Lasketteko mulle laskun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minä vaan..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minä vaan..

Vieras
Eli tälläisia, ei tarvi kaikkia mutta jos jonku laskisit ja kirjoitattko kaikki vaiheet myös? :) KIITOS!

1. Käytettävissäsi on 200ml 10 %: stakaliumpermanganaattiliuosta. Paljonko tarvitset vettä laimentaessasi koko määrän 2%:ksi?

2. Miten valmistat 2.5l 5%:sta Hibitare liuosta 20%:sesta liuoksesta?

3. Sinulla on 20% Hibitare liuosta, josta sinun tulee valmistaa 4%:sta liuosta 1,2 l. Miten valmistat?

4. Kuinka paljon sinun on lisättävä vettä 500ml:aan 10%:sta glukoosiliuosta, että saat siitä 4%:sen liuoksen?

5.Kuinka saat 10%:sta liuoksesta 2l 2%:sta?

Jaa oletkos nukkunu kun liuoslaskuja koulussa on laskettu? Ärsyttääkö:osaisin laskea jokaikisen laskun, mutten periaatteesta kerro sulle vastauksia :D - laske itse! Laskukaavat löydät netistä, eli ei muutakun laskemaan!

Alkuperäinen kirjoittaja jassåå;23077242:
Jaa oletkos nukkunu kun liuoslaskuja koulussa on laskettu? Ärsyttääkö:osaisin laskea jokaikisen laskun, mutten periaatteesta kerro sulle vastauksia :D - laske itse! Laskukaavat löydät netistä, eli ei muutakun laskemaan!

Kerrotko mulle missä kaava on? :)

Olen 30v, laskenut laskuja viimeksi 12v sitte..Minulle nuo eivät ole peruslaskuja. Olen käynyt tukiopetuksessa ja siellä menee ok, mutta en muista kaavoja jälkeenpäin. Tyhmä ajatukseni oli että jos saan muutamasta laskusta selkeät kaavat, miten NE lasketaan..eli ei pelkkiä "tyhjiä" kaavoja niin voisin oppia.
Toivon että en ole väärälle alalle hakeutumassa kun muuten sujuu hyvin.
Muita kysymyksiä?
Mutta, kiitos kaikille kannustuksesta, kyllä te olette juuri niin ihania kun olen kuullutkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Minä vaan..;23077178:
1. Käytettävissäsi on 200ml 10 %: stakaliumpermanganaattiliuosta. Paljonko tarvitset vettä laimentaessasi koko määrän 2%:ksi?

Vaiheet: Laske ensi kuinka monta ml tuossa 10%:ssa liuoksessa on puhdasta kaliumpermanganaattia.
Sitten lasket mistä määrästä se on 2% ja vähennät siitä määrästä kaliumpermanganaatin osuuden, niin saat veden määrän.
Tuon pystyy laskemaan muuten ihan päässään ja vastaus on 980ml.

Alkuperäinen kirjoittaja Minä vaan..;23077352:
Olen 30v, laskenut laskuja viimeksi 12v sitte..Minulle nuo eivät ole peruslaskuja. Olen käynyt tukiopetuksessa ja siellä menee ok, mutta en muista kaavoja jälkeenpäin. Tyhmä ajatukseni oli että jos saan muutamasta laskusta selkeät kaavat, miten NE lasketaan..eli ei pelkkiä "tyhjiä" kaavoja niin voisin oppia.
Muita kysymyksiä?
Mutta, kiitos kaikille kannustuksesta, kyllä te olette juuri niin ihania kun olen kuullutkin.

Eikö teillä ole muka mitään oppikirjoja/monisteita, joissa nuo olisi opetettu?

Voi miten tylyjä kommentteja olet saanut :( Auttaisin jos osaisin, yrititkö etsiä Googlesta? minä löysin liuoslaskut haulla useita sivuja mutta en jaksa perehtyä tarkemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Minä vaan..;23077352:
Muita kysymyksiä?

Ei, ei, et sä mitään kaavoja tarvitse vaan sun pitää ymmärtää mitä nuo tarkoittaa. 1% on sadasosa, eli saat mistä tahansa määrästä prosentin, kun jaat se sadalla. Siitä se lähtee koko prosenttilaskennan idea!

[QUOTE="vieras";23077370]Eikö teillä ole muka mitään oppikirjoja/monisteita, joissa nuo olisi opetettu?[/QUOTE]

Juurikin nuo laskut monisteella, ei vastauksia (en tiedä vaikka menisikin oikein ja samoin koulun nettilaskuissa niitä on vaikka kuinka mutta ei kaavoja/vastauksia. Ja on opetettu ja hyvää opetusta varmasti onkin mutta ku en osaa, opettajalla ei ole aikaa kirjoitella kaavoja mulle.

Vaiheet: Laske ensi kuinka monta ml tuossa 10%:ssa liuoksessa on puhdasta kaliumpermanganaattia.
Sitten lasket mistä määrästä se on 2% ja vähennät siitä määrästä kaliumpermanganaatin osuuden, niin saat veden määrän.
Tuon pystyy laskemaan muuten ihan päässään ja vastaus on 980ml.

