Muista, että SINULLA ON MAHDOLLISUUS MUUTTAA ASIOITA! Minukin isäni on alkoholisti, äitini oli tosi nuori ja joutui olemana paljon poissa (työt, opiskelut jne., eikä yksinhuoltajaa tuettu) ja lipsui itsekin välillä alkoholin kanssa rajan toiselle puolelle.
Minä päätin jo pienenä, että jos saan omia lapsia, teen asiat toisin, eikä ole pakko toistaa omien vanhempien virheitä, vaan niistä voi oppia. Tuollaiset alkoholistiperheen virheet ovat niin suuria, että niitä on loppujen lopuksi melko helppo väistää. Olen ylpeä siitä, että olen omalta osaltani saanut katkaistua usean sukupolven viinallaläträämiskierteen, joka on ollut tuhoisaa niin monelle perheelle.
Toki olen sitten mokaillut pitkin matkaa miten milloinkin, mutta se kuuluu asiaan.

Välillä olen ollut liian tiukka ja joutunut katsomaan peiliin ja miettimään, että kuka tuosta oikeasti hyötyy. Välillä olen ollut liian lepsu ja suojelevainen ja taas on pitänyt katsoa peiliin. Tärkeintä, että aina välillä pysähtyy miettimään omia toimiaan ja lapsen tarpeita ja sitä miten ne kohtaavat. Ei kukaan ole täydellinen vanhempi, vaan pikkuvikoja on jokaisella ja niiden kanssa pitää vain selvitä.
Jos neuvola ei tunnu hyvältä paikalta keskustelua varten, niin hae juttuseuraa muualta. Miehesikin kannalta olisi hyvä, että voisit puhua jonkun muunkin kanssa. Esimerkiksi Alkoholistien aikuiset lapset -järjestöstä voisi löytyä sinulle tukea, sillä et TODELLAKAAN ole yksin pelkojesi ja ajatustesi kanssa: http://www.aal.fi/