Lapsiperheiden kyläilyt; Miksi mieluummin tullaan itse kylään kuin kutsutaan omaan kotiin?!?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Harmautunut..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä taas haluaisin, että meille tultaisi käymään kylään, koska en jaksa sitä tauotonta vahtimista, ettei muksut vain riko mitään.

Joo, mullon ihan sama, on paljon mukavepi, kun lapset sotkee omassa kodissa :) Siksi mä aina kutsun ihmiset meille :D

Alkuperäinen kirjoittaja Tatitar:
.He ovat niin mukavia, hauskoja ja älykkäitä ihmisiä että kaikin mokomin anteeksi sellaisen pikkuseikan, että he eivät raaskisi suurin surminkaan tarjota meille kahvikupposia!

Jatkan vielä, että teillä on ihana sopimus; ystäväperhe, joka puhuu älykkäitä kahvipalkalla. Olisipa minullakin, joidenkin keskustelujen taso on kyllä ollut reippaasti alle tarjoilun arvon.

:laugh:

jos saan kysyä miksi keskustelun taso on matala? käyvätkö he vielä teillä vai onko kyläily loppunut siihen?

Alkuperäinen kirjoittaja Tatitar:
.He ovat niin mukavia, hauskoja ja älykkäitä ihmisiä että kaikin mokomin anteeksi sellaisen pikkuseikan, että he eivät raaskisi suurin surminkaan tarjota meille kahvikupposia!

Jatkan vielä, että teillä on ihana sopimus; ystäväperhe, joka puhuu älykkäitä kahvipalkalla. Olisipa minullakin, joidenkin keskustelujen taso on kyllä ollut reippaasti alle tarjoilun arvon.

Aivan. Meillä on tämä sopimus ihan kirjallisena ja siitä on kaksi kappaletta - meille kuuluva kappale on pankin tallelokerossa jotta voimme tarvittaessa perätä oikeuksiamme vaikka sitten tuomarin avustuksella. Jos keskustelun taso jää meidän yksinkertaisen ihmisten harteille, on sanomattakin selvää että se alittaa reippaasti kaljupääkahvinkin arvon. Aivan siis kuten teilläkin!

Noissa on puolensa ja puolensa. Toisaalta on helpompaa kutsua vieraita kylään. lapsiperheiden kanssa ei nyt tarvi niin kovasti paikkoja kiillottaa ja voi asennoitua siihen että lapset nyt leikkivät. Omia lapsia ei tarvi niin vahtia kun ovat omalla maaperällä eikä tarvi pelätä toisten omaisuuden puolesta, sillä lailla rennompi olo. Säästyypä samalla pukemisen, pakkaamisen ja matkaamisen vaiva, vierailun päätyttä voi suoraan jäädä omaan kotiin lepäämään eikä tarvi alaa metsästää seuraavaa bussia tai tunnelbanaa millä pääsisi kotiin.

Toisaalta taas on piristävää käydä kylässä. Saa nähdä muutakain kuin omat seinät, vaihtelua välillä. Ja sekin luksusta kun pääsee suoraan valmiiseen kahvipöytään, eikä tosissaan tarvi välittää missä kunnossa oma koti on.

Mitä noihin sotkujen siivoamisiin tulee, niin omasta lapsuudesta on vahva muisto siitä kuinka vierailun lopulla äiti tuli aina sanomaan että nyt aletaan sitten keräiemään tavaroita kasaan ettei kaverin huone jää tuohon kuntoon. Oli jonkinlainen ennen kotiutumista -ritulaali tuo leikkien siivoaminen, eikä se vieraassa paikassa ollut yhtä tylsää ja ikävää mitä kotona. meille oli myös aina tehty selväksi se ettei kylässä koskettu muihin tavaroihhin kun kaverin leluihin, eli ei menty penkomaan aikuiisten kaappeja, repimään kirjoja ja koriste-esineitä hyllyistä jne. Tähän olisi tarkoitus omatkin muksuta opettaa, saa nähdä muutaman vuoden päästä miten hyvin ollaan onnistusttu. ;)

Vielä näin pieneten leikeissä ei niin paljoa siivoamista jää viereiluiden päätteeksi, mutta kieltämättä tuntuu kivalta jos vieraat lapset tai vanhempansa osallistuvat leikkien kokoamiseen ennen kotiinlähtöään. Ei niin paljoa työmäärän takia, vaan lähinnä koen sen kauniina ja huomaavaisena toimintana isäntäperhettä kohtaan, jää hyvä mieli vierailun päätteeksi. Itsekin nykyään mennään kokoilemaan leluja ennen kotiinlähtöä, lapset vielä niin pieniä etteivät itse tuota ymmärrä.

