja voidaan mielestäsi pienentää niin, että palkalla elää se aikuinen? Olisi muuten melkoisen hyvä säästökeino varsinkin julkisella sektorilla.

En pysy enää tähän aikaan mukana tässä ajatuksenjuoksussa.

Jokainen tekee töitä kykyjensä mukaan (ei mitään lusmuilua) ja nostaa siitä palkkaa. Jos työkykyä ei ole, voi nostaa yhteiskunnan tukia ja lapsilisää. Työkykyinen, tarpeeksi ansaitseva ei tarvitse lapsilisää.

Ajattelin ehkä niin, että lapsilisät periaatteessa poistettaisiin kaikilta, mutta pienituloiset ja köyhät, joilla on lapsia, saisivat sitten vähän enemmän niitä tukia, joita muutenkin saavat.

Kunhan pohdiskelin. :) Hyviä perusteluja on kyllä tullut myös lapsilisien säilyttämisen puolesta.

[QUOTE="miikkis";25363686]En ole missään vaiheessa väittänyt, että minun mielestäni lapsilisät pitäisi leikata pois keski- ja suurituloisilta, vaan mietin lähinnä, että miksi niin ei tehtäisi. Kysyin asiaa.

Minulla ei vieläkään ole tästä varmaa mielipidettä, mutta alan kallistua sille kannalle, että idea ei ole hyvä eikä toimiva, kiitos muutaman asiallisen selvityksen.[/QUOTE]

Ahaa. Eli tässä ketjussa on kaksi eri miikkis-nimimerkkiä. Alkuperäinen miikkis kun tuumasi jo ekassa viestissä näin

"Minusta lapsilisät ovat yhteiskunnalle ISO kuluerä ja ihmiset, joilla on varaa säästää ne rahat lapsen tilille (säästivät sitten tai eivät), eivät niitä rahoja oikeasti tarvitse.

En keksi yhtään perustelua sille, miksi keski- ja suurituloisten pitäisi lapsilisät saada"

[QUOTE="vieras";25363668]sun tulot on 10000 euroa vuodessa, nostat siihen päälle opintotuen ja tulet sanomaan että lapsilisien säästävien tulisi antaa lapsilisät valtiolle?[/QUOTE]

Opintoraha on PALKKAA opiskelusta, riippuvainen suorituksista - sen työn olen tehnyt ajallaan ja täysimittaisena. Samoin palkkatuloni opvat palkkaa tehdystä työstä.

Voi toki lapsilisänkin ajatella palkkana - yhteiskunta ei pyöri ilman jatkuvasti uusiutuvia veronmaksajia.

[QUOTE="vieras";25363697]Ahaa. Eli tässä ketjussa on kaksi eri miikkis-nimimerkkiä. Alkuperäinen miikkis kun tuumasi jo ekassa viestissä näin

"Minusta lapsilisät ovat yhteiskunnalle ISO kuluerä ja ihmiset, joilla on varaa säästää ne rahat lapsen tilille (säästivät sitten tai eivät), eivät niitä rahoja oikeasti tarvitse.

En keksi yhtään perustelua sille, miksi keski- ja suurituloisten pitäisi lapsilisät saada"[/QUOTE]

"Eivät tarvitse ja en keksi perustelua."

En kuitenkaan väitä, että ne pitäisi poistaa. Aloitin viestini kysymällä miksi ja miksei ei.

Toivoin niitä perusteluja ja sainkin muutamalta hyviä, useimmat tosin vain hyökkäsivät kimppuun.

:)

[QUOTE="miikkis";25363695]Työkykyinen, tarpeeksi ansaitseva ei tarvitse lapsilisää.

Ajattelin ehkä niin, että lapsilisät periaatteessa poistettaisiin kaikilta, mutta pienituloiset ja köyhät, joilla on lapsia, saisivat sitten vähän enemmän niitä tukia, joita muutenkin saavat.

Kunhan pohdiskelin. :) Hyviä perusteluja on kyllä tullut myös lapsilisien säilyttämisen puolesta.[/QUOTE]

Ja mikä se summa on että on tarpeeksi ansaitseva? Olet varmasti hyvin nuori, on niin kovin naiiveja ajatuksia. Ymmärrätkö sitä että monet työssäkäyvät voivat saada jopa vähemmän rahaa kuin ne jotka makaa kotona ja elää tuilla? Koska on autoja, työmatkakuluja, päivähoitoa. Tulot on kuitenkin niin "isot" ettei esim. asumistukea saa. Ja sun mielestä tässä tapauksessa ne lapsilisät pitäisi ottaa pois tältä työssäkäyvältä perheeltä ja siirtää tukia saavaan perheeseen lisätueksi?

