Lapsilisät pois keski- ja suurituloisilta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "miikkis"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Se LAPSIlisä on LAPSELLE, ei siihen kuuluisi vaikuttaa vanhemman tulot!!! Jos joku osaa/pystyy säästää lapsilisät lapselle tulevaisuutta varten, niin sallittakoon se hänelle!

Meillä menee lapsilisistä puolet säästöön nyt kun lapsen menoja on vähemmän ja niitä rahoja otetaan sieltä säästöstä sitten kun lapsen menoja on enemmän. Kuulema monet keskituloiset tekee näin. Ptää osata katsoa myös tulevaisuuteen.

Söpöä, hyvin toimeentulevat maksakoot paljon veroja, jotta vain pienituloiset saisivat tukia.

Öö... täähän on totanoin siis toi niinkun sosiaalidemokraattisen hyvinvointiyhteiskunnan perusidea, että siihen järjestelmään kuuluu tulonsiirrot enemmän ansaitsevilta vähemmän ansaitseville tai tulottomille. Poliitikot kokkareita myöten väittävät meidän edelleen elävän hyvinvointiyhteiskunnassa, joten tätä vastaan on turha pullikoida.

[QUOTE="xxx";25363434]Keskituloisissa on paljon väliinputoajia, jotka ei saa tukia mistään. Kannatan lapsilisien poistamista vain suurituloisilta.[/QUOTE]

Miksi ihmeessä keskituloisten pitäisi saada mitään tukia? Ei tuet ole mikään yleinen kansalaisoikeus, ilmaista rahaa, joka kuuluu tasapuolisuuden nimissä kaikille, vaan niiden tarkoituksena on pitää jotenkin elämässä kiinni ne ihmiset, jotka esim. eivät saa mistään työtä, tai tekevät työtä niin pienellä palkalla, ettei sillä pysty elämään.

[QUOTE="hmmm";25364086]Miksi ihmeessä keskituloisten pitäisi saada mitään tukia? Ei tuet ole mikään yleinen kansalaisoikeus, ilmaista rahaa, joka kuuluu tasapuolisuuden nimissä kaikille, vaan niiden tarkoituksena on pitää jotenkin elämässä kiinni ne ihmiset, jotka esim. eivät saa mistään työtä, tai tekevät työtä niin pienellä palkalla, ettei sillä pysty elämään.[/QUOTE]

Itse näen tuissa kaksi eri näkökulmaa, yksilön ja yhteiskunnan näkökulmat.

Yksilön näkökulmasta lapsilisät ja toki muutkin tuet kuuluvat ennen kaikkea pienituloisille

Yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta taas lapsilisillä on eri merkitys. Lapsilisien muuttaminen vain pienituloisille kuuluviksi ei kannusta keski- ja suurempituloisia hankkimaan lapsia. Maailmassa on toki lapsia liikaakin, mutta Suomessa ikärakenne vanhenee ja tulevaisuuden turvaamiseksi tarvitaan lapsia. Eri tuloluokkien välillä on keskimääräisiä eroja sosiaalisissa ongelmissa ja yhteiskunnan tasapainon vuoksi on parempi, etteivät pienituloiset tee lapsia myös suurempituloisten puolesta, vaan kaikkia kannustetaan tekemään omansa. Tuskin on mitään tarkkaa laskelmaa siitä, minkä verran muutokset lapsilisissä vaikuttavat syntyvyyteen ja harva varmaankaan laskeskelee lapsilisiä raskautta yrittäessään, mutta suuremmassa mittakaavassa tällä on varmasti vaikutusta.

Olen sitä mieltä, että myös jälkimmäisellä näkökulmalla on iso merkitys. Siksi emme voi vain katsella yksittäisiä napoja, että tämä pärjää ilmankin ja tämä ei, vaan pyrkiä pitkänäköisesti turvaamaan toimiva yhteiskuntarakenne myös jatkossa.

(En väitä, että pienituloisuus tarkoittaisi ongelmaperhettä tai ongelmalapsia, viittaan vain tilastoihin esim. syrjäytymisen periytymisestä. Ongelmia on toki varakkaammissakin perheissä.)