Alkuperäinen kirjoittaja mellan:
koti on mulle "pyhä" paikka, jonne ei vieraita kutsuta. Joskus kutsun tytön kummit ja tietysti synttäreille kutustaan vieraita

ei millään pahalla mutta sano perusteluin mikset halua vieraita kotiisi muinakin aikoina kun vain pelkästään synttäreinä, mä olisin ikikiitollinen jos meillä kävisi useammin vieraita vaikka sitä sotkua tulisikin mutta kun sitä tulee muutenkin niin en sillai välitä, saahan ne siivottua sitten, sitä varten on imurit sun muut olemassa. meille vaan kylään!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Harmautunut..:
Minä en enää ihmettele yhtään. Lähes poikkeuksetta koti on kuin pommi-iskun jäljiltä "lapsellisten" perheiden lähtiessä kotiin. Tuntuu, että kukaan ei jaksa enää välittää mitä ne omat kullanmurut tekevät kylässä. Tuskin kukaan antaa tenaviensa sotkea kotona mielin määrin paikkoja. Lelut levitellään yksitellen pitkin kämppää, kahvipöydässä syödään kuin porsaat yms. Kiva tehdä suursiivous jokaisen vierailun jälkeen...

Yllätys, yllätys. Meiltäkin löytyy lapsia. Paikat eivät koskaan ole tiptop kunnossa ja lapset saavat vapaasti leikkiä. Mutta tuo paikkojen yletön sotkeminen ärsyttää.

Kun me menemme kylään, katson että lapset käyttäytyvät ihmisiksi ja suuremmat syntyneet sotkut siivotaan. Ajattelemisen aihetta muillekin!

Veit kyllä niin totaalisesti jalat suustani, tismalleen samat ongelmat täällä, tosin vain tietyn perheen kanssa.

No mäkin oon huomannut, että kylään tullaan kyllä jos kutsu käy. Mutta sitä vastavierailua ei sitten tule koskaan. Mutta onneksi vieraat ovat kyllä huolehtineet, ettei paikat sotkeudu ylettömästi. Että ihan mielelläni kutsun jatkossakin vieraita kylään, vaikka näin yksipuolista onkin... =)

Kun lapset olivat pienia ja kylailtiin,niin sovittiin ennen kotoa lahtoa etta lelut siivotaan. Ja ennenkaikkea mika minusta oli tarkeeta ettei toisten tavaroihin kosketa!! Ja etta kun tajoillaan jotain,otetaan vaan yksi,ettei tyhjenneta koko lautasta...
Minusta nama ovat sellaisia periaatteita,mitka olisi hyva olla omilla lapsilla,kun kylailevat. Kun menivat kavereilleen yksin,yritin muistuttaa samaa.
Minusta on hirveeta komentaa toisten lapsia,jos koskevat jokapaikkaan ja levittavat tavaroita kuin tuuliviiri....ja oma aiti ei sano mitaan...hymyilee vaan... :headwall:

Me ei kyllä ikinä lähetä mistään niin etteikö muksut joutuis leikkejä siivoomaan,meillä ei oo pakko siivota vieraiden lasten ellei vanhemmat sitä itse lapsiltaan vaadi.

Mä kutsun mieluummin vieraita meille kun menen itse. monessa kavereiden kodeissa on niin paskasta etteihän sinne voi lapsen kanssa mennä! vaikka heillä itselläänin on lapsia on oikeasti niin likaista että yököttää! sekaista on meilläkin välillä,muttei likaista.
ja jos kylässä käymme,lelut siivotaan lähteissä eikä kylässä anneta lasten mennä paikkoja sotkemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja memmu:
Kun lapset olivat pienia ja kylailtiin,niin sovittiin ennen kotoa lahtoa etta lelut siivotaan. Ja ennenkaikkea mika minusta oli tarkeeta ettei toisten tavaroihin kosketa!! Ja etta kun tajoillaan jotain,otetaan vaan yksi,ettei tyhjenneta koko lautasta...
Minusta nama ovat sellaisia periaatteita,mitka olisi hyva olla omilla lapsilla,kun kylailevat. Kun menivat kavereilleen yksin,yritin muistuttaa samaa.
Minusta on hirveeta komentaa toisten lapsia,jos koskevat jokapaikkaan ja levittavat tavaroita kuin tuuliviiri....ja oma aiti ei sano mitaan...hymyilee vaan... :headwall:

just näin!!