• Tykkää
Reactions: Millenia
[QUOTE="vieras";25363711]Ja mikä se summa on että on tarpeeksi ansaitseva? Olet varmasti hyvin nuori, on niin kovin naiiveja ajatuksia. Ymmärrätkö sitä että monet työssäkäyvät voivat saada jopa vähemmän rahaa kuin ne jotka makaa kotona ja elää tuilla? Koska on autoja, työmatkakuluja, päivähoitoa. Tulot on kuitenkin niin "isot" ettei esim. asumistukea saa. Ja sun mielestä tässä tapauksessa ne lapsilisät pitäisi ottaa pois tältä työssäkäyvältä perheeltä ja siirtää tukia saavaan perheeseen lisätueksi?[/QUOTE]

Näkökohta tämäkin. :) Kiitos asiallisesta vastauksesta.

Olen kyllä naiivi ja tietämätön tämän asian suhteen ja siksi kyselinkin täällä, missä asiasta tiedetään enemmän.

Alunperin koko ajatus lähti pohtimalla yhteiskunnan tämänhetkisiä säästöjä ja mietin, tarvitsevatko keski- ja suurituloiset oikeasti lapsilisiä, jos ne menevät suoraan lasten tileille.

En ollut kohdentamassa keski- ja suurituloisten lapsilisistä säästettyjä rahoja suoraan köyhille, vaan yleisesti yhteiskunnan kuluihin - kouluihin, terveydenhuoltoon yms.

[QUOTE="miikkis";25363699]Opintoraha on PALKKAA opiskelusta, riippuvainen suorituksista - sen työn olen tehnyt ajallaan ja täysimittaisena. Samoin palkkatuloni opvat palkkaa tehdystä työstä.

Voi toki lapsilisänkin ajatella palkkana - yhteiskunta ei pyöri ilman jatkuvasti uusiutuvia veronmaksajia.[/QUOTE]

Olen täysin eri mieltä. Opintotuki ei ole mikään automaattinen etuus saatikka palkka joka pitäisi aina maksaa. Sinä saat kymppitonnin vuodessa, miksi ihmeessä sulle pitäisi sen päälle vielä maksaa TUKEA kun tulet vallan hyvin toimeen sillä kymppitonnilla jos järkevästi elät. Se on tarkoitettu niille joilla ei palkkatuloja ole tai niitä ei ole riittävästi. Minun puolesta voisi lopettaa ainakin ilmaisen opiskelun toisella asteella, poistaa asumislisän ja opintotuen. Kun eipä se minua kosketa. Ja asuntolat ja halvat opiskelija-asunnot myös pois :)

[QUOTE="vieras";25363720]Olen täysin eri mieltä. Opintotuki ei ole mikään automaattinen etuus saatikka palkka joka pitäisi aina maksaa. Sinä saat kymppitonnin vuodessa, miksi ihmeessä sulle pitäisi sen päälle vielä maksaa TUKEA kun tulet vallan hyvin toimeen sillä kymppitonnilla jos järkevästi elät. Se on tarkoitettu niille joilla ei palkkatuloja ole tai niitä ei ole riittävästi. Minun puolesta voisi lopettaa ainakin ilmaisen opiskelun toisella asteella, poistaa asumislisän ja opintotuen. Kun eipä se minua kosketa. Ja asuntolat ja halvat opiskelija-asunnot myös pois :)[/QUOTE]

Opintuki valitettavastu ON palkka ja automaattinen etuus tällä hetkellä. jos se poistetaan, olen valmis elämään ansiotuloillani, kuten jo mainitsin. :) Tosin silloin opintoni luultavasti viivästyvät.

