Lapsilla oli ennen kaikki paremmin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No ei kaikki ollut paremmin, kyllä esim pyöräilykypärästä olisi voinut olla hyötyä, kun luokkaa alempana ollut koululainen jäi auton alle kesäloman ensimmäisellä uintireissulla, oli kesän koomassa, eikä hänestä koskaan tullut normaalia. Sai aivovamman.

Ja kiekkokentällä yksi sai aivotäräyksen.

Kännyköitä tai edes lankapuhelimiakaan ei ollut. Meillä kävi yhden lapsen isä kerran, kun oli kotona vaan sanonut, että menee XXX:lle. Halusi katsoa sen verran lapsensa perään, että mikä se XXX on. XXX oli vanhempani lempinimi ja tuo lapsi oli serkkuni kavereita. Serkku selitti aina lähtevänsä XXX:lle. Meidän pihaan kertyi aina lauma lapsia leikkimään tai vieressä olevalle umpeen kasvaneelle pellolle. Siellä rakenneltiin majoja ja leikittiin kaikenlaista.

Nykyajan "toimittajat" ovat jonkinlaisia manuaalisia Google translator-versioita. Otetaan joku juttu ulkomaiselta (lähes aina jenkkiläiseltä) viihdesivustolta ja käännetään se suomeksi. Onneksi tässä tapauksessa oli sentään kansallistettu eli kaikki ei kelvannut sellaisenaan.

Jos täällä on henkilöitä, jotka ovat eläneet 60-, 70- ja 80-luvulla lapsuuttaan niin muistatteko mitä inhositte?

Kai sitä jotakin inhokkeja oli, en mä muista, ehkä jotkut kouluruoat. Teini-iässä toki otti päähän useampikin asia, mut se kuuluu ikään. Jaa niin no koulun liikuntatunnit kyllä varsinkin yhden opettajan johdolla. Se ei tuolloin ollut kovin kannustavaa, ellet ollut erityisen hyvä. Näitä on paljon ikäviä muistoja monilla.

Kouluruoka ei ollut herkkua mutta kyllä se söi. Inhosin 70- luvulla järkyttäviä vaatteita ja ajan värejä oranssi, myrkyn vihreä, tumma ruskea, punainen.... huh. Lastenohjelmat oli kovin kantaa ottavia, realismia ja ankeita samoin sen aikaiset viihdeohjelmat.

Olen itse syntynyt 1960-luvun puolella. Minusta tällainen "romantisointi" on vähän höhlää. Joka ajassa on hyvät ja huonot puolensa ja paljon riippuu myös perheiden omasta tilanteesta. Veikkaan, että monilla 1990-luvun (jolloin itse olin jo nuori aikuinen) lapsilla on lamasta johtuen ikäviä muistoja.

Jos täällä on henkilöitä, jotka ovat eläneet 60-, 70- ja 80-luvulla lapsuuttaan niin muistatteko mitä inhositte?
Koululuistelua, sormet oli aina jäässä, kun sitoi niitä luistimia kiinni lumipenkassa istuen. Suurinta osaa koululiikuntaa muutenkin. Kahden "kapteenin" joukkueiden valintaa vuorotellen nimiä huutaen koko joukosta. Pituusjärjestyksen mukaan tehtyjä jakoja, olin pitkään se viimeinen, joka jäi ilman paria.

Joitakin kouluruokia, mutta toisaalta oli monia hyviäkin ruokia. Etenkin koulujen laatikkoruoat olivat tosi hyviä - missään ei ole ollut niin hyvää kaalilaatikkoa kuin koulussa.

Inhosin märkiä kenkiä ja lapasia, ei silloin ollut vedenpitäviä vaatteita muuta kuin kumisaappaat ja kurahousut.
Tupakan hajua autoissa, busseissakin sai tupakoida takaosassa - kärsin matkapahoinvoinnista ja pahat hajut saivat minut voimaan helpommin huonosti.

Usein iltapulut julkaisee ulkomailta kopioituja juttuja mutta tänä ei liene yksi niistä. Kasvoin 80- ja 90-luvulla ja vieläkin mietin miten selvisin hengissä siitä. Pyörällä sai ajaa ilman kypärää ja veneillä ilman pelastusliivejä.

Usein iltapulut julkaisee ulkomailta kopioituja juttuja mutta tänä ei liene yksi niistä. Kasvoin 80- ja 90-luvulla ja vieläkin mietin miten selvisin hengissä siitä. Pyörällä sai ajaa ilman kypärää ja veneillä ilman pelastusliivejä.
Mä jouduin jo 70-luvulla käyttämään pelastusliivit, mutta autossa ei tarvinnut käyttää turvavyötä eikä pyöräillessä kypärää.

Yhteistyössä