Meillä kävi sekä lauantaina että sunnuntaina lapsiperheet kyläilemässä. Lauantain porukalla oli neljä lasta mukana, ja heidän vihdoin lähdettyä pesin lattiat, pinnat, imuroin sohvat ja petasin uudelleen kaikki sängyt. Pesin ruokailuryhmän kaikki tuolit ja keräsin takapihalta teltanriekaleet ja kaikki lelut. Jouduin myös pesemään vessan, koska vieraana ollut kaksivuotias tyttö ei kuulemma tarvitse enää apua vessassa.... juupa juu, paitsi potta oli tyhjennetty lattialle ja paperirulla lillui siinä pissalätäkössä.

Sunnuntaina tuli vastaavanlainen kattaus, mutta eri perhe tietysti. Ero oli dramaattinen; lapset istuivat kiltisti ruokapöydässä, kiittivät ja kysyivät saako nousta pöydästä. Korjasivat astiansa tiskipöydälle ja laittoivat vielä tuolinsakin kauniisti pöydänviereen. Pyyhkivät suunsa ja kysyivät lupaa, saavatko mennä vanhemman pojan huoneeseen leikkimään, kun poika itse ei ollut kotona.

Lähtiessään siivosivat kaikki lelut paikoilleen ja toinen isommista puki yksivuotiaan pikkusiskon. Mitään siivottavaa ei jäänyt!

Alkuperäinen kirjoittaja Harmautunut..:
Minä en enää ihmettele yhtään. Lähes poikkeuksetta koti on kuin pommi-iskun jäljiltä "lapsellisten" perheiden lähtiessä kotiin. Tuntuu, että kukaan ei jaksa enää välittää mitä ne omat kullanmurut tekevät kylässä. Tuskin kukaan antaa tenaviensa sotkea kotona mielin määrin paikkoja. Lelut levitellään yksitellen pitkin kämppää, kahvipöydässä syödään kuin porsaat yms. Kiva tehdä suursiivous jokaisen vierailun jälkeen...

Yllätys, yllätys. Meiltäkin löytyy lapsia. Paikat eivät koskaan ole tiptop kunnossa ja lapset saavat vapaasti leikkiä. Mutta tuo paikkojen yletön sotkeminen ärsyttää.

Kun me menemme kylään, katson että lapset käyttäytyvät ihmisiksi ja suuremmat syntyneet sotkut siivotaan. Ajattelemisen aihetta muillekin!

jos sä oisit kerran käynyt meillä et ihmettelis. meidän asunto on onnettoman kokoinen joten todellakin käymme ennemmin itse kylässä kuin kutsumme meille. meillä on hiostavan kuuma jo näin yksin ollessa ja muutenkin asuntoa on mahdoton saada tuulettumaan. kunpa saisi pian uuden asunnon.

Minä taas olen luullut olevani kohtelias kun menen lapseni kanssa kyläilemään päiväsaikaan muilla kotona lasten kanssa olevilla kavereillani. Harvalla kaverilla on kahta autoa, mutta lapsia taas sen sijaan on useampi. Olen siis ajatellut että minun on omalla autolla yhden lapsen kanssa helpompi liikkua. Vien aina silloin tällöin jotain kahvipullaa tms mukanani ja ei ne bensatkaan ilmaisia ole. En ole ajatellutkaan että joku voi olla sitä mieltä että omaa laiskuuttaan en kutsuisi kylään meille.

me asutaan sen verran kaukana niistä todellisista ystävistä, että mielellämme otamme heidät kylään vaikka useammaksi yöksi, jos vaan tänne asti eksyvät. Itse kyllä enemmän näemme ainakin noita pääkaupunkiseudun ja muiden isompien paikkojen ystäviä heidän kodeissaan siitä syystä, että meillä on enemmän "asiaakin" heidän kotipaikkakunnilleen kuin heillä meidän

Yhteistyössä