Faktahan on se että usein keskituloisilla on rahasta vielä tiukempaa kuin pienituloisilla. Keskituloiset kun eivät mitään tukia saa ja melkeinpä kaikesta esim. päivähoitomaksut, vuokra jne joutuvat maksamaan sen suurimman hinnan. Säästöön ei keskituloisilla jää. Olen ollut joskus pienituloinen, itse menimi äippärahalla kotona ja mies työmarkkinatuella koulutuksessa. Aina oli rahaa. Nyt kun paiskitaan töitä niin käteen ei jää juuri mitään. Asuinolosuhteet yms on samat.

[QUOTE="vieras";25364221]Faktahan on se että usein keskituloisilla on rahasta vielä tiukempaa kuin pienituloisilla. Keskituloiset kun eivät mitään tukia saa ja melkeinpä kaikesta esim. päivähoitomaksut, vuokra jne joutuvat maksamaan sen suurimman hinnan. Säästöön ei keskituloisilla jää. Olen ollut joskus pienituloinen, itse menimi äippärahalla kotona ja mies työmarkkinatuella koulutuksessa. Aina oli rahaa. Nyt kun paiskitaan töitä niin käteen ei jää juuri mitään. Asuinolosuhteet yms on samat.[/QUOTE]

Tää on muuten NIIN totta. Mulla on useampi kaveri joilla on niin että se töihin meneminen ei nostanu tuloja mitenkään suhteessa siihen aikaan kun olivat työttöminä.

Lapsilisät kuuluu kaikille perheille joissa on lapsia .
Köyhille perheille on jo omat tuet . Ei mekään olla mitään rikkaita ja just siitä syystä säästetään lapsilisät lapsen tilille Vaikka joskus on tosi tiukkaa jotta se helpottaisi kun alkaa lukio ja jatko-opiskelun aika. Ettei missään tapauksessa jäisi opiskelu alku kiinni rahan puutteesta.
Eihän kukaan saisi säästää mitää jos ajateltaisiin niin että lapset ei sais olla eriarvoisia.
Eriarvoisuus poistuu ainoastaan jos ihan kaikki sais samaa palkkaa ja se ei toiminut edes Neuvostoliitossa.
tiedän monta köyhää perhettä jotka säästää pienistä rahoistaan mutta tiedän myös monta joiden rahat menee kurkusta alas nesteenä :(
Eriarvoisuus ei poistu ikinä niin se vaan on. Vanhemmat voivat joko pienentää eroa omilla valinnoillaa tai sitten suurentaa jo olemassa olevaa eriarvoisuutta.

En tiedä olemmeko keski- vai hyvätuloisia, tienaamme yhteensä bruttona 100te\v. Lapsilisät menevät suoraan lapsen tilille jonne kertyy oikein mukava summa.. Tulevaisuudessa koulutus varmasti maksaa joten hyvä säästö sinne. Toki tarvittaessa voimme käyttää rahoja.

Mielestämme olemme näillä veroprosenteilla oikeutettuja saamaan lapsilisät, maksamme yli 30% veroa emmekä käytä julkista sairaanhoitoa tms.

Tulorajajutuissa suurin osa säästöistä uppoaa jonnekin papereiden pyörittelyyn, kun niitä tuloja tarkistellaan puolin ja toisin, että onko kuka oikeutettu ja paljonko nousee tai laskee tulojen muuttuessa jne.

Suurituloiset varmaan sitten rupeavat vaatimaan lapsivähennystä verotukseen, sellainenkin oli joskus ennen. Tarkimmat suunnittelijat hankkivat lapsensa aina vuoden loppuun, sai verotuksessa vähennykset koko vuodelta.

