"Lapsille makaronia toiseksi ateriaksi" -mitä se tarkoittaa???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mama"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mama"

Vieras
Olen täällä parikin kertaa törmännyt tuohon ehdotukseen, että lapsille ruuaksi makaronia. Kysyisinkin, mitä se teidän mielestä tarkoittaa? Paljasta makaronia ketsupin kanssako? Vai jotain muuta, mitä? On aika ravintoköyhä ateria, jos pelkkää makaronia syö, eli käytännössä keitettyä vehnäjauhoa. Onhan Se toki lämmintä.. mutta eikö sillon ois parempi antaa vaikka voileipä, minkä päällä paistettu muna, tai kinkkuleikettä, niin tulis vähän proteiiniakin hiilarin lisäksi.. Toki vihanneksia ja lasi maitoa kaveriksi.
Hyväntahtoisesti kysyn, sillä mulla ei oo tullu mieleenkään, että makaronia vois tarjoilla paljaaltaan. Eikai kukaan syö riisä tai keitettyä perunaakaan sillään?

Veikkaan, että kyse on gluteenipitoisesta ruuasta jota annetaan vauvalle/lapselle jotta oppii sietämään vehnätuotteita. Täysjyvä kierre makaronit ovat hyvää sormiruokaa, mutta totta kai pitää antaa ihan oikeakin ateria lisäksi.

[QUOTE="Kukka";28747391]Mites olisi annos pastaa? ;)

Muistatteko makaronivelliä? Meillä syötiin sellaista 80-luvulla. Hyvää oli - joskaan ei kovin ravitsevaa.[/QUOTE]

Meidän 5 vuotiaan lempparia. Aina silloin tällöin kentän kun laiskottaa.

No mä saatan kyllä joskus tehdä "pelkkää makaronia", mutta kyllä siihen kastike kuuluu, ruskea tai sitten ketsupista keitelty. Sekaan saattaa tulla joskus sitten jotain soijarouhetta tai joku tähde-lihanpala jota ei oikeastaan kannata edes mainita kun niin vähän.
Kaipa ne saattais syödä pelkkää makaronia kylmällä ketsupilla, mutta ei mee mulle itsellekään, joten en laita.
Tai sitten makaronit vois paistaa ja heittää vaikka kananmunan ja juustoa sekaan? Sekin on "pelkkää makaronia".
Mutta kyllä varmaan jotkut syö ihan pelkiltään, ainakin mun miesystävä mutisee että miksei mulle koskaan riitä jos vain keittää makaronit.

Mä kyllä syön makaroonia pelkiltään, tai laitan mä siihen voita ja suolaa :p. Lapsille kuitenkin laitan mukaan esim. jauhelihaa ja pakastekasviksia tms.

mun herkkua myös =) tosin harvoin tulee tota syötyä.

meillä nuorimmainen saattaa syödä "pelkkää makaronia" joka tarkoittaa makaronia ketsupilla, kurkkua, raejuustoa, porkkanaa, kirsikkatomaatteja ja vesimelonia.

No juuri tuo oli meidän 4v toive synttäripäivän ruuaksi :-) Pelkkää makaronia ja ketsuppia. Toteutin toiveen, kun sitä niin kovasti halusi. Ei mikään nakit, lihapullat, nugetit käyneet seuraksi. Mutta siihen yhteen kertaan tuollainen ateria jäi.

• Tykkää
Reactions: Hertta Pesonen
Meillä pojan lempparia on makaroni ja sitä onkin usein. Makaroniksi/pastaksi koitan valita mahdollisimman terveellisemmän vaihtoehdon. Toissa päivänä makaronin kanssa oli lapselle vihreitä papuja, paistettua kananmunaa, raejuustoa ja porkkanaa mitkä uppoaa hyvin lapselle.