Koitan vielä selittää tarkemmin:
Jos sinulla on 10%:sta liuosta , se tarkoittaa, että liuoksesta on 10% kaliumpermanganaattia ja 90% vettä. Eli jos liuosta on 200ml, siitä yksi prosentti on 200/100=2ml ja 10% on 10x2ml=20ml.
Mistä määrästä 20ml on 2%. 1% olisi 20ml/2=10ml. Jos 1% eli sadasosa on 10ml, niin koko liuos on 100% eli 100x10ml=1000ml. Tämä on koko liuoksen määrä. Koska sinulla oli 200ml alkuperäistä liuosta, pitää vettä lisätä 1000ml-200ml=800ml! (Hups, ei mennyt eka päässälaskuni ihan oikein, meni kymmenet jossain kohtaa sekasin :))

Plääh, no joo..kyllä mää jotenki ymmärrän teitä..jos laskut on teille niin helppoja.. Olisiko samat kommentit mulla jos joku kysyisi miten vauvalta vaihdetaan vaippa, en tiiä..toivottavasti ei..en ainakaan kirjottaisi tänne vaikka omassa mielessä siltä tuntuisi. Ei ole tarvetta haukkua/mollata toisia.
Kuvittelin josko täällä olis ollut joku matikkanero just paikalla niin hänelle laskun opettaminen olisi ollut helppoa. Ja teille pari jotka olitte positiivisesti mukana, Kiitos..En ihan latistunut ja vajonnut maankoloon :)

Alkuperäinen kirjoittaja Minä vaan..;23077178:

Lasket ensin kuinka paljon stakaliumplöötä on 200ml. Ja sitä on 10%. 200ml=100%. Jaat 200ml 100%:lla eli 200:100 ja vastaukseksi tulee että 2ml=1%. Ja koska sitä plöötä on 10%, niin kerrot 2ml x 10% eli 20ml. Eli 10%.n liuoksessa on 20ml plöötä.
Sitten tuo 20ml pitää olla 2% koko liuoksen määrästä. 1% on 20ml:2% eli 10 ml = 1%. Sata% liuokseen tarvitaan nestettä 100% x 10ml eli 1000ml. Ja koska plöötä on nesteessä 20ml (se 2%) vettä tarvitaan 1000ml-20ml eli 980 ml

Koitan vielä selittää tarkemmin:
Jos sinulla on 10%:sta liuosta , se tarkoittaa, että liuoksesta on 10% kaliumpermanganaattia ja 90% vettä. Eli jos liuosta on 200ml, siitä yksi prosentti on 200/100=2ml ja 10% on 10x2ml=20ml.
Mistä määrästä 20ml on 2%. 1% olisi 20ml/2=10ml. Jos 1% eli sadasosa on 10ml, niin koko liuos on 100% eli 100x10ml=1000ml. Tämä on koko liuoksen määrä. Koska sinulla oli 200ml alkuperäistä liuosta, pitää vettä lisätä 1000ml-200ml=800ml! (Hups, ei mennyt eka päässälaskuni ihan oikein, meni kymmenet jossain kohtaa sekasin :))

Just näin, rautalangasta!!! :D Kiitos!!!

[QUOTE="gen";23077489]Lasket ensin kuinka paljon stakaliumplöötä on 200ml. Ja sitä on 10%. 200ml=100%. Jaat 200ml 100%:lla eli 200:100 ja vastaukseksi tulee että 2ml=1%. Ja koska sitä plöötä on 10%, niin kerrot 2ml x 10% eli 20ml. Eli 10%.n liuoksessa on 20ml plöötä.
Sitten tuo 20ml pitää olla 2% koko liuoksen määrästä. 1% on 20ml:2% eli 10 ml = 1%. Sata% liuokseen tarvitaan nestettä 100% x 10ml eli 1000ml. Ja koska plöötä on nesteessä 20ml (se 2%) vettä tarvitaan 1000ml-20ml eli 980 ml[/QUOTE]

Katos vaan, siis juu, kun sulla oli sitä nestettä 200ml, niin tosiaan 1000ml-200ml eli tarvitset vettä 800ml

Mulle väännettiin rautalangasta noi prosenttilaskut opettajan toimesta. Niin kauan kävin näitä "treenaustunteja" mitä koululla järjestettiin kaikille halukkaille kunnes tajusin nyrkkisäännön. Opettaja kertoi näin:
Jos ostat kaupasta 1,5% maitoa litran, niin mistä se kertoo? MItä se 1,5% tai 1% sanoo?
Luokka tuijotti hiljaa opettajaa ja mietti. Sitten tajusin minäkin:
1,5% on 1,5 g rasvaa litraa kohden. samoin litrassa on 1 g rasvaa jos maito on 1%. 1 litra = 1000 ml. 1g = 1000mg ||: 1000 = 1mg/ml. 1,5g = 1500 mg ja näin ollen 1,5mg/ml. Joka paperiin muistisäännöksi tämä, alkaa jäämään mieleen vähitellen mistä lähetään liikenteeseen. Sama sääntö pätee lääkelaskuissakin. Mulla autto tää näihin liuoslaskuihin.

Yhteistyössä