"Lapsille makaronia toiseksi ateriaksi" -mitä se tarkoittaa???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mama"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="mama";28747371]Olen täällä parikin kertaa törmännyt tuohon ehdotukseen, että lapsille ruuaksi makaronia. Kysyisinkin, mitä se teidän mielestä tarkoittaa? Paljasta makaronia ketsupin kanssako? Vai jotain muuta, mitä? On aika ravintoköyhä ateria, jos pelkkää makaronia syö, eli käytännössä keitettyä vehnäjauhoa. Onhan Se toki lämmintä.. mutta eikö sillon ois parempi antaa vaikka voileipä, minkä päällä paistettu muna, tai kinkkuleikettä, niin tulis vähän proteiiniakin hiilarin lisäksi.. Toki vihanneksia ja lasi maitoa kaveriksi.
Hyväntahtoisesti kysyn, sillä mulla ei oo tullu mieleenkään, että makaronia vois tarjoilla paljaaltaan. Eikai kukaan syö riisä tai keitettyä perunaakaan sillään?[/QUOTE]

kyllä sitä voi syödä ketsupin kanssa, muistan että veljeni keitti usein lapsena sitä itselleen, jos ei ruoka maistunut.
Minä taas söin kaurahiutale-maito-sokeri-seosta.

Nykyään joskus syödään vaan proteiineja ruoaksi, on pelkkiä lihapullia ja sallaattia tai pelkkää kalaa ja salaattia. Ja toisen kerran saatan tehdä vain hiilihydraattia, eli pelkkää spagetttia ja purkista pestokastiketta. Onko sen väliä jos ei joka aterialla syö kaikkia, kun kuitenkin suunnilleen joka päivä syö kaikkea?

Alkuperäinen kirjoittaja juu kyllä;28749129:
kyllä sitä voi syödä ketsupin kanssa, muistan että veljeni keitti usein lapsena sitä itselleen, jos ei ruoka maistunut.
Minä taas söin kaurahiutale-maito-sokeri-seosta.

Nykyään joskus syödään vaan proteiineja ruoaksi, on pelkkiä lihapullia ja sallaattia tai pelkkää kalaa ja salaattia. Ja toisen kerran saatan tehdä vain hiilihydraattia, eli pelkkää spagetttia ja purkista pestokastiketta. Onko sen väliä jos ei joka aterialla syö kaikkia, kun kuitenkin suunnilleen joka päivä syö kaikkea?

niin ja toinen lapsista ei tykkää tuosta pestokastikkeesta, eli syö juuri sitä spagettia ja ketsuppia. pari tomaatin viipaletta lisukkeena.

meillä ei kumpikaan lapsista syö punaista tomaattipohjaista pastakastiketta, joten vaikka sen teen seuraksi, eivät silti syö kastiketta

minusta maitolasi kevytmaitoa ja makaroni on ihan ok,

Kyllä mä vaan keittelen joskus lohturuuaksi koko perheelle makaronivellit. :) Eipä eroa pelkkään makaroniin ja maitolasiin ole kuin voinokare ja suola antamaan makua velliin. En usko, että ketään tappaa tällainen ateria silloin tällöin, ei se esim. manna/riisipuurokaan sen ihmeellisempi ole ja silti monelle josksu lounasvaihtoehto.

Vitamiinien ja muiden ravintoaineden saantitarvetta suurennellaan ylettömästi. Esim. eräs mies söi pelkkää tomaattipitsaa 25 vuotta ja on elämänsä kunnossa.

http://www.makuja.fi/artikkelit/1867684/ajankohtaista/mies-soi-pelkkaa-pizzaa-25-vuoden-ajan-uskomaton-lopputulos/

[QUOTE="tottis";29874358]Vitamiinien ja muiden ravintoaineden saantitarvetta suurennellaan ylettömästi. Esim. eräs mies söi pelkkää tomaattipitsaa 25 vuotta ja on elämänsä kunnossa.