Paljas makaroni ketsupilla on aika ikävää :(

Meidän lapset on tottuneet siihen, että pelkkä makaroni ei ole ateria, kuten ei pelkkä jauhelihakastike tai porkkanaraastekaan ole. Vaikka minun puolestani joskus voisin tarjota lapsille pelkkää makaronia täysjyväversiona, niin luulen että lapset katsoisivat ihmeissään, että eikö äiti jaksanut muuta laittaa... Lisäksi poika pian 13 on tosi tarkka mm. lautasmallin kanssa. Varmaan uhkaisi kertovansa valmentajalle, jos pelkkää makaronia laittaisin :D Harrastuksen puolesta kun on koko joukkueelle järjestetty muutamia kertoja ravitsemusterapeutin luentoja.

Minun näkökulma on se, että sillon tällöin voi lapselle tarjota yksipuolistakin ruokaa, kunhan useimmiten ruoka on kuitenkin monipuolista.

Meillä pojan lempparia on makaroni ja sitä onkin usein. Makaroniksi/pastaksi koitan valita mahdollisimman terveellisemmän vaihtoehdon. Toissa päivänä makaronin kanssa oli lapselle vihreitä papuja, paistettua kananmunaa, raejuustoa ja porkkanaa mitkä uppoaa hyvin lapselle.

Paljas makaroni ketsupilla on aika ikävää :(

Meillä lempparia myös, mutta aina aterialla myös lisänä jotain lihaa esim. Itsetehdyt lihapullat sekä salaattia. Ruuan päälle näkkileipää. Noiden kanssa siis keitettyä makaronia ketsupilla.

Ei kyllä koskaan ole ollut ruokana pelkkää makaronia, en oo kuullutkaan että joku sitä pelkän ketsupin kanssa syö. Aina on jauhelihaa tai jos tosi kiire, niin täyslihanakkeja tms jos ei kastiketta tehdä.

Meillä on voinut olla joskus päivän toisena ruokana pelkkää makaronia eli makaronia ketsupilla tai voisilmällä. Lisänä olen kyllä tarjonnut varmasti jotain muutakin (lihaa, kalapuikkoja, paprikaa, porkkanaa, salaattia, raejuustoa tms). Mutta tyttäreni on hyvinkin voinut syödä lautaseltaan vain tuon makaronin eli hän on syönyt vain pelkkää makaronia toiseksi ruoaksi.
Italiassahan tuo pasta al dente suolalla ja voisilmällä ei olisi mikään kummajainen. Tai siihen vaan päälle joku yrttinen tomaattikastike.

Viimeksi eilen tein itselleni turmiollisen päivällisen, keitin valkoista sarvimakaronia suolavedessä ja lautasella sekoitin voisilmän ja ketsuppia. Oli hemmetin hyvää. ;)

Joskus tahtoo lapset syödä pelkkää makaronia, jos eivät tykkää kastikkeesta. Meillä on kyllä oikeastaan aina täysjyväpastaa, että eihän tuo nyt niin vaarallista ole.

Ei heikkohermoisille, sisältää järkyttävää tekstiä:

Meillä lapset saa syödä toisinaan vain makaronia ketsupilla. Siis saa, ei ole pakko, kastiketta on tarjolla, muttei ne halua. Jos teen esim jauhelihakastiketta, voi jollain olla sellanen fiilis, ettei halua, syököön pelkkää makaronia, kunhan jotain syö!

Sitten se kaikkein järkyin tieto: Yhdelle lapselle olen keittänyt aikanaan vain valkoista riisiä! En tehny siihen edes mitään lisukkeita, pelkkää riisiä vaan. Lapsi oli todella nirso ja huono syömään ja pystyi oleen pitkiäkin aikoja syömättä tai todella pieniruokainen. Sitten tein aika ajoin ison kasan riisiä ja lapsi söi mahansa täyteen. En tiedä edelleenkään mikä vika lapsessa oli, nykyään syö kaikkea ja reilusti.

Yhteistyössä