Läskikeskustelussa mua ärsyttää seuraava:

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Pläski"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Pläski"

Vieras
Hoikat tuntuvat monesti kuvittelevan, että kaikki lihapullat ovat sydäninfarktin partaalla ja polvileikkausjonossa. Ja läskejä haukutaan terveydenhuoltoa kuormittaviksi. Omaa läski-inhoa perustellaan rahallisilla syillä --> läskit on epäihmisiä, koska maksavat yhteiskunnalle niin paljon.

Kyllähän monessa tapauksessa näin on, mutta ei nyt sentään läheskään aina! Elintasosairaudet kiusaavat myös epäterveellisesti syöviä hoikkia, mutta koska he eivät loukkaa toisten silmiä läskillä olemuksellaan, niin harvoinpa heitä muistetaan kun inistään terveydenhuollon kustannuksista. Monella ylipainoisella ei ole mitään fyysisiä vaivoja liikakiloistaan, pelkästään esteettisiä. Lihavakin voi olla aktiivinen ja ulkoilla joka päivä, hänellä voi olla hyvä peruskunto, mutta koska hän on lihava, on hän huonompi ihminen kuin sohvalla sipsejä syövä 50-kiloinen.

Suurin synti tuntuukin nyky-yhteiskunnassa olla epäesteettisen näköinen! ''Miten tuokin on voinut päästää itsensä tuon näköiseksi'' Varsinkin tietynlaiset miehet kommentteineen antavat sen kuvan, että naisen velvollisuus on ''pitää huolta itsestään'', eli pitää tiukka kroppa, josta mies voi sitten nauttia. Jotkut miehet yrittävät piilottaa tämän liibadaabaan terveydestä, mutta oikeasti hekin ajattelevat naisen arvon olevan hänen ulkonäössään.

Jos muuten sairaanhuollossa joskus mennään siihen suuntaan, että itseaiheutetut sairaudet maksetaan itse, varmasti myös muutkin omalla käytöksellä aiheutetut vammat ja sairaudet menevät samaan kastiin (kuten esim. urheillessa saadut...). Puhumattakaan sitten alkoholin vaikutuksen alaisena tapahtuneista tapaturmista.

Jep, monet diabeetikot on laihoja. Itsellekin tuli melkein 2-tyypin diabetes (noudatin virallisia suosituksia ja liikuin paljon). Onneksi aloin karppaamaan ja nyt on paastoverensokeri normaali :) Oikeastaan kukaan ei ymmärrä että hiilarit ei sovi mulle ja et lihoon niistä tosi helposti kun en oo koskaan ollu ylipainoinen... Kyllä niitä terveysongelmia voi olla ihan normaalipainoisillakin.

Loistava kannanotto. Näihin lihavuudesta keuhkoamisien rinnalle vois hyvin lisätä tosiaan nuo tupakoitsijat ja vaikkapa myös sellaiset ihmiset, jotka työnteollaan stressaavat pumppunsa hajalle, mutta sehän on sallittu, jopa suotava tapa, tärvellä terveytensä nyky-yhteiskunnassa.

Asiaa kyllä kirjootit ap.

Mulla on terveyden kanssa ongelmia, mutta ne samat ongelmat mulla olisi normaalipainoosenakin. Täällä on jotkut aivan pokkana väittäneet, että kyllä mun lonkan ongelmat johtuu painosta. Ei mitään merkitystä sillä mitä kaksi ortopedia on asiasta sanonut vaan kyllä palsta tietää. :D Joopajoo, ylipaino toki viekin luun kuolioon eikä ne mun saamat syöpähoidot...

Milläköhän nuo itseaiheutetut sairaudet määriteltäisiin :D Mullakin on urheillessa saatu jalkavaiva, joka taatusti vaivaa vanhana, kun ei oikein raskaanaoloakaan kestänyt. Toisaalta toisen jalan nivelsiteet on aina vaivanneet. Onko ne nyt sitten hajonneet ihan vaan kävelystä vai olenkohan mä ollut lenkillä silloin... Toisaalta oma mokahan se on kävellä niin kehnosti, että nyrjäyttää nilkkansa.