Mies söi pelkkää pizzaa 25 vuoden ajan – uskomaton lopputulos - Artikkelit | Makuja[/QUOTE]

Niinhän sitä suurennellaan. Nykyihmiset on vähän sokeutuneet kun uskovat että kaiken syötävän pitää olla superterveellistä. Kun miettii esim. että mitä ihmiset joskus ennen vanhaan söi, perunaa ja ruskeaa kastiketta, puuroa ja velliä yms. Tai joskus sota-aikana tosi surkeasti. Tiedän monia reilusti yli 70-vuotiaita, jotka on syöneet aikoinaan tosi surkeasti ja silti ovat vielä ilman yhtäkään perussairautta edes, eikä oo tarvinut monesti lääkärissä elämän aikana käydä.

Mnä rakastan pelkkää makaronia. Keitän tavallista makaronia suolavedessä, johon lisätty öljyloraus. Valmiina sulatan joukkoon voita tai margariinia ja herkku on valmis. Syödään ihan sellaisenaan tai jos haluaa, niin voi laitta ketsuppia tai ottaa lisukkeeksi vaikkapa lihapullia. Itse en lisukkeita halua, eikä lapsetkaan aina.

Macaroni-and-cheese-homemade.jpg

En ookaan näköjään ainoa aikuinen, joka tykkää edelleen joskus syödä makaronia margariinilla/voilla ja ketsupilla. En näe siinä mitään pahaa, makaronissa ei ainakaan oo säilöntäaineita ja ketsupissa on tosi paljon tomaattia ja tomaatissahan on vaikka mitä hyviä aineita.

Tunnustan, ihan ehdoton lempiruokani lapsena oli makaroni ketsupilla, ja syön sitä kyllä ajoittain vieläkin. Ultimate lohtu-/turvaruoka.

Näin minullakin. :) Minä olen sitä mieltä, ettei kukaan, ei todellakaan kukaan, syö jokaikisellä ateriallaan pelkästään terveellistä ja ravitsevaa ruokaa, eikä tarvitsekaan. Eikä tarvitse lapsenkaan. Joskus voi hyvin mielin nykäistä pizzan, eineksiä, mäkkisafkaa, tai vaikkapa makaronia ketsupilla. :)

Meillä voi ruokana olla perunavelliä joka on siis perunaa ja maitoa. Mielestäni toinen ateria voi olla makaroonivelli tai pelkkää makaroonia. Proteiinia saa lisäämällä vaikka sitä juustoraastetta. Jälkkäriksi vaikka kasvistikkuja.

[QUOTE="niinpä";29874395]Niinhän sitä suurennellaan. Nykyihmiset on vähän sokeutuneet kun uskovat että kaiken syötävän pitää olla superterveellistä. Kun miettii esim. että mitä ihmiset joskus ennen vanhaan söi, perunaa ja ruskeaa kastiketta, puuroa ja velliä yms. Tai joskus sota-aikana tosi surkeasti. Tiedän monia reilusti yli 70-vuotiaita, jotka on syöneet aikoinaan tosi surkeasti ja silti ovat vielä ilman yhtäkään perussairautta edes, eikä oo tarvinut monesti lääkärissä elämän aikana käydä.[/QUOTE]

Niinhän se on, mutta omat vanhempani ovat elintasosairaita nykyään, vaikka olivat nuorempana terveitä. Vuosikausien epäterveellinen, vähän kasviksia ja kuituja, paljon epäterveellisiä rasvoja sisältänyt ruoka on tehnyt tehtävänsä. On kakkostyypin diabetestä, paksusuolen syöpää ja verenpainetautia.
Valitettavasti se terveellinen ruoka ei ole pelkkä myytti. :(

Mitäpä siitä, jos silloin tällöin lapsi saa/ tykkää syödä ruoakseen pelkkää makaroonia ketsupin kera :D itsekin tykkään toisinaan keittää ruoaksi pelkästään kunnon voipotut :D maitolasin ja parin tomaatin kanssa tietysti.

Yhteistyössä