Lapsilisät pois keski- ja suurituloisilta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "miikkis"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="miikkis";25363794]Lapsilisiin kuluu aika paljon rahaa ja minusta olisi järkevämpää leikata keski- ja suurituloisten lapsilisät kuin kaikkien opiskelijoiden tuet. :D

Mistäs lähtien muuten 10 000 euroa vuodessa on hyvät tulot? Satun elämään köyhyysrajan alapuolella, joten otan mielelläni opintorahaa. :) Teen täyttä päivää opiskelijana (45 viikkotuntia) ja siihen päälle töitä kymppitonnin edestä. Olen ansainnut rahani.

Eiköhän keski- ja suurituloisilla ole tuloja himppusen verran enemmän kuin tuo.[/QUOTE]

Eli sä et tiedä edes lapsilisän suuruutta

[QUOTE="miikkis";25363794]Lapsilisiin kuluu aika paljon rahaa ja minusta olisi järkevämpää leikata keski- ja suurituloisten lapsilisät kuin kaikkien opiskelijoiden tuet. :D

Mistäs lähtien muuten 10 000 euroa vuodessa on hyvät tulot? Satun elämään köyhyysrajan alapuolella, joten otan mielelläni opintorahaa. :) Teen täyttä päivää opiskelijana (45 viikkotuntia) ja siihen päälle töitä kymppitonnin edestä. Olen ansainnut rahani.

Eiköhän keski- ja suurituloisilla ole tuloja himppusen verran enemmän kuin tuo.[/QUOTE]

Minusta taas opiskelijoiden tuet joutaisi ottaa pois. Kukin opiskelkoon varojensa mukaan tai tehkööt töitä samalla. Samapa tuo mulle ;) Kyllä sinä olet PALKKASI ansainnut mutta ei tuollaisia palkkatuloilla enää mitään TUKIA pitäisi maksaa. Minä olen tehnyt muksuni joten kyllä olen lapsilisäni ansainnut.

Alkuperäinen kirjoittaja Black Diva´s;25363804:
Eli sä et tiedä edes lapsilisän suuruutta

Tiedän tietenkin.
Muistelin ketjun aloittaessani, että satasen pintaan ekasta lapsesta ja siitä nousee lapsiluvun mukaan. Tarkistin kelan sivuilta ja arvioni osui tarpeeksi lähelle. :)

Luulin tuota retoriseksi kysymykseksi - tietenkään lapsilisät eivät ole tonneja vuodessa.
Puutuin vain kommentillani siihen, että minun syytettiin nostavan tuhansia euroja tukia vuodessa, mitä en tee. :)

[QUOTE="vieras";25363814]Kyllä sinä olet PALKKASI ansainnut mutta ei tuollaisia palkkatuloilla enää mitään TUKIA pitäisi maksaa. Minä olen tehnyt muksuni joten kyllä olen lapsilisäni ansainnut.[/QUOTE]

Kyllä sinä olet palkkasi ansainnut, mutta ei tuollaisilla palkkatuloilla enää mitään lapsilisiä pitäisi maksaa.

:)

Verohelpotukset on mielestäni hyvä idea ja tukee niiden vähän paremmin tienaavien mahdollisuuksia hankkia lapsia. Mutta pelkkä verohelpotus ei riitä köyhille lapsiperheille. Niiden lasten kuuluu saada ruokaa, vaatetta ja katto pään päälle, vaikka kuinka naapurin rikasta Erkkiä vituttaisi kun niiden äiti ei edes ole töissä.

Ehkä ideaalitilanteessa yhdistyisi lapsista saatavat verohelpotukset sekä kansalaispalkka (vaikkapa 15-vuotiaasta eteenpäin ja sitä pienemmillä se olisi lisä huoltajan kansalaispalkkaan). Tällaisia massiivisia muutoksia kukaan ei kuitenkaan halua tehdä, vaan mieluummin laitetaan vaan lisää papereita pyörimään virastoihin ja serkkuja nostamaan palkkaa vetämällä pullakahvia niiden paperipinojen vieressä.

[QUOTE="vieras";25363819]Mikä se on se tuloraja ettei lapsilisiä pitäisi maksaa? Älytöntä jahkausta kun kukaan ei mistään lukuja peliin.[/QUOTE]

eihän se ole asiaan perehtymättömän välttämättä järkevä alkaa sanomaan mikä on se oikea tulomäärä tarkalleen milloin tuet vähenee. eiköhän ole jo olemassa ihan hyviä ohjenuoria eri tuissa, kuten kodinhoidontuen hoitolisä, minkä porrastettu väheneminen on ihan järkeenkäypää.

saavutetuista eduista ei vaan kukaan halua luopua, joten näistä asioista keskusteleminen harvoin on hedelmällistä ainakaan tällä palstalla.

[QUOTE="miikkis";25363825]Kyllä sinä olet palkkasi ansainnut, mutta ei tuollaisilla palkkatuloilla enää mitään lapsilisiä pitäisi maksaa.

:)[/QUOTE]

Siis millaisilla palkkatuloilla? Vai rupeatko taas jahkaamaan tätä? Ja miksi en ole ansainnut?

[QUOTE="vieras";25363832]Siis millaisilla palkkatuloilla? Vai rupeatko taas jahkaamaan tätä? Ja miksi en ole ansainnut?[/QUOTE]

En jahkaa enää. :)

Minä saan palkkatuloista JA opintosuorituksista riippuvaista opintorahaa.
Sinä saat palkkatuloista riippumatonta lapsilisää, koska sinulla on lapsi(a).