Ylipainon "vaarat" eivät ehkä hetkauta nuoria (lihavia), mutta kun on reilun ylipainon verran löllöjään kantanut 30-40 vuotta, on viimeistään valitettavasti kohdattava terveyshaitat. Niitä tulee ennepitkää kaikille lihavilla, uskokaa pois. Kehoamme ei ole rakennettu kantamaan kohtuutonta painotaakkaa. Ylipaino mm. muuttaa hormoonitoimintaa ja vaikuttaa niveliin. Kuinka sokeita ihmiset voi olla, vai onko tässä kysymys ilmiöstä nimeltä "kieltäminen"?

no onhan se toki niin että on niitä elintasosairauksia hoikillakin mutta mun lähipiirissä lihavuus kyllä altistaa monille eri sairauksille. enolle tehtiin juuri sydänleikkaus, tädillä on kakkostyypin diabetes, äidilläni kolesterolilääkitys. kaikilla heillä on myös verenpainelääkitys ja ylipainoa useita kymmeniä kiloja.
itselläni oli viimeisimmässä raskaudessa insuliinihoitoinen raskausdiabetes sekä verenpaineinelääkitys ja kyllä se pisti "nuorenkin" miettimään elämäntapojaan ja tulevaisuutta.

Olen ollut ylipainionen lähes koko ikäni, en toki sairaalloisen lihava mutta kuitenkin. Mitään siihen liittyvää sairautta ei ole, kolesterolitkin kohdillaan. Millä tavalla minä olen kuormittanut terveydenhuoltoa? Eikös tuolla perusteella urheilijoita tulisi verottaa enemmän myös, kun urheilussa sattuu paljon vammoja jotka kuormittavat terveydenhuoltoa? Milloin voidaan määritellä että joku sairaus/vamma johtuu nimenomaan ylipainosta kun fakta on se, että se on vain yksi riskitekijä.

Tämä läskikeskustelu on ollut aivan mustavalkoista; joko olet normaalipainoinen tai sitten olet sairaalloisen lihava ja vähintään 150-kiloinen. Suurin osa ylipainoisista on kuitenkin vähän ylipainoinen, eikä muutama kilo vaikuta hormonitoimintaan tai niveliin.

[QUOTE="vieras";22867533]Niin että kaikki tutkimustulokset lihavuuden haitoista ovat vain silmänlumetta, vai miten se meni?[/QUOTE]

Onko joku tuollaasta väittänyt?

Hyvä aloitus ja kannanotto joka monen kohdalla pitää paikkansa. Itse olen normaalipainoinen ja en koe vastenmielisyyttä lihavia kohtaan esteettisistä tai terveydellisistä syistä.

Tiedän ronkkivani muurahaispesää mielipiteilläni. Ainoa mikä minua ärsyttää lihavuudessa on tilan vieminen ahtaassa paikassa kuten lentokoneessa. Lentoliput maksavat ja jokaiselle on varattu oma paikka. Olen useamman kerran matkustanut lihavan vieressä, joka valuu minun penkilleni käsinojan rajoista ja jalkatilasta. Eikö tällainen saa ärsyttää?

Kyllä minulla on muitakin ihmisiä kohtaan ärsytyksiä erilaisissa tilanteissa. Mielestäni on kamalaa että lihavia pidetään pohjasakkana, mutta samaan aikaan itsekin ärsyynnyn heihin, kuten keneen tahansa joissakin tilanteissa.

Nuo terveydelliset asiat jokaisen henkilökohtainen asia, joka minua ei ärsytä. En kuitenkaan sanoisi että lihava on terveyden perikuva. Terve voi olla, mutta kuten joku jo sanoikin, niin iän myötä niitä haittoja tulee. Se herättää minussa kyllä lähinnä surua lihavaa kohtaan.

[QUOTE="Pläski";22867198]
Kyllähän monessa tapauksessa näin on, mutta ei nyt sentään läheskään aina! Elintasosairaudet kiusaavat myös epäterveellisesti syöviä hoikkia, mutta koska he eivät loukkaa toisten silmiä läskillä olemuksellaan, niin harvoinpa heitä muistetaan kun inistään terveydenhuollon kustannuksista. Monella ylipainoisella ei ole mitään fyysisiä vaivoja liikakiloistaan, pelkästään esteettisiä. Lihavakin voi olla aktiivinen ja ulkoilla joka päivä, hänellä voi olla hyvä peruskunto, mutta koska hän on lihava, on hän huonompi ihminen kuin sohvalla sipsejä syövä 50-kiloinen.
[/QUOTE]

Yleisessä keskustelussa ei yksittäisillä yksilöillä ole merkitystä. Kiistaton fakta kuitenkin on, että jos otetaan miljoona ylipainoista, ja verrataan heitä miljoonaan normaalipainoiseen, niin ylipainoiset aiheuttavat merkittävästi enemmän terveydenhuollon kustannuksia.