[QUOTE="miikkis";25363729]Opintuki valitettavastu ON palkka ja automaattinen etuus tällä hetkellä. jos se poistetaan, olen valmis elämään ansiotuloillani, kuten jo mainitsin. :) Tosin silloin opintoni luultavasti viivästyvät.[/QUOTE]

Lapsilisäkin on automaattisesti etuus eikä edes mitenkään tulosidonnainen. ;) Opintotuki ei todellakaan ole mikään automaattinen etuus jonka saa palkkatulojen päälle. Minusta on käsittämätöntä että voi tienata kymppitonnin vuodessa palkkatuloja ja saa vielä päälle monta tonnia opintotukea. Tuon voisi ainakin poistaa heti. Ei tukia palkkatulojen päälle pidä maksaa. Eli summasummarum. Olet valmis ottamaan ne tuet pois jotka eivät sinua kosketa mutta kuvittelet että SINÄ olet ansainnut juuri ne tuet jotka SINÄ saat. :D

[QUOTE="miikkis";25363729]Opintuki valitettavastu ON palkka ja automaattinen etuus tällä hetkellä. jos se poistetaan, olen valmis elämään ansiotuloillani, kuten jo mainitsin. :) Tosin silloin opintoni luultavasti viivästyvät.[/QUOTE]

Eikun anteeksi, minähän olen aivan väärässä tässä asiassa. Kyllähän ne opintotuet automaattisesti maksetaan. Mutta sitten ne peritään takaisin kun tienaa tarpeeksi :D

[QUOTE="vieras";25363748]Lapsilisäkin on automaattisesti etuus eikä edes mitenkään tulosidonnainen. ;) Opintotuki ei todellakaan ole mikään automaattinen etuus jonka saa palkkatulojen päälle. Minusta on käsittämätöntä että voi tienata kymppitonnin vuodessa palkkatuloja ja saa vielä päälle monta tonnia opintotukea. Tuon voisi ainakin poistaa heti. Ei tukia palkkatulojen päälle pidä maksaa. Eli summasummarum. Olet valmis ottamaan ne tuet pois jotka eivät sinua kosketa mutta kuvittelet että SINÄ olet ansainnut juuri ne tuet jotka SINÄ saat. :D[/QUOTE]

Minä en valitettavasti saa montaa tonnia tukia vuodessa. :)

[QUOTE="vieras";25363753]Eikun anteeksi, minähän olen aivan väärässä tässä asiassa. Kyllähän ne opintotuet automaattisesti maksetaan. Mutta sitten ne peritään takaisin kun tienaa tarpeeksi :D[/QUOTE]

Ei, kyllä ne pitää hakea, tarkoitin, että kaikki kyllä saavat ne automaattisesti, mutta toki sitten tulojen mukaan peritään takaisin ylimääräiset.

Minäkin maksan viime vuodesta ainakin yhden kuukauden takaisin, mutta ei se harmita.

Miksi lapsilisistä ei saisi tulojen mukaan periä ylimääräisiä takaisin? :)

[QUOTE="miikkis";25363765]Minä en valitettavasti saa montaa tonnia tukia vuodessa. :)[/QUOTE]

Et tajunnut pointtia. Sama se mitä saat mutta opintoTUKEA ei pitäisi tuossa tilanteessa saada ollenkaan.

Hyvä kysymys black diva :D

[QUOTE="miikkis";25363771]
Miksi lapsilisistä ei saisi tulojen mukaan periä ylimääräisiä takaisin? :)[/QUOTE]

Sulta on jo moneen kertaan tivattu että kertoisit ensinnäkin sen summan millä lapsilisiä ei enää saisi. Mikä se on? Lisäksi sulle on kerrottu lapsilisien käyttätarkoitus, selitetty miksi pieni/keskituloiset eivät saa välttämättä yhtään sen enempää kuin tuilla elävät. Eikö riitä jo?

• Tykkää
Reactions: Black Diva´s
Alkuperäinen kirjoittaja Black Diva´s;25363767:
Montaks tonnia lapsilisiä saa yhdestä lapsesta vuodessa :)

Lapsilisiin kuluu aika paljon rahaa ja minusta olisi järkevämpää leikata keski- ja suurituloisten lapsilisät kuin kaikkien opiskelijoiden tuet. :D

Mistäs lähtien muuten 10 000 euroa vuodessa on hyvät tulot? Satun elämään köyhyysrajan alapuolella, joten otan mielelläni opintorahaa. :) Teen täyttä päivää opiskelijana (45 viikkotuntia) ja siihen päälle töitä kymppitonnin edestä. Olen ansainnut rahani.

Eiköhän keski- ja suurituloisilla ole tuloja himppusen verran enemmän kuin tuo.

Yhteistyössä