Sinusta on kohtuullista, että minä en saa hakea opintorahaa tai -tukea, koska ansaitsen 10 000 euroa vuodessa täysipäiväisen, aikataulussaan suoritetun opiskelun OHELLA.

Minusta on kohtuullista, että lapsilisää eivät saa keski- ja suurituloiset (joiden tulot ovat ehkä himpan verran yli 10 000 euroa, yhtä työtä tekemällä).

Mitäpä tähän enää muuta, ihanhan nuo ovat verrannollisia ja leikattavissa kumpikin.

Tuo kymppitonni on muuten bruttona.

[QUOTE="miikkis";25363843]En jahkaa enää. :)

Sinusta on kohtuullista, että minä en saa hakea opintorahaa tai -tukea, koska ansaitsen 10 000 euroa vuodessa täysipäiväisen, aikataulussaan suoritetun opiskelun OHELLA.

Minusta on kohtuullista, että lapsilisää eivät saa keski- ja suurituloiset (joiden tulot ovat ehkä himpan verran yli 10 000 euroa, yhtä työtä tekemällä).

Mitäpä tähän enää muuta, ihanhan nuo ovat verrannollisia ja leikattavissa kumpikin.

Tuo kymppitonni on muuten bruttona.[/QUOTE]
Ei ne ihan verrannollisia ole kun jollakin se lapsikin pitää elättää. Kyllähän nämä syyt lapsilisän olemassaoloon on nimenomaan lapsilähtöisiä ja yleensä sitä kritisoivat eivät juuri käytä aikaa miettiäkseen lasten hyvinvointia vaan heitä vaan vituttaa se kun joku toinen saa jotain mitä itse ei, vaikka sillä toisella se tuki menee täysin eikä riitäkään niihin menoihin, joiden takia sitä tukea saa...

öö siis koitappa elättää lapsi nuilla tuloillas? ei sitäkään voi töihin laittaa mutta omasta mielestäni lapsilisää pitäisi antaa vain niille jonka sen tarvitsevat oikeasti lapsensa elättämiseen :)

[QUOTE="vieras";25363857]öö siis koitappa elättää lapsi nuilla tuloillas? ei sitäkään voi töihin laittaa mutta omasta mielestäni lapsilisää pitäisi antaa vain niille jonka sen tarvitsevat oikeasti lapsensa elättämiseen :)[/QUOTE]

No kerro sinä nyt miten se laskettais et kuka saa ja kuka ei. Mua oikeesti kiinnostais lukea näitä et millaset menot saa olla tulojen lisäks säädelläänkö asunnon kokoa ja vuokraa/yhtiövastikketta jne....

[QUOTE="vieras";25363857]öö siis koitappa elättää lapsi nuilla tuloillas? ei sitäkään voi töihin laittaa mutta omasta mielestäni lapsilisää pitäisi antaa vain niille jonka sen tarvitsevat oikeasti lapsensa elättämiseen :)[/QUOTE]

Jos minulla olisi lapsi, en olisi lähtenyt vakituisista päivätöistä opiskelemaan ja ansaitsin tietenkin enemmän. :)

Olen kanssasi aika samaa mieltä.

ehm... nyt menee vikaan, keskituloiset on aika paljon korkeammin tienaavia kuin 10 000 € vuodessa. eihän tuosta 10k:sta tule kuin 800 ja rapiat per kk miinus verot, sehän on alle minimi toimeentulon jos se on ainoa tulonlähde.

keskituloiset käsittääkseni menee reippaasti yli 2000 euron per kk bruttona.

ehm... nyt menee vikaan, keskituloiset on aika paljon korkeammin tienaavia kuin 10 000 € vuodessa. eihän tuosta 10k:sta tule kuin 800 ja rapiat per kk miinus verot, sehän on alle minimi toimeentulon jos se on ainoa tulonlähde.

keskituloiset käsittääkseni menee reippaasti yli 2000 euron per kk bruttona.

Niin tarkoitin tuolla "himpan verran"-lausahduksella olla sarkastinen. :D Epäonnistuin selvästi.

[QUOTE="miikkis";25363868]Niin tarkoitin tuolla "himpan verran"-lausahduksella olla sarkastinen. :D Epäonnistuin selvästi.[/QUOTE]

ei ollut kyllä nyt selkeää sarkasmia, lääkkeet! jumalauta pöysti...

[QUOTE="miikkis";25363879]:laugh:

Hyvää yötä kaikki, lisälliset ja lisättömät. Kiitos virkistävästä ja valaisevasta keskustelusta.
Nostetaan kaikki vaan tukiaisia oikeuksien ja omantunnon mukaan.

Ei leikata, sanoi lääkäri.[/QUOTE]

ötyä vaan, minä meen etsimään syömistä ja katson rillit huurussa :D

Tuossa ap:n kaavassa one vaan se ongelma, että nyt jo työnteosta rankaistaan tietyllä tavalla. Eli jos alkuun saadaan lapsilisää vaikka kahdesta lapsesta, töihin mennessä tai ylennyksien jälkeen palkka nousee sen verran että lapsilisiä ei enää makseta - mitä järkeä taas tehdä töitä??

Verotuksessa sen sijaan voitaisiin lapsiperheet huomioida, mutta siinä päästään taas siihen että rikkaat rikastuu ja köyhät köyhtyy. Nykyjärjestelmä on siis kuitenkin ehkä oikeudenmukaisin. Kuitenkin lienee fakta että lapsiperheet tarvitsevat tuon tuen, edes maaseudulla ei meinaa elää kahden (koulutetun) duunarin palkoilla jos on lapsia, saati sitten pääkaupunkiseudulla..

Yhteistyössä