[QUOTE="miikkis";25363843]
Tuo kymppitonni on muuten bruttona.[/QUOTE]

Tottakai se on. Bruttotuloista minäkin aina puhun. Ja tuloni ovat vähemmän kuin sinun ja silti sinun mielestäsi meidän lapsilisät tulee ottaa pois, koska "emme tarvitse niitä oikeasti"

[QUOTE="vieras";25364221]Faktahan on se että usein keskituloisilla on rahasta vielä tiukempaa kuin pienituloisilla. Keskituloiset kun eivät mitään tukia saa ja melkeinpä kaikesta esim. päivähoitomaksut, vuokra jne joutuvat maksamaan sen suurimman hinnan. Säästöön ei keskituloisilla jää. Olen ollut joskus pienituloinen, itse menimi äippärahalla kotona ja mies työmarkkinatuella koulutuksessa. Aina oli rahaa. Nyt kun paiskitaan töitä niin käteen ei jää juuri mitään. Asuinolosuhteet yms on samat.[/QUOTE]

Täysin samaa mieltä!

Monet ovat unohtaneet lapsilisien tarkoituksen. Niiden tarkoituksena on tasoittaa tuloeroja LAPSELLISTEN ja LAPSETTOMIEN välillä - ei tasoittaa tuloeroja lapsiperheiden välilllä. Tarkoituksena on siis kompensoida lapsia hankkiville lapsista aiheutuvia menoja ja tulojen menetyksiä lapsettomaan kanssaperheeseen verrattuna. Jos tuloeroja halutaan kaventaa koko kansan keskuudessa, siihen on omat keinonsa. Se ei ole lapsilisän tehtävä.

Ei ole myöskään järkevää lisätä tuloloukkoja, että keskituloisten ihmisten ei enää kannata mennä töihin.

Mielenkiintoinen keskustelu.. Samalla kun poistaisitte ne lapsilisät niin toivoisin päivähoitomaksujen yhdenmukaistamista. Pienituloinen kun saa etuja niistä mistä minä keskituloisena maksan täyden summan (melkein 500 euroa kahdesta lapsesta). Pistän sitte vaikka ne lapsilisät päivähoitomaksuihin...

Mä olen sitä mieltä, että pienituloisilta voitaisiin ottaa pois ne lapsilisät. Kannustaisi miettimään vähän tarkemmin kannattaako lapsia hankkia, jos muutenkin on tiukkaa. Pienituloisille voisi lapsilisän sijaista antaa ilmaisen ehkäisyn. Sitten taas jos lasten jo synnyttyä tulot yllättäen tippuisivat niin voisi lapsilisän siinä tapauksessa myöntää heille.

Lapsilisän voisi muuttaa erikseen haettavaksi, jonka hakeminen on vapaaehtoista. Niiden jotka eivät sitä katso tarvitsevansa ei sitä tarvitsisi hakea. Ja kaikkien saamat tuet voisi muuttaa julkisiksi niinkuin verotiedot että voitaisiin joukolla paheksua miksi tuokin kehtaa lapsilisää hakea.

Mielenkiintoinen keskustelu.. Samalla kun poistaisitte ne lapsilisät niin toivoisin päivähoitomaksujen yhdenmukaistamista. Pienituloinen kun saa etuja niistä mistä minä keskituloisena maksan täyden summan (melkein 500 euroa kahdesta lapsesta). Pistän sitte vaikka ne lapsilisät päivähoitomaksuihin...

Meidän nelihenkisen perheen nettotulot ovat 2300-2500 euroa kuussa. Paljonko sinusta meidän pitäisi maksaa päivähoitomaksuja?

[QUOTE="vieras";25363668]sun tulot on 10000 euroa vuodessa, nostat siihen päälle opintotuen ja tulet sanomaan että lapsilisien säästävien tulisi antaa lapsilisät valtiolle?[/QUOTE]

Mitä ihmettä te nyt tuohon takerrutte!!?! Aivan mitättömät palkkatulothan nuo on, alle tonni kuussa ja vielä verot :o Kyllä siihen voi opintotuen nostaa. On kyllä köyhää porukkaa täällä jos noita pidetään huikeina palkkatuloina, tsiisus menkää tekin töihin. 10000 vuosituloilla ei paljoa tarvitse tehdä niin voitte elää "rikkaina" :laugh:

Yhteistyössä