Tämä ei tietenkään oikeuta arvostelemaan tai loukkaamaan ketään yksittäistä ihmistä, mutta yleisellä tasolla ylipainoisuudesta ei kannata tehdä hyväksyttävää.

joo, mä ajattelen aina että jokainen saa olla niin lihava kun haluaa ja itsehän kilonsa kantaa, mutta minä itse en haluaisi olla missään nimessä ylipainoinen. yritän elää terveellisesti ja huolehtia itsestäni mahdollisimman hyvin.

Hieman ylipainoinen liikuva ihminen ei välttämättä ole huonokuntoinen ja sairas.Laiha ja liikkumaton voi taas sairaampi yksilö,ei pitäis aina luulla että ylipainoset ovat sairaita ja aihettavat suuria menoja terveydenhuollossa,toisin kuin laihat ihmiset.

Hieman ylipainoinen liikuva ihminen ei välttämättä ole huonokuntoinen ja sairas.Laiha ja liikkumaton voi taas olla sairaampi yksilö,ei pitäis aina luulla että ylipainoset ovat sairaita ja aihettavat suuria menoja terveydenhuollossa,toisin kuin laihat ihmiset.

Itsehän olen armoton mätissäkki, mutta silti ei mitään terveydellistä ongelmaa ole. Toki huonoa itsetuntoa on ollut, mutta aloitin nyt vuoden alussa laihduttamaan ja 2kg lähtenyt jo pois. En aio stressata vaan yritän laihduttaa rennosti, lisäämällä kasvisten ja liikunnan määrää.

No tottahan se on, että suuri ylipaino rumentaa. Se, ketä laihuudella tai lihavuudella miellytetään on ihan kiinni katsojasta.

Kyllä mä väitän että kevyempänä olokin on parempi. Allekirjoitan kyllä sen, että lihavakin voi yhtä hyvin olla terve kuin laihakin, mutta jossain on mentävä raja omassa lihavuudessakin.

Vieras#20: Mahdollista tuokin, mutta normaalisti liikkuva ja syövä hoikka ihminen pystyy kävelemään/juoksemaan (halutessaan kuntoilemaan), jolloin rasitus (tärähdykset mm) on ihan yhtä käypää kuin omalla painollaa luita rasittava.

No mua sitten taas ärsyttää kun ihmiset ei ymmärrä, että mua ärsyttää jos paino tippuu liikaa. Ylipainoisesta lähdin pudottamaan ja alkaa olla jo alipainoisen puolella enkä saa painonpudotusta loppumaan. Kilo lähtee viikossa vaikka mitä söisin. Johtuu vissiin siitä, että töissä tulee liikuttua tosi paljon. Mä en ole ikinä elämässäni ollut normaalipainoinen pitkään vaan aina joko yli- tai alipainoinen ja yhtä paljon mua ärsyttää molemmat.

Viimeksi muokattu:
Niin ja laihathan harrastaa liikuntaa keskimäärin ehkä enemmän ja sen vuoksi tulee näitä urheilu- ja liikuntavammoja eli menee terveydenhuoltoon rahaa :laugh: Niin se on että tekee miten tekee niin aika harva varmasti pääsee elämässään niin ettei koskaan kuluta yhteiskunnan rahoja :p

[QUOTE="sss";22871029]No tottahan se on, että suuri ylipaino rumentaa. Se, ketä laihuudella tai lihavuudella miellytetään on ihan kiinni katsojasta.

Kyllä mä väitän että kevyempänä olokin on parempi. Allekirjoitan kyllä sen, että lihavakin voi yhtä hyvin olla terve kuin laihakin, mutta jossain on mentävä raja omassa lihavuudessakin.

Vieras#20: Mahdollista tuokin, mutta normaalisti liikkuva ja syövä hoikka ihminen pystyy kävelemään/juoksemaan (halutessaan kuntoilemaan), jolloin rasitus (tärähdykset mm) on ihan yhtä käypää kuin omalla painollaa luita rasittava.[/QUOTE]

Rumentaa se suuri alipainokin ja rajansa se on alipainollakin,alipaino on myös terveydelle vaarallista.Parasta kai olisikin pyrkiä melkein normaalipainoon,tosin pieni painonvaihtelu tuskin on kovin vaarallista,suuntaan tai toiseen.

Yhteistyössä